LT 317A voeding niet goed?

Ik had gelezen dat 2v al genoeg was afhankelijk van de stroom.

Ik denk dat ik maar ga rommelen met de lt1085ct lijkt mij beter dan.

Moet ik nog ergens op letten? zal de weerstand tussen output en adjust 200R laten ,de adjust weerstand weet ik niet hoe te berekenen

Op 22 oktober 2022 15:05:00 schreef Arco:
[...]
Een MIC29152 heeft aan 350mv genoeg... :) (niet pin compatible)

Dropout van de LT317 is trouwens maar 1.8 volt...

[bijlage]

Ik lees t nu pas 1.8v dus kan beter de LT317A bestellen dan alleen waar ?

Arco

Special Member

Op 22 oktober 2022 15:18:45 schreef srpp:
Ik had gelezen dat 2v al genoeg was afhankelijk van de stroom.

Dat is het ook: zie grafiek boven...
(op de foto zit er toch al een LT317A in?)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 22 oktober 2022 15:22:23 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 oktober 2022 15:20:46 schreef Arco:
[...]
Dat is het ook: zie grafiek boven...
(op de foto zit er toch al een LT317A in?)

Ja klopt

Ik dacht dat de regelaar niet goed meer was

Bij deze LT317A meette ik dat de spanning soms zomaar een 0.1v zakte
En het voltage veranderde ook met de warmte.

Weet iemand waar ik zo'n LT317A kan kopen?

fred101

Golden Member

een 317 doet het of doet het niet.

Ik neem aan dat je met een 5,5 digit benchmeter meet van Keithley of Keysight, zoniet dan zou ik er eerst eens een scoop aanhangen. Ik denk dat hier iets anders aan de hand is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 22 oktober 2022 15:50:44 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 22 oktober 2022 15:50:08 schreef fred101:
een 317 doet het of doet het niet.

Ik neem aan dat je met een 5,5 digit benchmeter meet van Keithley of Keysight, zoniet dan zou ik er eerst eens een scoop aanhangen. Ik denk dat hier iets anders aan de hand is.

Oke dank je Fred,ik zal hem nog een kans geven dan

Op 22 oktober 2022 13:29:50 schreef RAAF12:
[...]

Het gaat om het oppikken van het 50Hz strooiveld door de roosters van de triodes.

Wellicht is een EF 86 dan nog beter. Die is bedoeld voor signalen vanaf 0,5mV. Het buisje is speciaal bedoeld voor microfoonversterkers etc.
Voor zover ik me herinner zat de EF86 ook in de beroemde V76 studiovoorversterkers destijds.

benleentje

Golden Member

Ik lees t nu pas 1.8v dus kan beter de LT317A bestellen dan alleen waar ?

Conrad? zal ze toch wel hebben.

Dat een LM78xx of een LM317 3V nodig hebben is een simpele vuistregel. Heb je 3V dan zit je zeker goed. Meestal lukt 2V ook nog wel.
Het zijn tevens 1 van de eerste en dus de oudste regelaar die het nog steeds goed doen. In die tijd was een ruimte van 3V als best knap. tegenwoordig heb je er veel die een stuk beter doen.
Of je nu een LM317 of LM317A neemt zal met deze zeer beperkte regelruimte weinig verschil bieden.

Op 22 oktober 2022 14:08:43 schreef srpp:
Dank voor jullie hulp,vind dit ongelooflijk knullig van de fabrikant.
De regelaar werkt nu iig goed met zo'n 2,6v over in en out.

Je hebt nu met een nieuwe en goede condensator wel 2,6V regelruimte dan lag het toch niet aan de fabrikant maar gewoon aan een oude versleten condensator? Die 1800uF was altijd al erg krap en als die condensator door leeftijd maar een klein beetje capaciteit verliest heb je snel te weinig dat zijn ontwerp keuzes maar hoeven niet perse slecht te zijn.

Je kan wel zeggen zet er een 9V of 12V trafo in maar dan staat er voor de LM317 meer spanning en met een stroom van 600mA word zo een ding dat best erg warm. Ze hebben dat vermogen dus zo laag mogelijk willen houden. met 2,6V x 0,6A = 1,56W hebben ze dat erg laag gekregen. Met een 9v trafo was dat ca 5W geweest dat lijkt niet veel maar een LM317 kan maximaal iets van 17W hebben met een koelplaat van 1m2 (oneindig groot bedoel ik eigenlijk) Dan is 5W toch al best fors om dat goed gekoeld te krijgen.
Dat is wel te doen met een grote koelplaat maar dat betekend meer ruimte en past het waarschijnlijk niet meer op de print plaat erbij.

Kortom het is te makkelijk om een fabrikant knullig te noemen er komt best veel bij een ontwerp kijken en als een apparaat het dan zo lang vol houd totdat een condensator in deze toepassing is versleten dan is het best een goed ontwerp geweest. Natuurlijk had het beter gekund, maar dan werd het misschien ook weer te duur, maar het is zeker niet slecht of knullig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 22 oktober 2022 19:36:12 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 oktober 2022 19:32:36 schreef benleentje:
[...]Conrad? zal ze toch wel hebben.

Dat een LM78xx of een LM317 3V nodig hebben is een simpele vuistregel. Heb je 3V dan zit je zeker goed. Meestal lukt 2V ook nog wel.
Het zijn tevens 1 van de eerste en dus de oudste regelaar die het nog steeds goed doen. In die tijd was een ruimte van 3V als best knap. tegenwoordig heb je er veel die een stuk beter doen.
Of je nu een LM317 of LM317A neemt zal met deze zeer beperkte regelruimte weinig verschil bieden.

[...]Je hebt nu met een nieuwe en goede condensator wel 2,6V regelruimte dan lag het toch niet aan de fabrikant maar gewoon aan een oude versleten condensator? Die 1800uF was altijd al erg krap en als die condensator door leeftijd maar een klein beetje capaciteit verliest heb je snel te weinig dat zijn ontwerp keuzes maar hoeven niet perse slecht te zijn.

Je kan wel zeggen zet er een 9V of 12V trafo in maar dan staat er voor de LM317 meer spanning en met een stroom van 600mA word zo een ding dat best erg warm. Ze hebben dat vermogen dus zo laag mogelijk willen houden. met 2,6V x 0,6A = 1,56W hebben ze dat erg laag gekregen. Met een 9v trafo was dat ca 5W geweest dat lijkt niet veel maar een LM317 kan maximaal iets van 17W hebben met een koelplaat van 1m2 (oneindig groot bedoel ik eigenlijk) Dan is 5W toch al best fors om dat goed gekoeld te krijgen.
Dat is wel te doen met een grote koelplaat maar dat betekend meer ruimte en past het waarschijnlijk niet meer op de print plaat erbij.

Kortom het is te makkelijk om een fabrikant knullig te noemen er komt best veel bij een ontwerp kijken en als een apparaat het dan zo lang vol houd totdat een condensator in deze toepassing is versleten dan is het best een goed ontwerp geweest. Natuurlijk had het beter gekund, maar dan werd het misschien ook weer te duur, maar het is zeker niet slecht of knullig.

Oke dank je voor de uitleg.
Dat ik het knullig vind is omdat hij 100ohm gebruikt heeft tussen output en adjust bij een adjust weerstand van 820R dan komt de berekening op 10v uit maar er komt geen 10v uit maar 6v-6.45

Er zou 200R moeten zitten ipv 100R dan komt de berekening op 6v3.Maar als ik 200R gebruik dan stort het in naar 5.8v,

Arco

Special Member

Er zou 200R moeten zitten ipv 100R dan komt de berekening op 6v3.

Dat zit er ook:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco nee er zit 240R parallel aan de onderkant print

Wacht....
8Vac dubbelzijdig gelijkgericht met 11DQ10
0,6A met 1800µF geeft 3,3V rimpel
Dan is de laagste Uin 6,3V dus geen dropout voor de LT317
Dat werkt toch niet

Ook weerstandswaarden waarmee Uout 10,5V wordt berekend

Mijns inziens moeten hier ergens flaters worden geslagen...

Nou ik denk dat hij gefoeft heeft hij kwam niet aan de 6v3 dus dan maar een weerstand parallel, ook de 100uf over de adjust heeft daar misschien mee te maken,wat ik ook doe ik heb minimaal 4700uf nodig wil ik aan de uitgang geen grote rimpel hebben.

Als de LM317 dezelfde regelaar is als de LT317A dan kan het eigenlijk niet denk ik

Ik heb nu net 4700uf er in gezet, 10uf over de adjust en 220uf aan de uitgang gezet,meette 6.27v out en 8,5v in.met een LM 217.

[Bericht gewijzigd door srpp op zaterdag 22 oktober 2022 23:49:15 (16%)

benleentje

Golden Member

Op 22 oktober 2022 23:28:56 schreef OXO:
Wacht....
8Vac dubbelzijdig gelijkgericht met 11DQ10
0,6A met 1800µF geeft 3,3V rimpel
Dan is de laagste Uin 6,3V dus geen dropout voor de LT317
Dat werkt toch niet

Ook weerstandswaarden waarmee Uout 10,5V wordt berekend

Mijns inziens moeten hier ergens flaters worden geslagen...

Ik had dat precies ook zo uitgerekend het zit allemaal wel heel erg op het randje.

meette 6.27v out en 8,5v in.

Dat kan nog net. Ik zou dat voor nu dan zo houden. Of die LM317 Vervangen voor een low drop die hier eerder zijn voorgesteld. Soms kan je door bv de pootjes van regelaar een te kruisen en voorzien van krimpkous er som mee weg komen als de pinning iets anders is. Of een gaatje boren in het koelprofiel zodat de regelaar iets hoger komt te zitten en je met draadjes verder kan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

wat ik ook doe ik heb minimaal 4700uf nodig wil ik aan de uitgang geen grote rimpel hebben.

Dat is ook logisch. Met 1800uF heb je iets van 2.5v rimpel.
Combineer dat met een hele lage ingangsspanning, en de LT317 gaat uiteraard over zijn nek, omdat de ingangsspanning iedere periode onder de dropout spanning zakt...

Met 4700uF (of zelfs meer) breng je de rimpel terug tot onder de 1 volt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja je hebt helemaal gelijk gehad Arco,het klinkt ook een stuk beter nu en constanter.Het was ook zo onlogisch voor mij het is een duur dac geweest dan denk je zal wel iets kapot zijn.

Weet jij of ik een 1085ct zo kan overzetten of moet er nog wat veranderd worden?

Arco

Special Member

De LT1085 heeft in ieder geval een 10uF low-esr condensator nodig aan de output. (tantaal of MLCC) Is wel pin compatible verder.

Met 1800uF was de rimpel behoorlijk (iets minder als in de grafiek, want de ontlaadtijd is korter als 10ms, waarschijnlijk iets van 8ms):

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 23 oktober 2022 12:56:08 (38%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke top dank je,ja gebruik de 4700uf wel is mijn beste(BG) die ik heb wel een beetje uit de kluiten gewassen maar ja.

Mag je dan ook over de adjust weerstand een elco van 10uf zetten?

Een gewone voltage dropper met een transistor kan ook nog. Dan heb je nog maar 0,2 Volt onder de rimpel nodig om te stabiliseren.

Heb er nu ff lt1085ct in gezet veel minder rimpel niet te meten met mijn meter iig

Dit klinkt veel beter,heb wel 6.4v dat moet ik nog ff aanpassen,had alleen geen tantaal 10uf wel 4.7uf dus die aan de uitgang gezet de rest zo gelaten