Is iets met positie van je vaatwasser te maken en hoe gemonteerd in keukenblok. is gemakkelijk te horen als vaatwasser draait je oor te luisteren leggen langs deurrand rondom en bij goed geklettter van water zit daar de deur niet lekker dicht...
Is iets met positie van je vaatwasser te maken en hoe gemonteerd in keukenblok. is gemakkelijk te horen als vaatwasser draait je oor te luisteren leggen langs deurrand rondom en bij goed geklettter van water zit daar de deur niet lekker dicht...
Een kleine update:
Inmiddels is het frontpaneel naar de keukenbouwer aangezien daar een klein probleem mee was qua kleur (staat los van alles)
Bij het demonteren van het paneel merkte ik op dat het houten front slechts met 6 parkerschroeven bevestigd is op de vaatwasser.
Normaal gezien is er een heel bevestigingssysteem van ophangbeugels dat men dient te monteren. 1+1 was bij mij onmiddellijk 2. Wat blijkt, de vaatwasser, zonder frontpaneel heeft geen enkel probleem meer.
Keukenbouwer die de installatie heeft gedaan ontkent natuurlijk dat bijgevoegd systeem dient gebruikt te worden maar volgens mij zorgt het gewicht van die deur misschien wel voor een minuscule opening waar damp kan ontsnappen. Helemaal zeker ga je het natuurlijk nooit weten maar die bevestigingsset is wel iets wat ik me ga laten naleveren.
een set om de deur te bevestigen is niet altijd meer, heb ook wel gezien dat 4 schroeven van de binnendeur geheel door de machinedeur gaan om de kastplaat op het machinefront vast te zetten. om te monteren zijn die 2 lipjes onderin wel handig welke in de deur haken. anders een gedoe om de mdf plaat vast te zetten op de binnendeur, zwaar ding en binnendeur wil terugklappen.
Vraag, als je de deur maximaal open doet staat ze dan perfect horizoltaal met de vloer of lijkt het meer op een pergola?
Als er bij jou vaatwasser een ophangsysteem hoort te zitten ( Bij Bosch, Siemens altijd wel) dan had men dat te horen gebruiken. Maar zoals Testman zegt bij goedkopere merken en zelfs AEG al zonder tegen gekomen!!
Dag Eric
Deur staat perfect op 90 graden. (sla me nu niet dood als dat iets meer is, maar het staat niet opmerkelijk scheef). Als het frontpaneel er weer aanhangt, zal ik eens een foto nemen.
Nu dien ik nog wel een kleine toevoeging te doen... M'n vrouw meldde me dat wanneer de vaatwasser wordt ingeladen er soms met de keukenmessen (er is bovenaan een plek voorzien voor deze) er soms met die scherpe punten in de rubber wordt gestoken...
Ervan uitgaande dat de deur misschien 0,0005 mm opengaat door het gewicht van het frontpaneel, kan dit al genoeg zijn om een beetje damp door te laten.
Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik alles terug gemonteerd is.
Of de deur sluit niet goed omdat het paneel ergens tegenaan komt.
Of het paneel is krom en trekt de deur mee krom als je de schroeven aandraait?
Kleine update van dit topic:
Het frontpaneel staat een beetje bol maar niet in die mate dat het de deur krom zou kunnen trekken. Heb meerdere vaatwassers gaan inspecteren met frontpanelen die even scheef of zelfs nog schever staan.
Echter blijven we wel zitten met het probleem, vandaag zelfs nog erger.
De keukenbouwer heeft het frontpaneel met 6 parkerschroeven vastgezet. Ophangsysteem dat bij BOSH/SIEMENS hoort is niet gebruikt. Het zou eventueel hieraan kunnen liggen. Misschien ook aan de rubbersluiting. Probleem is dat een technieker van Bosch hier niets aan gaat kunnen komen doen want het systeem werkt perfect zonder front. Gevolg: gepeperde rekening.
Als ik zelf de rubber ga vervangen en zo'n ophangsysteem bestel, zit je al snel aan 100,00 euro inclusief verzendkosten. Is het probleem opgelost, ben je mooi gesteld, zo niet, is het alweer een kost voor niets. Toestel is buiten garantie, bijna 4 jaar oud. Te nieuw voor buiten te gooien, maar aan de andere kant twijfel ik toch weeral. (we zitten nog met ecocheques die te deur uit moeten)
Het zou kunnen dat het chassis niet geheel in de haak staat waardoor zonder het hout op de deur de vaatwas deur die daardoor veel slapper is zich beter gaat aanpassen. Een stijve houten plaat gaat die torsie niet toestaan. Vaatwas er geheel uit en zo experimenteren met een glas of spiegel (zoals al eerder voorgesteld) is een begin. In ieder geval zonder wat arbeid gaat het niet genezen. Als het over een millimeter gaat gaan we dt van hier niet kunnen opsporen.
