geen 220V op 3 fase

hallo

ik heb in een oud tuinhuis een kabel liggen met 3 draden, blauw, zwart, bruin (380V)
de kleuren zullen waarschijnlijk niet kloppen met hoe het normaal moet zijn :)
Als ik tussen zwart en blauw test heb ik 380V.
Tussen de andere draden meet ik ongeveer 50V en dit zakt dan tot ongeveer 20V.
Als ik dan terug tussen zwart en blauw test krijg ik even een vonkje alsof er verbruik op zit daarna niet meer tot dat ik tussen de andere draden heb gemeten en dan krijg ik het terug.
Maar tussen geen enkele draad krijg ik 220V, het heeft in het verleden wel gewerkt.
Ik heb getest met een voltage tester (testlampje).

Neem een duspol of vergelijkbare tester-onder-belasting.

Ogenschijnlijk heb je daar een kabel met 3 fase zonder nul, waarvan 2 fasen werken en de derde ergens onderbroken is.

Heb je geen nul ter beschikking, dan kan je geen 230v er uit krijgen zonder transformator.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 12 november 2022 13:51:27 (21%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Hoe meet je die spanningen met een testlampje?

Misschien eens aan de voedende zijde kijken hoe het is aangesloten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je mist 1 fase.
Zekering defect?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
RAAF12

Golden Member

Als er vonkje te zien is bij het testen vraag ik me af waarmee je test. Normaliter is er geen vonkje met een eenvoudig testapparaat.

Op 12 november 2022 17:40:05 schreef RAAF12:
Als er vonkje te zien is bij het testen vraag ik me af waarmee je test. Normaliter is er geen vonkje met een eenvoudig testapparaat.

https://www.amazon.de/-/en/726-Voltage-Tester-6-380-Volt/dp/B00154JJXO

In Belgie? Heb meegemaakt dat ze daar 220 hadden tussen de aarde en de fase. Het hele bedrijf was zo bedraad. Geen idee of dat daar was toegestaan. Maar de technische staat van de installatie was een gevaarlijk drama.

De TS mist waarschijnlijk een fase en de 220 kan hij waarschijnlijk tussen een fase en de aardleiding vinden.

Maar dat maakt allemaal niet uit want de kabel moet gewoon vervangen worden door een nieuwe. Deze is defect en levensgevaarlijk. Maak er dan meteen een vijf aderig exemplaar van met in de schuur minimaal zo'n grote driefase aansluiting. Of netjes afzekeren met een mooi nieuw kastje. Het huidige schakelmateriaal zal ook wel niet veel meer wezen.

Waarvoor heeft de kabel gediend ? een pomp? dit omdat er 380volt is gemeten. Aannemende dat het een grondkabel is, meet eens tussen het aardscherm en de draden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 12 november 2022 18:13:13 schreef Ex-fietser:
In Belgie? Heb meegemaakt dat ze daar 220 hadden tussen de aarde en de fase.

In België lopen ze een paar jaar achter. Wij hebben al jaren 230V tussen fase en aarde.

Op 12 november 2022 18:42:29 schreef ohm pi:
[...]In België lopen ze een paar jaar achter. Wij hebben al jaren 230V tussen fase en aarde.

Als ik meet tussen een fase en de aarding springt de stroomverlies schakelaar.

Arco

Special Member

Dan verbruikt dat meetding meer stroom als dat de aardlek fijn vindt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Natuurlijk, als je met speelgoed gaat testen. Die dingen moet je zien als een verbruiker. Het is ook maar enkele seconden toegelaten om er hoge spanning mee te testen (meten kan je het niet noemen) of er komt rook uit!

Als ik meet tussen een fase en de aarding springt de stroomverlies schakelaar.

Waardeloos meetapparaat dus. Maar je aardlek is ok in elk geval. En je kunt het aardscherm dus niet als nul gebruiken. Vraag me dan wel af waar die kabel voor geweest is. Zal toch een apparaat geweest moeten zijn dat blijkbaar op drie fasen 380 heeft gelopen.

Hoe dan ook, de kabel is duidelijk defect en onbruikbaar en zal vervangen moeten worden

Komt de kabel rechtstreeks uit de meterkast? en wat zit er aan de kabel in het tuinhuis?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 12 november 2022 13:34:43 schreef kimBE:

Maar tussen geen enkele draad krijg ik 220V, het heeft in het verleden wel gewerkt.

Wat heeft er in het verleden dan gewerkt? Wat was er in dat tuinhuis op die kabel aangesloten?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 12 november 2022 17:56:06 schreef kimBE:
[...]

https://www.amazon.de/-/en/726-Voltage-Tester-6-380-Volt/dp/B00154JJXO

Vreemd dat zulke dingen nog gemaakt en verkocht worden.

Wij (in NL) hebben al bijna een kwart eeuw 400 Volt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 november 2022 21:36:32 schreef Ex-fietser:
[...]

Waardeloos meetapparaat dus.

Says who? Een duspol en veel andere tweepolige spanningstesters testen met enige belasting, zodat een niet-doorverbonden draad ook echt een 'staat geen spanning op' meting geeft.

Je moet ze wel gebruiken zoals het hoort. Meet je naar aarde, dan kun je verwachten dat de aardlek er uit gaat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een vergelijkbaar meetapparaatje heb ik ook gehad, ooit gekregen als relatiegeschenk. In zo'n ding zit vaak een PTC om de stroom te begrenzen.
Als ik hem eerst liet opwarmen door fase-nul te meten, dan kon ik direct daarna fase-aarde meten zonder dat de aardlek er uit vloog.

Gewoon even kijken bij de meter/groepenkast hoe het zit aan gesloten.
Heb je een groepenkast met automaten of zekeringen ?

Waardeloos meetapparaat dus.

Ik vind dat juist handig. Dan hoef je niet bang te zijn dat je capacitieve overspraak ziet, en je kunt ook de aardlek ineens mee-testen. Maar de mijne trekt net te weinig stroom om de aardlek te triggeren. Jammer.

Op 13 november 2022 10:19:48 schreef deKees:
[...]

Ik vind dat juist handig. Dan hoef je niet bang te zijn dat je capacitieve overspraak ziet, en je kunt ook de aardlek ineens mee-testen. Maar de mijne trekt net te weinig stroom om de aardlek te triggeren. Jammer.

Heb je het dan over een 300 of 30mA aardlek ?

Op 13 november 2022 08:58:38 schreef Ledlover:

...waardeloos meetapparaat...

Says who?

Ik ben het met ex-fietser eens: waardeloos ding.

Niet omdat ie stroom trekt (dat kan handig zijn als je het weet/verwacht), maar omdat ie niet MEET. Kennelijk heeft ie ergens tussen 230 en 380V een omslagpunt tussen de twee ledjes. Wat nu als dat ding origneel voor 220 was, iemand (alleen!) de buitenkant heeft ge-upgrade maar het schema gelijk heeft gehouden en de threshold tussen 220 en 380 heel dicht bij de 220 kant ligt om je te "waarschuwen" voor een "hoger dan 220" spanning?

Dan meet de TS dus gewoon 380 terwijl er 230 staat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als het wel een 3 fasen iets is geweest en nu niet meer nodig, kun je er een 230 groep van maken en heb je eventueel ook nog een schakeldraad voor buiten verlichting.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?