draaibank 380V /3 fasen ombouwen.

beste leden
ik heb een Siemens Schukert draaibank , die normaliter op draaistroom werkt.
380 volt / 1.85/2.25 Amp. Cosinus
ik heb gelezen dat een dahlender motor , niet om te bouwen is met een Frequentie omvormer omdat dat een 2 standen motor is.
(als ik dat goed heb begrepen )
nu heeft mijn draaibank , ook bij de bediening 2 standen , en een omkeer schakeling .

mijn vraag is : Heb ik enkel een frequentieomvormer nodig , die ik rechtstreeks aansluit op de motor zelf, en de hele bediening op de draaaibank laat vervallen daardoor.

of heb ik dan ook een transformator nodig ?

ik heb gelezen , dat het met eem bedrijfscondensator ook te doen is, maar ik ben niet kapot van de 30 procent verlies, en het aankopen van meerdere waardes qua Farad .

dus : kan ik enkel met een frequentieomvormer , rechtreeks op de motor zelf de boel draaiende hebben ?

bij voorbaat dank.

( ps , ik ben electricien , en heb MTS electro gedaan , maar vanwege een ernstig ongeluk waarbij ik hersenletsel heb opgelopen , is het moeilijk , om al die kennis weer terug te halen, vanwege geheugenverlies.
ik ken de principes van wisselspanning , en snap wel , dat de sinus verschoven moet worden , en dat doet de frequentie omvormer.
alleen heb ik dan ook eeen transformator nodig , om 380 volt te verkrijgen .

bij voorbaat dank

Begrijp ik goed dat je geen 3 fasen aansluiting hebt? door je condensator vraag.
Plaats eens een foto van het motorplaatje.
Het is wel van belang of je een ster/dubbelster of een driehoek/dubbelster motor hebt.
Omschakelen van toerental in FO bedrijf is uit den boze.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ik heb geen 3 fasen aansluiting .
ik heb de draaibank aan willen sluiten , middels een steinmetz schakeling , met een bedrijfscondensator, op een enkel fase 220v.

mijn vraag is enkel , als ik een 230v FO koop, heb ik dan ook een transformator nodig?

ik heb inderdaad gelezen , dat je het toerental niet ab regelen , als de FO in bedrijf is.
het voordeelis , dat de draaibank , verschillende poelies heeft (snaar aandrijving) waardoor je daarmee de torszie kan regelen, en dus ook het toerental. dus dat is het probleem niet.

de schakeling om de motor , de andere kant op te laten draaien , is ook met een dubbelle wisselschakelaar te doen. door de aanvoer van de U en W spoelen om te draaien
ik weet dat dat allen kan, als de FO niet aan staat, omdat je anders de FO opblaast.

de motor zelf, is gebruikt in ster schaeling, maar die is ook te gebruiken in driehoek schakeling , volgens het diagram dat in de afdekplaat staat , van de aanslutingen bij de motor zelf.

ik moet even de foto opzoeken, die volgt.

e
het gaat mij erom,

excuses voor de gebrekkige spelling, en spelfouten. Mijn toetsenbord is niet helemaar fris meer:)

het gaat mij erom, heb ik een FO nodig , en meer niet ?

ik bedoel een FO van 230v 1 fase input , met 3 fasen output?

GJ_

Moderator

Je kunt als je hem op het hoge toerental zet maximaal zo'n 1700RPM halen in plaats van 2840 op 230Vac. Als dat genoeg is kun je gewoon met een 230V enkelfase drive uit de voeten. Én wat rare instellingen om hem aan het draaien te krijgen. De nominale frequentie word dan 30Hz in plaats van 50Hz. En dus levert die drive dan de 230V ook al bij 30Hz en niet pas bij 50Hz.

Het starten/stoppen en draairichting keuze moet je op de drive maken. Starten en stoppen in de voeding mag niet!

benleentje

Golden Member

alleen heb ik dan ook eeen transformator nodig , om 380 volt te verkrijgen .

