elektronische lens

Anoniem

voor automatisch instellende brilleglazen worden elektronische liquid crystal lenzen of een soort oppompbare balonnetjes met vloeistof gebruikt, soms ook over elkaar schuivende lensdelen.

weet iemand de specificaties van de elektronische LC lens? ik ben namelijk heel benieuwd of deze echt helemaal helder en zuiver zijn, iets wat vrijwel nergens expliciet aan informatie te vinden is.

immers als deze ver onder de gewoon gebruikte vaste lens blijven zou men beter kunnen terugvallen op een of andere meer mechanische oplossing, toch, want je wil immers kwaliteit van zien. een hekelijke vraag waar inventors wijselijk overwegend over zwijgen.

wie weet er iets meer over over de kwaliteit van lenswerking op zich? dus niet zo per se precies hoeveel dioptrie het aankan maar zaken als sluimer, scherptediepte, spiegeling lichtdoorlaatbaarheid, snelheid van instellen direkt van weinig naar ietsje meer en snelheid van instellen over een grote sprong van dioptrieverschil en hoe mooi analoog dat gaat of dat er flickereffecten te verwachten zijn, hoe snel zich dat stabiliseert, temperatuurafhankelijkheid etc

en uiteraard het kostenpatroon naar kwaliteit, of dat een echt goeie vele malen duurder is als een wat mindere, dus dat misschien waarschijnlijk voor de mindere gekozen gaat worden.

Anoniem

en hoe zit het met de kleurschifting, of slikken we alles maar voor zoete koek?

De optische aspecten waar je naar vraagt ken ik niet maar ik weet wel dat LCD verschrikkelijk snel de transmissie kan moduleren, orde 150 us. Dat wordt gebruikt in zelfdimmende las kappen.

eSe

Honourable Member

elektronische LC lens

helder en zuiver

Een "LC lens" zal nooit "zuiver" zijn en helder zal ze ook niet helemaal zijn.

De vloeibare kristallen zullen altijd een lijn of dot patroon hebben, hoe klein ook, en dit lijdt tot diffractie (ongewenste buiging van het licht).

De helderheid zal ongeveer de helft bedragen van het invallende licht door de polarisatie van de filters die nodig zijn voor de werking van een lc display/lens.

Ik heb er nog nooit mee gewerkt, dus ook geen data van lc lenzen. Dit is enkel wat ik weet over lc display's als optische modulator.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Anoniem

vooropgesteld dat de kristallen van een dimbaar kijkglas ongeveer even snel zouden bewegen als van een optisch instelbare lens zouden LC lenzen nog veel sneller in de gewenste positie moeten kunnen komen omdat deze kristallen niet zover hoeven te draaien. interessant is dat kristallen in het middelpunt lang niet zover hoeven te draaien als kristallen aan de rand van de lens, dus dat in slow motion de lens langzaam naar buiten toe zich de uiteindelijke instelling zal hebben. misschien is dat een beetje te egaliseren met een flink spanningsverschil al naar gelang het buiten het centrum is. dat doet er allemaal niks aan af, maar wat gaat men dan onder snelheid verstaan? is het de snelheid in het centrum, is het de snelheid ergens halfweg naast het centrum of is het totdat de hele lens zich heeft ingesteld? en dan rijst nog de vraag of niet alle kristallen even goed reageren, dat bij wijze van spreken het nog even kan duren voordat alle benodigde kristallen zich ingesteld hebben. dus al met al zou het best kunnen dat men bij het opgeven van de snelheid uitgaat van 80 % correct als tijdsspanne indice punten. zeker is dat je net zoals kristallen het verhaal van de fabrikant meer kanten op kan draaien.
dat de LC ongewenste diffractie zal bezitten is een goede opmerking, maar wat als het in de praktijk zeer weinig is en het aardig in de buurt komt van gewoon brilleglas en dat het tegelijk met de kleurschifting beter is dan gewoon brilleglas? het is in ieder geval zeker dat het niet geheel weg is, anders was dat wel wereldnieuws geweest...

