Siemens HB63AA520J/02 oven

Goedendag

Sinds gister de oven doet het niet meer.
Elke keer dat ik de keuze schakelaar een van de opties selecteer dan spreekt de automaat aan.
Ik heb de oven helemaal open gemaakt om de bedraging te controleren en ik zie niets vreemd.
Met de bedrading zichtbaar heb ik weer de oven aangezet en zag ik vonk en rook bij een van de relais.(zie foto)

Ik kan nergens een elektrische diagram vinden. Het is moeilijk om te begrijpen wat aan de hand is.

Enige tips aub?

Alvast bedankt

Gebeurt regelmatig dat de schakelaar in het relais doorbrand en tot op de spoel brand. Hierdaar komt er 230v op de spoelspanning te staan. Er is dus een doorslag van de hoogspanning (230v, hoge spanning beter) naar de laagspanning. Meestal is alles dan om zeep op de print. Je kan beginnen nakijken om te zien in hoeverre bij jou iets stuk is op de print. Relais zeker eerst uitsolderen en nakijken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Om even zeker te stellen, gaat de maximaal automaat of de aardlek eruit?

Als eerste wordt het element of de elementen verdacht
Neem de aansluitingen van de element(en) eens los. En zet de draden veilig vast. Meet de weerstandswaarden eens omhms

Aan de hand van het wattage van het element kun je ruwweg berekenen hoeveel dit ongeveer moet zijn.

De stroom (I) in Ampere
De weerstand (R) in ohms
De spanning (U) in volts
Het opgenomen vermogen (P) in watts

als voorbeeld een element van 1000 watt

Dan dan is de stroom door het element volgens de formule P=UxI
I=P/U en wordt dit 1000/230 = 4,3 Ampere

Dan is de weerstand volgens de formule U=IxR oftewel R=U/I

230/4,3= 53 ohm

Deze waarde zal bij het ohms meten wat lager zijn omdat een hete weerstand hoger is als een koude weerstand vanwege zijn temp coefficient.

Zet daarna de spanning er weer op. Als het dus aan het element ligt, dan zal de automaat er in blijven. En weet je zeker dat het tijd is voor vervanging van het element.

Als een relais defect is kan hij gaan roken, maar dan tript de maximaal automaat niet. En de verdenking richting relais van Eric met doorslag zou ook een optie kunnen zijn, maar dan denk ik dat er aan de buitenzijde van het relais wat zichtbaar zou moeten zijn. Want dan is het plastic wel heet geweest.

Nee niet de aardlek maar de automaat.

Maar het maakt niet uit welke element ik kies.
Als ik bv hetelucht kies, spreekt de automaat aan, maar als ik gril of een ander optie kies gebeurt dat ook.
Dat is wat ik niet begrijp. Ik dacht was 1 relais per oven stand. Maar steeds hetzelfde relais tript.

Gaat de display? Dan is het niet het relais.

De relais onderbreken meestal enkel de fase. De neuter ligt gemeenschappelijk doorverbonden dus als de stekker omgekeer zit dan ligt de fase aan de interne neuter. Weestanden doen verliesstroomschalelaars afspringen. Een korsluiting moet je ergens anders zoeken.

Hoe zeker ben je dat het werkelijk een automaat is en geen diff? Mss foto?

[Bericht gewijzigd door EricN op 14 november 2022 11:53:45 (80%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

|:( Het is idd de aardlekschakelaar 8)7

ALs die aangesproken wordt dan heb ik idd helemaal niets, ook geen display.

Is er ergens dus een lekstroom?

uit "doet het niet meer" en "als" leid ik af dat de display wel gaat. Dan ga je idd in de weerstanden moeten zoeken. Dus alle weerstandsdraden losleggen (zie dat ze nergens een sluiting maken als ze los hangen) en dan nog eens proberen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 14 november 2022 14:04:26 schreef tombs:
|:( Het is idd de aardlekschakelaar 8)7

Dan zou ik de stekker eens omdraaien en dan kijken bij welke inschakeling de aardlek er uit klapt, want nu zit je waarschijnlijk in de meting van de gemeenschappelijke die allemaal 230 volt aangeboden krijgen.

Deze printen berucht op defecte en doorgeslagen relais zoals EricN beschrijft. Vervangen van relais en vaak wat klein SMD spul en print werkt weer!! De aardlek verloopt via electronica nu en laat je aardlek uitklappen

Ik heb net de elementen gemeten:
Buitenste element 39,5 Ohm
Binnenste element 34,4 Ohm
Hetelucht element 34,6 Ohm
Onderste element 48,0 Ohm

Maar als ik bereken 2780 w/230v = 12,08 A

Dus 230v / 12,08 A = 19,03 Ohm.

Waarom meet ik ruim 2x zo veel dan?
Of is juist duidelijk dat de onderste element degene is dat al "buiten spec is" ?

Is het een goed idee om proberen aan te zetten zonder 1 van de elementen? En elke keer weer(4 keer dus) zodat ik misschien kan zien door welke element hij de aardlek aanspreekt?

Ik heb ook wat anders gemeten, dat is een PTC weerstand geloof ik. ( B1 op de tekening )

534 Ohms.

Dit zou tussen 75 en 95 Ohms in koude stand lees ik op internet.

Je metingen hebben weinig nut. Je moet verliezen zoeken als de diff springt.

Metingen die je gedaan hebt zijn OK.

Start op zonder kabels zoals eerder voorgesteld. Sluit daarna 1 voor 1 aan. Bij het element waar de diff bij springt draai je de draden eens om.

Let op. Verlies wordt groter bij opwarming dus even warm laten worden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kijk relais eens na op bruine verdachte plekken en meet ALLE relais eens door vanaf spoelzijde naar de contactzijde.. er is er vaak 1 rot..

Het ohms meten van verwarmingselementen is louter en alleen indicatief om een grove schatting te doen over de toestand. Zonder naar de vermogens gekeken te hebben lijken me jouw meetwaarden OK.
Wil je meer nauwkeurig storing zoeken, dan is een losse verbruiksmeter een ideaal stuk gereedschap waar je element voor element af en aan kunt koppelen

En naar stroom en vermogen kunt kijken op bedrijfstemperatuur, want dat is de grote afwijking in het systeem het verschil tussen koud en warm.

Vergeet ook even niet dat er ook meerdere lekken kunnen zijn en dat tijdens deze test die er niet uit komen, dan is de som van de stromen niet hoog genoeg. Dan moet er toch een megger aan te pas komen om de juiste te vervangen. En het is polariteits afhankelijk wat betreft nul of fase.
Zit het lek vlak bij de fase of vlak bij de nul?

Volgens mij heb ik een nieuwe uitdaging.
Ik heb gedaan zoals de advies, draaden geisoleerd en element per element bijgezet.
Meteen bij de eerste keer, dus met 3 elementen uit en eentje maar gekoppeld, heb ik gemerkt dat bij stekker in de wcd aansluiten ging de ventilator en de klok meteen aan(terwijl de oven eigenlijk uit is).
Op de kolk was te lezen: E005

E005 kabelbreuk, corrosie controle paneel, communicatie tussen controle paneel en bedieningspaneel.

Toch geprobeerd element per element bij, maar had hetzelfde foutmelding en de ventilator aan elke keer weer.

Kabelbreuk denk ik het niet.
Ik denk dat misschien is het relais stuk want dat zag ik vorige week nog vonk/rook.

Ik heb de printplat eruit gehaald, ik ga morgen proberen hem uit te solderen en checken.

Ik heb helaas geen idee hoe ik verder moet als niet het relais is.

Trouwens nog bedankt voor jullie input! :)

Als deze error komt, is vermoedelijk vermogensboard volledig defect en dus een nieuwe print bestellen..Ik schat erg hoog in op defect relais in ieder geval

Ik heb net iets gevonden ( zie foto's ).
Zou alleen dat de oorzak zijn geweest?
Ik moet nog bestellen en duurt even...

Maak eens een foto van de soldeerzijde van de relais. Dat zegt vaak veel meer.
En koop gelijk een handvol van deze relais en vervang alle zwaar belastte relais. Het is niet de prijs die het doet.

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op 21 november 2022 10:55:27 (43%)

Uitsolderen en print verder testen. Zoals eerder vermeld (zie bovenaan) is het in de meeste gevallen desastreus voor de rest vd print. 230v op een microprocessor gaat niet ongezien voorbij. Hopelijk voor jouw wat meer geluk..

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hier een foto van de achterkant.
Binnen het rood cirkel is achter de kapote relais.

Als ik het zo zie, lijkt de schade alleszins mee te vallen.

Helaas zijn de foto's niet scherp genoeg om eventuele haarscheuren in de soldering te ontdekken.

Volgens mij zijn dit vervangers Relais 9v 10A alleen NO
Nu je de zaak toch open hebt zou ik zeker de relais K 12,17,39,51,52, dus 5 stuks vervangen. Ze kosten haast niets en voorkomen veel ellende.
Want ze hebben allemaal al ongeveer het zelfde voor hun kiezen gehad.
En schakelen de elementen.

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op 21 november 2022 13:32:35 (28%)

heb dit ook al eens gehad, de 230V zijde van het relais kon ik doormeten naar de DC zijde. ook die witte china relais. daar was het van buitenaf wel goed te zien overigens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat EricN aangeeft, relais verwijderen en eerst print testen verder. Kan met zekerheid zeggen dat stuurtor en inductie diode over spoelzijde relais defect is... Maar de communicatie error welke je heb brengt weinig goeds..

Op 21 november 2022 18:39:53 schreef smd:
Wat EricN aangeeft, relais verwijderen en eerst print testen verder. Kan met zekerheid zeggen dat stuurtor en inductie diode over spoelzijde relais defect is... Maar de communicatie error welke je heb brengt weinig goeds..

Zou je kunnen zeggen welke component nummer is aub?
Dan kan ik alles in 1 keer bestellen.

Test nu eerst de print ZONDER relais!!! EErst eens weten of je microprocessor nog heel is.. En ja, de micro controller kan je niet bestellen helaas...