testen zonne omvormer

Hallo,
graag hulp bij testen van zonne omvormer.
ik wil graag de omvormer opstarten met twee lab voedingen.
siglent spd3303x-e.
Helaas lukt dit niet.
vragen zijn:
Welke waarde spanning moet ik aanbieden op de pv ingang van de inverter?
Welke stroom sterkte is benodigd om de inverter te laten opstarten?

data van de inverter is
merk omniksol
type 2k-tl of 3k-tl
Plakker geeft op omvormer aan 120v tot 450v.

2 labvoedingen in serie geven samen 120volt Stroom 3A.
graag hulp of deze voedingen genoeg spanning danwel stroom leverren om te kunnen opstarten.
alvast bedankt peter

Alle specs hebben een tolerantie. Stel dat ie nou pas opstart bij 122V? Dan heb je met 120V niet genoeg.
Hangt ie wel aan de netspanning?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
harry64

Golden Member

Op 23 oktober 2022 20:15:58 schreef flipflop:
Hangt ie wel aan de netspanning?

Moet je mee oppassen. Een behoorlijk aantal inverters is niet galvanisch gescheiden van het net. Werk je met een labvoeding die aan randaarde hangt, kan dat resulteren in boem! Of elektrocutie van de testpersoon.

Edit: Ook deze is trafo-loos. De 2k-tl kan tot 2 kW (12ampere) aan 1 fase leveren. Vind een eventuele scheidingstrafo niet leuk als die dat terug voor z'n kiezen krijgt.

[Bericht gewijzigd door harry64 op zondag 23 oktober 2022 20:36:05 (20%)

Die voedingen gaan naar de hemel als hij start.
Een netgescheiden variac met gelijkrichter en condensator en een weerstand in serie kan wel werken. Volgens mij is dat hier op het forum wel weer te vinden.

Op 23 oktober 2022 20:08:54 schreef peter2:
data van de inverter is
merk omniksol
type 2k-tl of 3k-tl
Plakker geeft op omvormer aan 120v tot 450v.

Ja, dat is de mpp spannings range. Daar start-ie niet mee op. Voor de 2 en 3 k-tl is de opstartspanning 150Vdc. Stroom is niet zo belangrijk. Onder de 120V schakelt die uit.

Hier een mooi voorbeeld hoe je zo'n testopstelling kan maken

[Bericht gewijzigd door keebrev op zondag 23 oktober 2022 22:09:29 (14%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 23 oktober 2022 21:31:30 schreef Peter112:
Die voedingen gaan naar de hemel als hij start...

Waarom?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

bericht aan peter 112
waarom gaan de voedingen naar de hemel?
de voedingen moeten galvanisch gescheiden zijn.
Als de voedingen galvanisch gescheiden zijn gaat het toch gewoon goed
ik denk dat ik 150vdc nodig heb.

ik heb mijn netgescheiden voorzien van diode en elko (en lampje voor belasting) en 2 aansluitbussen , waarmee ik tussen nul en ruim 300Vdc kan regelen .
had ik gedaan om mijn OMNIK 1600wp te kunnen testen , ja gelukt

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
harry64

Golden Member

Op 24 oktober 2022 20:46:31 schreef peter2:
bericht aan peter 112
waarom gaan de voedingen naar de hemel?
de voedingen moeten galvanisch gescheiden zijn.
Als de voedingen galvanisch gescheiden zijn gaat het toch gewoon goed
ik denk dat ik 150vdc nodig heb.

De voedingen zijn ontworpen met een veel hogere isolatie-eis aan het net deel dan aan het deel dat je uitgangsspanning levert. Dit omdat je uitgang al aan de secundaire (uitgang) door de trafo een verhoogde isolatie van het net heeft.

Ga je nu een hele of halve fase van het net via je omvormer weer aan de uitgang hangen, maak je die isolatie ongedaan. De uitgang van je labvoeding is niet ontworpen op die hogere isolatie. Dus is er een vrij grote kans dat je regelelektronica aan de uitgangskant van je voeding sneuvelt.

