Op 25 oktober 2022 21:57:21 schreef Herms Lunenborg:
Maar wat doe je dan met stalen cv-buizen en een stalen gasleiding? Hoe voorkom je in dat geval corrosie?

Door te zorgen dat het droog blijft. En los daarvan, in de praktijk blijkt het allemaal wel mee te vallen.

dank je, ik ben gerustgesteld.

Op 25 oktober 2022 22:41:35 schreef Sine:
Dat is al jaren decennia verplicht en wordt ook al jaren zo gedaan. Kijk maar eens in je meterkast, daar hangt al het ijzerwerk aan elkaar.

Op de badkamer moet een radiator en het leidingwerk ook aan aarde.

Daarnaast hangt het leidingwerk van je CV als bonus ook nog eens aan aarde via de ketel zelf.

Klopt, maar heeft men toen die maatregel ingevoerd werd die ongetwijfeld zeer nuttig is voor de veiligheid ook rekening gehouden met corrosie op lange termijn door contact tussen verschillende metalen?? Ik heb zelf al vervelende putcorrosie lekjes gehad door koper waterleiding op ijzeren buis.
En tegenwoordig zijn er nogal wat zorgen rond de oude metalen gasleidingen.
In centrum Oostende zijn kort geleden nog meerdere huizen volledig verwoest door zo'n gasexplosie,in Knokke sloot men het gas af in een wijk waar bouwwerken plaatsvinden...

Maar de startvraag is al tig keer beantwoord. Aarden via de nutsvoorzieningen is vandaag taboe. Niet alleen creëer je een vals gevoel van veiligheid omdat de aardverbinding door het vervangen in de straat door kunststof onwaarschijnlijk is geworden, de ganse binnenleiding kan dan bij een lek onder spanning komen te staan.

Zelfs al heb je een aardlekschakelaar, ik zou niet graag een ruk van de kraan krijgen als ik in bad zit.

Er worden hier wel suggesties gegeven om toch de aarding te verwezenlijken, maar mogelijk is de TS huurder en mag hij niks aan de installatie veranderen.

Op 27 oktober 2022 12:25:16 schreef grotedikken:
Ik heb zelf al vervelende putcorrosie lekjes gehad door koper waterleiding op ijzeren buis.

IJzeren buis als waterleiding? Mag dat in België?

Er worden hier wel suggesties gegeven om toch de aarding te verwezenlijken, maar mogelijk is de TS huurder en mag hij niks aan de installatie veranderen.

Als huurder zou ik me daar niet zo druk om maken. Het gaat hier om een verbetering van de situatie en daar zal een verhuurder niet zo gauw bezwaar tegen hebben.

Op 27 oktober 2022 12:25:16 schreef grotedikken:
[...]
Klopt, maar heeft men toen die maatregel ingevoerd werd die ongetwijfeld zeer nuttig is voor de veiligheid ook rekening gehouden met corrosie op lange termijn door contact tussen verschillende metalen?? Ik heb zelf al vervelende putcorrosie lekjes gehad door koper waterleiding op ijzeren buis.
En tegenwoordig zijn er nogal wat zorgen rond de oude metalen gasleidingen.
In centrum Oostende zijn kort geleden nog meerdere huizen volledig verwoest door zo'n gasexplosie,in Knokke sloot men het gas af in een wijk waar bouwwerken plaatsvinden...

Maar de startvraag is al tig keer beantwoord. Aarden via de nutsvoorzieningen is vandaag taboe. Niet alleen creëer je een vals gevoel van veiligheid omdat de aardverbinding door het vervangen in de straat door kunststof onwaarschijnlijk is geworden, de ganse binnenleiding kan dan bij een lek onder spanning komen te staan.

Zelfs al heb je een aardlekschakelaar, ik zou niet graag een ruk van de kraan krijgen als ik in bad zit.

Volgens mij heeft het ook te maken met de hoeveelheden edel en minder edel metaal.

Bijvoorbeeld:
rvs gevelbekleding vastmaken met ijzeren schroeven -> probleem, die schroeven gaan stuk.
Omgekeerd: ijzeren gevelbekleding vastmaken met rvs schroeven -> geen probleem.

Lijkt mij gelijkaardig in waterleidingen.

Op 27 oktober 2022 12:48:31 schreef KlaasZ:
[...]IJzeren buis als waterleiding? Mag dat in België?

Wordt natuurlijk al lang niet meer gedaan, maar tot ver in de jaren 60 was gegalvaniseerde ijzeren buis voor zowel gas als water gebruikelijk. Vandaar dat men vaak vanaf de jaren 80 in oudere woningen installaties uitbreidde of deels verving met koper wat soms putcorrosie met lekken tot gevolg had.

[...]Als huurder zou ik me daar niet zo druk om maken. Het gaat hier om een verbetering van de situatie en daar zal een verhuurder niet zo gauw bezwaar tegen hebben.

Sommige huurders zijn vakbekwaam, maar de meesten hebben helemaal geen verstand van elektra en zouden onverantwoorde wijzigingen kunnen aanbrengen die gevaar opleveren. Ik kan me voorstellen dat een verhuurder liever niet ziet dat zonder overleg modificaties aan de infrastructuur aangebracht worden.
Bij voorbeeld onze TS. Gelukkig is die zo verstandig geweest advies in te winnen. Maar hij had het ook gewoon naar eigen goeddunken kunnen doen.
Met mogelijke onaangename gevolgen.

ik ken een praktijksituatie waarin de cv-buizen deels uit staal bestaan en deels uit koper. De CV-monteur zei toen ik dat dit geen gelukkige combinatie was wegens corrosie door verschillende materialen die op elkaar zijn aangesloten.

Och, ik heb ook eens een CV installatie aangelegd met een stukje koperen leiding. Gewoon omdat het in die situatie beter uitkwam. En die CV-monteur heeft niet verder gekeken dan zijn neus lang is. Als je binnenin een CV-ketel kijkt, dan zie je dat bijna al het leidingwerk van koper is. En daar sluiten we doodleuk ijzeren buizen op aan.
En alle koppelingen en kranen zijn van messing. Daar heb ik nog nooit een bezwaar tegen gehoord.