benleentje
Golden Member
Dan kan er mogelijk een potentiaalverschil ontstaan tussen beide aardverbindingen als er door 1 er van een foutstroom loopt.
Als je dan beide tegelijk aanraakt dan zal je het voelen.
Nee toch niet. De aarding moet dermate laag zijn dat er maximaal 50V op de een geaard deel mag komen te staan, als dat niet lukt moet er een aardlek automaat bij.
Echter de normale lek van bv een Y filter in voeding is dermate klein dat je met een gewone aardpen van max 166 ohm dat al niet meer voelt.
Alle aardverbindingen moeten met elkaar verbonden zijn. Anders heb je kans op potentiaalverschillen.
Zie hierboven. De aarde zelf is al de verbinding met alle aardpinnen dus als jouw aardpen goed is hoef je die niet te verbinden met iets anders.
In een petrochemisch fabriek zoals Shell Pernis zijn duizenden aardpennen te vinden die niet met elkaar verbonden zijn. Als er al ergens al een potentiaal verschil te meten valt slaan ze er gewoon nog een extra aardpen bij.
En blijkbaar moet die ohmse waarde daar heel laag zijn want ik zag die man staaf na staaf de grond in trillen, ik schat toch zeker 40 meter wat er even inging.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 24 oktober 2022 18:01:32 schreef grotedikken:
[...]
Nochtans lees ik steeds meer jobaanbiedingen voor technische functies waar bij vermeld wordt dat opleidingsniveau onbelangrijk is en ervaring niet vereist.
Als die job meer inhoudt dan repetitief werk is dat net vragen om beunhazerij.
Dat zijn dan ook net -die- bedrijven waar je je verre van moet houden.
Het heeft een reden waarom -ik- een goed uurloon kan vragen en het zonder mankeren ook -betaald- wordt.
(lees, een maandwedde netto waar jij als je een prima pensioen geniet toch zeker een half jaar op moet teren, als het geen 9 maanden zijn)
Mij hoor je dan ook niet klagen, ik mag regelmatig de rotzooi van goedkope anderen opruimen tegen -mijn- tarief...
Op 24 oktober 2022 19:28:22 schreef benleentje:
[...][...]Zie hierboven. De aarde zelf is al de verbinding met alle aardpinnen dus als jouw aardpen goed is hoef je die niet te verbinden met iets anders.
Het equipotentiaal "trekken" van een kleine ruimte is om elektrocutie in die ruimte te voorkomen ongeacht of dat geheel nu aan de aarde ligt of niet.
Uiteraard is het wenselijk dat het geheel aan de aarde ligt , maar zelfs staat alles op 100V, toch wordt je niet geëlektrocuteerd (tenzij bij het binnenkomen) 
[...
In een petrochemisch fabriek zoals Shell Pernis zijn duizenden aardpennen te vinden die niet met elkaar verbonden zijn. Als er al ergens al een potentiaal verschil te meten valt slaan ze er gewoon nog een extra aardpen bij.
En blijkbaar moet die ohmse waarde daar heel laag zijn want ik zag die man staaf na staaf de grond in trillen, ik schat toch zeker 40 meter wat er even inging.
das dan ook geen kleine ruimte..
In een petrochemisch fabriek zoals Shell Pernis zijn duizenden aardpennen te vinden die niet met elkaar verbonden zijn.
Wel bijzonder. Ik ben niet bekend met de petrochemie maar wel met hoogspanningsschakelstations. Op zo'n terrein ligt een heel web van kabelgoten waar alle stuur- en meetkabels in liggen. In al die goten ligt ook een blank koperen aardkabel, van 150 mm2 als ik me goed herinner. Al die aardkabels zijn met elkaar verbonden tot een netwerk en op gezette plaatsen zit er een aardpen aan. Het zijn er geen duizenden maar meer tientallen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 23 oktober 2022 23:36:29 schreef Sine:
[...]Ik snap niet waar het aardlek verhaal vandaan komt, de TS heeft geen aarde.
