Samsung droger print defect

Meestal wel, want dit is een standaard fout.
Chip en de veiligheidsweerstand.
Ook wil er wel eens een smoorspoel meegaan en hoogst zelden een diode

fred101

Golden Member

Ik heb hier een zelfde droger met exact het zelfde probleem.

Grapjas, excact het zelfde probleem :-)
Het is blijkbaar een veel voorkomende fout maar in het
algemeen, bij een apparaat wat helemaal dood is kan de fout van alles zijn. Van een rot netsnoer tot een kapotte zekering. Dat het een standaard fout is, wil niet zeggen dat het de enige fout is. Daarom eerst meten ipv domweg vervangen. Kun je dat niet dan blijft alleen over de genoemde onderdelen op de gok vervangen (zonder meer schade te veroorzaken bij desolderen) .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Op 23 oktober 2023 13:49:40 schreef Johan Q:
Hallo,
Kunt u een update geven, is het defect verholpen met het vervangen van het IC?

We houden ervan als er feedbach wordt gegeven. Vaak gebeurd dat niet, en dat kan komen omdat de ts geen gezichtsverlies wil lijden als deze het al helemaal naar de haaien heeft gekregen.

Grapjas?... De droger die ik heb gaat ook niet aan dus ja het probleem is exact het zelfde.
Dat het defect of of zoals u het omschrijft 'fout' verschillende oorzaken kan hebben neemt daar niks van weg.
Wellicht is uw glaze bol wat vettig, het was u anders vast opgevallen dat er weldegelijk gemeten is.
Er vanuitgaan dat er 'domweg vervangen' wordt is eigenlijk wel grappig, u raad nooit waarom ik vroeg of het vervangen heeft gewerkt.. 8)7
Hoe dan ook bedankt voor de constructieve bijdrage ;)

Op 23 oktober 2023 18:36:35 schreef jerome:
[...]
We houden ervan als er feedbach wordt gegeven. Vaak gebeurd dat niet, en dat kan komen omdat de ts geen gezichtsverlies wil lijden als deze het al helemaal naar de haaien heeft gekregen.

drukvaatje is natuurlijk wel afhankelijk van de terugkoppeling van zijn klant en als er wat tijd overheen gaat kan ik me voorstellen dat feedbach geven er bij inschiet

Doorgaans is het daarmee wel opgelost (eventuele veiligheidsweerstanden bijgenomen). Maar veel hangt af van voorbereidend werk. Lukt het om de prut eruit te krijgen? De achterkant vd print vrij te maken? 230VAC op de juiste plaats te zetten zodat de 310VDC kan gemeten worden en eventuele secundaire metingen. Zo ben je zekerder dat het een defect IC betreft en geen ander euvel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
fred101

Golden Member

Op 23 oktober 2023 18:54:47 schreef Johan Q:
Grapjas?... De droger die ik heb gaat ook niet aan dus ja het probleem is exact het zelfde.

Jan: Mijn auto rijdt niet meer, de oplossing was een nieuwe ECU.
Piet, ik heb exact het zelfde probleem, mijn auto rijdt niet meer. De oplossing is een nieuwe motor want hij is vast gelopen.
Hij doet ook niks zegt helemaal niks. Dus ook niet of dat IC bij jou gaat helpen. Mijn apparaat geeft de zelfde foutcode, of hij wil iets niet doen in een bepaald programma zijn problemen waarbij je wel zinvol van mogelijk gelijke problemen kunt spreken. En zelfs daar kan de oorzaak iets anders zijn.

Wellicht is uw glaze bol wat vettig, het was u anders vast opgevallen dat er weldegelijk gemeten is.

O, sorry, daar heb ik dan over heen gelezen. Waar heb je dan vermeld wat je hebt gemeten ? Drukvaatje heeft niet gemeten (echt gemeten met 230V erop)

Je kunt wel pissig reageren maar als je verder geenm info geeft in een topic wat je zelf niet gestart bent dan vind ik dat het normaal is even toe te lichten dat beide dood niet het zelfde IC als oorzaak hoeft te hebben. En als je gemeten had dan had je geweten wat er kapot is en niet hier gevraagd of het helpt in jou geval. Dus ben je waarschijnlijk van plan het op de gok te vervangen. Wat in dit geval een redelijke kans van slagen heeft. Maar ben er op voorbereidt dat dat geen 100% garantie is. Meten is weten. Scoop erop en je weet het

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 oktober 2023 18:08:49 schreef fred101:
bij een apparaat wat helemaal dood is kan de fout van alles zijn. Van een rot netsnoer tot een kapotte zekering.

Laat nou het snoer van een wasdroger van een stevige kwaliteit te zijn, die haast niet stuk gaan en zekeringen in een wasdroger? Die ben ik nog niet tegengekomen de laatste jaren.

En ja dan is de eerste verdachte de LNK/TNY schakelende voeding want die gaan nogal eens.

En ja meten is weten, als je tenminste weet wat je meet.

Het simpelst is dan om meestal kruislings ohms de mosfet doorgang te meten.
Is die laagohmig dan is hij stuk en heeft dan bij zijn levenseinde zijn veiligheidsweerstand mee in zijn graf getrokken.

fred101

Golden Member

Een fusable weerstand is ook een zekering ;) Het verschil is de smelt temperatuur, die is bij een weerstand een paar honderd graden hoger (iets van 1000 graden tegenover 1400 graden (gemiddeld, ligt aan de constructie)). Een fusable weerstand is uit kosten technisch punt interessanter omdat het gelijk een inrush demper is.

Ik heb vorig jaar een kapot netsnoer gehad bij een professionele lader. Heel zwaar rubber snoer. Maar je hebt gelijk, bij drogers is de kans klein. Mijn opmerking was algemeen bedoeld, daarom sprak ik over apparaat ipv droger

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 23 oktober 2023 18:08:49 schreef fred101:
[...] Grapjas, excact het zelfde probleem :-)
Het is blijkbaar een veel voorkomende fout maar in het
algemeen, bij een apparaat wat helemaal dood is kan de fout van alles zijn. Van een rot netsnoer tot een kapotte zekering. Dat het een standaard fout is, wil niet zeggen dat het de enige fout is. Daarom eerst meten ipv domweg vervangen. Kun je dat niet dan blijft alleen over de genoemde onderdelen op de gok vervangen (zonder meer schade te veroorzaken bij desolderen) .

Als de TS stelt dat het "exact hetzelfde probleem" is, en je betwijfelt dat, kun je denk ik beter vragen wat hij gemeten heeft, zoals EricN dat doet. Het loont bij reparatievragen vaak om het stroompad de weg naar de oplossing zo kort mogelijk te kiezen om zo min mogelijk warmte in weerstand te verliezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 oktober 2023 19:28:23 schreef fred101:
[...]
Je kunt wel pissig reageren........

Zo pissig ben ik niet hoor
Maar uw andwoord verwonderde me, als het over het probleem met de elektronica gaat geeft u aan 'meten is weten' en komt u voorbeelden om eerst uit te sluten en dat is ook geheel terecht.
Gaat het om een formlid baseert u zich vervolgens op aannames..

maar het sarcasme had ik achterwege moeten laten, til daar niet te zwaar aan.

Deze drogers kennen 3 fouten: losse contacten op print, maar dan werkt de voeding nog wel maar vallen functies uit of werkt intermittent. 2de fout is voedings chip defect en 3de fout is voedings trafo is primaire wikkeling defect, laatste betekent einde oefening.

Op 24 oktober 2023 22:44:39 schreef smd:
3de fout is voedings trafo is primaire wikkeling defect, laatste betekent einde oefening.

Even ter lering SMD, is deze dan niet te vervangen?
Of is er daardoor schade ontstaan?

Dan de vraag: Levert Samsung de trafo los?? Nope!! En met losse voedingkjes "knoeien" houd ik niet zo van...

Nee, dat begrijp ik, maar is deze dan nergens te koop, want Samsung zal deze toch zelf niet maken?

Yup, word voor Samsung gemaakt..

Maar zijn ze niet elders te koop, bij de grote electronica jongens?

maartenbakker

Golden Member

SMPS trafo's zijn altijd custom gewikkeld. Heel soms kun je er iets van vinden met het nummer op de trafo, maar doorgaans niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank je wel Maarten, helder

Dus is het in dit geval, dus zoeken naar een donorprint

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op donderdag 26 oktober 2023 20:31:17 (52%)

fred101

Golden Member

Als ze uit elkaar kunnen, kun je de windingen tellen en hem opnieuw wikkelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Al geprobeerd! ferrietkernen zitten zodanig in elkaar gelijmd dat het niet los te krijgen is. Zacht tikje of warmstoken wil allemaal niet, breken allemaal in 3 stukken en dan onbruikbaar.

Maar is jou primaire wikkeling oneindig dan??

Nee, dat weet ik niet maar kreeg een vraag, waar ik alleen maar de conclusie kon trekken dat de primaire winding sluiting zou moeten hebben.

Sluiting?? Meestal rond de 4-6 Ohm..

fred101

Golden Member

Sluiting is makkelijk te testen. LCR meter secundair. Meet L en Q, is Q heel laag dan is dat al verdacht. Sluit nu de primaire wikkeling kort.. Als je dat doet moet de Q en L totaal instorten. Gebeurd dat niet dan was de primaire dus al short. Werkt perfect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs