Vertraagd afvallen met 555 tussen min30 sec en max60sec regelbaar

Hallo,een Pir detector levert een Hoog bij detectie (3,3V). Ik wil die puls gebruiken om een 555 te triggeren en een afval vertraging te realiseren van de output die regelbaar moet zijn tussen minimum 30 sec en max 60 sec. Iedere nieuwe Pir detectie (Hoog) mag echter een begonnen cyclus van de 555 NIET verlengen. Er kan dus pas ten vroegste een nieuwe cyclus starten nadat de vorige is afgelopen. Heeft iemand een schema en waarden van R en C voor deze? Mvg en dank

Er zijn online een tal van voorbeelden en een 555 calculator voor jou toepassing te vinden.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
bprosman

Golden Member

Als je in de App store zoekt op 555 vind je van alles.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 november 2022 21:57:45 schreef bprosman:
Als je in de App store zoekt op 555 vind je van alles.
[bijlage]

Hartelijk dank

Op 14 november 2022 21:57:45 schreef bprosman:
Als je in de App store zoekt op 555 vind je van alles.
[bijlage]

Geachte,
Hartelijk dank voor de handige app. Ik heb echter een probleem om de waarden van de weerstand(en) en de capaciteit(en) te achtrehalen in functie van volgende gegevens. Astabiele mvb 555 dient onafgebroken om de 60 seconden een puls te geven van 2 seconden. Dit dient onafgebroken te gebeuren. Voedingsspanning 5 V. Ik heb veel RC combinaties opgezocht maar kom er niet uit. Mvg voor uw hulp. Dank

fred101

Golden Member

Je kunt waarschijnlijk ook een 4060 gebruiken. https://www.homemade-circuits.com/how-to-make-simple-versatile-timer/ Ik denk dat dat makkelijker is ivm de 5V. De datasheet van de 555 geeft als recommended Vcc 18V op. Maar vreemd genoeg daarna 4,5 tot 16V aanhoud. 5V zou wel moeten kunnen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 25 november 2022 18:15:52 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 25 november 2022 16:01:28 schreef menthol:
[...]

Geachte,
Hartelijk dank voor de handige app. Ik heb echter een probleem om de waarden van de weerstand(en) en de capaciteit(en) te achtrehalen in functie van volgende gegevens. Astabiele mvb 555 dient onafgebroken om de 60 seconden een puls te geven van 2 seconden. Dit dient onafgebroken te gebeuren. Voedingsspanning 5 V. Ik heb veel RC combinaties opgezocht maar kom er niet uit. Mvg voor uw hulp. Dank

Je kan zoiets maken

Met een condensator van 100uF (C2) en weerstanden van 27kΩ en 820kΩ en een kleinsignaal siliciumdiode worden de tijden ca 2 sec en 60 sec. De kleine weerstand bepaalt de korte tijd. De grote weerstand bepaalt de lange tijd.
Deze schakeling is geen precisietimer. Wil je die 2 seconde en 60 seconde nauwkeurig hebben, dan ben je heel snel toe aan digitale electronica, bijvoorbeeld schakelingen uit de 4000-serie of een schakeling en software voor microcontrollers