Philips 65pus7600/12 backlight rechts gedimd

Ik hoop dat het paneel verwijderen niet nodig is. Anders pak ik hem goed in en wat er dan gebeurd, gebeurd er.

De fet is niet op korte termijn leverbaar dus ik heb de order geannuleerd en 20 stuks via alibaba besteld voor 16 euro t.o.v. de 23 euro hier in NL voor 1 stuk.

Bij Ali aan die prijs? Nou ik wens je veel succes ermee...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

En leuke is : wat extra spares!! Ik kon ze bij Ali niet vinden, nu leverbaar??

@CrossFireX: Want?
Hier in het reguliere circuit zijn dergelijke SMD onderdelen toch ook geen 20 euro p.s.?

Ik heb ze overigens bij Alibaba vandaan, doorgaans gaan ze alleen per reel van 1000 stuks maar nu heb ik een verkoper gevonden die er ook 20 wilde opsturen als "sample". Waarschijnlijk precies dezelfde waar de webshop hier in NL 23 euro voor durft te vragen.

In het ergste geval werkt het niet, vraag ik mijn geld terug (via alibaba of PayPal) en bestel ik hem alsnog in Nederland.

Ja in het ergste geval werkt het spul niet of ontploft, dan krijg je ook nog gevolgschade...

Ik heb mijn lesje geleerd, jij duidelijk nog niet, maar dat komt nog wel... :)

Bij ome Ali gaat alles per duizend op reel, zelfs grote onderdelen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 30 oktober 2022 18:57:11 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Welke gevolgschade kan ik hebben aan een ploffende mosfet?
Ik bestel genoeg leuks uit China met ook gewoon goed spul er tussen.
En waarom denk je dat de lead-time van die webshop 2-3 weken is? Dat spul moet ook nog per boot deze kant op komen.

Misschien heb ik andere ervaringen dan jij?
Verder heb ik gekeken naar alternatieven en hier de vraag (in twee topics) gesteld maar blijkt dat er waarschijnlijk geen alternatief is.

Dus als je nog een andere suggestie hebt dan sta ik daar zeker voor open!

Ik zou gewoon wachten op die goede onderdelen, is het zo dringend?

Mijn ervaringen met die Ali, ik wil er zelfs niet meer aan terug denken...
60 tot 70 procent scam en goedkope namaak rommel...

Er is nu eenmaal onderdelen schaarste en Ali levert je eventueel duizend stuks, en dat vind jij niet verdacht?

Maar he, ieder zijn meug natuurlijk, ik je houd niet tegen.
Daarom dus dat ik zei, ik wens je succes. Hopelijk komt het goed.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik ben wel echt verdomd ongeduldig wat dat betreft.

En verder:
website claimt dat het product op voorraad is, ik bestel het onderdeel op woensdag en krijg een bevestiging in de mail dat het donderdag binnen zal komen.

Do, vr, za geen post. Ik mail en krijg alleen een link terug naar de website naar datzelfde onderdeel met het antwoord dat ik zelf had kunnen zien dat het product niet op voorraad is en een levertijd van +2 weken heeft.

Toevallig had ik een screenshot en stuur deze terug om vervolgens te horen te krijgen dat iemand net de laatste had gekocht. Ja maak dat de kat wijs.

Dat naast het feit dat je eigenlijk veel te veel vraagt voor een dergelijk onderdeel maakt dat ik eigenlijk niet meer daar wil bestellen.

Ja eens, beter duur verkrijgbaar dan niet verkrijgbaar maar dit voelt bij mij gewoon niet goed.

Qua SMD mosfet durf ik het wel aan via alibaba (toch net wel ff anders dan aliexpress) en qua geld ben ik dubbel verzekerd van retour.

ok laten we hopen dat het goed komt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dat past wel met Halloween. :)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik hoop van harte dat het goed komt want onze 45" tv van 15 jaar oud is wel aan vervanging toe en dit zou een hele mooie upgrade zijn.

Maar aan de andere kant besef ik mij heel goed dat al deze modellen problemen hebben met de backlight (LED strips) en dat het probleem na vervangen fet net zo goed niet opgelost kan zijn of dat de strips de oorzaak zijn van de defecte fet.