Als je deze motor van het type plaatje op 25Hz wilt laten lopen dan is daar ook de halve spanning voor nodig. 380V / 2 = 190V
Omdat je maar 230V hebt kan deze motor op 30Hz dan zo op 1700 rpm draaien met behoud van kracht / koppel. Als je de FO goed instelt dan regelt die dit zelf allemaal voor je.

ik heb de draaibank aan willen sluiten , middels een steinmetz schakeling , met een bedrijfscondensator, op een enkel fase 220v.

Dat zou nog kunnen werken als je een 230V motor hebt maar die van jouw staat waarschijnlijk vast op 380V.

de motor zelf, is gebruikt in ster schaeling, maar die is ook te gebruiken in driehoek schakeling , volgens het diagram dat in de afdekplaat staat , van de aanslutingen bij de motor zelf.

Voor zover ik weet bestaat een dahlander die hoog en laag toerental heeft en daarnaast ook nog in te stellen in ster en driehoek niet. Maar ik weet ook niet alles ;). Maak daar anders ook eens een foto van dat diagram.

ik heb inderdaad gelezen , dat je het toerental niet ab regelen , als de FO in bedrijf is.

Het probleem is als je de motor omschakelt als de drive actief is de drive ervan kapot kan gaan. OM je drive dus niet onbedoeld te slopen kan je eter niet omschakelen.

Starten en stoppen in de voeding mag niet!

Hiermee word bedoelt dat je niet op de uitgaande 3 fasen van de drive de motor mag gaan stoppen, starten of omschakelen in toerental.

Maar ook de 230V voeding naar de drive moet je zo min mogelijk aan en uit zetten. Als je bv even 5 minuten moet stoppen om iets anders te doen is het voor de drive beter om hem dan aan te laten staan.

Je kunt als je hem op het hoge toerental zet maximaal zo'n 1700RPM halen in

Mijn ervaring met mijn draaibank heeft me iets anders doen denken. HEt klopt dat als de motor op zijn maximale vermogen werkt het maximum toerental op 230V dan 1700 rpm is. Echter een draaibank zal zelden op maximaal vermogen draaien ik haal de 40% nog niet eens met normaal draaiwerk. Alleen tijden het tappen met M30 schroefdraad kwam ik ergens aan 90%.
Omdat de motor meestal oplaag vermogen draait kan ik het toerental daarom verdubbelen en draai soms op 100Hz. Voor deze draaibank is kan je de maximum frequentie dan wel op 50Hz zetten en dan haal je de 2840 rpm wel.

de schakeling om de motor , de andere kant op te laten draaien ,

Die zit volledig in de FO, met een simpele schakelaar aangelsoten op de FO + een start en stop knop kan je de FO zo de motor laten starten, stoppen en van draai richting veranderen. Daarnaast nog een potmeter en je hebt alle bediening die je nodig hebt.

Heb ik enkel een frequentieomvormer nodig , die ik rechtstreeks aansluit op de motor zelf, en de hele bediening op de draaaibank laat vervallen daardoor.

Ja je hebt enkel een FO nodig, die kan op 230V werken met de beperking die GJ hier boven heeft vermeld.
In principe kan de beding op de draaibank zelf blijven bestaan, maar moet de bedrading wel aangepast worden naar de FO. De manier van stop start en achteruit kan blijven zoals die nu is en achter de schermen werkt dat dan zo dat het de FO bedient.
De instellen voor de snelheid kan met de knoppen op de FO zelf of anders kan je ook ergens een potmeter plaatsen waarmee je snelheid kan regelen.

verschillende poelies heeft (snaar aandrijving) waardoor je daarmee de torszie kan regelen,

Voordeel van een FO is dat je dat veel minder vaak nodig hebt. Mijn draaibank heeft zo met de aandrijfriem 3 versnellingen en dan boven in de tandwielkast nog een HIGH en LOW gear. Ik heb sinds ik de FO heb de aanrdrijfriem nog geen enkele keer hoeven teverplaatsen die staat nu altijd in de 2de stand.
Alleen als ik moet tappen boven de M16 gebruik ik de LOW gear. qua vermogen luktdat nog wel op de hoge versnelling maar met de lage versnelling heb ik meer controlle, is beter voor mijn tap en is de tap diepte beter te volgen zodat ik op tijd kan stoppen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dahlander en een 1 fase 230V voeding?
Kortom het gaat NIET.

