Haier diepvries compressor start niet altijd

Hey iedereen,

Ik zoek wat hulp om eventueel mijn Haier diepvries zelf te herstellen.
Volgens mij zit het probleem bij het starten van de compressor en moet dus ofwel:
- De startcondensator
- Het startrelais
- Het hele compressor sturing PCB
- De startmotor (niet te vervangen?)
vervangen worden.

Het complete verhaal:
Ik heb een Haier diepvries, 3,5 jaar oud en natuurlijk uit garantie die niet meer correct werkt. Blijkbaar is Haier niet het merk waarvan je kwaliteit kan verwachten (wist ik niet). Hun support/service is ook om van te wenen.

Het begon met problemen waarbij de temperatuur soms ging stijgen tot 00°C met foutmelding HH (to hoge temperatuur in de vriezer). Uitzonderlijk ook melding E1 (kapotte ventilator).
Zie filmpje:
https://youtu.be/r9ZccrqsUdk

Na veel gedoe bij Haier support volgens hun volgende herstelling noodzakelijk, via veel te dure hersteldienst:
- vervangen weerstand voor het ontdooien van het koelelement
- vervangen ventilator

Dat eerste werd al eens vervangen onder garantie. Toen zat het koelelement duidelijk vol ijs. Nu werkt deze weerstand gewoon goed. Ik zie het koelelement af en toe ontdooien zoals het hoort bij een NoFrost.
De ventilator die werkt gewoon, hoor ik draaien. Misschien dat die ooit éénmalig niet wou starten (bij foutcode E1).

Na wat luisteren, zoeken, kijken, zaken open vijzen, ... tot de vaststelling gekomen dat de compressor niet aanslaat wanneer het zou moeten.
Na tientallen pogingen van de vriezer slaat deze uiteindelijk wel aan. De vriezer kan op dat moment perfect tot -34°C koelen (SuperFreeze).
Eens de ingestelde temperatuur bereikt, slaat hij af en beginnen de problemen opnieuw.

Filmpje van normale werking en het niet aanslaan:
https://youtu.be/6n7yNvpFQ7c

De compressor bromt dus even maar niets meer.
Ik heb al geprobeerd met een rubber hamer, tijdens die brom, de compressor te helpen starten. Maar dat helpt hem niet.
Ik heb het sturing PCB opengemaakt en met de beperkte multimeter (ohms meting) die ik heb, gemeten aan de condensator pinnen. Die gaat van -8MOhm naar zo'n -5MOhm en blijft daar dan rond hangen.
Condensator lijkt me dus te werken? Of die voldoende werkt weet ik niet.

Start relais vind ik niet direct terug, behalve als dit op het andere PCB bovenaan in de vriezer zou kunnen zitten? Zie foto's in bijlage.

Mijn vraag is dus of het jullie iets oplosbaar lijkt (weten jullie wat er aan de hand is bij het bekijken van het filmpje?) of dat ik beter uitkijk naar een nieuwe vriezer.
Ik zie het zitten om bv. het startrelais of de condensator te gaan vervangen met nieuwe (betere?).

Een hersteller laten langskomen om dan te horen dat geen herstelling mogelijk is, of eindigen met een vriezer die het dan terug maar 1 jaar doet, heb ik minder zin in.
In dat geval zoek ik een nieuwe vriezer.

Zaken dat ik nog kan uitmeten om e.e.a. uit te sluiten? De 3 pinnen van de startmotor eens meten? Al veronderstel ik dat die werkt aangezien de compressor soms wel start.
Zou die drukknop naast dat blauwe component (startrelais?) dienen om manueel een start te testen? Dan kan ik dat ook eens proberen.

Gegevens diepvriezer:
Haier H2F-255WSAA
Sturing + compressor: JiaXipera VTB1113Y JX-430H F1A(700A) II T85, Input 220-240V~50Hz 1.6A 1PH, Output 230V=40-150Hz 1.5A 3PH
Condensator: EPCOS B43254-S5227-M2 220µF(M) 25/105/56 06.18 450V~

Upgrade your life!

Startrelais gaat hier niet in zitten. Ik zie een frequentiesturing.

Edit: Duidelijk een frequentiesturing. Maar wat een startcondensator (rode cirkel)op een frequentiesturing doet is me onbekend. Kan je iemand met een degelijke meter de startcondensator (witte cilindrische met schroef op chassis)laten uitmeten? Je kan ook zelf een testopstelling maken met de condensator en een weerstand in serie en dan het geheel in het stopkontakt (opgelet!!) En de ac spanning over de weerstand meten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

de compressor is een 230V model 40-150 Hz geregeld..

ventilatiesleuven en ventilator al eens schoongemaakt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

:

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op 24 oktober 2022 22:50:55 (100%)

@EricN bedankt voor de extra info! Wist niet dat er ook frequentie sturing bestond voor een compressor. Ik ben ook niet zeker of die witte cilinder een startcondensator is? Ik dacht dat eerst ook maar kwam na het model nummer te zoeken uit op een storingsfilter. Waarschijnlijk om de frequentiesturing te voorzien van storingsvrije voeding?
AERODEV EMI DNF06-Q(EASAA) 250V~50/60Hz 12A 680kOhm+2x(>2)mH+2x0.33µF+2x4700pF

Ik zal eens kijken of ik die testopstelling kan opzetten.

@testman
Ik veronderstel dat deze zich bovenaan bij het koelelement bevinden? Want ik zie nergens de ventilator zitten (ik hoor hem wel bovenaan).
De valse plastic wand achterin waar de koude lucht verdeeld wordt heb ik al verwijderd en was volledig stof vrij.
Ik zoek vanavond eens uit of ik tot aan de ventilator geraak.

Upgrade your life!

Ah. Opgelost. Een ontstoorder. Daar gaat het niet zitten. Motor stroef of elektron8sche sturing mank.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kan ik iets verbeteren aan de sturing waardoor bv. de poging van de startmotor om de compressor te starten langer aangehouden wordt?
Waarschijnlijk volledig elektronisch geregeld...

Ik dacht misschien dat het wat langer starten, de compressor wel steeds succesvol zou kunnen inschakelen.

Upgrade your life!

Wat bedoel je met 'startmotor'? ('t is geen auto... :) )
Is gewoon een frequentiegeregelde motor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ah wel... Als ik lees over de gewoonlijke compressor systemen wordt de motor gestart adhv een korte puls op de aanloopwikkeling. Daarna draait de motor waarschijnlijk verder onder normale belasting.
Is dit hier niet het geval?

Als er geen startcondensator of relais kan vervangen worden om het starten van de compressor te verbeteren/herstellen, zocht ik naar ideeën om de sturing van de motor aan te passen (of overbruggen) om de 'startfase' (als dat bestaat) langer te laten duren?

Upgrade your life!

Dit is helemaal geen "gewoonlijke" compressormotor.
Op de sturing staat dat dit een 3PH motor is, een 3 fasige dus.
Je gaat aan deze kist weinig zelf kunnen doen...
Waarschijnlijk loopt er wat mis met de frequentieregelaar bij het starten.
Misschien die 220µF 450V condensator eens controleren maar daar stopt mijn fantasie

Temperatuur meting is juist, de temperatuur loopt echt op, dus aansturing van compressor, invertermodule of compressor zelf. Dus meten geblazen!! Is er een PWM signaal aanwezig om inverter te starten?? Komt er wel een geschakelde 230VAC op de inverter module? Als het goed is, zit er een relais tussen op processor kaart.

Er zitten een paar SMD elco's op inverter, zeker met de warmte ontwikkeling kunnen die al na 1000 uur defect zijn..meet die na of nog beter vervang ze door goede Low ESR trough hole elco's

@smd
Ik heb geen oscilloscoop om een PWM signaal te gaan zoeken. Dus zal het met wisselspanningsmeting moeten doen.

De compressor startte net goed wanneer ik aan m'n metingen wou beginnen dus voorlopig kan ik dit meegeven qua spanning gemeten tijdens correcte werking:
Voor de witte printplaat (zie foto's eerste post):
Tussen bruine en blauwe draad 234V~
Tussen witte en rode draad meet ik niets, gebruik ik enkel de positieve pool van de multimeter meet ik zo'n 25V zowel op wit als rood (dit snap ik al helemaal niet, hoe kan ik iets meten zonder de negatieve pool van de meter te gebruiken). Of het moet zijn dat dit het PWM signaal is dat op die manier kan waargenomen worden.

Tussen de drie fasen onderling (zwart, bruin, blauw) van de motor van de compressor meet ik zo'n 84V.

Het relais waar je over spreekt, is dat de blauwe op die witte printplaat?
Omdat de vriezer momenteel draait kan ik geen duidelijkere foto maken van de printplaat van de compressor sturing. Maar in de bijlage toch een poging tot...

Als er nog tips zijn wat en waar ik kan meten wanneer het starten niet lukt (even afwachten dat dus), zeker welkom!

Upgrade your life!

Er zijn wel degelijk drie phase inverter compressors met aanloopcondensator!

Heb ik gezien bij samsung en lg. Dit dan ook enkel op de grote zware koelkisten met ijsblokjes apparaat.

@arne b;
Er is geen relais op deze print aanwezig, het is freq. sturing.
Niet alle typen hebben een relais.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dat benieuwd me wel qua werking. Heb je toevallig een type nr? Model? Foto? Link?...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Moet ik effe opzoeken, was op youtube. Wel in het spaans...

