benleentje
Golden Member
Vandaag op RTL-Z een heel kort bericht over de chip te korten, Die schijnen over te zijn. Maar waarom en hoe dat precies kwam waren ze erg vaag. Ze verwachten vooral dat de groeit in het hig-end segment afneemt door een toekomstige recessie.
Het ging blijkbaar wel om de tekorten op de high-end computer chips. Maar daar was toch al geen schaarste? Volgens mij zitten de te korten juist in de in de chips voor het lagere en hele lage segment?
https://www.rtlnieuws.nl/economie/tv/video/5341512/chips-asml-china-te…
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
In mijn beleving zijn er nog steeds enorme tekorten in andere ICs, zoals microcontrollers, gate drivers, switchmode converters, line drivers, opamps, etc. Ik wordt er zo moe van dat dergelijke kanalen niet kunnen bevatten dat "chips" niet alleen over multicore processors gaat, maar ook over andere onmisbare ICs.
misschien ging het over die andere chips, je weet wel, die er ook in paprika en pickles variant is, naast natuur/gezouten 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
De aanvoer van ICs kan weer op nivo zijn (stel dat), maar dan duurt het nog best lang voor de pipeline vd de leveranciers weer gevuld is. Dus dat je het als afnemer nog niet direct merkt is niet zo gek.
Op 21 oktober 2022 21:30:55 schreef kris van damme:
misschien ging het over die andere chips, je weet wel, die er ook in paprika en pickles variant is, naast natuur/gezouten
Ongezouten chips (in deze categorie) zijn volgens mij niet te vreten..
(maar wel beter voor de bloeddruk) 
Bij diverse leveranciers staat het nog altijd als :"uitverkocht" of "tijdelijk niet leverbaar" genoteerd.Ik denk dat het nog wel een half jaar kan duren.
't is iig niet zo dat Siemens S7 nu weer volop leverbaar is, of ABB bellypacks.
Siemens heeft nog jaar levertijd voor een 1500 
Zelfs een 1200 is lastig.
Men stapt over naar VIPA waar dit kan, maar die hebben niet alle certificaten die Siemens heeft. Zijn wel compatible.
Wij gebruiken gelukkig veel Bachmann wat wel leverbaar is.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@mel: ik ga een gat in de lucht springen als het nog maar een half jaar is, deze ellende is al 2 jaar aan de gang.
benleentje
Golden Member
JA ik dacht al dat het een onzin bericht was. Die mensen denken dat alleen een smartphone, tablet, laptops, auto's en Lays chips bevatten.
Die eerste 3 worden nu minder verkocht dan in corona tijd en dan denken ze gelijk dat de verkoop weer over is. Ik denk dat er in die tijd wel een stuk meer verkocht is en er een kleine inhal slag is gemaakt, over 2 a 3 jaar is dat spul al weer veroudert en dan trekt de verkoop ook weer aan.
Maar dat help ons denk niet want die fabrieken die die high-end chips maken kunnen niet een gate driver oid maken.
Auto fabrikanten hebben deals gesloten met chip leveranciers dus die auto's kunnen voorlopig gemaakt worden. Het beetje productie capaciteit wat er dan nog over is moet de rest produceren.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Er is nog een hoop spul met langere levertijden. Die kun je goed zien op de site van Mouser. Hier wat componenten waar ik zelf e.e.a. in doe om te vergelijken met wat ze daar beweren:
LP2951-50DRGR
- 0 voorraad
- leverbaar 30 dec 2022 maar slechts 12878 stuks
- 1 mei 2021, 11900 stuks
- en dat puur omdat Mouser vroeg besteld heeft, fabriekslevertijd is nog steeds 92 weken
TLC5926IDWR
- 0 voorraad
- Fabrieklevertijd 104 weken
- Mouser geeft nu zelfs geen levertijd, enkele weken terug schreven ze nog Augustus 2023 waarschijnlijk is alles al gereserveerd.
TPS54061DRBR / TPS54061DRBRT
- 0 voorraad
- Fabrieklevertijd 107 weken
- Ook hier geeft Mouser geen levertijd meer, een paar weken terug was dit eind Juli 2023
De conclusie is dat je 2 jaren van tevoren moet inplannen en bestellen. Ik heb dit bij een bedrijf voorgesteld maar kreeg alleen hoongelach. Niet mijn probleem.
Het probleem is niet silicium, het probleem is fabriekscapaciteit op de juiste maat chipgeometrie.
Alle high-end PC en telefoonchips worden gemaakt in kleine (7nm, 10nm, 14nm) geometrie op grote wafers (300mm).
Alle kleine grut (microcontrollers, SMPS controllers, etc) wordt gemaakt in grotere (70nm, 130nm) geometrie op kleinere (200mm) wafers.
Er is inmiddels weer capaciteit op de 300cm, 7nm lijnen (totdat China Taiwan aanvalt, dan valt dat ook weer weg). Maar de capaciteit op de oudere, kleinere nodes is nog steeds veel te weinig.
