Adapter plug en antenne aan de GND ok?

Beste gabbers van CO.net

Weet iemand ff te vertellen of de GND pin van mijn adapter chassisdeel aan de aluminium achterplaat van mijn behuizing mag hangen?

Verder, is dit ook OK voor de antenne plug van mijn WIFI stick?

Of zal ik maar snel een plastic chassisdeel ophalen?

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
mel

Golden Member

Gewoon proberen.Ik denk dat je te onzeker bent, als het niet werkt, zien we gewoon verder..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Wat Mel zegt, er spelen zoveel factoren een rol die jij niet kunt inschatten wat de beste oplossing is.
Om maar enkele te noemen, welke antenne gebruik je? Sommige wifiantennes zijn schroefvormig en stralen dan ook circulair uit. Maar even vaak zit er in zo'n geribbelde rubber omhulling gewoon een assymetrisch recht dipooltje, een gestript uiteinde van de coax.

Het maakt een enorm verschil als je de antenne loodrecht op je chassiswand plaatst of parallel ermee. In dat laatste geval is de afstand van zeer grote invloed. Heeft grote impact op de gain en de VSWR.

Reflecties binnenshuis op gecoate vensters, dampschermen van onderparket en metalen meubels kunnen zeer lokaal plaatsen met sterke en zwakke ontvangst creëren door staande golven. En polarisatiedraaing.
Verschillen in polarisatie tussen zend en ontvangst kan behoorlijk verzwakking geven.
Net zoals je bij lineaire antennes vertikaal en horizontale polarisatie hebt, Is er bij circulaire antennes links en rechtsdraaiend.
Steeds meer wordt ook gebruik gemaakt van antennes met polarisatie- diversiteit die een compromis vormen tussen al die zaken.

Al zijn er dan weer protocols die met reflecties en polarisatiedraaingen net hun voordeel doen enz......

Dus doen zoals Mel zegt, gewoon van alles uitproberen is voor jouw nog het beste.

Als je dan toch gaat voor degelijkheid, begin dan eerst eens met de gaten in je chassis te ontbramen. Beter voor je vingers, en de kabels die je erdoor steekt tijdens de montage.

harry64

Golden Member

Ik heb ook in mijn periode als wifi-piraat de nodige ontberingen en schik gehad met cantenna's e.d.

Leukste biquad cantenna moment was een wifiverbinding over 4 kM met standaard router spul en soepblikken. :P

bprosman

Golden Member

Op 1 december 2022 16:45:31 schreef grotedikken:
Als je dan toch gaat voor degelijkheid, begin dan eerst eens met de gaten in je chassis te ontbramen. Beter voor je vingers, en de kabels die je erdoor steekt tijdens de montage.

Heb er geen aandelen maar ideaal ding voor grotere gaten, zeker met aluminium :
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-afbraamset-met-10-mesjes

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.