Het uitgangsdeel van die netvoeding is zwevend. Of ie op 0V t.o.v. aarde, of op 230V t.o.v. aarde zweeft maakt niet echt uit voor de voeding, dat is niet genoeg om te gaan hemelen (als je op 10kV t.o.v. aarde zweeft wordt het welicht anders, maar daar hebben we het hier niet over)

Het kan dus prima, een trafoloze inverter voeden vanuit een netvoeding. Maar je krijgt wel een potentieel levensgevaarlijke opstelling, omdat het normaal zwevende, laagspanningsdeel van de netvoeding aan de fasespanning van het lichtnet hangt.
Een metalen potmeter-as kan dan ineens heel gevaarlijk zijn.

harry64

Golden Member

Op 25 oktober 2022 01:36:22 schreef blurp:
Het uitgangsdeel van die netvoeding is zwevend. Of ie op 0V t.o.v. aarde, of op 230V t.o.v. aarde zweeft maakt niet echt uit voor de voeding, dat is niet genoeg om te gaan hemelen (als je op 10kV t.o.v. aarde zweeft wordt het welicht anders, maar daar hebben we het hier niet over)

Het kan dus prima, een trafoloze inverter voeden vanuit een netvoeding. Maar je krijgt wel een potentieel levensgevaarlijke opstelling, omdat het normaal zwevende, laagspanningsdeel van de netvoeding aan de fasespanning van het lichtnet hangt.
Een metalen potmeter-as kan dan ineens heel gevaarlijk zijn.

Dat ook. Maar dan nog ligt voor een 60 volt secundair de ontwerp-isolatie anders dan voor het net-deel. Ook al wat betreft de regelelektronica. Die kan eventuele spanningspieken die op een net-fase voorkomen zeer waarschijnlijk niet aan. Het is er niet op gebouwd om onder die condities gebruikt te worden lijkt mij. Van een regel FET, transistor of diodes secundair is in een 60 volt voeding b.v. de doorslagspanning 90 volt, voldoende voor die 60 volt verwerken, niet als er 230 volt terug kruipt via b.v. capacitieve koppeling van de trafo.

Heel die voeding is ontworpen om primair net zo goed mogelijk te scheiden van secundair. Die scheiding ongedaan maken kan onvoorspelbaar uitpakken.

Maar even de specs van de voeding van TS (een siglent spd3303x-e) opgezocht.

Isolatie tussen de (output) terminals en case (aarde) is gespect op 500V DC.

M.a.w. het uitgangsdeel is wel degelijk ontworpen om geschikt te zijn voor deze toepassing.

En dat is normaal voor labvoedingen. De antieke PE1542 mag volgens de handleiding 250V tussen uitgang en aarde hebben, en is getest op 2100V. En dat is een voeding van 50 jaar geleden.

Op 23 oktober 2022 21:51:49 schreef keebrev:
[...]

Hier een mooi voorbeeld hoe je zo'n testopstelling kan maken

Ik heb nog niet het hele filmpje afgekeken, maar ik zou een uitgangsweerstand (of lamp of zo) verwachten, anders gaat de MPPT toch opregelen totdat je aan de limieten van de trafo zit en dat lijkt me niet de bedoeling?

Gebruikte schakeling in het filmpje: variac => 110->240V trafo => gelijkrichter => condensator => zonnepaneel omvormer.

bij een "spanningsbron met serieweerstand" ligt het MPPT op het punt waarbij de helft van het vermogen in de weerstand gaat zitten.

Je spanningsbron moet dus het dubbele van de minimale spanning hebben (240V) en de serieweerstand moet bij de helft van die spanning (hier minimaal 120V) spanningsval de helft van het vermogen van je spanningsbron kunnen verwerken.

Dus kan je 250V 2A regelen (500W), dan heb je een weerstand van 250W 62 Ohm nodig en kan je de zonnepanelenomvormer testen tot 125W.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

OK, heb ik duidelijk niet voldoende over doorgedacht, maar hoe werkt het nu dan?

Waar wordt nu het vermogen door gelimiteerd? Hij lijkt door opdraaien van de Variac het vermogen te verhogen, maar de omvormer zelf gaat toch al bij een aangeboden spanning de stroom opvoeren totdat de spanning in elkaar gaat storten?
Mijn (helaas verkochte) scheidingstrafo van 250W was niet veel kleiner dan de trafo die hij gebruikt en hij laat de omvormer vrolijk 1000W eruit trekken.

Of is het nu juist gewenst dat je de kern in verzadiging brengt en is mijn gedachte "altijd ver weg blijven van kernverzadiging" alleen gebaseerd op efficiëntie en wordt het hier juist gebruikt? Dat is toch niet lekker voor een trafo of heb ik weer geen idee waar de klepel hangt... 8)7

Blue Sky

Cableguy

@Peter2: ik heb deze vraag een paar maanden gelden ook al eens gesteld en toen werd mij geadviseerd een string zonnepanelen eraan te hangen. Dat heb ik gedaan en dat is de veiligste manier. Nu weet ik niet of je zonnepanelen beschikbaar hebt.

Waar rook is, is stroom

Zo weer terug van een weekje werk.

Er zullen best merken zijn die tegen de halve netspanning kunnen, vervelende is als je niet weet of de gerepareerde omvormer goed is kun je in sommige gevallen 230V aan je dc voeding krijgen.
Ik zou er in ieder geval geen dure voeding aan hangen, buiten dat je dus overal met je tengels vanaf moet blijven.

Netgescheiden variac met gelijkrichter en dikke gloeilamp in serie zou ik zelf gaan gebruiken.

Ik heb even een theoretisch plaatje gemaakt. De curve van een zonnepaneel ziet er ongeveer zo uit... (paars), een goede MPPT controller zou in mijn geval dan een P=266 punt moeten vinden. Dat is bij die curve het punt met het hoogste vermogen. Neem je genoegen met "minimaal 240W" mag je iedere stroom tussen de 7.1A en 9.4A kiezen.

Voor de spanningsbron (van 36V) met uitgangsweerstand (3.6Ohm) krijg je de rechte lijn. Ga je proberen daar het maximum aan vermogen uit te halen, kom je op 5A bij 18V = 90W. Neem je genoegen met minimaal 80W moet je tussen de 3.3 en de 6.6A aan afgenomen stroom gaan zitten.

Als de MPPT controller "gokt" dat ie op 15% onder de open spanning moet gaan zitten, dan is dat niet optimaal. Maar bij mijn voorbeeld zonnepaneel zit ie dan op 265W, helemaal niet slecht!

Bij de spanningsbron-met-weerstand komt ie op 1.5A bij 30.6V is 46W: Ongeveer de helft van wat er mogelijk is. En voor een trafo-met-weerstand mogelijk gewoon acceptabel...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat experimenten uitgevoerd op eenzelfde goed functionerende Omnik 2KTL omvormer.

Opstelling is een:
- netgescheiden verhuistrafo, primair 220Vac + 7 extra stappen van ca 7V, secundair 2 x 110V of 220Vac, omschakelbaar. Vermogen ca.250VA, beveiligd met een automaat van 1,5A, merk ASO (Made in W-Germany, jaren '50).
- Variac 0 - 250V / 1,6A,
- enkelfasige gelijkrichter, bestaande uit 3x parallel geschakelde BY127 (bij gebrek aan wat anders) met als afvlakking een elco 47uF / 450V (uit een defecte omvormer).

Aangesloten op de Omnik levert dit op:
Opstartspanning: 152 Vdc, maar dan doet-ie nog niets, "waiting-teller gaat van 0 naar 30 sec. Bij 176 Vdc begint de "waiting" teller af te tellen van 30 sec naar nul. Schakelt wat relais uit en in en levert een vermogen van ca. 120W aan het net terug, bij een Vdc van ca.120Vdc.

Wordt de Vac terug geregeld, dan neemt het vermogen af maar blijft Vdc rond de 120Vdc. Bij minder dan 5 W (en < 120Vdc) schakelt de omvormer uit.

Wil je de omvormer vermogen laten leveren, dan wordt de Vdc zo rond de 300Vdc en zakt in naar ca.120Vdc. Het is natuurlijk geen zonnepaneel.

Ook nog even met een gloeilamp (75W) in serie met de Vdc leiding: geeft instabiel resultaat; bij het vermogen leveren zakt de ingangspanning teveel, schakelt af en telt weer 30 sec af...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

bedankt keebrev.
ik begrijp dat als je terug wilt leverren je 176vdc moet toevoeren.
opstart gebeurt bij 152 vdc.
ik wil graag 3 x siglent spd3303x-e in serie schakellen.
dus 1 spd3303x-e leverd 60vdc.
3x zou dan maximaal 3x60vdc leveren en geeft daarmee maximaal 180vdc.
de voedingen geven daarmee maximaal 180 vdc en 3 ampere.
dit is alleen ndig voor een test of de omvormer terug kan leverren na reparatie en geduurnde maximaal 5 minuten.
Hoop dat dit gaat werken op de omvormer.
peter2

Overweeg een vierde voeding. Zo kan je 3A bij 180V en nog eens 2A bij 180-200V leveren. /dat/ is wat een zonneomvormer verwacht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad, een vierde voeding. Je zit dan niet op de grens van de omvormer te werken. Die omvormers zijn ook al weer wat jaartjes oud, en toleranties / slijtage van de componenten gaan ook meespelen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

@Peter2: wat wil je eigenlijk precies testen? Ik denk dat je net zo goed niet verder kunt gaan dan checken dat (bij opvoeren van de DC input spanning) eerst het diplay aangaat en vervolgens de teruglevering (en bij welke spanningen dat gebeurt). Wat moet er dan nog mis gaan bij een groter teruggeleverd vermogen?
Mijn Omnik 3ktl2 display komt op bij zo'n 130-140 V. Wanneer terugleveren begint weet ik niet meer.
Ik gebruik een variac (tevens scheidingtrafo) met brugcel (4 discrete dioden) en een beetje afvlakking (veel hoeft niet, doet de omvormer-ingang zelf wel met 2*390 uF in serie over een ingang). Kookplaatje of gloeilamp nog voor de variac. Zonder scheiding zou je zo tenminste het opkomen van het display kunnen testen als je op de uitgang maar niets aansluit. Daar is nog geen 10 W voor nodig.

goedenavond
Ik heb zojuist 3x spd3303x-e voedingen van siglent in serie geschakeld.
Deze geven mooi 150vdc uit.
De omvormer begint terug te tellen en geeft display tekst aan.
Bij inschakelen voor terug levering na 30sec schakelde de aardlekschakelaar uit en zet mij in het donker.
ik ging het proberen zonder aard aansluiting.
Dit gaf geen verbeterrng ,en wederom schakelde de aardlekschakelaar uit.
Ik ben ten einde raad en weet niet wat hier aan de hand is.
Misschien kan iemand mij vertellen hoe dit mogelijk is?
Dit is geen aard probleem,want de aarding is niet aangesloten van de omvormer.
help

(Beetje speculatief:)
De aarding is toch wel aangesloten op de voeding? De aanvankelijk zwevende DC wordt m.i. nu in één klap naar symmetrisch getrokken t.o.v de N van de AC aansluiing. Waarschijnlijk kan dat toch (capacitief of zo) aardstromen geven, zeker als je N en L verwisseld hebt t.o.v. wat voorgeschreven is.