Je kunt met een trafo wel van 230V 400V maken, maar nooit van 1 fase 3 fase maken.

Koop een 3 fase motor van 1,1 of 1,5 kW.
Kontroleer bij de koop of deze in Driehoekstand op 3x230 V kan, standaard kan dat maar voor de zekerheid navragen.
Koop een F.O. met een ingangsspanning van 1x230V en een uitgang van 3x230V, 1,1 of 1,5 kW afhankelijk van je motor.

Let op het toerental van je nieuwe motor!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 9 november 2022 20:51:39 (52%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Op 9 november 2022 20:47:06 schreef Toeternietoe:
Dahlander en een 1 fase 230V voeding?
Kortom het gaat NIET.

Zoals hier boven uitgelegd door mij en GJ kan dat prima door gebruik te maken van een frequentie regelaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Wat wil je met je draaibank doen?

Houtdraaier of metaal?

Voor hout komt het niet zo nauw denk ik als ik die bankjes vaak zie...

Maar metaal is toch wel een andere tak van sport. 1 kW is al heel weinig voor metaal. De kleinste draaibank bij HBM is ook 1 kW, maar met je FO of Steinmetz houd je maar 600W ofzo over ben ik bang...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 november 2022 21:09:18 schreef benleentje:
[...]Zoals hier boven uitgelegd door mij en GJ kan dat prima door gebruik te maken van een frequentie regelaar.

Natuurlijk kan het, met een F.O. van 1x230 v in en 3x230V uit.
Maar de motor is voor 3x400 Volt, en deze krijgt een veel te lage spanning.
Je kunt dus nooit het volle vermogen uit de motor halen.

of heb ik mis?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

of heb ik mis?

Nee niet het volle vermogen maar wel het volledige koppel en dat is net zo goed.

Maar metaal is toch wel een andere tak van sport. 1 kW is al heel weinig voor metaal.

Je hebt nog kleinere draaibanken, 1kW is nog best veel. Meestal heb je zelfs dat vermogen bij lange na niet nodig.

maar met je FO of Steinmetz houd je maar 600W ofzo over ben ik bang...

JE behoud met een FO het nominaal koppel wat overeenkomt met 2,85A

Op 30Hz zit je dan op 3x 230V 2,85A wat naar de motor gaat. Ja in vermogen is dat een stuk minder maar het koppel is toch hetzelfde en dat is enkel wat je nodig hebt, vermogen is maar bijzaak. Vermogen is koppel x toerental. lager toerental, lager vermogen hetzelfde koppel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Geen idee hoe het bij een Dahlander zit, maar bij een KA motor zeker niet. Je koppel neemt behoorlijk af als de stroom zakt. En hier heb je een 380 V die naar 230 v gaat.. dus je stroom neemt af... Je vermogen dus ook behoorlijk.

We hebben zelf een metaaldraaibank van hbm met 1 kW op 230.
Bij beetje aanzet staat hij stil.

Gelukkig is er ook nog 1 met 5 kW... Die hakt wel lekker door.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Toen ik schreef dat je niet de motor aan en uit mag zetten door de voeding te schakelen bedoelde ik de voeding naar de FO zelf.

Met een 230V FO maakt het bij 30Hz helemaal geen verschil met een 400V FO. Zelfde vermogen en zelfde koppel.

chuckie

Honourable Member

Weet je zeker dat het een dahlander is en niet een motor met gescheiden wikkelingen?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
benleentje

Golden Member

Je koppel neemt behoorlijk af als de stroom zakt. En hier heb je een 380 V die naar 230 v gaat.. dus je stroom neemt af... Je vermogen dus ook behoorlijk.

De stroom is natuurlijk afhankelijk van het koppel wat de motor moet leveren. Maar de motor kan op 30Hz bij 230V ook gewoon prima zijn nominale koppel leveren en zal dan weer op die 2,38A uitkomen.

IN principe kan een FO op elke frequentie gewoon de maximale motorstroom leveren, ergens is hij daar ook voor gemaakt. Dus ik zie niet waarom de stroom zou dalen. Als de motor zijn nominale koppel moet leveren zal die ook gewoon de daarbij behorende stroom opnemen.

