Verwarming aquarium kan zuiniger

Arco

Special Member

Ik heb tijdelijk mijn vissen in een kleine 110L bak zitten (grote bak spoot plots een straaltje water uit een van de kitranden... :) )
Daar zit standaard een 124W heater in die goed werkt, maar ik had nog een 54W liggen, en wilde toch eens proberen hoe dat ging daarmee.
(ik had altijd al het 'gevoel' dat kleiner zuiniger zou moeten zijn, en dat wilde ik wel eens uitproberen)

Over een periode van 2 dagen gebruik:
Het 54W element gebruikte gemiddeld 54 x 0.65 (65/35% aan/uit) = 35.1W
Het 124W element gebruikte gemiddeld 124 x 0.32 (32/68% aan/uit) = 39.68W

Da's toch 12% verschil wat je zo uitspaart (40kWh/jaar) op een simpele wijze...

Is ook wel verklaarbaar:
Het zwaardere element gaat vaker en korter aan als het kleine element.
Bij het aan gaan is er een periode waarin het element opwarmt en dat duurt even voordat er werkelijk warmte wordt geproduceerd.
(enige wat 'ie dan doet is stroom verbruiken...)

Dus hoe minder vaak hij op moet starten, hoe minder onnodige stroom er verbruikt wordt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je gemeten of de watertemperatuur ook exact hetzelfde is, en of de omgevingstemperatuur exact hetzelfde is?
Als je een halve graad koudere lucht hebt, of als de thermostaat een halve graad hoger ingesteld staat, kan je dit soort kleine verschillen al gauw krijgen.

Het binnenwerk van de verwarmingen zullen immers altijd de temperatuur van het water zijn. Linksom of rechtsom komt de energie in het water terecht, ook al warmt de spiraal trager op.

Overigens zou je kunnen overwegen om het aquarium zoveel mogelijk te isoleren. De onderkant en de achterkant kun je sowieso met piepschuim bekleden. De bovenkant wellicht afdekken met een zoveel mogelijk reflecterende, niet-warmte geleidende, luchtdoorlatende plaat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Meerdere keren geprobeerd, resultaat hetzelfde. (temperatuur kamer gelijk)
Aquarium is al geisoleerd aan achter en onderzijde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Volgens mij ook een observatiefout.

Zoals ledlover zegt.

De elementen zitten ondergedompeld, en elke Watt die ze verstoken wordt omgezet in 1 Joule warmte. Rendement 100%.
Door het grote volume water, de stroming en de constante warmteverliezen door de ruiten zal de warmte zich gelijkmatig verspreiden. De warmteverliezen en dus het thermisch evenwicht zijn identiek voor beide verwarmingselementen gezien de temperatuur van de bak dezelfde is.
Bij gelijke temperatuur zou je nagenoeg geen zo'n verschil in verbruik mogen vaststellen.
Helaas zal je actie de klimaat opwarming nog niet tegenhouden.
Steeds meer blijken alle genomen maatregelen zinloos omdat de hoofdoorzaak,buiten geologische verschijnselen, te wijten is aan de nog steeds toenemende wereldbevolking.
De klimaatactivisten zouden dus beter een ander lichaamsdeel aan de kunstwerken plakken in de musea dan hun hoofd om de bewustwording te stimuleren :-)

Sine

Moderator

Zonder de antwoorden van de posters onder me gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie: Kan niet.

Elke watt die je in die heater duwt komt er als warmte weer uit.

Volgens mij zitten de thermostaten in de verwarmingsbuis of ben ik verkeerd?

2 verschillende thermostaten zijn moeilijk om te vergelijken.

LDmicro user.
jerome

Golden Member

Hoe meer vermogen, hoe groter het temperatuursverschil tussen het bovenste water en het bodemwater. De meetsonde zal ws niet bovenaan zitten. Bij een element van hoger vermogen kan het bovenste water ietsjes warmer zijn dan de ingestelde temperatuur.

Sine

Moderator

In een beetje bak heb je toch wel iets van stroming, het lijkt me sterk dat zich daar lagen met verschillende temperaturen gaan vormen.

Maar mengt het bovendrijvende warme water goed met het onderliggende koele water?

