Hallo,
Dit is mijn eerste post op dit forum, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil een schakeling maken voor mijn trap verlichting. Wanneer deze wordt geactiveerd, dat trede 1 gaat branden en dat er met een x tussentijd steeds een trede bij komt. Dit zijn er in totaal 15.
Ik heb vroeger zoiets gebouwd met relais en heb ooit op de MTS wel poort schakelingen gehad, maar dat is alweer een tijd geleden.
Ik heb op internet verschillende schakelingen gevonden, maar niet met het effect wat ik heb beschreven.
De led strips worden gevoed met 24DC en geactiveerd met een
bewegingsdetector.
Zijn er techneuten die hier de oplossing voor hebben? Of moet ik maar weer mijn oude trukendoos met relais weer tevoorschijn halen.
Alvast bedankt!
Ten eerste welkom. 
Heb je wel eens met microcontrollers gewerkt of zou je dat willen?
Zo ja, dan is dat de meest simpele weg om zoiets te maken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb dat ook ooit gehad. Is leuk om te maken en te zien, maar praktisch nogal onhandig.
(het loopt niet prettig als je jezelf in een donker gat moet storten, of moet wachten tot je verder mag...
)
Heb het vervangen door een PIR die de hele trap tegelijk aan doet, veiliger en simpeler...
Hallo allen,
bedankt voor de reacties. Het is niet zo, dat er secondes tussen gaat zitten, Dus als je de 1e tree bereikt zal de bovenste al zo ongeveer aan zijn. Lijkt mij inderdaad niet prettig als ze nog aan moeten terwijl le al loopt.
Wat betreft de microcontroller, heb ik nagenoeg niets mee gedaan. Maar alles moet een eerste keer. Dus als dit simpeler is waarom niet,
groet,
Edwin
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb kort geleden zoiets op eBay gezien (Automatische traptrede verlichting)
Werkte indrdaad met eeen initialisatie door een PIR sensor.
Ik was op zoek naar iets anders en heb het dus niet opgslagen, maar misschien loont het de moeite daar iets te zoeken?
Op 26 oktober 2022 12:55:36 schreef EH69:
Wat betreft de microcontroller, heb ik nagenoeg niets mee gedaan. Maar alles moet een eerste keer. Dus als dit simpeler is waarom niet,
Weet je wat één zo'n led strip aan stroom trekt? Zo niet, zou je dat eens willen meten?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Indrdaad geeft de erste de beste LED TL-buis van gelijke lengte veel meer licht bij veel lager verbruik dan een LED-strip....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik per traptrede 10cm ledstrip van 7.2W/mtr. (meer als genoeg licht)
Daarvoor had een kerstboomverlichting met 50 lampjes verwerkt, dat gebruikt heel wat meer... 
[Bericht gewijzigd door Arco op (29%)]
Op 26 oktober 2022 14:44:13 schreef Arco:
Ik gebruik per traptrede 10cm ledstrip van 7.2W/mtr. (meer als genoeg licht)
Daarvoor had een kerstboomverlichting met 50 lampjes verwerkt, dat gebruikt heel wat meer...
Dus dat zou je met een ULN2803 aan kunnen sturen, in het geval van de TS met twee maal een ULN2803 plus een controller en wat rand componenten.
In de simpelste digitale vorm kun je een schuifregister vol klokken en daar inderdaad wat ULN's mee aansturen.
De 74HC194 is zelfs bi-directioneel.
@TS,
Hier heb je een voorbeeld hoe je het zou kunnen maken.
Voor de controller kun je bijvoorbeeld een Pic nemen of een Arduino of een ander type.
Het voordeel van een controller is, als de hardware in orde is maakt het niet meer uit wat je er aan software instopt. Je kunt het dus zo gek maken als je wil. Bijvoorbeeld looplicht vooruit / achteruit, trede laten verspringen, trede overslaan, snel, langzaam, enzovoort.
Komt nog wel een ingang bij om de verlichting op te starten, kan ook nog een licht / donker functie bij, zodat het alleen werkt als het donker is / wordt.
Paulinha_B
Honourable Member
Komt nog wel een ingang bij om de verlichting op te starten, kan ook nog een licht / donker functie bij, zodat het alleen werkt als het donker is / wordt.
Nog mooier: twee ingangen om op te starten, eentje bovenaan de trap, de andere onder.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Wat ook een optie kan zijn:
Wled met een usermod(nr1 & nr 2
vervolgens kun je met een esp8266 of esp32 of uiteraard 1 van de vele ontwikkelboarden die deze chips hebben en een Addressable LED Strips (zie hier de ondersteunde lijst)
en heb je zelfs de mogelijk tot kleurtjes: https://wled.discourse.group/t/fully-fledged-staircase-implementation/…
reddevil
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Hier vind je een schakeling die dat allemaal voor je doet. https://www.e-stynus.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20&pro…
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
7.2W/m bij 24V is 300mA/m, dus als je stukjes van 10cm gebruikt maar 30mA per uitgang, dan is een ULN2803 inderdaad prima geschikt. De spanningsval is ook geen probleem, aangezien je op 24V werkt en dat dus relatief klein is (vergeleken met strips op 5V, bijvoorbeeld).
Een standaard arduino heeft 19 I/O pinnen, dus met 15 tredes en 2 sensoren heb je er nog steeds 2 over.
Het leuke van zelf de software maken is dat het natuurlijk leuk en leerzaam is, maar ook dat je alle vrijheid hebt, om het vertraagd weer uit te zetten, ook weer in een patroon als je wilt, etc.
Deze software kan heel simpel zijn, of in ieder geval heel simpel beginnen, en er zijn hier genoeg mensen die je daarmee kunnen en willen helpen. Het voordeel van een arduino (kloon) is dat je geen aparte programmer nodig hebt, en dat hij al op een printje zit, maar een PIC of andere microcontroller kan natuurlijk ook.
Je kunt zelf een paar ULN2803's op een experimenteerprintje zetten, of twee van deze bordjes gebruiken:
https://a.aliexpress.com/_EGAWys1
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
In de Elector heeft ook eens een zelfbouw project gestaan exact wat je beschrijft. Geen idee welk jaar/maand maar vast wel ergens te vinden.