Daarna is de kans zeer groot dat het demonteren van het LCD paneel fout gaat.

Als dat goed zou gaan bestel ik nieuwe strips.

Tv was gratis, proberen is hobby, weggooien kan altijd nog :)

Weer eentje gered van de schroothoop!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Sja soms gaat het wel eens mis.. maar meeste bestel ik via een vaste leverancier die ik zelf heb ontmoet in Shanghai maar levert geen brol!! Soms krijg ik gedesoldeerde exemplaren maar wel origineel!! 1x watchdog ICs bij hem besteld en 9 van de 10 werkte niet…geld retour gehad..

Na vervangen mosfet en transistor kriigt de rechterzijde nog steeds 109V en de linkerzijde 139V.

Ik meet dit verschil ook lager op het bord, bij twee elco's ij dezelfde configuratie.

Daar onder zitten weer twee trafo's maar die geven 1 fase (110V) op de ingang en de uitgang is niet te meten vanaf de bovenkant.

Ik kan het niet veilig anders neerleggen tenzij ik het losse bord op de werkbank leg. Dat doe ik liever niet met hoog voltage.

Ik denk nog steeds dat het iets op het bord is, niet de LEDs. Als ik op beide 139V kan krijgen zullen ze weer gelijk branden en is het gefixed..

Iemand nog suggesties waar te zoeken?

kan je terugleiden dat er een driver IC in de lijn zit?? Is het beeld wel egaal wit of andere kleur, want toestel dimt ook sectoren!!

Er zijn twee circuits voor de backlight.
Links en rechts, beide voorzien van eigen mosfets en een driver IC.

Op de foto links onderaan zie je twee trafo's en twee elco's naast elkaar.
Aan de onderzijde zitten 2x2 P1825BD samen met wat SMD weerstanden en condensatoren.

De dikke trace (kathode) waar ik bij de goede kant 139V en bij de slechte 109V meet gaan direct naar de P1825.

Ik heb de twee trafo's al gewisseld van plek, dat verplaatst het probleem niet.

Bij de gedimde linker kant meet ik ook iets lagere diode forward voltage over de transistoren P1825 (FET?)

De twee kleine trafo's t.b.v. de backlight krijgen hun voeding van de grote trafo op het bord. Ook hier meet ik onderling geen verschillende waarden (spanningen).

Op de twee elco's naast de roze weerstand meet ik rechts 139V en link 109V.

is je meting belast of juist onbelast? Oftewel alle LEDs los

Belast, heb bewust alles aangesloten.

Ik heb nog een afwijkende weerstand gevonden die direct naar de driver gaat de SMD weerstanden meten los van het bord nog goed.

Dat doet mij weer vermoeden dat de driver ic defect is.

Is sot40 en heb twee stuks besteld.

Het powerboard is nu hoogstwaarschijnlijk wel in orde maar nog steeds hetzelfde probleem.

Dus ik heb de connectoren omgewisseld omdat de pinout hetzelfde is en nog steeds hetzelfde probleem.

De LED strip is dus 100% niet meer in orde :(

Ik ga kijken of ik de tv open krijg zonder dat het LCD breekt. Zo wel dan gaat 'ie de vuilnisbak in en zo niet dan bestel ik nog 1x onderdelen.

Hij begint inmiddels ook wel extreem in de weg te staan en plat leggen voor een maand of langer gaat hem ook niet worden. Moet maar eens kijken of dit nog iets gaat worden.

Heb je niet een plekje op zolder of een logeerkamer waar TV ongestoord kan blijven liggen??. Belangrijkste doe alles met beleid, op je gemak en forceer niets, dan blijft scherm wel heel...

We verwachten een kindje en hebben momenteel helemaal nergens ruimte...

Prio ligt ook bij het afmaken van de kamer haha

Heb het opgegeven.
Scherm bleef wel heel maar nu kwamen de LED's er niet fatsoenlijk uit. De behuizing boog als je de lijmstrip los probeerde te punnikken. TV lag inmiddels op de slaapkamer op zolder op de grond want nergens anders ruimte.

Leergeld betaald, wat geleerd qua meten en televisies, nu is het mooi geweest.

TV staat nu in de tuin klaar voor het grofvuil.

kan je de printen er nog wel uithalen??