@Arco,
Misschien moet je het verwarmingselement achter een dimmer zetten en deze zo instellen dat je op iets minder dan 100/0% aan/uit komt. Of het 124W element achter een diode zetten. Dan draait dat element op 62W.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 13 november 2022 19:42:52 (58%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Al eens de temperatuur van het water gemonitord met beide verwarmingen? Als er meer vermogen in gaat, dan moet het water warmer worden.

Je 40kWh is ook snel door de bocht. Hoeveel wordt er mid zomer verwarmt? Tenzij je natuurlijk je kamer met een airco gaat koelen.

Elke Joule warmte dat de bak afgeeft komt ook in de leefruimte terecht.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe zijn die verwarmingen gemonteerd?
Mogelijk heeft de grotere ook een grotere montagedinges, en verliest hij daar doorheen meer warmte die niet in het water terechtkomt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 november 2022 19:03:03 schreef grotedikken:
elke Watt die ze verstoken wordt omgezet in 1 Joule warmte.

1 Watt is niet gelijk aan 1 Joule.
1 Watt is 1 Joule per seconde.
Dat moet dus zijn: Elke wattseconde (Ws) is gelijk aan 1 Joule.

Arco

Special Member

Beide elementen in dezelfde houder, temperatuurmeter is apart gemonteerd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Tenzij je heel veel verlies in het aansluitsnoer hebt kan het eigenlijk niet.

Op 13 november 2022 18:36:20 schreef Arco:

Is ook wel verklaarbaar:
Het zwaardere element gaat vaker en korter aan als het kleine element.
Bij het aan gaan is er een periode waarin het element opwarmt en dat duurt even voordat er werkelijk warmte wordt geproduceerd.
(enige wat 'ie dan doet is stroom verbruiken...)

Dus hoe minder vaak hij op moet starten, hoe minder onnodige stroom er verbruikt wordt.

Die redenering klopt voor geen meter.

het element wordt nooit kouder dan het water waar ie inzit, dus zodra hij maar iets opwarmt begint ie ook warmte af te geven en de meer restwarmte die in het grotere element gaat zitten komt er ook weer uit.

Misschien heeft je watt-uur meter wel een afwijking bij die kleine vermogens?

Op 13 november 2022 18:36:20 schreef Arco:
Is ook wel verklaarbaar:
Het zwaardere element gaat vaker en korter aan als het kleine element.
Bij het aan gaan is er een periode waarin het element opwarmt en dat duurt even voordat er werkelijk warmte wordt geproduceerd.
(enige wat 'ie dan doet is stroom verbruiken...)

Dus hoe minder vaak hij op moet starten, hoe minder onnodige stroom er verbruikt wordt.

De thermostaat is wellicht een P-regelaar, de verwarming met een hoger vermogen zal vaker en meer overschoot hebben waarschijnlijk zodat de gemiddelde temperatuur dan ook iets hoger zal wezen dan de ingestelde temperatuur .

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 november 2022 19:03:03 schreef grotedikken:
[....]
De klimaatactivisten zouden dus beter een ander lichaamsdeel aan de kunstwerken plakken in de musea dan hun hoofd om de bewustwording te stimuleren :-)

Lijkt me moeilijk voor de feminae onder hen >:) :o :+

Overigens kan het verschil in temperatuur en verbruik ook ontstaan door overshoot. De thermostaat heeft immers ook een flinke ractietijd en hysterese. (Lead acid was me voor)
Je zou dat verschil misschien ook kunnen verkleinen door een flinke circulatiepomp in de bak te zetten, maar of je dat zou willen.... :?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 november 2022 19:03:03 schreef grotedikken:

Steeds meer blijken alle genomen maatregelen zinloos omdat de hoofdoorzaak,buiten geologische verschijnselen, te wijten is aan de nog steeds toenemende wereldbevolking.

Heb je al gemerkt hoe deze terechte verwijzing in de media systematisch wordt doodgezwegen??
Ik wel in elk geval.

Op 14 november 2022 09:57:27 schreef Tidak Ada:
[...] Lijkt me moeilijk voor de feminae onder hen >:) :o :+

Al die balletvrouwtjes kunnen anders hun benen heeeeeel ver spreiden (er zal wel een naam voor zijn), dus dat plakken gaat lukken.

