Hallo ,

De bijgevoegde foto is van een print uit een garagedeur sturing.
Deze print stuurt de motor van de garagedeur aan met een afstandsbediening.
Nu ie er op de print een smd component doorgebrand.
Weet iemand wat dit voor een SMD component is.
De ohmse waarde die ik meet is 10k.
Ik vermoed dat het een veiligheidsweerstand is , maar weet het niet zeker.

Ik hoor het graag van jullie.

Alvast bedankt

Groetjes Guus
Elektronica reparatie-technicus.

Lijk me eerder een klein signaal diode. correctie!

Ik denk toch dat het inderdaad een weerstand is 10K dan doet ie nog wel wat.

Heb je een merk type van de garagedeur sturing?

Het kan inderdaad een weerstand zijn en omdat hij zo zwart geblakerd is moet er veel te veel stroom doorheen lopen.
Er zal waarschijnlijk nog iets anders stuk zijn.

Hoi Daan,

Ga even informeren.

Groetjes Guus

Hoi Thevel,

De print was helemaal zwart boven dit component.
Ik had de pcb al gereinigd om te kijken wat er nog meer defect zou kunnen zijn.

Dus hij heeft echt gebrand.

Groetjes Guus

Hoi Daan,

Het merk van de garagedeur is :
Ecostar ( Made by Horman)
type: Liftronic

Dit staat er op de bak waar de motor en print in is gemonteerd.

Groetjes Guus

Dus hij heeft echt gebrand.

Zoals al gezegd is hier vrijwel zeker veel meer defect. Het vervangen van alleen die verkoolde misschien weerstand zal derhalve niet helpen. Veroorzaakt waarschijnlijk alleen even weer wat rook.

Met een schema (desnoods natekenen van de print) zul je eerst moeten gaan deduceren wat er stuk is en waarom het stuk is. Daarna gaan kijken wat je moet gaan repareren. Zonder eerst deze stappen te nemen zie ik dit niet gerepareerd worden.

De ohmse waarde die ik meet is 10k.

Wat je meet is meer dan alleen de weerstand, meestal meet je wel enkele andere component mee. Om zeker te weten moet je 1 kant los solderen. Maar ik denk dat hij dan helemaal niets meer meet.

Ik vermoed dat het een veiligheidsweerstand is , maar weet het niet zeker.

Dat zeker niet. Een veiligheidsweerstand is van niet moeilijk brandbaar materiaal gemaakt. De oranje weerstand erboven is denk ik wel een veiligheidsweerstand. Normaal monteer je een veiligheidsweerstand op ruimte afstand van de print en andere componenten omdat hij erg heet kan worden maar dat geld ook voor een normale vermogens weerstand.

Dit lijkt me een MELF weerstand. Voor wat hogere vermogens, soms ook hogere nauwkeurigheid.

Hoi Hoeben,

Oke.
Heb even op Google gekeken en klopt inderdaad.
Kende deze SMD weerstanden niet.
Ga nu maar eens op zoek waarom hij is uigebrand.
Wellicht is er meer aan de hand.

Bedankt voor jullie support.

Groetjes Guus