Aansluiting elektriciteitsmeter België

Beste,

Wij hebben een nieuwe woning gezet (Belgiê) en konden voor de bouw van onze woning stroom nemen bij mijn ouders naast ons.

Ondertussen wonen wij al in het huis.
De zekeringkast van ons huis wordt momenteel gevoed via de stroom van mijn ouders (3x380v).

Alles ligt bij ons al binnen van gas en elektriciteit.
Wij hebben een digitale elektriciteitsmeter, deze is wel aangesloten aan het straat maar deze staat zelf nog niet open.

Wat is nu eigenlijk de makkelijkste manier om deze open te laten zetten?
Kan ik deze laten openzetten zonder keuring, zodat ik de ombouw in de zekeringkast kan doen van stroom van mijn ouders naar mijn eigen aansluiting?

Alvast bedankt.
Rob

mvdk

Golden Member

Kijk, in NL is het makkelijk. Daar kijkt de inbedrijfsteller of er een hoofdschakelaar en een aardingsvoorziening zit.
De inbedrijfsteller krijgt z'n opdracht pas mee als er een leveringscontract bekend is bij de netbeheerder.

In BE moet je aanvraag bij Elia of Fluvius vergezeld gaan van "bijkomende documenten"

Op 13 november 2022 13:32:46 schreef skywalker1: Wat is nu eigenlijk de makkelijkste manier om deze open te laten zetten?

Niet echt duidelijk wat “open zetten” betekent.

Gezien daar reeds een meter staat heb jij of iemand anders die ooit laten afsluiten. Als dat zo is moet je gewoon een energiecontract afsluiten en Fluvius komt de zegel wegnemen. Keuring is enkel vereist voor een nieuwe installatie. Was een tijdje geleden nog 75€, nu meer denk ik.

mvdk

Golden Member

Ja maar...

Op 13 november 2022 13:32:46 schreef skywalker1:
Beste,

Wij hebben een nieuwe woning gezet (Belgiê)...

Lijkt me dat er toch een keuringsrapport bij die "bijlagen" verwacht word..

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 13 november 2022 16:16:24 (19%)

In een nieuwe woning staat geen meter, wat dus tegenstrijdig is. Tenzij de TS niet het volledige verhaal vertelt.

Bij Elia denk ik niet dat de TS terecht kan, tenzij hij een 300kV aansluiting wil :)

[Bericht gewijzigd door New Beetle op zondag 13 november 2022 16:27:45 (28%)

McAwesome

Golden Member

Om de meter te laten openen zoals dat officieel heet moet je inderdaad een aanvraag doen bij je netbeheerder (bijvoorbeeld Fluvius).
Daarbij dien je ook een energiecontract afgesloten te hebben met een energieleverancier én heb je een keuringsverslag nodig.

Een ongekeurde installatie kan nooit in bedrijf gezet worden.

Aan de elektriciteitsmeter hangt nu los een xvb 4g10.

Misschien best om tijdelijk een kleine zekeringkast te plaatsen met een zekering en verliesstroomschakelaar en misschien nog eens stopcontact en dit laten keuren dan?

eenmaal dit gekeurd is, de elektriciteitsmeter inbedrijf laten zetten en dan ombouwen naar mijn grote zekeringskast?

mvdk

Golden Member

Tenzij de TS niet het volledige verhaal vertelt.

Ik kan wel wat verzinnen. Oud pand afgebroken, fundering (gedeeltelijk) gelaten, ook de oude aansluiting laten zitten.
Zoiets ongeveer...

Even verduidelijken aub! Als ik het goed begrijp
* is er nu een compleet nieuwe installatie inclusief zekeringenkast, verliesstroomschakelaars, aarding en wat nog al niet
* deze wordt totnogtoe gevoed vanuit het buurhuis
* de nieuwe meter is ook reeds aanwezig, en aangekoppeld aan het distributienetwerk, maar wordt niet gebruikt (of, misschien, zoals geopperd, is het niet echt een nieuw huis maar een grondige verbouwing, en werd de oude meter behouden? Dat wordt een heel ander verhaal. Edit: maar de thans aanwezige maar niet actieve meter is toch een digitale - een "slimme" meter, dus ? - dan kan hij toch niet zo heel bijzonder oud zijn?)
* de bedoeling is om de voeding vanwege het buurhuis te onderbreken/verwijderen, en in de plaats voeding te regelen vanuit de nieuwe meter.

Dan lijkt het me inderdaad noodzakelijk om een keuringsverslag te kunnen voorleggen, en misschien nog andere documenten; dat moet Fluvius toch kunnen zeggen? Natuurlijk kan men altijd eens een multimeter, of een testlamp, aan de uitgaande kant van de nieuwe meter hangen, men weet maar nooit of er "jus" op zit...

Niet echt duidelijk wat “open zetten” betekent.

In het nieuwhoognederlands: enablen :+

Op 13 november 2022 16:31:00 schreef McAwesome:
Om de meter te laten openen zoals dat officieel heet moet je inderdaad een aanvraag doen bij je netbeheerder. Een ongekeurde installatie kan nooit in bedrijf gezet worden.

Het feit dat daar een meter staat die op het net hangt betekent dat dit reeds gebeurd is. Als dat echt een nieuwe woning is heb ik zo’n vermoeden dat dit niet het volledige verhaal is.

McAwesome

Golden Member

Op 13 november 2022 16:31:28 schreef skywalker1:
eenmaal dit gekeurd is, de elektriciteitsmeter inbedrijf laten zetten en dan ombouwen naar mijn grote zekeringskast?

Ik denk niet dat dit gaat lukken, geen enkele keurder gaat daar in trappen. En als je het al zo gekeurd krijgt is ombouwen naar je grote zekeringkast later niet toegestaan tenzij je de boel laat herkeuren.

De kosten voor een residentiële keuring zijn vast. Het maakt daarbij niet uit of het om een klein kastje en één stopcontact gaat of om een heel huis. De enige reden die ik kan verzinnen om zoiets te doen is als je huisinstallatie niet voldoet aan de normen en je nu al weet dat het afgekeurd gaat worden.

Het betreft echte een nieuw huis.

Aangezien wij stroom (3x380) konden nemen bij mijn ouders, zagen we het nut er niet van in om een tijdelijke werfaansluiting te nemen.

na dat het huis winddicht was hebben we dan tegelijkertijd alle nutsvoorzieningen laten plaatsen.
Dus de meter is meteen in de kelder geplaatst, maar nog niet opengezet.

Op 13 november 2022 16:43:08 schreef skywalker1:
Het betreft echte een nieuw huis.

Aangezien wij stroom (3x380) konden nemen bij mijn ouders, zagen we het nut er niet van in om een tijdelijke werfaansluiting te nemen.

na dat het huis winddicht was hebben we dan tegelijkertijd alle nutsvoorzieningen laten plaatsen.
Dus de meter is meteen in de kelder geplaatst, maar nog niet opengezet.

Je hebt dus reeds een aanvraag tot aansluiting achter de rug?
Heeft men je destijds achter een keuringsattest gevraagd?
Waarom heeft Fluvius die meter niet “opengezet

wij hadden toen nog geen energiecontract afgesloten, omdat onze zekeringkast toen nog niet hing.

Je hebt dus reeds een aanvraag tot aansluiting bij Fluvius achter de rug?

Heeft men je destijds achter een keuringsattest gevraagd?

Waarom heeft Fluvius die meter niet “opengezet”

McAwesome

Golden Member

Een aanluiting kan je altijd aanvragen. Fluvius zet dan inderdaad de meter maar opent deze nog niet.

Om de meter te laten openen heb je een energiecontract en een keuringsverslag nodig.

Ik zou gewoon de nodige voorzieningen treffen om de installatie om te bouwen naar de nieuwe meter. Vlak voor de keurder komt maak je de omschakeling definitief en laat je heel de installatie keuren. Het openen van de meter kan daarna snel gaan vanop afstand mits een positief keuringsverslag.

