joopv
Golden Member
300cm wafers? Zijn die echt zo groot of bedoel je 300mm?
Grappig effect van dit tekort: In Veldhoven is chipsmachine bouwer ASML nieuwe kantoren aan het zetten, maar de levertijd van de IT infra (netwerk) apparatuur is groter dan de oplevertijd van de gebouwen...
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 23 oktober 2022 07:19:30 schreef mel:
Er schijnt nu weer een boycot te komen op chips van Taiwan..
Dat lijkt mij in de huidige situatie een heel sterk verhaal. (1) TSMC produceert een enorm aantal ICs die we nu niet kunnen missen en (2) een groot deel vd wereld staat achter Taiwan, politiek gezien (vs China), waarom zou je die boycotten?
Ik krijg de indruk dat de VS bang zijn dat door aan sommige "politiek betrouwbare" te leveren er vanuit die landen toch weer naar China e.a. geëxporteerd gaat worden. Recent is toch een Nederlander opgepakt wegens illegale levering van chips aan Rusland ?
Op 23 oktober 2022 07:31:56 schreef joopv:
300cm wafers? Zijn die echt zo groot of bedoel je 300mm?Grappig effect van dit tekort: In Veldhoven is chipsmachine bouwer ASML nieuwe kantoren aan het zetten, maar de levertijd van de IT infra (netwerk) apparatuur is groter dan de oplevertijd van de gebouwen...
Die wafers zijn 30cm.
Ze kunnen in Veldhoven toch hun eigen machines aanslingeren? 
Op 21 oktober 2022 19:39:25 schreef SparkyGSX:
In mijn beleving zijn er nog steeds enorme tekorten in andere ICs, zoals microcontrollers, gate drivers, switchmode converters, line drivers, opamps, etc.
Ja precies het kleine spul, waarvan de markt momenteel met Chineze namaak overspoeld wordt. Maar ook zelfs bij condensators en weerstanden kan je rekenen op lange wachttijden.
Op 23 oktober 2022 10:09:57 schreef Leo-Bolier:
Ik krijg de indruk dat de VS bang zijn dat door aan sommige "politiek betrouwbare" te leveren er vanuit die landen toch weer naar China e.a. geëxporteerd gaat worden.
De VS is te afhankelijk van Taiwan (en wij ook). Er is een mooie draai aan gegeven door oa Intel en STM... inclusief vette subsidies en andere verlichtende omstandigheden. Anders kon het blijkbaar niet uit.
Recent is toch een Nederlander opgepakt wegens illegale levering van chips aan Rusland ?
Dat was trouwens peanuts. Rusland is wat halfgeleiders betreft bijna geheel afhankelijk van China, en ze krijgen de Chineze praktijken en (gebrek aan) kwaliteit er ook nog eens bij. Normaal kan Rusland 35nm en groter maken maar tegenwoordig moet een ic voor in een staafmixer blijkbaar al uit China komen (of uit een Zweedse flitspaal).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er was pas in het nieuws dat zweedse flitspalen gestript zouden worden door de russen. Heel mogelijk onzin: de clou was dat er een canon camera in zit en die is ook op russische drones aangetroffen.
Op 23 oktober 2022 10:34:38 schreef PE9SMS:
[...]Die wafers zijn 30cm.
Voor zover ik weet maakt ASML vrijwel enkel de lithografie machines, behoorlijk essentieel in het process, maar je daarmee heb je nog geen chips
er zit nog hele wat handling voor en na
Op 24 oktober 2022 01:48:41 schreef Henry S.Normaal kan Rusland 35nm en groter maken maar tegenwoordig moet een ic voor in een staafmixer blijkbaar al uit China komen (of uit een Zweedse flitspaal).
Als Rusland zelf 35nm chips kan maken kan dat toch niet de grootste beperking zijn. Wapentuig dat 10-15 jaar geleden op de tekentafel lag gebruikt ook in het westen geen 7nm chips.