Edit;

In dit filmpje kan je zo een print zien met condensator en inverter motor van LG.

Deel 1 van vier delen serie.

https://www.youtube.com/watch?v=mx3n1wXkJpg

Je kan de vertaling in engels zetten op youtube, niet nederlands, want dat is echt belachelijk.

Verder zoeken er zijn er ook op 3 phase inverter.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Special Member

Hij zegt notabene zelf dat het een enkelfase inverter is... Dan heb je inderdaad een condensator nodig. kan het nog wel simpel met een condensator.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 26 oktober 2022 12:35:42 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn kast is ook enkelfase inverter, echter geen condensator.

Motor heeft wel 2 snelheden en een aparte wikkeling.
Alle pinnen bezet, maar geen 3 phase motor.

Er is wel een relais maar dat schakelt enkel de extra wikkeling.

Motor in filmpje is echter rotzooi, FC klasse, eerste generatie ging soms kapot na een half jaar.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 26 oktober 2022 03:15:29 (18%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Aan de inverter te zien heeft de TS gewoon een echt driefase motor. Dan heb je geen startcondensator nodig.

Als maarten gelijk heeft dat de spanjaard een enkelfase inverter heeft, dan heb je daar wel IETS nodig om de motor te starten. Mogelijk speelt mee dat sommige mensen de inverter van de TS ook een "enkelfase" inverter noemen: Hij heeft maar 1 fase nodig aan de ingang.

Ik heb wat zitten nadenken over hoe je je een motor op wisselspanning kan voorstellen in de mechanische wereld. Neem een stok (bezemsteel) die je met een scharnier vastmaakt aan de vloer. De stok kan nu in 1 richting bewegen niet in de andere. Goeie scharnier gebruiken zodat je ook niet een beetje speling hebt in de andere richting. Nu zet je op de bezemsteel een lager, een stok en een gewichtje. Probeer nu door de stok heen en weer te bewegen het gewicht te laten ronddraaien.... (als het gewicht uit het vlak van de beweging van de stok begint kan je gebruikmaken van de zwaartekracht. Dat kan bij een motor niet).

Met een draaiveld op 3 fasen is de aansturing van de stok een cirkel (geen scharnier onderin). Met kapotte startcondensator is het dus voor/achter heen en weer schudden. En met een werkende startcondensator wordt het een ovaal: Als je de stok van je af duwt zorgt de condenstor voor een afwijking naar rechts, en als ie weer terugkomt dan buigt de stok wat naar links. Hierdoor kan je de boel op gang helpen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De startcondensator blijkt de ontstoorder in dit geval. 6 eindtorren dus een 3fasige frequentiesturing hier. Condensatoren gedragen zich anders bij verschillende frequenties dus ik betwijfel of een frequentiesturing hiermee mogelijk is. Eerder een pwm sinusregeling. Soort ac spanningsregelaar dus waarbij lagere spanning op 50hz een trager toerental oplevert.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Special Member

Op 26 oktober 2022 02:58:51 schreef CrossFireX:
Mijn kast is ook enkelfase inverter, echter geen condensator.

Dat kan, dan verschuift de sturing de fase, dus inderdaad niet persé nodig maar bij een ouder of simpeler model gebruikte men daar kennelijk een condensator voor. Bij een driefase inverter is dat niet echt een optie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten: Zie EricN : Het is en driefase sturing. Hij maakt echt 3 fasen.

@EricN: De schakelelementen (de 6 fets) vinden het niet fijn als je er een condensator op zet: In theorie is de stroom dan even oneindig. In de praktijk "zo hoog dat ze kapot gaan".

Hij maakt gewoon drie sinussen 120 graden verschoven op de drie output-paren. Met een instelbare frequentie. Als je dan een 230V 150Hz motor hebt gekocht, dan kan je uitrekenen dat de spanning ongeveer de helft zal moeten zijn bij 75Hz. En een derde bij 50Hz. In de praktijk zal het niet 100% lineair zijn met de spanning, maar moet er nog iets van 10% van de spanning over zijn. Dus V= 230*f/150 is de naieve (theoretische) spanning, maar in de praktijk zal het iets zijn als V = 0.1 * 230 + 0.9*230*f/150 .

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt rew, maarten en ericn voor de vakkundige uitleg. Nooit te oud om meer te leren!

Groetjes, Maaike

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Die frequentie gestuurde zooi schijnt om het geluidsniveau van motor en koelmiddel te reduceren en de A+++++ energiescore natuurlijk.
Motor draait dan langer met lager toerental.

@rew. Dat is net het punt dat ik wil maken. Kan niet samen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Daar hij het soms wel doet ,Controleer alle soldeer verbindingen en stekker verbindingen!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?