Codering SMD weerstanden

Er staat 1003 op. Ik dacht dat het 100 kOhm moest zijn; zie smd-resistor-code-calculator.
Maar meten geeft 100 Ohm.
Verklaring?

De weerstand zit tussen pen 5 en 7 van IC Optocoupler SFH6135.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op maandag 14 november 2022 00:13:57 (23%)

Arco

Special Member

1003 is (bijna) altijd 100k... (100 ohm lijkt me niet mogelijk tussen B en E van de opto, dan keldert de CTR.)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 14 november 2022 00:27:21 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 november 2022 00:18:46 schreef Arco:
1003 is (bijna) altijd 100k... (100 ohm lijkt me niet mogelijk tussen B en E van de opto, dan keldert de CTR.)

Maar 100 Ohm om de fotodiodestroom te begrenzen bij 5V voeding op pen 8 is toch aannnemelijk/logisch?

Thevel

Golden Member

Niet echt relevant voor de schakeling maar het is een 4-digit code en dan is de tolerantie 1% of minder.

fatbeard

Honourable Member

Heb je dat in het circuit gemeten? Dan heb je de b-e overgang van de opto gemeten en niet de weerstand...

ALTIJD buiten het circuit meten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 14 november 2022 01:40:17 schreef fatbeard:
Heb je dat in het circuit gemeten? Dan heb je de b-e overgang van de opto gemeten en niet de weerstand...

ALTIJD buiten het circuit meten.

Je hebt gelijk. Wel toevallig dat het precies 100 Ohm oplevert.
Ik heb in het circuit gemeten, dacht dat het los stond, dat aan pen 7 enkel die weerstand zit. *)
Ik heb met andere voltmeter de weerstandsmeetspanning gemeten: 1,15Volt.
Maar als ik mijn meetpennen + en - omwissel dan kan er toch geen stroom door de basis lopen? Toch meet ik dan ook 100 Ohm.

EDIT:
*) Euh... aan pen 7 zit ook de sensor diode naar pen 8, en daarna etcetera :(

Bij in circuit meten kan je altijd lager krijgen dan wat ie is. En met actieve componenten in het circuit kan het afhangen van hoe om je meet. Dus als je twijfel hebt: altijd even twee kanten op meten en de hoogste nemen als minimale waarde. Oefening SMD weerstanden lezen: Ik heb een weerstand daar staat "301" op. Het is een 0603 weerstand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik heb ook wel een hogere waarde gemeten. Dan zet er ergens een elco zonder bleeder weerstand die nog vol zat en ook als er een backup batterij zit die een SRAM van stroom voorziet. Bij de minste twijfel gaat een component eraf om echt te meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Maar als die bleeder z'n werk doet krijg je geen stabiele meetwaarde: Die blijft veranderen. Dat is zeker een hint van: "deze meting deugt niet, daar moet je niet op vertrouwen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Op 14 november 2022 08:54:05 schreef fred101:
Dan zet er ergens een elco zonder bleeder weerstand

;)
Maar ik meet alleen in situ als een soort van eerste verkenning bij fout-zoeken.

Wat ik in situ ook wel eens doe, is bij vreemde metingen nog eens meten met een andere meter. Er zijn meerdere manieren waarop DMMs kunnen meten. Stroombron of constante spanningbron, en dan de verschillende magnitudes. Meet ik steeds de zelfde waarde dan is het niet de meter die iets openstuurt of een restspanning. Maar dat doe ik alleen als snel desolderen geen optie is. Bv omdat de weerstand onder iets zit. (Heb ik nu liggen, dat connectorblok moest er helaas toch af want er was een mosfet daaronder dood. Om dat ding te verwijderen had ik zelfs twee bouten nodig. Mijn gewone bout met zwaarste beitel en de slobberbout met extra-heavy-duty punt. Dat is de eerste keer in dik 10 jaar dat ik moeite had iets los te krijgen

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 14 november 2022 09:25:22 (60%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Op 14 november 2022 00:11:11 schreef Spog2:
Er staat 1003 op. Ik dacht dat het 100 kOhm moest zijn; zie smd-resistor-code-calculator.
Maar meten geeft 100 Ohm.
Verklaring?

Heb je een smartphone? (wie niet tegenwoordig :) )
Download dan de APP Electrodoc versie 5.2 die geeft je inzicht in nog heel veel meer dan alleen component codes. :)

Er is een gratis en een betaalde versie (4,99€ zonder reklame).

Nee ik ben niet de maker en heb geen connecties!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Maar als ik mijn meetpennen + en - omwissel dan kan er toch geen stroom door de basis lopen?

Meet eens met de meter in de 'diode' stand, dan zie je waarschijnlijk wel verschil...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com