SIM Card GSM module

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb de onderstaan de GSM module laten meekomen met een bestelling.
Dit om er gewoon wat mee te experimenteren.

Bij wie wat en/of waar koop ik een SIM kaart voor dit soort toepassingen?

Ter info, van mijn zakelijke telfoon pakket heb ik een extra data SIM, is die mogelijk te gebruiken voor de eerste testen?
Het liefst heb ik een kaartje speciaal voor dit soort modules.

Alle info hierover stel ik op prijs. :-)

De module:
https://www.bramcam.nl/Diversen/SIM-Module-01.png

Dank en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
revado

Honourable Member

Gewoon een prepaid simkaartje?

Op 14 oktober 2022 18:55:23 schreef revado:
Gewoon een prepaid simkaartje?

Twee gelijke sims kun je niet gelijktijdig in twee toestellen gebruiken. Toen ik een keer de miniatuur sims aanvroeg voor een nieuwe telefoon kreeg ik er twee van KPN, met de opmerking geen twee gelijktijdig gebruiken.

Ik zou gewoon een ALbert Heijn of Hema prepaid sim halen. Geen moeilijke banden met je zakelijke sims, gewoon eigen SMS nummer, geen hoge facturen als je ineens een week lang veel data blijkt rond te sturen tijdens een expiriment.

Kijk eens bij bv 1NCE

Dat zijn IOT aanbieders en dan koop je vantevoren gewoon een hoeveelheid data in. Met prepaid betaal je per Mb (als je pech hebt ook afgerond in grote blokken) en bundeltjes gaan vaak per maand.

Met zo'n IOT aanbieder koop je gewoon 1 sim voor bv 10 jaar met xxx Mb erop. Geen gedoe met periodiek verplicht opwaarderen en/of databundeltjes.

Dit soort kaartjes zitten ook in bv veel trackers.

Je eigen (2e) sim kan, maar dat is wel goed opletten: je hebt dual sim en multi sim..
De eerste is 2 simkaartjes, maar 1 tegelijk actief.

Bij multi-sim is de 2e sim een data-only sim en die kan parallel aan je primaire sim draaien (en deelt dus de databundel), maar deze worden vnl zakelijk aangeboden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 oktober 2022 19:04:12 schreef buzzy:
[...]Twee gelijke sims kun je niet gelijktijdig in twee toestellen gebruiken.

Dat niet, maar een extra data-sim bij hetzelfde nummer kan wél in een ander apparaat tegelijkertijd. Zo heb ik een data-sim in mijn tablet, op hetzelfde abonnement als mijn gewone telefoon.

Hiér lijkt het echter wel handiger even iets aparts aan te schaffen, en niet het zakelijke abonnement te gebruiken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
revado

Honourable Member

Op 14 oktober 2022 20:47:07 schreef DJSmiley:
Kijk eens bij bv 1NCE

Dat zijn IOT aanbieders en dan koop je vantevoren gewoon een hoeveelheid data in. Met prepaid betaal je per Mb (als je pech hebt ook afgerond in grote blokken) en bundeltjes gaan vaak per maand.

Prima tip!
Dat is interessant voor bv een alarminstallatie als backup sim.

McAwesome

Golden Member

Het beste is inderdaad een M2M SIM-kaartje zoals die van 1NCE.

Voor een belangrijke toepassing gebruik je best geen SIM van een lokale netwerkoperator, maar van een buitenlandse operator.

Het voordeel is dat zo'n kaart dan altijd via roaming werkt en met elk netwerk kan connecteren. Als je een kaartje van KPN gebruikt en het netwerk van KPN ligt uit, dan heb je geen verbinding meer.

Arco

Special Member

L-Mobi (voorheen Medion/Aldi) is goedkoop, vooral SMS e.d.
Die SIM800 is wel 3G, dus eindige levensduur... (ik gebruik de SIM7600 voor 4G)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij is deze een 2G only? (Daarom kosten die dingen ook bijna niks meer, ze moeten er vanaf)

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 14 oktober 2022 21:22:51 (51%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
blackdog

Golden Member

Hi Heren en Dames ook!

Dank weer voor alle input!
Ik zal hem eerst eens testen met mijn tweede SIM wat een data sim is.

Daarmee kan ik dan testen of het werkt, en ik moet zeggen dat mij net te binnen schiet dat ik twee units van mijn Broer had gekregen "Intrabox Data Eco"
die ook een 10 jaar SIM heeft.
Deze units zijn b.v. om een garage deur via het mobiele net te openen of iets anders te regelen.

Mij gaat het er om, om iets zuinigs te hebben dat af en toe iets zoals meetwaarde verstuurd naar e-mail of telefoon.

Arco
Ik heb bij Alie naar de SIM7600 module gekeken, de eerste blik, die is flink duur, een basis Nokia telefoon kost tussen de 20 en 25 Euro en dan vind ik een Ali module van 33 Euro wel wat veel.
Kijk ik verkeerd?

DJSmiley
Dank voor de tip naar 1NCE lijkt me een goed oplossing als ik het voor mijn bedrijf ga gebruiken.

McAwesome
Goede tip over Roaming, had ik nog niet aan gedacht. :-)

Verder zal ik ook bij AH een kaartje kopen voor de test.
Dan heb ik bij elkaar voldoende test mogelijkheden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Ik hab bij Alie naar de SIM7600 module gekeken, de eerste blik, die is flink duur, een basis Noki teleefoon kost tussen de 20 en 25 Euro en dan vind ik een Ali module van 33 Euro wel wat veel.
Kijk ik verkeerd?

Nee, dat klopt wel.

Maar een 4G/LTE telefoon van Nokia heb je ook niet voor 25 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 14 oktober 2022 21:19:20 schreef henri62:
Volgens mij is deze een 2G only? (Daarom kosten die dingen ook bijna niks meer, ze moeten er vanaf)

Klopt. Dat is het ‘addertje’.

Hij doet GSM en GPRS:
https://www.simcom.com/product/SIM800C.html

‘4G’ en ‘5G’ vind ik een beetje onhandige zoektermen, omdat er veel aan marketing onder die vlaggen gedaan wordt. Wikipedia geeft wel een handig overzicht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Generaties_mobiele_telefonie

Ook veel nu nog als nieuw verkochte ‘simpele’ telefoons en seniorenfelefoons etc. zijn vaak alleen ‘2G’ (GSM). Dat is ook ‘goed genoeg’ maar je moet even uitzoeken welke netwerkaanbieders het nog aanbieden en hoe lang dan. (KPN doet nog 2G tot 2025), er zijn er meer.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
bprosman

Golden Member

Beetje offtopic maar hoe lang werkt dit nog ? (schatting?)
Stel je wil er alleen SMS'jes mee sturen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Voor Blackdog lijkt me dus dit een prima ding om mee te experimenteren met een EUR 10 simkaartje.

En op het moment dat de experimenten succesvol zijn kan je dan upgraden naar: "Het moet 10 jaar blijven werken, dus dan moet ik een 4G ding kopen". Of kiezen voor: "Het moet goedkoop, ik blijf het ding gebruiken wat ik al heb. Als het in 2025 (of misschien later als het uitgesteld wordt) stopt met werken zijn de 4G dingen vast goedkoper en moet ik weer even de hardware aanpassen."

@Revado: (Re: prepaid): Voor mij niet zo'n ideaal plan: ik kan zomaar zo'n project ineens een jaartje niet gebruiken en dan vervalt zo'n ding. Of moet je met minimaal 10 euro bijladen. Eigenlijk wordt het kwa kosten dan gewoon een abbo @ 10 / jaar.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 15 oktober 2022 12:37:55 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/