Een aardlekschakelaar doet het ook zonder aardleiding. Als je persé geaarde apparatuur wilt gebruiken zonder aardleiding, lijkt het me geen slecht idee.
evelo
Golden Member
Op 24 oktober 2022 21:03:02 schreef KlaasZ:
[...]Wel bijzonder. Ik ben niet bekend met de petrochemie maar wel met hoogspanningsschakelstations. Op zo'n terrein ligt een heel web van kabelgoten waar alle stuur- en meetkabels in liggen. In al die goten ligt ook een blank koperen aardkabel, van 150 mm2 als ik me goed herinner. Al die aardkabels zijn met elkaar verbonden tot een netwerk en op gezette plaatsen zit er een aardpen aan. Het zijn er geen duizenden maar meer tientallen.
Misschien zit shell Pernis in IT-net?
Indien in TN-C-S dan zou het wel raar zijn want hoe geraak je dan aan voldoende hoge foutstromen als die via de aarde moeten?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
[...]Nee toch niet. De aarding moet dermate laag zijn dat er maximaal 50V op de een geaard deel mag komen te staan, als dat niet lukt moet er een aardlek automaat bij.
Echter de normale lek van bv een Y filter in voeding is dermate klein dat je met een gewone aardpen van max 166 ohm dat al niet meer voelt.[...]Zie hierboven. De aarde zelf is al de verbinding met alle aardpinnen dus als jouw aardpen goed is hoef je die niet te verbinden met iets anders.
dit word ook gedaan bij een flatgebouw of utiliteit, 3 pennen van 30 meter de grond in. bij een hoofdaansluiting van 3x 80A doet een enkele aardpin van 3 meter niet bepaald veel bij harde aardsluiting.
je hebt beter een goede aarding als een aardlek in de hoofdvoeding om een slechte aarding te compenseren. pas ellende mee gehad, meerdere bedrijven op 1 voeding met 500ma aardlek..
Anoniem
Op 24 oktober 2022 20:38:12 schreef Jinny:
[...]Het heeft een reden waarom -ik- een goed uurloon kan vragen en het zonder mankeren ook -betaald- wordt.
(lees, een maandwedde netto waar jij als je een prima pensioen geniet toch zeker een half jaar op moet teren, als het geen 9 maanden zijn)
x9?? Dat is dan een netto maandwedde van meer dan 20.000Eu.
Ik heb toch echt het verkeerde beroep gekozen.
Weet je zeker dat je enkel elektrotechnisch werk doet? 
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ik denk dat er in het begin alleen verlichting heeft gezeten en er later een wcd bij is gezet.
Volgens de oude NEN 1010 waarop werd gekeurd , moesten wcd's in kelders; bergingen; stenen of beton vloeren en vochtige ruimten voorzien zijn een aardcontact. mogelijk zit er bij de lampaansluiting wel een aarddraad.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 25 oktober 2022 00:37:19 schreef grotedikken:
[...]x9?? Dat is dan een netto maandwedde van meer dan 20.000Eu.
Ik heb toch echt het verkeerde beroep gekozen.
Weet je zeker dat je enkel elektrotechnisch werk doet?
Wou je facturen zien?
Overigens zit je nog een paar K aan de lage kant 
Op 25 oktober 2022 10:32:50 schreef Hunebedbouwer:
Volgens de oude NEN 1010 waarop werd gekeurd , moesten wcd's in kelders; bergingen; stenen of beton vloeren en vochtige ruimten voorzien zijn een aardcontact. mogelijk zit er bij de lampaansluiting wel een aarddraad.
Hier zat nergens een geaarde WCD, bj 1960.
Wel achter iedere WCD een grijze aarddraad, dus gemakkelijk aan te passen.
testman
in kelders die van eigen meter komen zit vaker wel een wcd. is het algemene stroom dan juist niet, veelal ook 24 of 42VAC.
in woonkamers heb je wel vaker een aarde achter een ongeaard wcd. omdat vroegah de regel was, dat de vloer bepalend is. bij een tegelvloer diende je randaarde te gebruiken en bij zeil of parket, vloerbedekking hoefde dat niet. werd in de praktijk nooit meer veranderd als de vloer eruit ging dus klopte het toch nooit. vandaar dat sinds 1997 gewoon alles randaarde uitgevoerd is.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 25 oktober 2022 19:12:03 schreef testman:
vandaar dat sinds 1997 gewoon alles randaarde uitgevoerd is.
Dacht het niet hier gebouwd in 98 en alleen randaarde in de keuken en de berging.
testman
Op 25 oktober 2022 19:32:50 schreef pa3gws:
[...]
Dacht het niet hier gebouwd in 98 en alleen randaarde in de keuken en de berging.
het gaat om de goedkeuring van de plannen, als die in 1997 nog zijn gedaan dan heb je nog ongeaarde wcd's in 1998.
Grotedikken geeft aan:
Het galvanisch doorverbinden van verschillende metalen, koper, zink, aluminium RVS, gegalvaniseerd staal, kan mogelijk tot versnelde corrosie leiden.
Berucht is hier de putcorrosie die ontstaat bij koper en ijzeren buis doorverbinden. Er ontstaat dan in een verder onaangetaste buis ergens een miniscuul gaatje, kleiner dan 1/10 mm waar een straaltje water uitspuit.
Als je de aarde van de installatie met de koperen waterleiding verbindt gaat het goed. Maar wat doe je dan met stalen cv-buizen en een stalen gasleiding? Hoe voorkom je in dat geval corrosie?
Dat is al jaren decennia verplicht en wordt ook al jaren zo gedaan. Kijk maar eens in je meterkast, daar hangt al het ijzerwerk aan elkaar.
Op de badkamer moet een radiator en het leidingwerk ook aan aarde.
Daarnaast hangt het leidingwerk van je CV als bonus ook nog eens aan aarde via de ketel zelf.
Op 25 oktober 2022 21:57:21 schreef Herms Lunenborg:
Maar wat doe je dan met stalen cv-buizen en een stalen gasleiding? Hoe voorkom je in dat geval corrosie?
Door te zorgen dat het droog blijft. En los daarvan, in de praktijk blijkt het allemaal wel mee te vallen.
Anoniem
Op 25 oktober 2022 22:41:35 schreef Sine:
Dat is aljarendecennia verplicht en wordt ook al jaren zo gedaan. Kijk maar eens in je meterkast, daar hangt al het ijzerwerk aan elkaar.Op de badkamer moet een radiator en het leidingwerk ook aan aarde.
Daarnaast hangt het leidingwerk van je CV als bonus ook nog eens aan aarde via de ketel zelf.
Klopt, maar heeft men toen die maatregel ingevoerd werd die ongetwijfeld zeer nuttig is voor de veiligheid ook rekening gehouden met corrosie op lange termijn door contact tussen verschillende metalen?? Ik heb zelf al vervelende putcorrosie lekjes gehad door koper waterleiding op ijzeren buis.
En tegenwoordig zijn er nogal wat zorgen rond de oude metalen gasleidingen.
In centrum Oostende zijn kort geleden nog meerdere huizen volledig verwoest door zo'n gasexplosie,in Knokke sloot men het gas af in een wijk waar bouwwerken plaatsvinden...
Maar de startvraag is al tig keer beantwoord. Aarden via de nutsvoorzieningen is vandaag taboe. Niet alleen creëer je een vals gevoel van veiligheid omdat de aardverbinding door het vervangen in de straat door kunststof onwaarschijnlijk is geworden, de ganse binnenleiding kan dan bij een lek onder spanning komen te staan.
Zelfs al heb je een aardlekschakelaar, ik zou niet graag een ruk van de kraan krijgen als ik in bad zit.
Er worden hier wel suggesties gegeven om toch de aarding te verwezenlijken, maar mogelijk is de TS huurder en mag hij niks aan de installatie veranderen.
Op 27 oktober 2022 12:25:16 schreef grotedikken:
Ik heb zelf al vervelende putcorrosie lekjes gehad door koper waterleiding op ijzeren buis.
IJzeren buis als waterleiding? Mag dat in België?
Er worden hier wel suggesties gegeven om toch de aarding te verwezenlijken, maar mogelijk is de TS huurder en mag hij niks aan de installatie veranderen.
Als huurder zou ik me daar niet zo druk om maken. Het gaat hier om een verbetering van de situatie en daar zal een verhuurder niet zo gauw bezwaar tegen hebben.
evelo
Golden Member
Op 27 oktober 2022 12:25:16 schreef grotedikken:
[...]
Klopt, maar heeft men toen die maatregel ingevoerd werd die ongetwijfeld zeer nuttig is voor de veiligheid ook rekening gehouden met corrosie op lange termijn door contact tussen verschillende metalen?? Ik heb zelf al vervelende putcorrosie lekjes gehad door koper waterleiding op ijzeren buis.
En tegenwoordig zijn er nogal wat zorgen rond de oude metalen gasleidingen.
In centrum Oostende zijn kort geleden nog meerdere huizen volledig verwoest door zo'n gasexplosie,in Knokke sloot men het gas af in een wijk waar bouwwerken plaatsvinden...Maar de startvraag is al tig keer beantwoord. Aarden via de nutsvoorzieningen is vandaag taboe. Niet alleen creëer je een vals gevoel van veiligheid omdat de aardverbinding door het vervangen in de straat door kunststof onwaarschijnlijk is geworden, de ganse binnenleiding kan dan bij een lek onder spanning komen te staan.
Zelfs al heb je een aardlekschakelaar, ik zou niet graag een ruk van de kraan krijgen als ik in bad zit.
Volgens mij heeft het ook te maken met de hoeveelheden edel en minder edel metaal.
Bijvoorbeeld:
rvs gevelbekleding vastmaken met ijzeren schroeven -> probleem, die schroeven gaan stuk.
Omgekeerd: ijzeren gevelbekleding vastmaken met rvs schroeven -> geen probleem.
Lijkt mij gelijkaardig in waterleidingen.
Anoniem
Op 27 oktober 2022 12:48:31 schreef KlaasZ:
[...]IJzeren buis als waterleiding? Mag dat in België?
Wordt natuurlijk al lang niet meer gedaan, maar tot ver in de jaren 60 was gegalvaniseerde ijzeren buis voor zowel gas als water gebruikelijk. Vandaar dat men vaak vanaf de jaren 80 in oudere woningen installaties uitbreidde of deels verving met koper wat soms putcorrosie met lekken tot gevolg had.
[...]Als huurder zou ik me daar niet zo druk om maken. Het gaat hier om een verbetering van de situatie en daar zal een verhuurder niet zo gauw bezwaar tegen hebben.
Sommige huurders zijn vakbekwaam, maar de meesten hebben helemaal geen verstand van elektra en zouden onverantwoorde wijzigingen kunnen aanbrengen die gevaar opleveren. Ik kan me voorstellen dat een verhuurder liever niet ziet dat zonder overleg modificaties aan de infrastructuur aangebracht worden.
Bij voorbeeld onze TS. Gelukkig is die zo verstandig geweest advies in te winnen. Maar hij had het ook gewoon naar eigen goeddunken kunnen doen.
Met mogelijke onaangename gevolgen.
ik ken een praktijksituatie waarin de cv-buizen deels uit staal bestaan en deels uit koper. De CV-monteur zei toen ik dat dit geen gelukkige combinatie was wegens corrosie door verschillende materialen die op elkaar zijn aangesloten.
Och, ik heb ook eens een CV installatie aangelegd met een stukje koperen leiding. Gewoon omdat het in die situatie beter uitkwam. En die CV-monteur heeft niet verder gekeken dan zijn neus lang is. Als je binnenin een CV-ketel kijkt, dan zie je dat bijna al het leidingwerk van koper is. En daar sluiten we doodleuk ijzeren buizen op aan.
En alle koppelingen en kranen zijn van messing. Daar heb ik nog nooit een bezwaar tegen gehoord.