Moeller suconet modules aansturen

Beste Forumleden

Ik heb een groot aantal van deze klockner moeller EM4 modules liggen. Graag zou ik deze willen her gebruiken voor automatisatie en domotica.
Deze modules worden aangestuurd via een suconet K protocol. Mijn idee was om de MS4 te programmeren om de externe module aan te sturen en het protocol te achterhalen. Deze modules zou ik dan op beurt aansturen met een microcontroller. kwestie om een gemakkelijke manier van IO te hebben.

Nu heb ik al een document met wat info over het protocol maar ik weet niet in hoe ver dit bruikbaar is om de moeller modules aan te sturen.

Suco-e.pdf

Heeft iemand hier ervaring mee of toegang tot de sucosoft S40? Deze wordt gebruikt om de PS4 te programmeren en is helaas niet te vinden op het net (behalve een demo versie waarmee je niet kan programmeren).

Met vriendelijke groeten
Pieter-Jan Mylle

niet gek dat je er niks van kunt vinden, spul is tamelijk bejaard. uit 1997 stamt dat systeem volgens die pdf..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Deze PLC's zijn een compleet mislukt avontuur van Klöckner Moeller. Om heel eerlijk te zijn: ik zou ze in de container gooien en zeker niet gebruiken voor domotica.
Zoek dan modbus kopstations of zo. Over RS485 of ethernet, net wat je wil.

Wat is er dan mislukt? De hardware, firmware, software, protocol of het concept.
Als de hardware goed is, waarom deze dan niet hergebruiken? Scheelt een kost om nieuwe hardware te kopen/maken.

Sine

Moderator

Ik zou ze ook een eind in de verte gooien, als je PLC componenten gebruikt gebruik dan iets wat direct kan babbelen met je automatisering.

Ik meen dat de bus RS485 is, dus als je wilt sniffen moet dat kunnen. Daar kom je ook makkelijk genoeg achter als je ze open maakt, er zal dan ergens een bustranceiver te vinden moeten zijn.

De bus is rs485. Ik wil de expansie modules aanspreken om zo gemakkelijk IO te hebben op een atmega microcontroller. De PS4's ga ik niet gebruiken om de IO's aan te sturen. De nodige beveiliging en filtering is dan al aanwezig in de modules. Ook heb ik modules met dac en adc er in. helaas is de gebruikte chip geen gekende en vindt ik ook geen datasheet. Dus wou ik de modules aanspreken via rs485.
Maar aangezien er niet veel te vinden is over het protocol, wou ik een master gebruiken om een slave aan te sturen en bus te sniffen. Helaas vindt ik nergens de software om de PS4 te programmeren om de master een slave te laten aansturen.

Sine

Moderator

Ik voorzie een hele hoop tijd, werk en ellende zonder garantie dat je het ook werkend krijgt.

Ik zou zelf een wago/beckhoff IO expander (of PLC) misbruiken, die kun je zo koppelen met node-red en dergelijke, IO modules kom je 2e hands voor een paar tientjes tegen.

Of je moet er sport aan hebben die moellers aan de gang te krijgen ...
Daarnaast heb ik gemerkt (ik heb een wago PLC hangen voor domotica spul) dat eigenlijk alles behalve DI/DO niet heel handig is in een woonhuis.
(ja, er bestaan PWM en 0-10V modules, maar die zijn wat zeldzamer dan 4-20mA spul)

Dan zijn er betere alternatieven als ESPhome als je met eigen hardware wilt gaan stunten.

Wel ik heb de modules liggen en niet geschoten is altijd mis.
Als ik er nu tijd insteek en ik krijg het niet werkend, dan kan ik daar met vrede afstand van nemen en ze afbreken.

benleentje

Golden Member

Ik heb de Suco-e PDF even snel door gekeken en op blz 111 en verder staan wat voorbeelden van hoe de 8 byte commanddata is opgebouw.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 23 oktober 2022 23:40:56 schreef Sine:
Of je moet er sport aan hebben die moellers aan de gang te krijgen

Dat is het zeker. Je moet geduld hebben.

Die bus lijkt wel veel op modbus (16 bits registers), maar de vraag is of er ook een CRC oid bij zit. Zo ja (wat waarschijnlijk is) is het de vraag hoe die berekend wordt. Dat wordt wel even een puzzeltje.

Ik had nog nooit van dat protocol gehoord, toch is effe aan het zoeken geweest en hier vond ik ook wat over een drive met suconet:

http://www.ssdservice.pl/FTP-serwer/Eurotherm_SSD_Parker/Servo-631-637…

Volgens mij staat hier hoe de bytes opgebouwd zijn voor de verschillende soorten slave modules:

https://adegis.com/media/asset/c817f30487174e09e186031efbb8a1a88dce226…
Vanaf blz 82 (84) ?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 29 oktober 2022 01:31:39 (14%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.