ALS gaat regelmatig om bij wisselen stekker droger en wasmachine

Ik heb even tijdelijk wegens verbouwing slechts 1 wcd beschikbaar voor droger en wasmachine. Dus heb vrouwlief gezegd dat ze niet tegelijkertijd kan drogen en wassen en dus stekker van was machine en droger moet wisselen. Ik heb wel gewoon 2 nieuwe aparte groepen liggen, maar die sluit ik pas aan in nieuwe meterkast gezien die toch binnenkort gepland staat.
Nu is het al een keer of 6 voorgekomen dat de ALS afslaat bij het inpluggen van de droger of wasmachine. Ik betwijfel of het een werkelijke aardfout kan zijn, gezien het altijd enkel gebeurd bij het in het wcd steken van de stekker. droger en wasmachine zijn nog geen 2 jaar oud en van Miele, al doet er dat weinig toe denk ik.
Moet ik daar nog wat onderzoek in steken of gewoon nieuwe meterkast laten plaatsen (niet hierom, maar was al het plan ivm nieuwe keuken) en droger en wasmachine op eigen groep en probleem waarschijnlijk weg.

het betreft een nog wat oudere 30ma, 25A 3 fasen ALS

[Bericht gewijzigd door Stijnos op maandag 14 november 2022 10:51:48 (12%)

LetterHenk

Golden Member

WCD al gecontroleerd op gammel/los zittende contacten? Naakt koper door krokant geworden isolatie van installatiedraad?
Iets wat zich manifesteert bij mechanische stress (in/uit pluggen van de stekker)

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Even een sterkkerdoosje er tussen prikken, WCD's worden niet beter van in en uitprikken.

Dat uitvallen van de aardlek komt door het netfilter, als je dat net verkeerd (op de top van een sinus) insteekt kan dat inderdaad de aardlek kosten.

is dat iets witgoeds achtig, of heeft elk apparaat dat? het is idd niet consequent, ik maak me er niet zo'n zorgen om, maar was benieuwd naar een mogelijke oorzaak

Op 14 november 2022 10:50:22 schreef Stijnos:

het betreft een nog wat oudere 30ma, 25A 3 fasen ALS

Als ik me niet vergis zit een wasmachine en droger altijd achter een aardlek van minimaal 300 mA.

bprosman

Golden Member

Op 14 november 2022 14:37:31 schreef picturemaker:
[...]

Als ik me niet vergis zit een wasmachine en droger altijd achter een aardlek van minimaal 300 mA.

Nee hoor, gewoon 30mA.
Das war einmal.

Ik heb even tijdelijk wegens verbouwing slechts 1 wcd beschikbaar voor droger en wasmachine.

Als je er toch maar 1 tegelijk gebruikt kun je er toch ook een "zwaar model" slof tussen zetten ?
Zo iets ? :
https://www.allekabels.nl/buiten-stopcontact/22474/2340177/stekkerdoos…

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 14 november 2022 14:49:57 (38%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 november 2022 14:37:31 schreef picturemaker:
[...]

Als ik me niet vergis zit een wasmachine en droger altijd achter een aardlek van minimaal 300 mA.

30mA aangezien er water bij een wasmachine komt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als je er toch maar 1 tegelijk gebruikt kun je er toch ook een "zwaar model" slof tussen zetten ?
Zo iets ? :
https://www.allekabels.nl/buiten-stopcontact/22474/2340177/stekkerdoos…

dat zou kunnen :) maar dan gaan ze beide op die ene groep, die ook nog meer in het huis deelt. lijkt me niet zo fijn.
mijn meterkast heeft trouwens 4 groepen met een 500mA ALS en 4 groepen met ene 30mA ALS.

Werd daar vroegah nog onderscheid in gemaakt? Vandaag de dag is alles 30mA toch?

Op 14 november 2022 15:22:43 schreef fcapri:
30mA aangezien er water bij een wasmachine komt

Ergens in de jaren negentig begon onze wasmachine (studentenhuis) steeds de aardlek te triggeren. Ik kon het probleem niet vinden dus: Weg met dat ding.

Later, ik denk nog steeds jaren negentig, maar mogelijk in mijn begintijd op CO werd me verteld dat je wasmachines ook nooit op een aardlek moet zetten, want meer dan 30mA lek dat is normaal voor die dingen.