Het het vermogen is totaal niet relevant, op een draaibank is enkel het koppel van belang.

We hebben zelf een metaaldraaibank van hbm met 1 kW op 230.
Bij beetje aanzet staat hij stil.

Als daar een 230V condensator motor op zit heb je ook beroert koppel, daaraan zie je al dat het vermogen niet relevant is. Die motor heeft gewoon te weinig start koppel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

allereerst , bedankt voor alle info & feedback.

ik heb de motor inmiddels met een steihnmetz schakeling in ster , met een bedrijsfcondensator mooi aan het draaien gekregen zonder problemen , in een onbelaste toestand op de werkbank.

maar bij montage op de draaibank,blijkt dat hij moeite heeft , met opstarten.
ik heb een bedrijfscondensator van 65Uf, en ik had gelezen dat andere mensen dan een hogere waarde condensator (100uf) aansloten , en dat het opstarten dan beter ging.

ik twijfel op een aanloopcondensator te gebruken , die ik dan enkele seconde , met een extra schakelaar op mn schakelkast gebruik, om net die extra aanloop te kunnen krijgen, omdat de motor voor mijn werkzaamheden genoeg kracht heeft met die 70% van zn daadwerelijke vermogen.
maar de condensator kloptooknog nietg helemaal , ant hij heeft amper vermogen , op laag toerental.

en aan al de reacties te zien, is het gewoon beter , om te investeren in een goede FO.

scheelt dat ik de schakelkasten , en de omkeer schakeling al in orde heb haha

tnx iedereen

oor zover ik weet bestaat een dahlander die hoog en laag toerental heeft en daarnaast ook nog in te stellen in ster en driehoek niet. Maar ik weet ook niet alles ;).
ER bestaan ook Dahlanders met 9 aansluitklemmen, deze kunnen in ster/driehoek laag toeren en dubbelster hoog.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 10 november 2022 15:23:58 schreef Hunebedbouwer: ...ook nog in te stellen in ster en driehoek...

Dat hoeft ook niet als je met een lager maximaal toerental genoegen neemt. Een 400V motor op 230V tot 30Hz kan gewoon, dat werkt hetzelfde als op 400V. Geen enkel verschil, behalve dus dat lagere toerental. En even de V/f karakteristiek juist instellen.

misschien helpt het om wat fotos van de aansluitingen van de motor zelf te plaatsen? Als jij een steinmetz hebt gemaakt dan moet je die open hebben gehad. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

@ hunbedbouwer : Dahlander met 12 aansluitklemmen die zowel in hoog als laag toerental ster/driehoek kan aanlopen bestaat. Maar ik geef toe dat ik zoiets in 30 jaar tijd slechts éénmalig gewikkeld heb. Diende toen voor een industriële wasmachine. Onbekend is onbemind.

Als steinmetz werkt, kan je nog altijd een tweede condensator tijdelijke (lees : enkele tijdens het aanlopen) parallel aan je huidige condensator zetten. Dit geeft een hoger startkoppel. In bedrijf schakel je die extra condensator natuurlijk uit.

Beste oplossing blijft een FO.

PS : aan het motor kenplaatje te zien is het al een oer oud beestje.
+50 jaar ?

pamwikkeling

Special Member

+50 IS NIET OER OUD

@ GJ
oer oud is niet gelijk aan versleten :P

jerome

Golden Member

Even ter zijde, zou dat werken als men 230V mono op transformeerd naar 380 of 400V en die spanning in Steinmetz gaat gebruiken om een 3~ fo te voeden?

benleentje

Golden Member

De motor zou op een 400V steinmetz schakeling een stuk beter werken, want volgens het type plaatje is er geen ster of driehoek mogelijk omdat er maar 1 spanning op staat vermeld.

Een steindmetz voor de FO-plaatsen is niet nodig een 3x400V FO mag je ook op enkel fase 400V aansluiten uit een transformator. Je mist als het ware dan enkel de 3de fase maar omdat de boel toch daarna direct word gelijkgericht is dat geen probleem.

Zolang die beperking tot max 1700 rpm geen probleem is, is er geen reden om een trafo te plaatsen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.