Goeienavond,
Ik ga verhuizen en hoor een zachte zoem in de meterkast.
Het lijkt te komen uit dit oude ding. Een transformator?
Kan hij weg?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Zet er een schroevendraaier op en druk het handvat tegen je oor, dan weet je zeker of die brom daaruit komt.
Er gaat maar een buis in die vervolgens in het plafond verdwijnt, hoeveel draden zitten er in?
Schroef dat kapje er eens af en plaats daar een foto van.
Zit hij in je oude of nieuwe huis, Duits?
mvdk
Golden Member
In dat ding zit waarschijnlijk een ferrarisschijf, die via wat tandwieltjes een nokkenas aandrijft wat één of twee contacten beweegt.
Wij noemden dat een schakelautomaat. Is dus eigenlijk een vertraagde magneetschakelaar.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Puur op het nummer wat erop staat (MM50) gevonden: https://www.elektrikforum.de/threads/treppenhausautomat-mm50.31577/#po…
Als-ie zoemt zit er ergens een sluiting (of is er een schakelaar geplaatst waar een drukknop moest zitten).
Buis loopt door een gipspaat plafond. Kan ik wel openmaken.
In het nieuwe huis, in Nederland. Ik zal een foto gaan maken.
Goeie tip van die schroevendraaier.
Als het een magneetschakelaar is, waarvoor kan die dan dienen? Nu nog nodig?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Oeps, fatbeard gaf het juist antwoord al
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (82%)]
Goeie van die schroevendraaier aan m'n oor! De beltrafo maakt een hardere zoem dan Het Ding.
De buis door het plafond leidt naar de witte dubbele stekkerdoos waar de stekkers van de beltrafo en de intercom in zitten.
Gecheckt: stekker eruit > bel doet het niet.
Links van Het Ding zit een schuifhefboom die omhoog kan staan (ene foto) of omlaag (andere foto).
Ik merkte geen verschil.
Ding zelf kan niet open, wel de onderkant. 3 draden, aarding niet aangesloten.
Er zit in het trappenhuis een licht dat na een minuut uitgaat, en dat loopt via deze groepen. Het uitgaan geeft een luide klik in de meterkast.
O ik zie de antwoorden nu pas.
[Bericht gewijzigd door Zuinig op (10%)]
Wauw, goeie antwoorden, dank!
Op dat Duitse forum heeft dat ding ook een hefboom.
Ik weet nog niet waar het voor dient, maar ik denk dat ik hem dus niet kan uitzetten.
Op 19 oktober 2022 21:46:45 schreef Zuinig:
Wauw, goeie antwoorden, dank!
Op dat Duitse forum heeft dat ding ook een hefboom.
Ik weet nog niet waar het voor dient, maar ik denk dat ik hem dus niet kan uitzetten.
De hefboom is waarschijnlijk om het licht constant aan te zetten.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Deze trappenhuis timer werkt waarschijnlijk in samenwerking met KWh meter er onder en de intercom. Het verbruik op de meter moet je dan delen met de mede bewoners.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
op het kaartje rechts langs de kast staat op 4 is een aparte groep. gezien de 3 aardlekken en maar 4 groepen zou die groep algemeen gebruik kunnen zijn welke via die aparte meter verrekend word met jou.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als het kapje van de aansluiting er af is, kun volgens mij de onderkant naar voren trekken en dan van boven afhaken.