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 9 november 2022 23:20:30 (12%)

Nieuwsgierig geworden ben ik even aan het googlen geweest.
Is een liquid crystal lens met instelbare focus een stuk optiek dat daadwerkelijk te koop is?

Anoniem

dat ze op meerdere plekken gemaakt worden is duidelijk, niet echt duidelijk is of dat in significante aantallen is en of ze al regulier te koop zijn, een strategie om zich de prijs te laten ontwikkelen, want men kon ook gewoon zeggen dat ze nog niet te koop zijn, als je over dit soort zaken daarnaar vraagt doet hun console het opeens niet meer.

Op 7 november 2022 10:57:44 schreef Alwies:
wie weet er iets meer over over de kwaliteit van lenswerking op zich?

Ik denk dat ze je bij universiteit van Gent in België wel verder kunnen helpen.
Ik krijg meerdere suggesties als ik google op: "electronic eye lens".

Sine

Moderator

Ik snap je vraag even niet, je bent duidelijk aan het vissen na nadelen van deze dingen. Er is toch niemand die je dwingt deze te kopen.

Anoniem

de universiteit in België is een iris in lensvorm aan het regelen, dus de hoeveelheid licht bepalen en niet scherpstelling.
een elektronisch accomoderende lens is elektronica.
dit vak heeft een uitzonderingspositie in mijn interessegebied.
alles wat elektronica is en nieuw is is van belang.
daarbij mag je de realiteit van onvolkomendheden niet over het hoofd zien, ik graaf niet mijn eigen graf.
als ik iets als nieuwe vinding gepresenteerd krijg denk ik niet dat het voor het rose land bedoelt is.
ik denk het beter te maken.
vissen is naar een nieuwe uitvinding, zo kom ik wel op zaken als een infrarood belichting van het oog zodat de eyetracker van het systeem ook in het halfdonker werkt.
als ik het zelf gemaakt had zou ik het ook heel erg kritisch bekijken.
per slot zijn we daarvan afhankelijk.
als de uitvinder niet tegen een stootje kan is de uitvinding waarschijnlijk nog niet helemaal goed...

[edit]

Mijn excuses! Ik verlaat deze discussie.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 11 november 2022 10:46:07 (89%)

Anoniem

het is een harde dobber een elektronische lens te maken die nog beter is als een glaslens, misschien zit het antwoord in een lens van een soortement heel veel lagen, zodat de kleurschifting beter is.
als de elektronische lens zo goed geweest was hadden ze toch allang gewone brillen voor de minderbedeelden in grote aantallen gemaakt en dan de dioptrie er even inprogrammeren?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 11 november 2022 11:28:59 (31%)

Anoniem

beste Sine, als u een nieuwe vinding had gemaakt liet u dat dan ook aan anderen zonder het ongemak erin te bestuderen?

Anoniem

Weet u wat een condensator is? De Leidse fles, een LC lens is een soort condensator met beweegbare lading in het diëlectricum en heel dunne aansluitleidingen. Zonder polarisatiefilters dus, tenzij je een zonnebril wil maken. Vandaar met die dunne leidingen dat er verschillende weerstandswaarde op verschillende plekken op de lens is, want ze gebruiken zo dun mogelijke geleidende lagen, omdat je daar ook doorheen moet kijken. Als u nu iets over het prestatievermogen van de lenswerking weet te zeggen of eigenlijk over verschillende gelijkende LC lenzen in het algemeen ben ik u zeer erkentelijk, dat is mijn niet moeilijke vraag. Moeilijke vraag zou zijn optimale besturing van de LC lens, zou je bv met een korte hevige puls de kristallen in beweging moeten zetten en dan een vasthoudspanning erop, wat zou je moeten doen om een bestaande LC bril te optimaliseren? je zou met een feedbacksysteem, een continue meting van de dioptrie, veel sneller kunnen, een feedbacksysteem is te prefereren boven een van tevoren ingeprogrammeerd gedrag van de kristallen, omdat er meerdere lenzen van verschillende maten zullen worden gemaakt en je dan met allemaal hetzelfde sturingssysteem kan.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 16 november 2022 16:22:46 (11%)

