DeLonghi Magnifica S spoelt niet en lekbakje zit snel vol

Deze volautomaat zet prima koffie, maar er is toch iets mis: normaal spoelt de machine de uitstroomopening even door bij aanzetten en uitzetten van de machine.
Dat doet hij sinds een paar maanden niet meer. Bij uitzetten nog een beetje, maar bij aanzetten niks.

Daarnaast zit de lekbak heel snel heel vol met water, en ook onder de machine is het vaak nat. De machine wordt goed schoon gehouden en regelmatig ontkalkt.

Uiteraard is de garantie voorbij en weet ook niet hoe de machine open moet om de slangen en ringetjes te controleren. Iemand tips? Dank!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Bedoel je dat de machine niets doet van spoelen of dat de pomp wel gaat en lijkt te spoelen maar dat er geen water uit stroomt? Groot verschil.

Ik gok op het 2de. Het enige wat je kan doen is de behuizing er af halen en kijken of er lekken zijn. En, de schaal en opvangbakje eruit en dan de schakelaartjes met iets activeren zodat de machine denkt dat ze nog aanwezig zijn en zo kun je ook langs onder de boer monitoren op lekkage.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik bedoel idd het tweede, de pomp loopt wel tijdens die spoelacties, maar ik vermoed dat het water rechtstreeks in de lekbak komt.

Weet je hoe dit ding open gaat? Mijn hobby is audio, geen koffiemachines :)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Achterkant zit geschroefd en komt er makkelijk af. Dan zijwanden naar achter klikken en onderuit opzij eraf. Dan bovenkant. Zit ook met paar schroefjes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zou beginnen met reviseren van zetgroep, lijkt wel lekkende o ringen en krijg je dit ook

Op 6 november 2022 19:08:31 schreef smd:
Zou beginnen met reviseren van zetgroep, lijkt wel lekkende o ringen en krijg je dit ook

Dank voor je reactie.
Gaat bij het spoelen het water dan langs/door de zetgroep?
En als de zetgroep lekt, zou ik ook koffie in de lekbak moeten hebben toch? Er zit daar gewoon, vrijwel schoon, water in…..

De zetgroep (ik neem aan dat grijze uitneembare mechaniek) wordt elke week uitgenomen en schoongemaakt. Net nog even bekeken maar de o-ringen zien er netjes en onbeschadigd uit. Of bedoel je iets anders?

Het is een ESAM?
Zo ja: doe het deurtje aan de voorkant open, en overbrug de deurschakelaar.
Zet nu een kopje koffie met de deur open, en je kunt precies zien waar het water vandaan komt wat nu in de lekbak komt. Let op: een bekertje bij het 'tuutje' van de zetgroep houden waar de koffie uitspuit.
Bij een ESAM komt er geen water in de lekbak als het goed is, zolang je een bekertje onder het apparaat hebt staan voor het spoelwater bij het inschakelen en uitschakelen.
Heb je een ECAM? Dan is het verhaal iets anders.

De machine heeft geen voordeur, dus ik denk dat ik een ecam heb, wellicht 22.110

Op 7 november 2022 08:55:43 schreef FastFolkert:
dus ik denk dat ik een ecam heb, wellicht 22.110

Onderop de machine zit een typesticker...

klopt, ECAM 22.110B

Update: mijn ontkalker is op en ik zie dat de leverancier daarvan ook onderhoudssets verkoopt voor de zetgroep. Twee o-ringen en siliconenvet. Om de zuiger in die zetgroep weer goed gangbaar te maken en goed af te dichten.
Weet uiteraard niet of dat de oorzaak van m’n probleem is, maar voor die paar Euro is het te proberen.
Tenzij iemand een beter idee heeft natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op 7 november 2022 13:20:41 (91%)

Je kan ook de volledige o ringen kit bestellen en inwendig meer o ringen vervangen en lekker invetten, vaak ook dan overige problemen weg..

Update: setje O-ringen van de zetgroep vervangen. Waren behoorlijk ruw geworden. Alles weer ingevet en teruggeplaatst.
Zet nog steeds prima koffie maar oorspronkelijke probleem zit er nog steeds in (spoelen werkt slecht en lekbakje is is no time vol.).

Arco

Special Member

Kan op vele plaatsen wat lekken, meestal wel te zien waar aan achtergebleven leksporen en/of kalkresten...
(de overflow/bypass van de boiler schijnt ook snel verstopt te raken)
Zie de mogelijke oorzaken: https://youtu.be/MevXIJX7SLA?t=0

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toch maar eens een kopje koffie zetten zonder voorfrontje van de lekbak, zonder metalen plaat erop en met het koffiedrabbakje eruit. Om te kijken waar het water nu vandaan komt.
Kan best zijn dat dit ding lekt: art.nr 5513227961
Als je dit voor de eerste keer, moet uitbouwen, is het best ingewikkeld vond ik zelf. Kom ik regelmatig tegen.
Kan ook zijn dat het water rechtsvoor naar beneden komt, waar het 'rode bakje' zit. Als de zijkant van de behuizing eraf is, kun je dat goed zien.

Vermoed dat Ronald zijn idee wel op zijn plaats komt als 2de oplossing...

Dank, over twee weken heb ik weer wat tijd om er naar te kijken. Wordt vervolgd!

Op 21 november 2022 21:32:29 schreef FastFolkert:
Dank, over twee weken heb ik weer wat tijd om er naar te kijken. Wordt vervolgd!

Nog een update?

Ik heb laatst mijn hele Delonghi Magnifica S uit elkaar gehaald. Zelfde probleem, lek aan onderkant. Heb hem uit elkaar gehaald door de uitleg van koffiemachine.org

Inderdaad behuizing eraf halen (boven, zijkanten), gaat met Saftey Torx. Vervolgens zie je aan de linkerkant een aantal slangetjes. Bij mij was er eentje lek. Slangetje vervangen en nu is het probleem opgelost. Deze video kan handig zijn: https://www.youtube.com/watch?v=3jMqf6CbW1I

Helaas heb ik de machine niet meer, sinds een paar maanden hebben we een Jura.

Klinkt wel aantrekkelijk simpel, een lek slangetje. Bedankt voor het alsnog posten!