Arco

Special Member

Je zou dat verschil misschien ook kunnen verkleinen door een flinke circulatiepomp in de bak te zetten, maar of je dat zou willen....

De standaard aanwezige pomp is al 600L/uur, dat vind ik meer dan zat voor zo'n klein bakje... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Heb je al gemerkt hoe deze terechte verwijzing in de media systematisch wordt doodgezwegen??
Ik wel in elk geval.

Hebben we eens een virusje wat dat voor 1 of 2% oplost... moet iedereen zo nodig een spuitje gaan halen. Zo schiet het ook niet op natuurlijk :+

Maar goed... Een mooi voorbeeld waarbij de energie omzetting nou eens een rendement van 100% heeft. Het enige wat ik me nog voor kan stellen... is dat er een lampje in zit wat een klein beetje energie in de vorm van licht uit de bak laat ontsnappen. Ik geloof er geen moer van dat je dat met huis-tuin-en-keuken apparatuur gaat meten.

Wat dan wel? Ik houd het op de thermostaat die wellicht een wat ruimere hysteresis heeft (ofwel: de temperatuurschommelingen zijn groter) bij het 'zware' element. Dat leunt vrij sterk tegen de 'overshoot' van Lead Acid.

Verder ben ik wel benieuwd of de temperatuur in de bak echt 'homogeen' is. Je zou het met een pomp wel verwachten, maar assumptions are the mother of...
Ik kan me voorstellen dat wanneer er toch een soort van gelaagdheid ontstaat en je gaat op een ander punt verwarmen (dieper of minder diep), je een groter deel van de bak verwarmt en daarmee meer verliezen hebt.
Dus eh... als je er echt sluitende conclusies aan wilt verbinden... heb je nog wat vervolgonderzoek nodig :) .

RAAF12

Golden Member

Op 14 november 2022 16:50:12 schreef electronono:
[...]
Al die balletvrouwtjes kunnen anders hun benen heeeeeel ver spreiden (er zal wel een naam voor zijn), dus dat plakken gaat lukken.

Daar had Victoria ook last van, ontmaagd op haar zesde. Maar door de gymopleiding van de Russen, als ik het goed begrijp.

https://www.telegraaf.nl/video/382624001/victoria-koblenko-over-russis…
https://beterturnen.nl/de-split-leren/ of de spagaat, ook een moeilijke...

Om on topic te blijven, zet het aquarium op een verwarmingsbuis? Er zijn ook van die vloer verwarmingsmatjes waar de bak op kan staan. Krijgen de visjes geen koude buik :-) Mijn Oom had tropische maanvissen en monitorde te temperatuur met een vaste glazen kwikthermometer in de bak met water.

De: "het duurt effe voordat ie warm wordt" is gewoon een kwestie van dat JIJ het lastig kan waarnemen dat ie warm wordt, omdat het binnen in het element gebeurt. Alle energie die je gedurende de "aan" periode in het element steekt wordt uiteindelijk aan het water afgegeven. Of dat nu snel of langzaam gebeurt. Het kan iets schelen als de ene rood-gloeiend wordt en er energie met fotonen wordt afgevoerd. Maar totdat ie de kleur-temp van een ouderwetse gloeilamp heeft is het minder dan 3% wat je op die manier kwijt raakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 november 2022 19:16:48 schreef rew:
Alle energie die je gedurende de "aan" periode in het element steekt wordt uiteindelijk aan het water afgegeven.

Nee hoor. Zoals iemand al opmerkte, er gaat ook warmte verloren via het aansluitsnoer. En er zullen vast nog wel andere warmtepaden zijn, waardoor niet alle opgewekte warmte in het water terechtkomt.

Je zou zuiniger kunnen kunnen verwarmen door een warmtepomp te gebruiken. Een Peltier element zou al kunnen helpen, ondanks het slechte rendement daarvan, want als het goed is komt alle warmte daarvan, zowel wat je er elektrisch in stopt als wat er verplaatst is, aan de warme kant eruit. Een mogelijk nadeel is wel dat een stroomloos Peltier element een flink warmtelek zou kunnen zijn, misschien dat je daar weer zoveel verliest dat je netto negatief uitkomt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken