Quad ombouwen naar elektromotor

Beste allen,

Ik zat een beetje te lezen en was vandaag in de tuin bezig en bedacht mij dat ik nog een oude quad heb staan waar ik wel een leuk project mee kan doen. Nu kan ik wel van alles verzinnen en doen, maar ben eens benieuwd hoe jullie dit zouden doen. Ik zat dan te denken aan een redelijke gel accu en ergens een motor uitdraaien die geschikt kan zijn, maar echt verder totaal niet over nagedacht nog of uitgezocht.

Ik ga er niet morgen mee aan de slag, maar als het interessant kan zijn voor de hobby moet ik hem deze week niet in de aanhanger laten staan en overstelpen met andere spullen; dan haal ik hem er onderweg zodat deze klaar staat voor aankomend winter om mee te klussen. De motor en etc is er allemaal uit uit, dus feitelijk is het niet heel veel meer dan een kaal frame met een paar banden eronder. Hij was gratis en staat nu geschorst omdat de elektronica knip en plakwerk is met storingen. Verder moet het blokje gereviseerd worden en komt er van alles bij aan onderdelen. Voor dat geld kan ik ook overwegen om hem voor de grap om te bouwen...

Iemand een beetje leuke gedachte over een project als dit?

Nogal afhankelijk van gewicht en gewenste snelheid en afstand

Laat ik eens gokken op 300 kilo inclusief berijder, 40 km/h en een actieradius van ongeveer 60km. Mooiste is 12V accu omdat ik deze al moet kopen voor de mini camper die ik ga bouwen.

hem voor de grap om te bouwen...

Afhankelijk van wat je wil kan dat een dure grap worden. Een geschikte motor en controller heb je niet zomaar en is duur. Welk toerental bereik moet de motor hebben? Hoe pas je die motor aan op de aandrijflijn? Wel of geen v-bak. Heeft de quad wel of geen diffs? Accu keuze is iets voor later en afhankelijk van het type motor. Moet het hele geval street legal worden? Of is het de bedoeling dat het een soort van golfkarretje wordt?

Kortom, eenvoudig is dit niet. Een zomaar voor de grap ding wordt vrees ik niets. Hier moet serieus over worden nagedacht en geïnvesteerd wil dit een levensvatbaar project worden. Met die camper accu wordt het vrees ik de tuin op en neer en dan weer een nacht laden.

Niks nagerekend maar verwacht dat je snel op een motor >3000w uitkomt, en honderden Ah's aan accu op 12v

Denk eerder aan 48V / 60V

Op 6 november 2022 17:41:31 schreef Overlander:
Laat ik eens gokken op 300 kilo inclusief berijder, 40 km/h en een actieradius van ongeveer 60km. Mooiste is 12V accu omdat ik deze al moet kopen voor de mini camper die ik ga bouwen.

Wil je daarmee op de openbare weg gaan rijden, of heb je een héle grote tuin?

Tja, hangt er een beetje van af wat je er mee wil. Als je er een 12V 25W motor in hangt, dan kan je er mee kruipen: Langzamer dan loopsnelheid, geschikt voor de kids vanaf 4 jaar. Maar als je er een 2kW motor in zet, dan denk ik dat je er wel redelijk mee kan krossen op vlak hard terrein.

Ik heb even wat zitten googlen en vond de Yamaha Raptor 90 met een 90 CC motor. (Ik heb ook wel op een quad gereden van dat formaat).

voor een 90cc motor vind ik "11HP Max" en 9.5kW continuous. Dat is rond de 7kW. Een elektromotor van dat vermogen wordt een beetje tricky. Maar het kan wel. Ik denk dat je dan aan zo'n ding moet denken. (Ik heb twee keer een grotere/duurdere afgewezen omdat je "bijna" het vermogen voor significant minder geld kon krijgen). Bij 50V en 200A doet dit ding ook 10kW. Je zult wel een geschikte vertraging moeten monteren. Bij max spanning draait ie rond de 8000 RPM, en je wilt dan iets van 60km/u gaan. Dus de overbrenging zul je ergens in die buurt moeten uitrekenen.

Zomaar een oude loodaccu als energiebron er in duwen gaat hem niet worden. Een 40Ah accu is in 12 min leeg bij 200A maar houdt dat geen 12 minuten vol. En is na 2x kapot. 40Ah 48V is 2kWh... ik reken op ongeveer 200Eur/kWh aan kosten voor een accu. Dit is optimistisch en geldt als je duizenden autos met 100kWh accupacks in mekaar aan het klussen bent. Op kleinere schaal zit je makkelijk aan het dubbele.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok. Niet levensvatbaar en dan sluiten we het onderwerp weer en gaat het gewoon blijven zoals het is. Dan is het gewoon een kwestie van een nieuwe kabelboom en dergelijke regelen/maken en blijft het lekker zoals het is. Ding staat niet in de weg en komt vanzelf wel een keer als ik zin heb; of voor een paar tientjes MP op. Ding is nu opgefokt op elke manier en had er al weinig zin in om te laten zoals het is (is ook maar een kinder quad en voor de grap project i.v.m. elektronica).

Niet meer over nadenken allemaal en klaar.

[Bericht gewijzigd door Overlander op zondag 6 november 2022 18:08:19 (19%)