Anoniem

Wat ik maar zeggen wil is dit: de LC lens is niet zo bright en zal dat voor zeer lange tijd ook niet worden.
Voor extreem heldere lenzen kan men het best vloeistoflenzen gebruiken. Deze benaderen de kwaliteit van goede glaslenzen. Er was alleen maar een probleem: men moest de lenzen rond maken zodat de werking overal even analoog ging.
Voor de meeste vormen van glazen is er een oplossing: de dikte van het vlies plaatselijk laten bepalen door de mate van benodigde uitzetting die het moet doen. Zodat ook andere vormen brilleglazen haarzuivere lenswerking hebben.
Nu kan men zich dus richten op kleine servomotoren en pompjes, en dat snel maken.
Dus allereerst denken aan kopen is gewoon dom, ik heb het aan het begin netjes geschreven dus wel even goed lezen. Groeten.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 november 2022 12:01:45 schreef Alwies:
beste Sine, als u een nieuwe vinding had gemaakt liet u dat dan ook aan anderen zonder het ongemak erin te bestuderen?

Een forum is niet de plaats om een NDA te laten tekenen voor een brainstormsessie. Dat is strijdig met de manier waarop het werkt. Dan kunt u beter een binnen de universiteit of met een betaalde consultant om tafel gaan, zodat voorkomen kan worden dat er prior art ontstaat en anderen met het idee gaan lopen.

Academisch onderzoek is net als een forum per definitie open, maar als uw begeleider of hoogleraar het patentwaardig acht dan vindt publicatie pas plaats na patentering. Dan is het inderdaad wel belangrijk dat er geen details uitlekken. Een forum is dan zoals gezegd niet de beste plaats om te brainstormen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

@Alwies
Editknopje eigen berichten gemist? :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 18 november 2022 12:11:54 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Art, kunst, is bijzonder. De elektronische lens, in bovengenoemde variëteiten, daar is niks kunstigs meer aan, het werkt zoals het werkt. Ik heb niemand gevraagd ideeën te spuien over een nog nieuwere elektronische lens. Ik onderzoek de bestaande LC lens en erbij interesseer ik me voor het servosysteem van de ballonlens. Ik neem de vrijheid te concluderen over de LC lens, want een elektronisch apparaat waar een elektronicaforum niks van weet te vertellen is niet perfect genoeg.

Anoniem

Kan iemand mij zeggen of de LC kristallen met een tegenspanning snel teruggedrukt worden of is het zo dat de uitwijking analoog aan een opgeprikte spanning is? Of zijn er meer soorten?

Anoniem

Ook verhalen over logisch nadenken over dit fenomeen worden op prijs gesteld, hierbij moet ik immers de vraag als zodanig stellen want het is de uiteindelijke vraag. Als je wat hebt met elektronica denk je ook hierover na, een kleinigheid kan het verschil maken.

Anoniem

Wat kan ik zeggen, een LC lens is in 2010 al beschreven door Lin, Hung-Chun, and Yi-Hsin Lin. Dit zou besproken moeten kunnen worden in een topic in een elektronicaforum zonder dat men met alleen maar nevenzaken of verwijten aan komt zetten. Mensen, we zitten alweer minstens 12 jaar verder.

https://www.nature.com/articles/s41598-020-67141-z

Ik zou zeggen kijk hier eens ,is redelijk recent.
Genoeg om te lezen :)

Gr.F_S

Anoniem

Erin staat dat na 40 jaar je nog steeds niet mag weten of het kermiskwaliteit is of niet. Foto, gemaakt met camera met LC lenzen, ontbreekt.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 15 december 2022 11:56:02 (22%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 december 2022 13:27:34 schreef F_S:
https://www.nature.com/articles/s41598-020-67141-z

Interessant verhaal, ook door de vele noten.
Het verhaal van noot 46, over elektronische contactlenzen, lijkt hier erg ter zake.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET ik wist niet welke soort lens TS zocht maar het ging er om dat hier heel veel over LC lenzen te vinden was.

TS heeft volgens mij niet verder gekeken dan artikel waar ik naar linkte maar als hij dit wel doet ,zoals jij,dan heeft hij nog leesvoer voor een tijdje :)

Gr.F_S