Wordt dit de CVketel van de toekomst?

Dit topic is gesloten

Wordt dit de CVketel van de toekomst?

Schema:

Komt uit deze Presentatie:

Charles-Vesely.pdf

Ik zie een systeem dat 5kW stroom genereert uit (aard-)gas, H2, biogas, etc. En dat met een rendement van boven 60%. Wat er uitkomt aan restwarmte kan je gebruiken voor CV en warm sanitair. Dat zou (bij 60% stroomrendement) dan 3,3kW warmte zijn.
Principe is SOFC, Solid Oxygen Fuell Cell.
Op deellast (50% gasverbruik) daalt het electrisch rendement, naar ik begrijp uit andere studies, tot bv 40%, dan blijft er 2,5Kw restwarmte over.
Het systeem werkt op hoge temperatuur, soms wel 800 graden. Het is schadelijk om daar flinke wisselingen in aan te brengen, een noodstop is zeer schadelijk. Mijn indruk is dat men zich er op richt wel met een 24uurs ritme mee te bewegen, want er was sprake van 3000 cycles levensduur mijlpaal.

Met 1 kWh=€0,40 en gas (10kWh/m3)=€1,60 is stroom kwa energie 2,5x zo duur.
Zonder de restwarmte is zo'n systeem kwa electrische energie renderend zo lang het rendement boven 40% is.
Het aardige is dat je ca 3kW warmte er bij kado krijgt.

Eigen verbruik of terugleveren wordt hier tov zonnepanelen interessanter als je met winterstroomprijzen rekent.
Misschien moeten we straks van het net af, in plaats van het gas.

In deze video heeft iemand een systeem (volgens mij een kleiner model die 1kW stroom kan leveren) thuis draaien: https://youtu.be/PCs9OOHP-0o?t=438

a stack manufacturing JV (“Stack JV”) will be established to supply fuel cell stacks to the system JV and potentially other third parties. The Stack JV would be the second manufacturing facility for Bosch and is planned to follow its initial 200MW facility in Germany, where start of production is anticipated for 2024. Bosch and Weichai intend to form the JV with Bosch as the majority shareholder

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Als er uiteindelijk niet meer dan 40% rendement overblijft, dan is dat exact gelijk aan het rendement van een klassieke olie/gas/kolen-centrale. Dat er warmte overblijft is leuk, maar meer dan de helft van het jaar (in Nederland) totaal oninteressant.
Het is ook, voor huishoudelijk gebruik, onhandig dat het ding graag een zo constant mogelijke belasting wil. Die is er in een gemiddeld huishouden nl niet.

Don't Panic!
benleentje

Golden Member

Op 28 oktober 2022 15:38:37 schreef Spog2:
Wordt dit de CVketel van de toekomst?

Dat concept is al vrij oud en 10 jaar geleden zou dat zeker de toekomst kunnen worden, maar nu iedereen uiteindelijk van het gas af moet word hem dat dus niet meer.
de elektriciteit op te wekken en met de restwarmte worden de bemanning ruimtes verwarmt.

Met een warmtepomp haal je 300% en meer dat is toch meer de toekomst. Alleen voor goed geïsoleerde huizen dan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Interessant, maar een beetje tamelijk non elektronica onderwerp denk ik toch.

Dit topic is gesloten