flyback transformator aansturing

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat gaat helaas niet, dan gaat namelijk veel energie verloren door de diode. Ik heb het wel geprobeerd, maar dan gaat de voeding in de stroombegrenzing en is er praktisch geen spanning aan de secundaire winding.

PE2BAS
Arco

Special Member

Te lage frequentie gebruikt? (flyback uit tv is bedoeld voor ~ 15kHz)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Het ingangssignaal moet eigenlijk een pwm zijn waar de modulatie afhangt van de belasting van de trafo. Dit gaat zo no-time in verzadiging met hoge stromen tot gevolg. Ook de wikkelpolariteit moet juist zijn.

RAAF12

Golden Member

Misschien niet helemaal wat je zoekt maar hier wikkelen ze wat draden om een been van de trafo met als sturing een power oscillatorprintje. Het hangt wel af wat je voor trafo gebruikt, rond 1980 gingen de losse TV gelijkricht cascade's eruit en werden de diodes meegewikkeld in de secundaire HSP wikkeling.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003227786098.html?pdp_npi=2%40dis%2…

Wat jij laat zien Raaf12 is ongeveer wat ik in gedachten heb. Die link is een ZVS. Ik probeerde eigenlijk zelf een sturing te maken, die ZVS kunnen stoppen met oscilleren en dan staat een van de FETS vol in geleiding.

Een schakeling maken die ook de PWM veranderd afhankelijk van de belasting klinkt als iets wat niet erg makkelijk is.

PE2BAS

Had Aart (of Fred? ik ben het kwijt, ergens heb ik zijn schema) niet een prachtig schema dat alles heel hield door actieve clamping?
Terwijl ik dit schreef: Het was SparkyGSX:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1759259#1759259

Ik heb dit schema naar tevredenheid in gebruik.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 4 november 2022 19:39:18 schreef Arco:
Diode over de trafo?

Dat is echt een uitermate slecht idee, om te beginnen beperk je daarmee de uitgangsspanning tot vrijwel niets, je voorziet een pad met een lage spanning, en als de flux in de kern niet genoeg afgenomen is zodra de volgende puls komt gaat die flux, en daarmee de stroom, steeds verder toenemen totdat hij helemaal verzadigd.

Als je de MOSFET genoeg koelt en ruimschoots binnen de max avalanche pulse energy van 11mJ blijft, zou hij heel moeten blijven.

De MOSFET gaat niet stuk omdat de spanning te hoog wordt, want de MOSFET gaat in avalanche breakdown en daarmee beperkt hij de spanning. Hij gaat stuk omdat je er teveel energie in dumpt, of hem intern te heet laat worden.

Een actieve clamp kan zeker helpen, maar netto dump je nog steeds evenveel energie in de MOSFET, dus die moet je alsnog goed koelen.

Ik zou trouwens wel een andere FET gebruiken, 55V is wel erg weinig, ik gebruikte altijd FETs voor 400-500V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 4 november 2022 22:02:22 schreef SparkyGSX:
[...]Dat is echt een uitermate slecht idee, om te beginnen beperk je daarmee de uitgangsspanning tot vrijwel niets, je voorziet een pad met een lage spanning, en als de flux in de kern niet genoeg afgenomen is zodra de volgende puls komt gaat die flux, en daarmee de stroom, steeds verder toenemen totdat hij helemaal verzadigd.

Zo slecht is het idee van een diode niet, want 1) in een TV flyback circuit zit die diode al sinds mensenheugenis (en daar komt toch HS uit) 2) die diode zit hier al onder de vorm van de zener in de fet.

wat er mist om er een gecontroleerde flyback van te maken is een condensator parallel met de trafo. (nu gaat de spanning naar een veel te hoge waarde). plaats eens een 4,7nF parallel met de trafo.

frequentie voor het aansturen maak je 1/3 van de resonantiefrequentie van de LC kring gevormd door de trafo met de condensator. Pulsbreedte regelen voor max HS bij minimum stroom (zal ongeveer 50% worden).

als de schakeling goed loopt krijgt de drain pulsen te zien van +- 1000V. Kies een FET of BJT die daar tegen kan.

In een TV flyback zit die diode in serie met de secundaire spoel, als gelijkrichter, niet parallel met de primaire, wat Arco bedoelde.