Een houten deur met 4 inox schroeven vastgezet komt zeer vaak voor zonder probleem dus op het eerste zicht zou ik daar niet aan denken.
Wat ook kan is de plaat met 4 vijzen vast zetten en daar een spacer (rondsel of drg) tss plaatsen zodat de plaat en de deur enkel op vier kleine punten raken. Hol of bol gaat dan geen invloed hebben.
Wat bedoel je juist met een spiegelplaatje? Ik weet wel wat dat is, maar begrijp niet goed wat ik hierdoor meer zou te wete komen. De plek waar de condens eruit komt reeds gekend.
Het is ook zeker niet zo dat ik geen moeite wil doen, heb alleen het gevoel dat ik aan het vechten ben tegen de bierkaai. Bosch is qua onderdelen en service rampzalig en vrij duur. Ben gewoon beetje angstig dat we vertrokken zijn voor een lange rit en dat we niet beter nu gewoon de knoop doorhakken en hem buitengooien. Klinkt misschien drastisch maar op termijn is een "kapotte" keuken een grotere kost.
[Bericht gewijzigd door NielsJ89 op zondag 1 januari 2023 23:21:10 (51%)
Je schrijft dat condens er pas op het einde uit komt. Met een glasmateriaal kun je onmiddellijk kijken of er condensverlies is. Komt het van links of rechts? Komt het ook tijdens het eerste verwarmprogramma? Of enkel tijdens droogproces?
Ook kun je luisteren aan de deur of je water duidelijker hoort vanuit de kuip.
Mogelijk gaat dat geluid terug minder bij het drukken tegen de deur.
Dit soort fouten moet met "gevoel" opgespoord worden dus leer elk geluid vh toestel kennen. Trek tijdens de was eens aan de deur zodat je het verschil tss openstaande deur (ook al is het maar 1mm) en volledig gesloten deur leert herkennen.
Het makkelijks kun je werken als de deur uit de nis zit dus de vaatwas kan er best minimum 5cm naar voor uitgetrokken worden. Zo kun je beter luisteren ad spleet en het glas er voor houden om druppelvorming erop vast te stellen en ook de plaatsen rondom.
Mss zit de onderste deurrubber niet meer op zijn plaats of staat het hout getorst of het chassis vd vaatwas.
Dit soort probleem komt zeer veel voor bij een Beko en whirlpool maar nooit of zeer zelden bij deze modellen. Het is dus echt een individueel probleem.
In ieder geval gaat condens de ganse keuken kasten en deuren naast de vaatwas ook aantasten. Dus oplossen is dus cruciaal maar er gaan wel wat uren in kruipen.
Edit na je edit te lezen: een getorste frontplaat op een nieuwe vaatwas is geen oplossing. Dus daar zit evengoed een gok.
Golden Member
Denk ook aan torsie op toestel of deur. Een deur met blad op gaat zich niet kunnen aanpassen op zijn rubbers. Als je met een strip alu folie oid. ertussen gaat testen op diverse plaatsen moet de weerstand om deze er tussenuit te trekken op de verschillende plaatsen stevig zijn. Het hier geprobeerd, en met duim en wijsvinger is het stevig knijpen om die eruit te kunnen trekken.
@EricN
Heb al een paar keer de cyclus van het korte programma (=1uur) geanalyseerd en de condens komt telkens vrij op het einde van het programma, wanneer het toestel aan het drogen is en dus op zijn warmst is.
Toestel heeft in een vorige keuken dienst gedaan zonder problemen. In de nieuwe keuken zijn de problemen begonnen.
Ik ken er te weinig van om een eventuele oorzaak vast te kunnen stellen. Ik kan wel blijven kijken en analyseren maar dat gaat het probleem helaas niet oplossen. Jullie hebben het ook al eens over de deur gehad, of die wel 90 graden stond. Voor hetzelfde geld schort hier iets en moeten deze vervangen worden.
Ik ga het toestel volledig uit de nis halen en opnieuw volledig waterpas zetten uit de nis en bekijken wat het doet. Ik trek jouw kennis zeker niet in twijfel maar het is ook zo moeilijk om ergens een lijn te trekken. Sommige zeggen dat die bevestigingsset van belang is, sommige weer niet... Begint het toestel uit de nis ook weer te lekken, gaat hij eruit. Op termijn gaat met dat veel meer geld kosten.
Op 1 januari 2023 23:52:31 schreef jerome:
Denk ook aan torsie op toestel of deur. Een deur met blad op gaat zich niet kunnen aanpassen op zijn rubbers. Als je met een strip alu folie oid. ertussen gaat testen op diverse plaatsen moet de weerstand om deze er tussenuit te trekken op de verschillende plaatsen stevig zijn. Het hier geprobeerd, en met duim en wijsvinger is het stevig knijpen om die eruit te kunnen trekken.
In vergelijking met een ATAG (bij mijn ouders) is de deur van mijn bosch echt ontzettend makkelijk te openen. Er is nauwelijks weerstand. Heb me al vaak afgevraagd of dit de oorzaak kon zijn, maar blijkbaar eigenschap van deze modellen.
Golden Member
Er zou dan iets mis zijn met de veren of de eindnok die moet zorgen dat de deur de laatste centimeter echt wel stevig gaat drukken. Het zwaartepunt van de deur komt nog meer naar buiten met de afwerkingsplaat erop, wat de einddruk nog nadelig gaat beïnvloeden. Veren moeten dus strakker.
@Jerome
Zou kunnen. Het is niet dat de deur niet sluit hé, maar je krijgt ze met uw pink echt gemakkelijk open.
Zijn die veren makkelijk bij te stellen? Of is dat sowieso een vervanging?
Ben echt een leek in deze wereld maar ben normaal gezien wel handig genoeg om één en ander te herstellen als ik een houvast heb.
Het kan wezen dat deurslotje aan bovenzijde apparaat stuk is en de deur niet goed vergrendelt. Ook deze gaan vaak stuk en bekend euvel. Maar deur word te stijf met het direct vastzetten van sierdeur op vaatwasser deur, weinig torsie meer mogelijk dus advies om kitje wel te gebruiken is raadzaam..
korte update zodoende dit topic ook een mooi einde heeft:
Euvel is niet opgelost. Uit verder onderzoek is gebleken dat scharnieren in orde zijn en geen krak hebben gehad. De veren perfect werken, er geen hapering is aan het slot.
Condens komt trouwens ook vrij zonder frontpaneel.
Hebben het gevoel dat we nog lang kunnen zoeken en na elke wasbeurt hebben we een naar gevoel omdat we bewust onze keuken aan het verkloten zijn door die idiote condens.
Enige dat we zouden kunnen doen is een nieuwe rubber, maar dan zijn we wederom 60 euro kwijt zonder enige garantie... Dat in combinatie met de reeds gespendeerde 40 euro geeft ons weinig hoop voor de toekomst.
Vroeger geen probleem, nu wel? Wat dan verandert aan de opstelling?
Golden Member
Temeratuur van het water al gecontroleerd. Als de ntc afwijkt kan er stoom ontstaan, of komt de condensvorming pas in het droogproces?
Hi NielsJ89,
Ik heb dit probleem ook bij een Bosch vaatwasser die 3 jaar oud is. Het probleem heeft zich altijd al voorgedaan. Wij zijn er achtergekomen om dat onze keukenkastjes en panelen zijn gaan opzetten. Er zijn 3 verschillende bosch monteurs wezen kijken naar het probleem. Ze vonden de condensatie een normaal proces en acceptabel. Dat de keuken kastjes zijn opgezet zou aan de kwaliteit van de frontpanelen liggen is mij medegedeeld. Ze hebben op mijn aan dringen alles vervangen aan de vaatwasser wat vervangen kon worden om de condens probleem te verhelpen.
Ik heb de panelen laten vervangen door de keukenboer naar nieuwe panelen in de hoop dat het probleem niet meer zou voordoen. Echter beginnen deze ook weer beschadigd te raken. Ik wil hiervan serieus werk maken richting bosch.
Ik kom op internet vaker tegen dat Bosch apparaten alleen dit problemen hebben. Echter wordt dit door Bosch zelf ontkend.
Ik vroeg mij af, hoe is het met jou vaatwasser afgelopen? Als er andere tips zijn hoor ik het ook graag.
opent deze machine de deur vanzelf na een wasbeurt om beter te drogen toevallig? bij dergelijke machines zit een plaat om boven de vaatwas tegen het blad te monteren om condens wat in het hout trekt tegen te gaan.
Dexter, een bullshit verhaal van die Bosch monteurs!! een vaatwasser hoort geen condens te geven niet in die mate bij deuropeningen. Ook al heb je een gouden keuken van 50.000 euro, kastdeurtjes gaan allemaal stuk, hout, MDF spaanplaat of wat anders. hout en vocht is een vijand van elkaar..
Lekken van deurrubbers is altijd te wijten aan inbouw van de vaatwasser en zijn afstellingen.. Rubbers zijn zelden de oorzaak