Of het probleem zit in andere dingen, zoals specifieke gassen of gereedschappen. Geen enkele chipfabriek gebruikt gewoon zand als grondstof.
benleentje
Golden Member
Op 24 oktober 2022 15:48:28 schreef blurp:
Geen enkele chipfabriek gebruikt gewoon zand als grondstof.
Had je dat niet even eerder kunnen zeggen vandaar dat mijn zelf gemaakte chip niet werkten.
Op 23 oktober 2022 10:34:38 schreef PE9SMS:
[...]Die wafers zijn 30cm.
Of Nijmegen (NXP) of staat daar niks meer ?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 24 oktober 2022 08:21:12 schreef Stijnos:
Voor zover ik weet maakt ASML vrijwel enkel de lithografie machines, behoorlijk essentieel in het process, maar je daarmee heb je nog geen chipser zit nog hele wat handling voor en na
Laten die machines zelf nou ook vol met elektronica zitten 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een klant van mij is bereid 100 euro te betalen voor een printje van mij. Als dat ineens 50 euro duurder wordt omdat de STM niet 10 maar 60 kost omdat een vage chinees er nog een paar heeft liggen... Dan verkoop ik er geen.
Maar als ASML er een paar nodig heeft, zal dat geen grote impact hebben op de totaalprijs, denk ik.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Behalve dat ASML naast betrekkelijk simpele microcontrollers waarschijnlijk ook dikke FPGAs nodig heeft, en andere componenten die normaal al duur zijn, en ze moeten heel zeker weten dat ze echt zijn, en correct behandeld.
Jij wordt waarschijnlijk niet blij als die Chinees ze opstuurt en in niet- antistatisch zakje, maar als dat een FPGA is met vele honderden pinnen, die al duizenden euro's kost zonder de opslag van de Chinees, is dat toch weer een ander verhaal.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (36%)]
rew
Tja... inderdaad.
Anyway. Over het chiptekort. Als het "over is" dan verwacht ik het grootste deel weer te kunnen kopen zoveel ik wil. En tussenverkopers als Farnell ook. Maar dat is HELEMAAL niet zo. Er staan talloze dingen op een jaar levertijd, en ik vermoed dat dit is omdat er ergens een systeem niet aankan om grotere getallen in de voeren. Ik heb een paar dingen besteld en dan krijg ik iedere week een mailtje: Het wordt een week later, nu 26 oktober 2023.
Daarnaast, de door amerika aangekondigde maatregelen... Die zullen over zeg 6-12 maanden effecten gaan sorteren. 90% van de chipfabrieken zal zonder de hulp van de amerikanen nog wel 6 maanden blijven draaien. Maar dan gaat er op een gegeven moment iets stuk waar ze amerikaanse hulp voor nodig hebben. Als dat niet meer kan, dan stopt de productie stap-voor-stap en blijft het chip-tekort gewoon bestaaan.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 24 oktober 2022 19:36:18 schreef bprosman:
[...]
Of Nijmegen (NXP) of staat daar niks meer ?
Die zit naar zeggen al een paar jaar volgeboekt.
Op 24 oktober 2022 22:22:24 schreef rew:
... Maar dat is HELEMAAL niet zo. Er staan talloze dingen op een jaar levertijd, en ik vermoed dat dit is omdat er ergens een systeem niet aankan om grotere getallen in de voeren.
Dit vermoeden is juist en een feit: Arrow heeft hun systeem aan moeten passen omdat de levertijden > xxx niet ingevoerd konden worden.
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Ik denk dat RTL-Z zich heeft gebaseerd op een heel bijzondere markt.
De problemen zijn geenzins weg, en eerlijk gezegd zie ik het einde nog niet.
Wij zijn laten we het een middelgrote producent/ontwikkelaar noemen, normaal gesproken gebruiken wij enige miljoenen IPM's per maand etc. Het is een groot probleem om je componenten te kopen (ook voor ons)
Wij hebben letterlijk 20+ ontwerpen aangepast aan de schaarste op de markt, andere MCU's, andere IPM's, ga zo maar door.
Nou ja, in elk geval hebben we kunnen draaien ook al was het met problemen, al;s het voorbij is hebben we heel veel projekten met meerdere opties die we niet nodig hebben 
Helaas, het einde van dit probleem bestaat alleen bij RTL, helaas niet in de gewone wereld.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik sprak onlangs iemand die werkt bij asml, ze zochten daar nog 5000 man personeel erbij. voor hun is er dus nog vraag en werk zat blijkbaar.
bepaalde merken pirren hebben een levertijd van een half jaar momenteel. omdat fabrieken in het buitenland nog wel met de corona te maken hebben. fabriek B kan niet draaien zonder de productie van fabriek A dus tja..
[Bericht gewijzigd door testman op (44%)]
benleentje
Golden Member
Op 25 oktober 2022 19:00:47 schreef walkura:
Ik denk dat RTL-Z zich heeft gebaseerd op een heel bijzondere markt.
Ze zeggen omdat corona voorbij is de vraag naar veel apparatuur die nodig is om thuis te werken is ingestort. En omdat auto's nu ook wel voldoende lijken te voorzien van chips is er gelijk maar de conclusie getrokken dat chip tekorten over zijn.
Ik denk dat de vraag naar tablet, smartphones, laptops wel een tijdje wat lager blijft ivm met tijdelijke verzadiging maar dat ook dat op den duur wel weer aantrekt.
RTL baseert zich denk ik dan niet op een heel bijzonder markt maar denken blijkbaar wel dat die stuk van de mark de meeste chips nodig heeft en de overige elektronica niet zo groot is. Maar in absolute aantallen zijn die paar CPU's die in een computers gaan veel kleiner dan de rest van de markt.
Op 25 oktober 2022 19:05:53 schreef testman:
ik sprak onlangs iemand die werkt bij asml, ze zochten daar nog 5000 man personeel erbij. voor hun is er dus nog vraag en werk zat blijkbaar.bepaalde merken pirren hebben een levertijd van een half jaar momenteel. omdat fabrieken in het buitenland nog wel met de corona te maken hebben. fabriek B kan niet draaien zonder de productie van fabriek A dus tja..
Als je er pas achter komt dat je te weinig productie kapaciteit hebt en je gaat dan pas je machines bestellen ja dan duurt het wel even voordat de machine gebouwd zijn plus een hele fabriek en voordat die kan gaan produceren.
Het is zuiver anekdotisch, maar ik kon mij afgelopen week toch niet aan de indruk onttrekken dat de situatie verbetert. Twee halfgeleiders, een huis-tuin-en-keuken transistor en een meer speciale step down die bij Mouser terug op voorraad komen.
Een deel van het tekort aan eenvoudige zaken was volgens mij puur virtueel; relatief grote partijen die in paniek door grote spelers gereserveerd zijn toen alles lastig werd, en die nu de boel afkoelt terug op de / mijn markt verschijnen.
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Houd er maar rekening meet dat de chips tekorten zeker nog wel tot 2024 aanhouden. Met name Intel FPGA's, ST microcontrollers en veel spul van AD en TI blijven nog lastig.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Tis verre van gedaan, het begin ja...
https://www.tomshardware.com/news/tsmc-shortage-of-commodity-chips-dis…
https://www.tomshardware.com/news/intel-ceo-thinks-chip-shortage-will-…
https://www.tomshardware.com/news/recession-ukraine-war-drags-out-chip…
https://www.tomshardware.com/news/us-curbs-against-chinese-chip-sector…
Het is niet alleen RTL-Z die claimt dat er geen chiptekort is:
https://in4ma.de/es-gibt-keine-chip-krise/?lang=en
Hij voorspelt dat het tekort vooral bestaat uit bedrijven die hun voorraad willen vergroten, en dat dat binnenkort keihard instort (en iedereen weer JIT gaat inkopen).
Ik moet het nog zien, maar zou er geen bezwaar tegen hebben als dat betekent dat ik weer 10 stuks kan bestellen....