voorschakelapparaat Philips FWC110 verwijderen

Ik wil de PL-S lamp in mijn Philips FWC110 vervangen door LED uitvoering zonder voorschakelapparaat (scheelt 4W extra verbruik).
Maar de schemerschakelaar wil ik functioneel houden.
Iemand een idee hoe dat zou kunnen?

Zie foto van de aanwezige electronica
(en evt eerdere posts over de lichtsensor van deze lamp/ zoek op FWC110)

Thevel

Golden Member

Simpel: de 2 buitenste draden haal je los van de printkroonsteen.
De Ledlamp sluit je nu aan op de buitenste aansluitingen.

Alles wat nu nog aan het voorschakelapparaat zit kun je verwijderen.

of nog simpeler, 1 draad uit de vsa halen en bij de andere draad van de vsa steken, vsa is overbrugd.

let wel dat deze print nog een model met triac is, dat wil weleens een flauw oplichtende ledlamp opleveren. de nieuwere fwc printen met relais hebben daar geen last van.

gaat al lang mee deze, tegen de 25 jaar oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 oktober 2022 18:15:07 schreef testman:
of nog simpeler, 1 draad uit de vsa halen en bij de andere draad van de vsa steken, vsa is overbrugd.

Klopt maar niet elegant.
Dan kun je beter het korte witte draadje weghalen tussen de print en het VSA, en de andere witte draad van het VSA loshalen en op de vrijgekomen plaats het printje steken.
Op de witte en bruine draad onderaan komt dan je lamp.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hartelijk dank allen voor de antwoorden.
Ik ga een poging wagen.

Ik laat het resultaat nog wel even weten.

Op 22 oktober 2022 18:24:40 schreef Toeternietoe:
[...]
Klopt maar niet elegant.
Dan kun je beter het korte witte draadje weghalen tussen de print en het VSA, en de andere witte draad van het VSA loshalen en op de vrijgekomen plaats het printje steken.
Op de witte en bruine draad onderaan komt dan je lamp.

maar dan kun je altijd nog terug als het niet werkt, ligt de vsa in de vuilbak niet meer. ik ken deze printjes heel goed, een draadje uit die klemmen krijgen lukt alleen als je het niet wilt, de draad die je wel wilt breekt af of het blokje komt los.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De pl-s lampen zijn succesvol vervangen na overbruggen van VSA: schemerschakelaar werkt nog als voorheen;
Heb de BAILEY LED PL G23 TC-S 4.5W 830 (kleurtemp 3000K) gebruikt, die staat voor 420 lm te boek wat een prima lichtopbrengst blijkt vergeleken met de 5 of 6 jaar oude pl-s lampen die 600 lm zouden moeten geven;

De besparing is 10W: was 15W (met VSA en 9W pl-s) en is nu 5W.
Blijkt dat het printje 0,5W continu verbruikt

Na het overbruggen van de VSA knippert de ledlamp. Ik gebruik de Philips CorePro LED PL-S 2P 5W. Wat kan ik hieraan doen? Ik heb exact dezelfde lamp als op de foto.

draai de voeding eens om op de kroonsteen. als de fase word geschakeld werkt het doorgaans beter. en zo niet, werkte het wel met de vsa er nog tussen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu, een paar uur later is het knipperen gestopt. Dan werkt het nu beter dan met de vsa er nog tussen. Ik zal de draden morgen eens omwisselen.

Dit werkt inderdaad. Bedankt voor deze tip! Ik heb 2 van deze lampen en vanmiddag ga ik de draden bij de andere lamp ook omdraaien.

En ook de 2e lamp brandt nu goed.

[Bericht gewijzigd door ruudo op woensdag 22 november 2023 16:13:58 (12%)

Alex P

Golden Member

Ik heb een aantal defecte buitenlampen van dit type gerepareerd (en ook voorzien van LEDlampen). De blauwe elco's (rechtsboven op de foto) waren allemaal niet in orde (allemaal tussen 7% en 30% van de nominale capaciteit), en ik kwam ook een defecte triac tegen. Ik heb meerdere uitvoeringen onder handen gehad, heb van drie verschillende printplaten de schema's nagetekend in Kicad. Stuur maar een mailtje als je die wilt hebben.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

En nu staan beide lampen weer te knipperen. Dus dit is niet de oplossing, jammer.
Dan ga ik de elco’s eens vervangen. @Alex Als je een schema hebt, heel graag.

dit is nog de jaren 90 variant van die schemerschakelaar in die fwc's. idd zijn daar die philips elco's vaak gaar van. ook de triac los in de soldeer of stuk al gehad. de grote X2 houd het vaak nog best uit..

houd er rekening mee dat het knipperen een probleem is met deze schakeling, triac geschakelde lampen hebben moeite met led vervangers. de latere schemerschakelaars hebben een relais welke daar geen probleem mee heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Alex P

Golden Member

Schema is verstuurd.

Ik heb de armaturen (na opknappen van de elektronica) voorzien van ledlampen van 2,3W. Nooit geknipper gezien.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Ik heb 2 elco’s vervangen (C1 en C5) en nu is het knipperen verholpen. Beide lampen branden nu goed. Alex, bedankt voor het schema.

[Bericht gewijzigd door ruudo op zaterdag 25 november 2023 18:56:34 (12%)