WS2812B stroom meting komt niet overeen met verwachte waarde

Ik heb kennelijk verkeerd gezocht, want in het adafruit datasheet staat gewoon dezelfde tabel en daar staat 20mA. Ik heb ook een WS2812 versie gevonden die mikt op 5mA, speciaal voor mobiele devices.

Als Vishay een SI2300 mosfet uitbrengt, en de chinezen gaan hem clonen... Sommige hebben genoeg vertrouwen in zichzelf dat ze hem HX2300 of AP2300 noemen. Maar andere noemen hem gewoon "si2300". Vandaar dat je de fabrikant moet specificeren als je precies wilt weten wat je krijgt.

Hetzelfde geldt voor de WS2812 leds. Die worden nu ook nagemaakt en de clones heten (vaker dan bij die mosfet) gewoon WS2812. Ook zijn er dus varianten die minder stroom trekken. Het rekening houden met 60mA per led is wel netjes, maar dat er in de praktijk wat minder is dat geeft wat marge.

Wat er op zo'n strip zit, dat weet je niet. Zelfs als ze er een clone op hebben gezet kunnen ze met recht "ws2812" zeggen, mits die clonefabriek z'n led ook WS2812 heeft genoemd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke ja ik merk dat mijn multimeters niet echt betrouwbaar zijn heb 2 multimeters hier liggen maar geven elk een andere waarde aan. Deze liggen ook niet echt bij elkaar in de buurt dus weet ook niet welke nu betrouwbaar is. Heb voor nu een meanwell LRS-75-5 14A besteld voor de zekerheid voordat ik mijn 3a voeding eruit blaas. Maar denk dat 14 ampere ook te groot is voor mijn toepassing. Want wil het zo maken dat de ledstrips mee bewegen met de persoon. Dus zal steeds 1 strip te gelijk aan gaan.

Dus denk dat ik de boel morgen even meeneem naar het werk dan kan ik eventueel ook een scope meting doen en meten met een rms meter. Wordt toch eens tijd om "fatsoenlijk" meet apparatuur aan te schaffen. Aangezien ik dit steeds begin te doen.

@Peter_dtn mijn verlichting gaat ook draaien op esphome, ben je ook een home assistant gebruiker ?

[Bericht gewijzigd door Larey op zondag 13 november 2022 15:35:34 (20%)

Op 12 november 2022 16:06:04 schreef Larey:
[...]

Ik gebruik de WS2812b strip. Hieronder vind je de link naar de datasheet.

https://cdn-shop.adafruit.com/datasheets/WS2812B.pdf

Vreemd dat die datasheet niet aangeeft wat de opgenomen stroom per led is.

In deze link staat die waarde voor de WS2812B wel aangegeven https://www.kiwi-electronics.com/nl/ws2812b-5050-rgb-led-met-geintegre…

Dus dan zou dat bij jouw ledstrip ook zo moeten zijn.

Een multimeter van Fluke geeft wel de juiste waarde aan....

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij 101 leds op een PCB heb ik 4x 1000µ/16V geplaatst. Je weet dat alle leds gelijktijdig omschakelen, in mijn geval van rood naar wit, en dus plots allemaal meer stroom nodig hebben.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Peter_dtn

Golden Member

@Peter_dtn mijn verlichting gaat ook draaien op esphome, ben je ook een home assistant gebruiker ?

Ja ik gebruik het al een tijdje en heb het onder Debian op een oude `mac-mini draaien.

Werkt uit de kunst..

Op 13 november 2022 16:19:43 schreef picturemaker:
[...]

Vreemd dat die datasheet niet aangeeft wat de opgenomen stroom per led is.

Jawel, er is een tabelletje met "20mA" voor zowel rood, groen en blauw. Dat in het adafruit datasheet. En poef! Its gone! Het staat tegenwoordig in het datasheet, ik heb er vanochtend 1 gezien waar 20mA stond, en ik dacht dat het 't gelinkte datasheet van adafruit was, maar daar staat het dus niet in. Of in ieder geval nu 13 nov 21:30 kan ik het daar weer niet in vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 november 2022 21:31:40 schreef rew:
[...]Jawel, er is een tabelletje met "20mA" voor zowel rood, groen en blauw. Dat in het adafruit datasheet. En poef! Its gone! Het staat tegenwoordig in het datasheet, ik heb er vanochtend 1 gezien waar 20mA stond, en ik dacht dat het 't gelinkte datasheet van adafruit was, maar daar staat het dus niet in. Of in ieder geval nu 13 nov 21:30 kan ik het daar weer niet in vinden.

Bedoel je deze datasheet toevallig ?

http://cdn.sparkfun.com/datasheets/Components/LED/WS2812.pdf

Arco

Special Member

Wel handig als ze steeds de datasheet veranderen zonder die een revisienummer te geven of een datum... :(
De 20mA versie heeft trouwens ook 50% meer 'Luminous Intensity'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja vind ik ook. Heb net nog eens gezocht op het serienummer wat op de zak staat waarin de led strip gekomen is en vind ik weer een hele andere datasheet.

Heb deze toegevoegd als bijlage hoop dat deze te zien is want deze was enkel te downloaden.

Maar hier staat wel duidelijk in 0,06A/cut of 3,6A/meter. Neem aan dat /cut staat voor een ledje.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Er kan elke led 'geknipt' worden en 60/m * 0.6A = 3.6A/m wat ook in de datasheet staat.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ja denk tot ik dan wel goed ga zitten met mijn 14A voeding. Want ga niet de hele stip (210 leds) tegelijk oplichten. want deze gaan een voor een aan en als de volgende aangaat gaat de vorige uit.

Dus mocht er een software fout inzitten kunnen in slechtste geval 2 strips aan gaan. Maar ben aan het denken om er nog een inline zekering tussen te zetten van 10A voor de selectiviteit en mocht het mis gaan dat me niet de voeding eruit knalt maar de zekering.

En ja heb toch weer wat geleerd van dit project fatsoenlijk meetinstrument kopen is nooit weg. Want dit was nog een die ik in mijn opleiding gebruikte 7 jaar terug.

Tja. Ik ben nog steeds tevreden over de multimeter die ik in 1988 heb gekocht. Wat nou 7 jaar. :-) Hij is sinds een paar jaar niet meer m'n favoriete multimeter, maar dat is nog niet zo lang.

Ik zou de "actieve" op "volle kracht" doen, en er vooruit en achteraan 80-60-40-20. Alles bij mekaar zit je dan op 500% van 1 trede. Lijkt me veel prettiger. (en dan valt het veel minder op als ie niet precies synchroon loopt met de trap-loper).

P.S. Ja, adafruit en sparkfun kan ik zomaar door mekaar halen als ik niet oplet.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 november 2022 17:53:14 schreef Larey:
Want ga niet de hele stip (210 leds) tegelijk oplichten. want deze gaan een voor een aan en als de volgende aangaat gaat de vorige uit.

Dan dien je er d.m.v van een sensor en software wel rekening mee te houden of je de trap op of af gaat.....

@rew hoe bedoel je 80-60-40-20 ?

@picturemaker ja ik gebruik tof sensoren boven en beneden op de treden en misschien dat ik er nog een plaats in het midden van de trap.

Op 15 november 2022 07:50:52 schreef Larey:
@rew hoe bedoel je 80-60-40-20 ?

Dat je niet slechts 1 tree verlicht maar ook de 2-, 3- of 4 eerdere en volgende. Dan is ook de trede waar je op moet gaan staan al verlicht en is het niet zo dat die plots aanfloept terwijl je in het donker zit te staren waar ie ook al weer is. (Ik heb een oogaandoening waardoor ik dat vervelender vind dan normale mensen).

Nog mooier is dat als jij uitgaat van zeg 500ms per trede (die tijd zal je moeten calibreren voor jezelf en huisgenoten), dan wil je de tree waar iemand is, dus 500ms aan hebben. Als je 4 treden "fade effect" wil hebben, kan je dus iedere tree naast de 500ms dat ie aan moet zijn ook in de 2s (4*500ms) van nul naar 100% laten faden. En na de 500ms op vol (wat voor jou vol is!) fade je hem weer in 2s naar niets. Zo loopt het lichteffect veel soepeler en is het veel minder zichtbaar als je een tree achter of voorloopt t.o.v. het lichteffect.

(Als je even je boodschappentas overpakt omdat ie niet fijn zit terwijl je de "iemand gaat naar boven" sensor al gepasseerd bent, dan zit je lichteffect al halverwege terwijl je nog moet beginnen. Zonder een sensor per tree is dat niet te voorkomen. Maar de kleinere verschillen wil je verdoezelen).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 15 november 2022 12:51:03 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Meestal is de hele trap tegelijk aan de beste oplossing uit gebruikersoogpunt. (heb ik ook gedaan)
Trede voor trede ziet er leuk uit maar is niet praktisch. Da's wachten tot er iemand naar beneden kukelt... (Murphy kan ook traplopen helaas... :) )

Met een heleboel toepassingen heeft men dit effect geprobeerd, om stroom uit te sparen. Het werkt, maar niet prettig.
Zo heeft men het geprobeerd bij weinig gebruikte voetgangerspaden, om alleen de delen waar iemand liep te verlichten en zo aanzienlijk te besparen.
Besparen werkt, maar het is uiterst onprettig om een donker 'gat' in te lopen, zonder dat je weet wat daar verderop allemaal op de loer ligt...

Belgie had zoiets al in de jaren '80 in telefooncellen. Als je naar binnen stapte, deed een druksensor de verlichting aan.
Als zo'n cel op een afgelegen en donkere plaats stond was dat ook niet erg fijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb het ook in een gang in een hotel meegemaakt.

De fout die veel gemaakt wordt is dus dat je voldoende ver naar voren de verlichting al aan moet doen. En liefst met een soepele "fade" zodat er niet plots licht is.

Voor de besparing maakt het niet zo veel uit of je nu 10 of 20 meter verlicht. De grote besparing zit hem er in dat ie 95% van de tijd uit is. Dus als je nu 15 meter vanaf de sensor verlicht en soepeltjes interpoleert dat de gebruiker wel op weg zal zijn naar de volgende sensor dan zal je zo'n 7 sec aan loopsnelheid vooruit verlichten. Misschien moet het 20 of wel 25 meter worden. Maar soepel en voldoende ver vooruit kan je echt "goed" krijgen. (maar dat wordt dus weinig gedaan in de praktijk!).

Hebben ze het niet ook een keer op een snelweg gedaan? In zweden? Door voldoende veel sensoren te hebben en voldoende ver naar voren de verlichting aan te zetten kan het voor de gebruiker lijken alsof het altijd gewoon aan is.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 15 november 2022 14:28:38 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew Oke bedankt voor de tip. Ja had nu even snel een effect gemaakt maar wellicht dat ik jou idee wel mee neem hierin. Wat me wel is opgevallen dat ik niet echt een fade kan gebruiken.

Want leds beginnen pas te branden bij 40% maar weet niet of dit ligt aan de voeding of iets anders. Maar dit ga ik nog bekijken moet het eerst nog gaan monteren en aansluiten. Maar wacht nog op onderdelen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bedoel je met 40% vanaf setBrightness 100? Dat zou veel lager moeten kunnen. In een test kom ik met setBrightness(0x03) nog tot een mooi zichtbaar licht.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 november 2022 20:59:27 schreef buckfast_beekeeper:
Bedoel je met 40% vanaf setBrightness 100? Dat zou veel lager moeten kunnen. In een test kom ik met setBrightness(0x03) nog tot een mooi zichtbaar licht.

Ik stuur mijn led strip aan met ESPhome. Dit is een toepassing voor home assistant dus programmeer niet echt de esp. Maar wat ik getest heb is bij 18% licht het ledje op. En bij 25% brand deze op minimaal waar het licht mooi zichtbaar is. (in dit geval wit) dus vanaf 0 tot 17 gebeurd er niks.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dan nog. Een waarde 3 (max 255) geeft al meer dan zichtbaar licht. Bij 20% zou dat al waarde 51 zijn. Ik begrens op 110 omdat het anders al veel te licht wordt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Larey, dan is er echt wat mis. Waarde 0 is uit, alle andere waardes zijn echt zichtbaar. Misschien niet geschikt voor indirecte verlichting, maar zeker zichtbaar als je er in kijkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja denk ik haast ook. Ga straks eens na het werk gewoon een programma schrijven om de leds te testen zonder de integratie met home assistsant. Want zou kunnen liggen aan de applicatie die ik gebruik. Of ik heb het niet goed geconfigureerd dat kan ook. Maar probeer eerst eens met de arduino ide.

Arco

Special Member

Let er wel op dat de gevoeligheid van het menselijk oog niet lineair is, maar een soort parabool... (en ook nog per kleur verschilt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com