Gokkast jpm systeem 80

Hoi techneuten,

Vraagje is er iemand die verstand en als hobby gokkasten repareren heeft ?

Normaal repareer en restaureer ik als Hobby jukeboxen. Nu een nieuw project een gokkast namelijk een jpm systeem 80 , voeding was defect diversen condensators vervangen en spanningsregelaar. Spanningen weer perfect en zonder rimpel. Accu verwijderd en accuzuur verwijderd nog geen oplossing
Daarna de processor vervangen (TMS 9980) ook geen oplossing, het is een TTL circuit dus alle buslijnen zitten aan elkaar en als er een ic die down trekt is het al mis volgens mij ? Maar waar begin ik ?dus liever even wat info van iemand die ook thuis is in gokkasten en weet wat de volgorde is om gericht het defecte onderdeel te traceren. In principe is het een makkelijke opbouw processor / eprom / en ram geheugen en daarna het gehele TTL circuit . Alle uitgangen worden dmv thyristortjes gestuurd deze heb ik allemaal getest om ze even hoog te maken met 5 volt en alle lampjes / relais / tellertjes / etc / werken.

Als iemand mij voorruit kan helpen graag.

Wim van Leest

Werkt de oscillator op de juiste frequentie ?
waarom zomaar de processor vervangen?

Normaal als er prik op de print komt start de cpu met een request naar de eprom.

hoe dat en andere zaken gaat kun je hier nalezen
http://www.bitsavers.org/components/ti/TMS9900/tm990-189/1602004-9701_…

Ik weet er niet veel van is ca 40 jaar terug dat ik die cpu gezien heb.

Er zijn diverse threads hier te vinden over allerlei JPM kasten hier. Zoek daar eens op voor de nodige tips.

Heb je een scoop? Dan kun je de nodige lijnen bekijken op de diverse TTL chips.
Als daar rare niveaus tussen zitten (behalve de data bus lijnen) is dat vaak een teken dat daar ergens iets niet klopt.

Iets anders: Als je hem uiteindelijk werkend hebt is het verstandig de eproms te copieren (of laten doen). Dit falen uiteindelijk doordat er bitjes in gaan omvallen.
Dat zou hier ook kunnen zijn dat het al te laat is. Misschien is er iemand die de images al ooit gemaakt heeft van de eproms en ze gepuliceerd heeft.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Wat me ooit geleerd werd: maak een vrijlopende blokgolfoscillator, en trek daarmee periodiek de restlijn actief. Dan met de scoop de bussen afgaan, als er eentje permanent hoog of laag blijft dan is dat de zondaar.

Overigens spijtig dat men wel de RAM en EPROM op voetjes heeft gezet maar niet de TTL, het zou leerzaam kunnen zijn de busbuffers eruit te halen en dan nog eens te kijken.

Wat me ooit geleerd werd: maak een vrijlopende blokgolfoscillator, en trek daarmee periodiek de restlijn actief. Dan met de scoop de bussen afgaan, als er lijntje permanent hoog of laag blijft dan is dat de zondaar.

Overigens spijtig dat men wel de RAM en EPROM op voetjes heeft gezet maar niet de TTL, het zou leerzaam kunnen zijn de busbuffers eruit te halen en dan nog eens te kijken. Nuja, de '245 zit wel op een voetje, die zal wel de databus bufferen; waar de beide '244 voor de adresbus zorgen. Is die buffering eigenlijk wel nodig op zo'n niet al te groot enkel bord?

bprosman

Golden Member

Op 13 november 2022 16:50:07 schreef hightech:
Hoi techneuten,

Vraagje is er iemand die verstand en als hobby gokkasten repareren heeft ?

Normaal repareer en restaureer ik als Hobby jukeboxen. Nu een nieuw project een gokkast namelijk een jpm systeem 80 , voeding was defect diversen condensators vervangen en spanningsregelaar. Spanningen weer perfect en zonder rimpel. Accu verwijderd en accuzuur verwijderd nog geen oplossing
Daarna de processor vervangen (TMS 9980) ook geen oplossing, het is een TTL circuit dus alle buslijnen zitten aan elkaar en als er een ic die down trekt is het al mis volgens mij ? Maar waar begin ik ?dus liever even wat info van iemand die ook thuis is in gokkasten en weet wat de volgorde is om gericht het defecte onderdeel te traceren. In principe is het een makkelijke opbouw processor / eprom / en ram geheugen en daarna het gehele TTL circuit . Alle uitgangen worden dmv thyristortjes gestuurd deze heb ik allemaal getest om ze even hoog te maken met 5 volt en alle lampjes / relais / tellertjes / etc / werken.

Als iemand mij voorruit kan helpen graag.

Wim van Leest

Heb je al een servicemanual ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Blijkbaar is er ergens toch nog iets niet pluis, dat zuur van de batterij vreet kleine spoortjes compleet weg, en kruipt onder de ic en voetjes. Daar tast het dan ook de contacten aan.
Veelal niet zichtbaar met het oog, maar onder die ic of voetjes is het meestal ook niet om aan te zien. Alles weggevreten.

En zonder service manual blijft dit een gokspel... ;)

Mogelijk dat het niet werkt omdat er een geheugen gewist is die die accu onder spanning hield. Net zoals bij computers werken sommige gokkasten ook niet als er geen batterij aanwezig is.

Blijkbaar is er al aan dat bordje gewerkt, de bovenste eprom werd gewist en/of opnieuw geprogrammeerd...
Werkt de kristal oscillator wel? Bij geen scoop kan je dit weten met een simpel am radiootje.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Service manual :

95637-system-80-technical-manual.pdf

Dit bord zou zonder accu moeten kunnen opstarten.
Als eerste zou ik wel kijken of de RAM spanning krijgt.
De VIA's onder de accu lijken het ook nogal eens te begeven

Verder de standaard dingen, werkt de klok, is de reset ok etc.
Zit er nog wel iets in de EPROM's ?

P.S. Ik heb nog wel een betere scan van een service manual maar die is 21Mb

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Beste techneuten,

Ontzettend bedankt voor jullie input ik kan weer volop aan de slag
Oscillator op processor werkt verder ga ik alle tips van jullie na en kom wel tot
De oplossing als het goed is. Bedankt voor het schema en goede uitleg
De EPROMs weet ik inderdaad niet of deze nog wel de goede datadump hebben ik ga ff op zoek naar iemand die een gelijkwaardige kast heeft en die twee kan copieeren .

Nogmaals bedankt allemaal

Groetjes wim

Op 14 november 2022 08:48:59 schreef bprosman:
Service manual :
[bijlage]

Dit bord zou zonder accu moeten kunnen opstarten.
Als eerste zou ik wel kijken of de RAM spanning krijgt.
De VIA's onder de accu lijken het ook nogal eens te begeven

[bijlage]

Verder de standaard dingen, werkt de klok, is de reset ok etc.
Zit er nog wel iets in de EPROM's ?

P.S. Ik heb nog wel een betere scan van een service manual maar die is 21Mb

Kun je mij het betere Manuel sturen?

Groet Wim

bprosman

Golden Member

Op 18 november 2022 15:55:18 schreef hightech:
[...]

Kun je mij het betere Manuel sturen?

Groet Wim

Wetransfer link zit in je mail.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoi

Ontzettend bedankt groetjes Wim

Ben op zoek naar ic 1 en ic 2 op de print d444c
Enig idee ? Waar

bprosman

Golden Member

Op 28 november 2022 15:43:11 schreef hightech:
Hoi

Ontzettend bedankt groetjes Wim

Ben op zoek naar ic 1 en ic 2 op de print d444c
Enig idee ? Waar

Past daar geen 2114 of 6514 in ?
Voor een MPU3 board , waar twee 6514's in zit heb ik laastst een verloopprintje getekend voor iemand. Daar zetten ze de 6116 in als vervanger.
De fabrikant doet dat zelf ook (verloopprintje) in latere revisies.
6514's heb ik nog een "kleine berg" liggen.

upd444.pdf

REN_hm-6514-883_DST_19960626.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoi Bprosman,

Ik wil graag enkele ic tjes overnemen ik zie op de sheet dat zo goed als hetzelfde is.

Stuur me maar een tikkie of je bankrekening dan maak ik het meteen over

Groetjes Wim

@hightech, beter je mail in je profiel zetten. Hier lees de hele boze wereld mee.