En omdat de IC fabrikanten verwachten dat de meeste van de 130nm ontwerpen nu naar 14nm gaan verhuizen wordt er ook niet veel geinvesteerd in de 130nm, 200mm fabrieken.
(edit: cm in mm veranderd. Dank joopv!)
joopv
Golden Member
300cm wafers? Zijn die echt zo groot of bedoel je 300mm?
Grappig effect van dit tekort: In Veldhoven is chipsmachine bouwer ASML nieuwe kantoren aan het zetten, maar de levertijd van de IT infra (netwerk) apparatuur is groter dan de oplevertijd van de gebouwen...
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 23 oktober 2022 07:19:30 schreef mel:
Er schijnt nu weer een boycot te komen op chips van Taiwan..
Dat lijkt mij in de huidige situatie een heel sterk verhaal. (1) TSMC produceert een enorm aantal ICs die we nu niet kunnen missen en (2) een groot deel vd wereld staat achter Taiwan, politiek gezien (vs China), waarom zou je die boycotten?
Ik krijg de indruk dat de VS bang zijn dat door aan sommige "politiek betrouwbare" te leveren er vanuit die landen toch weer naar China e.a. geëxporteerd gaat worden. Recent is toch een Nederlander opgepakt wegens illegale levering van chips aan Rusland ?
Op 23 oktober 2022 07:31:56 schreef joopv:
300cm wafers? Zijn die echt zo groot of bedoel je 300mm?Grappig effect van dit tekort: In Veldhoven is chipsmachine bouwer ASML nieuwe kantoren aan het zetten, maar de levertijd van de IT infra (netwerk) apparatuur is groter dan de oplevertijd van de gebouwen...
Die wafers zijn 30cm.
Ze kunnen in Veldhoven toch hun eigen machines aanslingeren? 
Op 21 oktober 2022 19:39:25 schreef SparkyGSX:
In mijn beleving zijn er nog steeds enorme tekorten in andere ICs, zoals microcontrollers, gate drivers, switchmode converters, line drivers, opamps, etc.
Ja precies het kleine spul, waarvan de markt momenteel met Chineze namaak overspoeld wordt. Maar ook zelfs bij condensators en weerstanden kan je rekenen op lange wachttijden.
Op 23 oktober 2022 10:09:57 schreef Leo-Bolier:
Ik krijg de indruk dat de VS bang zijn dat door aan sommige "politiek betrouwbare" te leveren er vanuit die landen toch weer naar China e.a. geëxporteerd gaat worden.
De VS is te afhankelijk van Taiwan (en wij ook). Er is een mooie draai aan gegeven door oa Intel en STM... inclusief vette subsidies en andere verlichtende omstandigheden. Anders kon het blijkbaar niet uit.
Recent is toch een Nederlander opgepakt wegens illegale levering van chips aan Rusland ?
Dat was trouwens peanuts. Rusland is wat halfgeleiders betreft bijna geheel afhankelijk van China, en ze krijgen de Chineze praktijken en (gebrek aan) kwaliteit er ook nog eens bij. Normaal kan Rusland 35nm en groter maken maar tegenwoordig moet een ic voor in een staafmixer blijkbaar al uit China komen (of uit een Zweedse flitspaal).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er was pas in het nieuws dat zweedse flitspalen gestript zouden worden door de russen. Heel mogelijk onzin: de clou was dat er een canon camera in zit en die is ook op russische drones aangetroffen.
Op 23 oktober 2022 10:34:38 schreef PE9SMS:
[...]Die wafers zijn 30cm.
Voor zover ik weet maakt ASML vrijwel enkel de lithografie machines, behoorlijk essentieel in het process, maar je daarmee heb je nog geen chips
er zit nog hele wat handling voor en na
Op 24 oktober 2022 01:48:41 schreef Henry S.Normaal kan Rusland 35nm en groter maken maar tegenwoordig moet een ic voor in een staafmixer blijkbaar al uit China komen (of uit een Zweedse flitspaal).
Als Rusland zelf 35nm chips kan maken kan dat toch niet de grootste beperking zijn. Wapentuig dat 10-15 jaar geleden op de tekentafel lag gebruikt ook in het westen geen 7nm chips.
Of het probleem zit in andere dingen, zoals specifieke gassen of gereedschappen. Geen enkele chipfabriek gebruikt gewoon zand als grondstof.
benleentje
Golden Member
Op 24 oktober 2022 15:48:28 schreef blurp:
Geen enkele chipfabriek gebruikt gewoon zand als grondstof.
Had je dat niet even eerder kunnen zeggen vandaar dat mijn zelf gemaakte chip niet werkten.
Op 23 oktober 2022 10:34:38 schreef PE9SMS:
[...]Die wafers zijn 30cm.
Of Nijmegen (NXP) of staat daar niks meer ?