Het gaat om dit "Soort meter" , de bruine en de blauwe.

Bij sommige gaat het plexiglas ruitje los zitten , de Philips lijm word over de jaren bros en breekt.

10 seconden lijm (cyaanacrylaat) lijkt me niet handig vanwege het gevaar op "waas", en de blauwe serie heeft er ook een geverfd masker, daarvan wil je ook niet dat die gaat "bubbelen".

Zelf denk ik aan een flexibele lijm (Bison kit), de lijm hoeft niet transparant te zijn, de lijmnaad zit uit het zicht.

Iemand tips ?

Het gaat om dit type meters :

Op 30 oktober 2022 15:51:58 schreef Brightnoise:
Chloroform

Zou goed kunnen werken maar liever iets wat gemakkelijker verkrijgbaar is

Op 30 oktober 2022 15:53:16 schreef bprosman:
[...]
Zou goed kunnen werken maar liever iets wat gemakkelijker verkrijgbaar is

Strookje dubbelzijdige tape? Er is dat soort tape waar geen schuimlaagje tussen zit.
Ook in bisonkit zitten verdunners die plastic aan kunnen tasten. Een druppeltje wegvegen is vaak al funest en de damp kan ook al schade aanrichten.

Heb laatst een lijm gekocht om mn binnenspiegel aan de autoruit te plakken.
De lijm hard pas uit als het met uv licht wordt beschenen.
Glasheldere lijm, goede hechting.

Ook in bisonkit zitten verdunners die plastic aan kunnen tasten. Een druppeltje wegvegen is vaak al funest en de damp kan ook als schade aanrichten.

Ah, van 10-secondenlijm wis ik het, van Bison Kit (nog) niet.

Op 30 oktober 2022 15:57:44 schreef M-i-c-h-e-l:
Heb laatst een lijm gekocht om mn binnenspiegel aan de autoruit te plakken.
De lijm hard pas uit als het met uv licht wordt beschenen.
Glasheldere lijm, goede hechting.

Heb je daar toevallig een merk van ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op (27%)]

Op 30 oktober 2022 15:57:02 schreef buzzy:
[...]Strookje dubbelzijdige tape? Er is dat soort tape waar geen schuimlaagje tussen zit.

Tapijttape is lekker dun.

Ja misschien gaat het toch wel dubbelzinnige tape worden.

Deze vond ik ook nog :
https://www.alleslijm.nl/glaslijm-20-gram-dun/

[Bericht gewijzigd door bprosman op (39%)]

sanitair kit werkt ook prima.

Ik heb UV hars van Aliexpress, op de meeste kunststoffen is de hechting prima, en het is heel handig dat je hars hebt die je op commando, met een UV lampje kunt laten uitharden. Dat duurt maar een paar minuten, en na een paar seconden met een lampje of UV laser zit het meestal al goed genoeg vast dat je het los kunt laten. Je krijgt het ook heel gemakkelijk van je vingers, en zit niet aan je werkstuk vast gepakt.

Een nadeel is natuurlijk wel dat je alleen kunt lijmen op plaatsen waar de met licht bij kunt, maar daar staat wel tegenover dat je een rups kunt leggen.

Ik doe dat meestal toch met 'secondenlijm', maar zet er dan een halve dag een kleine ventilator op. Daarmee heb ik nog nooit 'waas' gehad...

In jouw geval wellicht aan beide kanten...

Plastic Weld, maar alleen als het plastic van de behuizing ABS is en het ruitje écht acryl is.

Dat spul lijmt niet, maar last. Verspreidt zich door capillaire werking razendsnel tussen de twee delen. Als je op een doorzichtig deel morst: NIET wegvegen maar laten opdrogen. Daarna kun je het residuvlekje zo wegvegen.

Misschien TEC7. Dit is oplosmiddelvrij, flexibel en niet giftig. Het hardt uit door de opname van waterdamp uit de lucht.
De hechting op gladde plastic zal wat minder zijn maar ik vermoed niet dat het extreem stevig vast moet zitten.

Ik gebruik voor dit soort zaken lijmen uit de B-7000 serie.
Mijn vrouw heeft zojuist weer zo'n tube in China besteld, komt pas in januari.
Ik heb er haast mee, dus bij Bol besteld. Veel duurder, maar morgen in mijn brievenbus.
Overzicht lijmsoorten bijgevoegd.
Overigens gebruikt mijn vrouw dit voor het z.g. "Diamond Painting".
En worden deze soort lijmen gebruikt voor het lijmen van telefoons, laptops etc.
ruud

Op 30 oktober 2022 18:11:08 schreef McAwesome:
Misschien TEC7. Dit is oplosmiddelvrij, flexibel en niet giftig. Het hardt uit door de opname van waterdamp uit de lucht.
De hechting op gladde plastic zal wat minder zijn maar ik vermoed niet dat het extreem stevig vast moet zitten.

dat zou ook mijn keuze zijn. tast niets aan en blijft soepel. (net de hard wordende lijmen zorgen ervoor dat het gaat breken en afscheuren met de tijd)

Op 30 oktober 2022 16:04:39 schreef Thevel:
[...]Tapijttape is lekker dun.

Dat verpulvert in daglicht binnen enkele maanden, maar het wordt winter straks en donker dus het zou wat langer kunnen standhouden.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (15%)]

Misschien de dubbelzijdige tape díe gebruikt wordt om een klein koelblokje op een IC te plakken. Is lekker dun, plakt heel goed en is makkelijk verkrijgbaar

Op 30 oktober 2022 16:02:18 schreef bprosman:

Heb je daar toevallig een merk van ?

Ik heb "Mesa kristallijm".
En een UV zaklampje die je bij diverse webshops kunt aanschaffen voor een prikje.