Het verschil met de actieve clamp of avalanche breakdown is dat daarbij de spanning wordt beperkt tot tientallen of honderden volts, en de secundaire spanning proportioneel daaraan hoog kan worden, in plaats van de spanning primair te beperken tot ongeveer 1V. Het hele idee van een flyback is juist dat je energie opslaat in de kern, en die er bij het onderbreken van de primaire stroom er secundair uit laat komen. Dan moet je dus geen pad met lage spanning gaan voorzien aan de primaire kant.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

De primaire diode zit in moderne schakelingen parallel aan de schakeltransistor. Dus net als de interne diode van de FET hier, maar die is niet goed genoeg. Er zal een zwaardere FET in moeten en een geschikte diode en een condensatortje bij moeten.

Een flyback is altijd een custom onderdeel, dus componentwaardes, optimale spanning en frequentie kunnen verschillen. Ook is de secundaire niet altijd als primaire gewikkeld. Welk type gebruik je?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 5 november 2022 11:32:44 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Een unidirectionele tvs over de fet voorkomt ook ongewenste spanningen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 november 2022 07:40:02 schreef SparkyGSX:
In een TV flyback zit die diode in serie met de secundaire spoel, als gelijkrichter, niet parallel met de primaire, wat Arco bedoelde.

He

Bij de TV flyback zit er altijd een diode parallel aan de trafo, praktisch wordt ze over de transistor gezet (maar op AC vervangschema, waar de voeding een kortsluiting is staat die dus parallel aan de trafo)
Die diode belet de positief gaande swing niet, maar als die voorbij is zorgt ze ervoor dat de restenergie niet verloren gaat (wordt terug in de voeding geduwd) tevens beschermt ze de tor tegen de negatieve spanning. Die diode staat er dus niet als klassieke blusdiode ( want dat is wat arco naar refereerde, denk ik).
Maar even belangrijk is de capaciteit, in parallel met de primaire. zolang TS die er niet bijplaats blijft zijn schakeling een transistorkiller, wegens een niet goed gecontroleerde positief gaande swing :-)

Op 5 november 2022 11:30:28 schreef maartenbakker:

Een flyback is altijd een custom onderdeel, frequentie kunnen verschillen.

alles kan verschillen, maar één ding is bij alle THT gelijk, de resonantiefrequentie in de schakeling. die is steeds 3 x fH . voor Europa dus iets van een 46.6 kHz en dat gaat op voor de serieballast (buizentijd) en parallelballastschakeling (transistortijdperk).

die ballast slaat op de ballast (= recuperatie ) diode.. die bij transistorversies dus parallel staat.

Ik heb eventjes zitten zoeken, maar de fets die ik heb liggen die hogere spanningen kunnen hebben zijn niet geschikt. Ik zal er wat moeten bestellen. Bedankt voor de informatie tot zo ver.

PE2BAS
RAAF12

Golden Member

Je hebt ook TV flybacks die voor +/- 32kHz waren gemaakt uit de prehistorie van de eerste 100Hz toestellen met breedbeeld CRT. Ik vind dat printje van ome Ali waard om eens te proberen. Wel even wat opsparen om de verzendkosten te beperken. Ik benieuwd of je de schakeling werkend krijgt. Welke trafo gebruik je? Een joekel uit een ouwe monitor kan natuurlijk ook, het hoeft geen KTV te zijn.

maartenbakker

Golden Member

Niet alleen breedbeeld. Fabrikanten hebben hele reeksen 4:3 toestellen met 100Hz gehad. Bij Philips begon dat met omgebouwde 2B's en 3A's waarmee ervaringen werden opgedaan voor het FL chassis. Alleen de basismodellen FL waren 50Hz, de meeste 100Hz.

Op 5 november 2022 12:19:31 schreef kris van damme:
[...]

alles kan verschillen, maar één ding is bij alle THT gelijk, de resonantiefrequentie in de schakeling. die is steeds 3 x fH . voor Europa dus iets van een 46.6 kHz en dat gaat op voor de serieballast (buizentijd) en parallelballastschakeling (transistortijdperk).

Daarmee vergeet je 100Hz televisies en (computer)monitoren. Vandaar ook mijn opmerking over "custom". Verder zijn de spanningen van de diverse wikkelingen geoptimaliseerd, en de secundaire wikkelingen zijn niet altijd effectief gekoppeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 november 2022 12:51:17 schreef maartenbakker:

Daarmee vergeet je 100Hz televisies en (computer)monitoren. Vandaar ook mijn opmerking over "custom". Verder zijn de spanningen van de diverse wikkelingen geoptimaliseerd, en de secundaire wikkelingen zijn niet altijd effectief gekoppeld.

nee, ik schreef 3 x fH.. en als rekenvoorbeeld de klassieke TV in Europa.
bij een 100Hz is fH 32,..kHz , voor PC monitoren hangt het van de standaard af. Kunnen we ook nog beginnen over de multistandaard TV's en multistandaard PC monitoren, maar het veranderd niets aan het basisrecept.

Op 5 november 2022 12:51:17 schreef maartenbakker:
Niet alleen breedbeeld. Fabrikanten hebben hele reeksen 4:3 toestellen met 100Hz gehad. Bij Philips begon dat met omgebouwde 2B's en 3A's waarmee ervaringen werden opgedaan voor het FL chassis. Alleen de basismodellen FL waren 50Hz, de meeste 100Hz.

Idd. Grundig was denk ik een van de eerste met een 100Hz, toen nog 4:3.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 5 november 2022 13:04:18 (26%)

RAAF12

Golden Member

Op 5 november 2022 13:02:21 schreef kris van damme:
[...]

nee, ik schreef 3 x fH.. en als rekenvoorbeeld de klassieke TV in Europa.
bij een 100Hz is fH 32,..kHz , v

Helaas, dat was 15.625Hz lijnfrequentie in oa. de lage landen en het dubbele is 31.250Hz. Beetje muggenziften mag toch wel? :)

Welke trafo het precies is, geen idee. Ooit wel eens uit een ouwe TV gehaald. De windingen heb ik zelf gemaakt.

Ik heb hem nu aan een ZVD geknoopt die ik hier nog had liggen. Die is eigenlijk onderdeel van een inductie heater.

Fototje in de bijlage.

[Bericht gewijzigd door hardbass op zaterdag 5 november 2022 13:28:42 (30%)

PE2BAS

Dat is alvast geen klassieke HT trafo.

Ik heb nog even verder gezocht, en een paar BUZ31 gevonden. Daar heeft sparky het ook over in dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1759259#1759259

Dat kan ik natuurlijk prima proberen, zeker omdat ik die heb liggen. Ik zal van de week eens proberen. Ook het idee om het vermogen in de FET te stoppen vind ik wel een interessante oplossing.

PE2BAS
RAAF12

Golden Member

Je hebt me wel op een idee gebracht om eens zo'n Ali printje te kopen en kijken of ik nog wat had liggen aan trafo's. Nou trafo's genoeg maar geen flyback TV trafo's die zijn allemaal weggegooid. Maarrrr, nog wel een Philips KTV (bonuspunten voor type chassis?) met een trafo!
Dus binnenkort kan ik een eigen muggendoder maken (gna, gna)

Dat is wel een krachtige muggen doder, je kan er ook wel een muis mee de wereld uit helpen denk ik. :X

Mijn secundaire spoel is trouwens geprint, althans het houdertje. Daar heb ik vervolgens de wikkelingen op gelegd. Dit wil ik nog in epoxy doen om het beter te isoleren. Daar moet ik nog eens over puzzelen hoe ik dat het beste kan doen zonder dat het een grote bende wordt.

PE2BAS
RAAF12

Golden Member

Ja dat werkt goed je mengt eerst de twee componenten epoxy bijv. van de Hema dat zit in een dubbelspuit dus harder en lijm komen in gelijke hoeveelheid eruit. Doe flinke hoeveelheid op een stuk hout/karton o.i.d.
Vervolgens schep je het over de wikkelingen en zie je het uitlopen. Zo gauw de lijm eraf drupt ga je de trafo kantelen net zolang tot alles bedekt is. Die lijm begint na 10 minuten al uit te harden dus dat is wel te doen.
Ja met die trafo en een flinke voeding moet er wel een 5cm blixemstraal te trekken zijn ;)

Zo, net weer eens wat geprobeerd, ik heb de BUZ31 gebruikt. Ik heb wel wat geïmproviseerd met het aansturen van de FET. Kon geen 555's meer vinden, ik denk dat ze op zijn. Dus maar even met de functie generator gedaan. Het hele spul pakt 40 a 50 watt vermogen. Het koelblok waar de FET op zit wordt ook warm. Dat moet ik nog even in de gaten houden. Wellicht kan ik de schakelflanken nog steiler maken. Al komt het meeste vermogen uit de spoel denk ik.

Het resultaat mag er wezen! Ik heb ook even een krabbel gemaakt van het schemaatje zoals het nu is. Zie de plaatjes in de bijlage en dit filmpje:

Kleine bonus, even een Jacobs ladder gemaakt. (Ik zou hier uren mee kunnen spelen.)

Plasma: https://www.youtube.com/watch?v=ZdIVaUXVb_8
Jacob ladder: https://www.youtube.com/watch?v=6ziziHvfqn8

(YT is nog aan het processen, hogere kwaliteit komt vanzelf.)

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 8 november 2022 19:07:57 (15%)

PE2BAS