Switcher: Raar probleem.

Arco

Special Member

Sommigen hebben een ' liggende' enkellaags spoel, dan is de polariteit niet relevant...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Bij een enkellaags houdt het natuurlijk op... Ik ben wel benieuwd of rew er een datasheet bij heeft (dat zal vast wel; je maakt niet iets 'nieuwe' met wat er toevallig in het rommelbakje ligt). De tabs zijn inderdaad verschillend. Je zou verwachten dat dat een reden heeft - al beide kanten identiek zijn, dan is die reden er niet.

GLOEIENDE.

Ik heb net een bericht zitten typen, met plaatjes "inline" en had op "preview" geclickt. En ik wilde kijken of je handig kon switchen tussen de twee plaatjes. Dus dan click ik op een plaatje en dan gaat er iets mis en kan ik dus 1) geen plaatjes bekijken en 2) niet meer terug naar bericht editen. Alles wat ik getypt had en geupload weg. Grrr....

Ik ga zo dat datasheet opzoeken, maar... Ik heb hier de meetnodes op de oscilloscoop.

Normale situatie, DCDC zit in "discontinuous mode" en alles is normaal.

Hier de rare situatie. Het gele kanaal: Niets aan de hand. De blauwe, je ziet dat de heldere band in het midden kleiner geworden is. Bij mijn opstelling is het altijd het blauwe kanaal. Ik heb nu kanaal 1-3 op de scoop, hij zal wel kanaal 2 meten op het stuk er tussenin.

----------------
Edit: Datasheet opgezocht.

Hier is het nu gemonteerde ding:
https://datasheet.lcsc.com/lcsc/2202131930_PSA-Prosperity-Dielectrics-…

En voordat jullie gaan roepen dat dat een typisch chinees datasheet is: Bij farnell de eerste de beste (ook shielded) geclickt en dan krijg je dit datasheet. Staat het daar dan wel in? Ik kan het niet vinden.
https://www.farnell.com/datasheets/3048915.pdf

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 16 november 2022 17:14:53 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Browser "back" knopje kan soms de reddende engel zijn, plaatjes openen in een nieuwe tab kan ook een heleboel schelen...

Tsja, niet elk datasheet is zo volledig als we het graag hebben. In/op deze staat het wel, maar die zal wel te duur zijn.
Destructief onderzoek kan helderheid verschaffen, de uitwendige kenmerken (zie mijn vorige post) zijn er wel.

Onderschat de inductie van een via niet: een ongelukkig geplaatste via in een 'actief' net kan een hele hoop rommel de print opsturen.
Ik heb een verder prima ontwerp (6-lagen, intern PWR/GND plane en GND op elk vrij stukje aan boven- en onderkant met via's om de 5mm) ruim 15dB(!) zien verbeteren door alleen de ontkoppelcondensatortjes aan dezelfde kant te zetten als de spoel...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik dacht dat ik beiden geprobeerd heb. 1 van de moderatoren zegt dat "back" had gewerkt. Het lijkt er op dat ik onbewust een nieuwe tab met "dezelfde probleemen" heb geopend waar dan geen "back" in mogelijk is.

Inderdaad. Er bestaan dus fabrikanten die denken dat het voor hun klanten voldoende belangrijk is dat ze het er op zetten.

Op sommige condensatoren staat ook wat de min is (elcos) op andere staat het niet (keramische). De reden is dat de fabrikant er over nagedacht heeft en besloten heeft dat het niet uitmaakt hoe je hem aansluit.

Maar goed. Waarom ben ik hier?

Ik heb eens diep zitten nadenken over waarom het INSCHAKELmoment een probleem kan vormen Op dat moment loopt de stroom niet meer door de GND pin van het IC maar switched naar de VIN pin. Dit gebeurt in discontiuous mode... ZONDER STROOM. Maar zodra hij in continuous mode gaat, dan schakelt er relatief instantaan dus stroom die eerst via GND liep ineens om naar het via VCC lopen. Dit zou wel eens wat EMI kunnen genereren. Ik ga de huidge versie meebestellen met een batch printjes die ik toch nodig heb.

Kleine update: Ik heb ground springs besteld. Ik heb die dingen nooit gehad of gebruikt.... dacht ik. Blijkt er 1 bij iedere probe te komen. Zaten nog in het zakje. De 5V meet "wild" als ik hem probe op de condensator in de buurt van de DCDC. 3cm verderop is ie "clean". Near field van de spoel denk ik.
@Ohm pi hieronder: Cache zou moeten zijn van opgehaalde dingen die mogelijk hergebruikt kunnen worden (zonder ze opnieuw op te halen). Wat ik in een invoerveldje invul past daar niet in.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 november 2022 17:05:02 schreef rew:
GLOEIENDE.

Ik heb net een bericht zitten typen, met plaatjes "inline" en had op "preview" geclickt. En ik wilde kijken of je handig kon switchen tussen de twee plaatjes. Dus dan click ik op een plaatje en dan gaat er iets mis en kan ik dus 1) geen plaatjes bekijken en 2) niet meer terug naar bericht editen. Alles wat ik getypt had en geupload weg. Grrr....

Misschien is er nog wat te vinden in de browsercache. Uiteraard kan je daar niet komen met je browser, maar wel met andere software (bv een cacheviewer) en/of notepad.