Dat was toen, en vond men toen acceptabel. Ik snap dat tijden veranderen en men het tegenwoordig beter voor mekaar heeft. Maar het kan dat je een oud apparaat hebt waar "rond de 30mA" lek in zit.

@stijnos, nee, ook met slof geldt: "Niet tegelijk", ik hoop dat je dat kan uitleggen, anders blijf je bij het huidige: aardlek vliegt er 2x per week uit...

Ik heb niet zo veel installatie-klus-ervaring, maar ik dacht dat 300 en 500mA aardleks in NL ongebruikelijk waren. Maar voor "zware" toepassingen, als een draaibank of zo, kan ik me voorstellen dat iemand een keer een 500mA aardlek heeft geinstalleerd als "beter dan niets".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

maar dan gaan ze beide op die ene groep, die ook nog meer in het huis deelt. lijkt me niet zo fijn.

Eh... Dat doen ze nu toch ook? Of heb ik wat in je verhaal gemist?

Dus heb vrouwlief gezegd dat ze niet tegelijkertijd kan drogen en wassen

Denk je dat ze niet genoeg hersencellen heeft om te kunnen reproduceren dat het geen goed idee is om beide apparaten tegelijk te gebruiken? Begrijpen mag ook :+ Veronderstelt een paar cellen meer...

Overigens... Op 1 B16 automaat kun je op zich prima wassen en drogen tegelijk. Als je ff in de gaten hebt wanneer de wasmachine klaar is met verwarmen en dan pas de droger aan slingert. Alleen 'wassen' gebruikt niet zo veel stroom. Laat het eens 2A zijn en dan centrifugeer je al best ruig.

of gewoon nieuwe meterkast laten plaatsen

De kast zou ik maar zelf bouwen. Meestal zit er een muur aan vast.
Een zekeringkast kun je laten doen. Verkijk je niet op de uren: stiekem zit er best wat werk in, zeker als het niet 1-op-1 past en de vonkentrekker moet gaan 'knutselen' om de boel aangesloten te krijgen. Ik had mazzel: de bedrading van de groepen was lang genoeg op 1 na, en laat daar nou 15cm van de zekeringkast een verdeeldoos in zitten.

500mA is... tsja... in NL niet erg gebruikelijk. Het voegt ook niet zo heel veel aan aanraakveiligheid toe. Het kan een overblijfsel zijn uit de tijd dat niet alles achter een ALS zat (zoals rew beschrijft... wasmachine) en men de aardverspreidingsweerstand niet laag genoeg kreeg. Zo hoeft er maar 500mA te lopen om het ding te laten trippen. Anders 16A (dus zeg maar >20A) om een zekering te laten smelten / automaat te laten trippen.

[edit]Ohja... de oorzaak... Dat kan vanalles zijn. Het genoemde netfilter. Of de wasmachine (of droger) is wat 'lek' en tesamen met de rest van de groepen lekt dat genoeg om een ALS net wel / net niet te laten trippen - en dan is het afhankelijk van het moment van insteken.
Dat 'wat lek' hoeft helemaal niet erg te zijn. Wederom: een netfilter lekt vrijwel per definitie. Het kan wel vervelend zijn als er wat lekt (water) en de boel is soms vochtig.

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 14 november 2022 16:55:57 (12%)

Patrick de Zeester

Golden Member

Op 14 november 2022 15:59:02 schreef rew:
[...]Maar het kan dat je een oud apparaat hebt waar "rond de 30mA" lek in zit.

Het kan maar hoeft niet gerelateerd te zijn aan de leeftijd van het apparaat. Tot enkele jaren geleden had ik hier een oude Miele wasmachine staan uit begin jaren 70; deze tripte de 30ma aardlek niet.

Als er nog meer op de groep zit kan het ook het totaal van de aardlek van aangesloten apparaten de 30 mA overtreffen.

bprosman

Golden Member

Op 14 november 2022 15:29:20 schreef Stijnos:
[...]

dat zou kunnen :) maar dan gaan ze beide op die ene groep, die ook nog meer in het huis deelt. lijkt me niet zo fijn.
mijn meterkast heeft trouwens 4 groepen met een 500mA ALS en 4 groepen met ene 30mA ALS.

Werd daar vroegah nog onderscheid in gemaakt? Vandaag de dag is alles 30mA toch?

Dat maakt toch niet uit ? Al zitten er 10 machines op 1 groep, zolang je er maar 1 tegelijk gebruikt maar ben je wel van het omsteken af.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.