[[ kruispost met McA, mag weg ]]

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 13 november 2022 16:53:58 (86%)

Op 13 november 2022 16:53:05 schreef Paulinha_B:
Ik snap het toch ook niet goed hoor. Dus iemand is die niewe digitale meter komen plaatsen nadat het huis (min of meer) af was? Dat kan toch alleen Fluvius, al dan niet via een onderaannemer? En Fluvius beweegt toch niet zolang er geen keuringsverslag voorligt, dacht ik?

Idd die meter komt niet op eigen houtje binnenwandelen. Iets klopt er niet aan dat verhaal.

Op 13 november 2022 16:54:01 schreef New Beetle:
[...]Idd die meter komt niet op eigen houtje binnenwandelen. Iets klopt er niet aan dat verhaal.

en toch is echt zo.

Ietwat onorthodoxe manier van werken, best Fluvius contacteren dus. Eerlijk gezegd geen flauw idee welke kost Fluvius hier gaat aanrekenen. Kan mij uiteraard vergissen maar zou mij niet verbazen dat dit hier meer als 75€ gaat zijn.

mvdk

Golden Member

Hoever is de nieuwe installatie gereed?

Liggen er nog overal in huis verlengsnoeren, of zit alles al aangesloten op de definitieve installatie?

Alles zit aangesloten op de definitieve installatie.

Enkel de kabel die van de elektriciteitsmeter komt moet nog aangesloten worden op de zekeringkast.

Momenteel wordt de definitieve zekeringkast dus gevoed met de stroom van mijn ouders.

Had ik nu geen studenten in huis, dan konden wij wel en dag of 2 zonder stroom en kon ik alles laten keuren.

Wat voor mij het makkelijkste zou zijn is dat ze de meter openzetten, de ombouw doe, en dan alles laat keuren.

Op 13 november 2022 17:23:09 schreef skywalker1: Wat voor mij het makkelijkste zou zijn is dat ze de meter openzetten, de ombouw doe, en dan alles laat keuren.

Dat kan niet bij een nieuwe woning, vandaar ook mijn verbazing. Fluvius vraagt een keuringsattest bij het installeren van de aansluiting. Vanwege jouw “afwijkende” werkwijze moet dit nog plaatsvinden.

Zou deze werkwijze eerlijk gezegd vermijden, vanwege het risico op een bijkomende of misschien wel dubbele aansluitingskost.

@New_Beetle, lees eens goed het bericht vanwege McAwesome hierboven? Wat daar verteld wordt is voor mij een nieuw verhaal, maar ik neem het graag aan. Daarom ook dat ik mijn bericht juist daaronder verwijderde. Dat er dan van uwentwege toch nog antwoord op kwam maakt de boel nogal verwarrend...

@topicstarter:

Wat voor mij het makkelijkste zou zijn is dat ze de meter openzetten, de ombouw doe, en dan alles laat keuren.

Dat gaat dus niet gebeuren. Eerst keuren, dan stroom, en dat lijkt mij ook niet meer dan logisch. Trouwens, wat maakt het uit of de keuring voor of na de omschakeling gebeurt?

Maar die keuring duurt toch geen dagen en dagen? Ik kan me niet herinneren dat de keurder ooit langer dan twee uur over de vloer is geweest, en daarbij hoefde de boel nog niet de hele tijd stroomloos te zijn. Maar allicht is de controle wel uitvoeriger geworden, met de jaren.

Ja, dat klopt soms ben ik wat traag met typen :)

Die werkwijze van de TS en van Mcawsome is echter uitzonderlijk volgens mij, denk zelfs niet dat ik ??n geval ken waarbij die volgorde werd aangehouden. Bij bestaande woningen wel natuurlijk.

Courante werkwijze is
- Installatie opbouwen
- Laten keuren
- Netaansluiting door Fluvius

Zeg niet dat een andere volgorde niet mogelijk is maar wel dat ik dat zou vermijden. Hoop dat de TS post wat Fluvius nu bijkomend gaat aanrekenen. Hoop voor hem enkel deze 75€