IQ300 droogkast (opvangbak vol) foutmelding

Als vrijwilliger in een plaatselijke school kwam een van de schoonmaakster met een probleem van de droogkast.

Het betreft een Siemens IQ300 iSensoric.

Het probleem is dat ze af en toe een volmelding geeft van de condenswater opvangbak en dan stopt met drogen en dat als je kijkt is die opvangbak nog niet halfvol.

Hoewel ik ze niet ga opendoen en herstellen heb ik die waterbak volledig gereinigd en vroeg ik mij toch af hoe ze dat meten/weten, je ziet van buitenaf nergens een sensor zitten.
Wordt die wateropvangbak gewogen of hoe doen ze dat? het is enkel uit interesse dat ik dit vraag.

LDmicro user.

Onderaan in de machine zit op de bodem een reservoir. Tijdens het drogen lekt hier het gecondenseerde water in. Op geregelde tijdstippen wordt de pomp even aangezet om het water naar de bak te pompen. Zit de bak vol dan loopt die over. Dat overgelopen water gaat via een buisje terug naar de bodem waar de pomp zit. Naast de pomp zit een voltter met contact of 2 meetpennen om geleiding te meten. Komt het water daar beneden dus te hoog dan gaat dit alarmaf. De reden dat dit alarm afgaat is meestal omdat ofwel beneden alles vol drab zit of dat de meetpen vol vuil hangt. Uitkuiswerkje dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt goed om te weten.

De leverancier van de toestellen is een zelfstandige in de buurt en die zal dat wel reinigen of een nieuwe proberen te verkopen, de school is van stad en die zullen dat wel betalen, wij helpen enkel de juffen in moeilijke tijden ;)

LDmicro user.

Wel benieuwd wat er over schiet om juffen te helpen. Privé dan? Klaslokaal problemen, digibord..?

Er zijn ook droogkasten geweest in een ver verleden met een veer aan de waterbak die bij gewichtstoename een microswitch bedienden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 15 november 2022 18:25:45 schreef EricN:
Wel benieuwd wat er over schiet om juffen te helpen. Privé dan? Klaslokaal problemen, digibord..?

Wij (mijne maat en ik) herstellen alle kleine breuken in de klassen en op de speelkoer, vensters, deuren, stoelen, tafels, speeltoestellen, rekken vastzetten..teveel om op te noemen.
Helpen ook veel bij schoolevenementen of uitstappen allerhande.
Als er elektrische problemen of breuken zijn dan kijk ik wel eens maar als ik het niet kan meenemen naar huis om te herstellen dan is het niet voor mij.
Je moet een grens trekken anders geraak je daar niet meer buiten ;)

Er worden geen privewerken gedaan, dat is de afspraak al zouden ze het wel eens proberen.

Iedere maand enkele dagen voor een volgeschreven A4'tje.
We hebben zelfs een eigen atelier.

Het is wel allemaal vrijwillig en onbetaald maar we klagen niet, we zijn er overal bij en drinken en eten dan gratis en mogen dan ook mee als begeleider op schoolreizen naar plaatsen waar we als gepensioneerden normaal niet meer zouden gaan.
Allemaal heel plezant en we worden ook in de watten gelegd als we daar zijn

Het probleem is dat wanneer ze de stadswerklui moeten inschakelen dan moeten ze alles via de computer aanvragen en moeten ze de werken ingeven met foto's en omschrijving, dan komt er iemand kijken en een verslag maken enz... het duurt soms maanden want er zijn veel stedelijke scholen door de fusies van de gemeenten en iedereen heeft zijn zorgen en dan is er ook nog het stadsbudget dat in besparingsmodus is gegaan.

LDmicro user.

de IQ series hebben vaak last van opgehoopt stof rond de pomp, pomp verwijderen en maar keer doorspoelen en werkt weer!!

Daar kan je toch tegenwoordig bij, condensor eruit en kapje op de bodem achterin losklikken? Het is me weleens gelukt bij een klant.

We zullen het maar overlaten aan diegenen die er hun boterham mee verdienen.
We hebben nog ander werk genoeg.
Iedereen toch bedankt voor de info.

LDmicro user.

Hmm vreemd, dan hier om raad vragen en dan uitbesteden aan de dure monteur?? Denk een 150 Eu zo

Vroeg geen raad. Vroeg om werkingsprincipe.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Idd ik vroeg enkel hoe dat in zijn werk ging, ik begreep niet hoe ze dat konden detecteren dat de opvangbak, die je kunt uithalen, vol was.
De sensor zit blijkbaar in een andere bak onderaan de machine en dat verheldert veel.

@smd, ik begrijp uw reactie maar je moet opletten met vrijwilligerswerk op een openbare plaats waar dagelijks heel veel mensen komen en gaan, dan ga je gegarandeerd over de tongen.
Hier gaat het om een school voor 2.5 tot 12 jarigen waar veel (groot)ouders om hun kroost komen.

Maar we laten het niet aan ons hart komen en we krijgen over het algemeen veel respect van ouders, kinderen, juffen en onderhoudspersoneel en het maakt dat de school in prima conditie blijft.
De laatste 10j heeft de veiligheidscontroleur nog nooit een vorig item in zijn lijst moeten herhalen, zelfs nieuwe werkpunten zoeken is voor hem een probleem geworden ;)

Nog iets, het is zelfs niet zeker dat de winkel de moeite zal doen om iemand te sturen, dan zien we nog wel.
Vorige maand nog een Yamaha CLP-120 orgel hersteld omdat ze na maanden echt niemand vonden.

LDmicro user.

Het onderhouds personeel kan toch wel een drogertje aan??

Begrijp mij niet verkeerd, met onderhoudspersoneel bedoelde ik de kuisploegen en refterpersoneel en dat zijn allemaal vrouwen die niets van techniek kennen en de rest zijn ook allemaal vrouwen, wij zijn de enige mannen :)

Er zijn geen vaste klusjesmannen of vrouwen meer in de scholen, alles wordt centraal geregeld en moet worden aangevraagd.
Ze kunnen niet klagen van de ingeplande en uitgevoerde werken door de stad maar de werklui die komen doen niks anders dan wat op hun papier staat en soms is dat heel frustrerend.

Ik vraag mij af of er veel mensen zijn die de droger zouden opendoen ;)

LDmicro user.

Op 17 november 2022 20:22:12 schreef EricN:
Vroeg geen raad. Vroeg om werkingsprincipe.

Storing Condenswaterreservoir vol

Een van de alarmen, die de wasdroger uitschakelt, is het alarm “Condens reservoir vol”.
Het is natuurlijk logisch, dat de automatiek ingrijpt, als je vergeten bent het reservoir te legen.
De ruimte zou vol lopen met condenswater, waarbij veel waterschade zou kunnen ontstaan.
Tot zover, is het logisch.

Maar dit alarm, wat de machine afschakelt, komt na verloop van tijd, ook als de machine regelrecht op het riool is aangesloten en er geen druppel water in de container aanwezig is.

Dat is voor de gebruiker totaal onlogisch, omdat men ervan uitgaat dat er daadwerkelijk een niveau van de tank wordt gemeten. En dat is juist niet het geval, en wordt totaal anders gedaan.

Er zit in de bodem, onder de condensor, die het vocht aan de warme lucht onttrekt, een aantal ruimtes waar een condenspomp en een niveauregeling zijn aangebracht.
1. Een sumptank, waar het condens vocht verzameld wordt,
2. Een vlotterkamer waarin de vlotter het niveau bewaakt,
3. Een pompcompartiment/sump waar de pomp uit zuigt,
4. Een microschakelaar of electrode, die hoog niveau in de vlotterkamer signaleert.

De persleiding van de pomp komt uit boven het vulgat van het reservoir.
Mocht de container vol raken, dan loopt het reservoir over en vloeit het condenswater via de overstortslang weer terug in de sumptank.

Hoe werkt de schakelaar?
Hij werkt vaak net andersom, als dat dat we denken. Daar steekt de draadbreuk filosofie achter.
Bij hoog niveau wordt de stroomkring naar de besturingsprint verbroken, als signaal dat de pomp door de elektronica ingeschakeld moet worden. Dit gebeurt dus ook als er een draadbreuk, of slecht contact van de microschakelaar is.

En de elektronica bewaakt, of de pomp het water binnen de 30 seconden weggepompt heeft en de vlotterschakelaar weer gesloten is.
Als het reservoir vol is, dan zal, door het overstorten, het niveau niet dalen en zal de machine worden afgeschakeld. Net zoals bij een draadbreuk.
Maar dit gebeurt ook, als de vlotter niet vlug genoeg reageert, omdat hij vuil is of de kanaaltjes verstopt zijn.
En dat is de zwakheid van dit systeem, want de vlotterkamer is via een doolhofachtig kanaaltje verbonden met de pompruimte, om het regelgedrag van de vlotter en pomp rustiger te maken.

Dat werkt uitstekend, als we ons maar aan een aantal zaken zouden houden.
Want de oorzaak van dit probleem, ligt hoofdzakelijk aan het gebruik van wasverzachter en het niet regelmatig schoonhouden van deze omgeving. Azijn is een goede vervanger en is ook nog eens veel goedkoper.

Wasverzachter niet nodig
Het gebruik van wasverzachter is niet nodig in wasdrogers, de beweging tijdens het drogen maakt het wasgoed al zacht. En azijn bindt de kalk uit het drinkwater aan zich. En de eventuele geurtjes worden door de azijn geneutraliseerd.

Wasverzachter zorgt ervoor dat, samen met wasmiddelresten en stofdeeltjes van het wasgoed, er een vettige, vieze, dikke brij ontstaat, die de dunne kanalen van de vlotterkamer verstoppen.

De vlotter blijft dus hangen of kleven en signaleert dus niet meer het juiste niveau en de elektronica geeft hoog alarm af. Ook als de container leeg is.
Het advies is: Om i.p.v. wasverzachter 2 kopjes schoonmaakazijn toe te voegen, in het spoelmiddelbakje van de wasmachine.
Wil je een luchtje? Dan is er ook schoonmaakazijn met lavendelgeur te koop. Ook kun je andere etherische oliën aan de azijn toevoegen. Want de eventuele kalkresten die het wasgoed nog hard zouden maken, worden gebonden door de azijn. Is ook nog eens goed voor je budget.

Wat te doen?

Condensor met warm water reinigen
Pomp en vlotter en compartimenten reinigen.
Slangen doorblazen
Eventuele open contacten van de vlotter reinigen
Condensor ruimte doorspoelen met warm sop en naspoelen met warm water.
Sump doorspoelen.

Prachtig verhaal Lampje45, maar TS doet er toch niets mee, het gaat uitbesteed worden of nog erger gaat de schroothoop op...

Ach SMD, dat was vanaf het begin te verwachten. Maar toen de vraag gesteld werd over het werkingsprincipe denk ik, nou ik heb nog wat leuks liggen.

Het logisch storing zoeken is n.l. zo moeilijk, omdat de werking van het systeem zo onverwacht en onlogisch is.

Wie denkt er nu aan, als je een pomp in wilt schakelen, dat je dan de kring moet verbreken?
Ook het feit dat het niveau niet gemeten wordt door bijv. een vlotter, maak het allemaal nog moeilijker.
Het verhaal staat er lekker, ook over de aartsvijand van de wasdroger, de wasverzachter.

Dus iedereen, die het lezen wil, doe er je voordeel mee en is het voor de TS ook geen verboden lectuur.
En bespaar een hoop geld, want wasverzachter is duur, en azijn spotgoedkoop en ook nog eens goed voor je huisinstallatie.

Idd mooie info (voor later eens)

Op 19 november 2022 18:05:53 schreef smd:
Prachtig verhaal Lampje45, maar TS doet er toch niets mee, het gaat uitbesteed worden of nog erger gaat de schroothoop op...

Zijt ge mij schuldgevoelens aan het aanpraten? maar dat zal niet lukken want ik ben daar al een beetje immuun tegen. :)

Heb je al eens 'nee' gezegd tegen een heel lief kijkende jonge juf die thuis een defect toestel heeft..awel ik doe dat minstens 3x jaar.. with no regrets ;)

LDmicro user.

Wasverzachter gebruiken in de wasmachine bij gebruik daarna vd droogkast is overigens verboden!

@MGP. Heel lovenswaardig wat jullie daar doen. Kunnen veel een voorbeeld aan nemen. (note to self... 8)7 )

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 19 november 2022 20:29:23 (37%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric, kun je mij vertellen waar dat staat?

Goede vraag. Het wordt alleszins algemeen gesteld als aanbeveling. Als je de vraag in google intypt krijg je vele hits, veelal vanuit after sales.
Ik dacht me te herinneren dat het in de handleiding stond maar blijkbaar vergis ik me daar. En, volgens mijn vrouw overdrijf ik altijd maar ik zou niet weten waar ze dat haalt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
LDmicro user.

Ja . Die kwam ik ook tegen. Helaas is deze verklaring totaal verkeerd. Minder voelen zorgt voor sneller stoppen. De klacht die we krijgen bij vervuilde (door verzachter) sensoren is nog te natte was bij einde. Kompleet het tegenovergestelde dus maar ik kwam wel ergens tegen dat statische ladingen zich konden voordoen. Waar daar juist het gevaar zit weet ik niet. In ieder geval zijn vervuilde sensors en vervette waterwegen grote no go's. Droogkasten uitkuisen is een full time business geworden.

PS: ik begrijp dat vrijwilligerswerk een grens heeft. Maar al te welbekend hiermee. Mijn leuze (een original maar claim hierop geen auteursrechten. Puur met scha en schand moeten leren) luid dan ook: geef enkel een vinger als je een arm kunt missen. Maar nu ben ik aan het afwijken van waar ik naartoe wil. Mss dat er wel ruimte is voor wat bijklussen niet algeheel onbetaald? De dingen buiten de grens? Jij hebt wat extra, zij zijn niet in het zak gezet met torenhoge fakturen of onrechtmatige afkeuring... Maar mss dat dan de lijn wat vaag wordt en je weer wat anders naar het hoifd krijgt? In ieder geval is er ook "aansprakelijkheid" in het oog te houden bij probleemsituaties. Enfin, maar een bedenking...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat wasverzachters niet goed zijn voor wasdrogers was/is nieuw voor mij.

Op 19 november 2022 22:57:30 schreef EricN:
PS: ik begrijp dat vrijwilligerswerk een grens heeft...

Die heeft een grens zoals ik al aangaf en die ligt redelijk hoog.
Ik ben ook nog in enkele verenigingen waar ik regelmatig help maar geen papier- of organisatiewerk.
Een zaal klaarzetten/opruimen met tafels of stoelen, barman spelen of aan de kassa zitten aan de ingang..enz kan wel en het moet vrijblijvend en plezant zijn.

Maargoed we weten nu al heel wat meer over die wasdroger ;)

LDmicro user.

Het probleem van wasverzachtergebruik is misschien zelfs wel even complexer als jullie denken.
Want wat doet wasverzachter in een droogtrommel?

1. Het zorgt voor een elektrisch isolerende, onzichtbare laag op alle onderdelen in de machine, die de vochtmeting om zeep helpt.
2. Het zorgt samen met condens en pluizen op de warmtewisselaars voor het afknijpen of blokkeren van de luchtstroom, waardoor het drogen sterk vermindert.
3. Het zorgt samen met condens en pluizen die wel van de warmtewisselaars afdruipen voor een taaie vieze smurrie in de hydraulische kanalen van condenspomp en vlotterkamer.

4. Kalk wordt gebonden en afgevoerd via spoelwater en schimmels worden voorkomen.

Bij punt 1 zal de weerstand van de kring te hoog worden waardoor te vroeg het wasgoed als droog gemeten wordt.

Bij punt 2 zal het droogproces enorm verlengen omdat zowel de koude kant zijn kou niet overdraagt om te condenseren, maar aan de warme kant het wasgoed niet voldoende wordt verhit. Dus hier is het verlies meer dan dubbel.

Bij punt 3 zal de natte plons smurrie die alleen vocht uitademt, niet bevorderlijk voor het droogproces. Buiten het feit dat het systeem aangeeft dat het reservoir vol zit en er mee stoppen, waarna je wederom kunt opstarten en opnieuw opwarmen.

Dit zal ook het rendement niet verbeteren.

Bij punt 4 zal de kalkafzetting in de filters verminderen.

Ogenschijnlijk denk men dat de filters schoon zijn, leg ze maar eens een nacht in de azijn. Want op de foto drijft een filter op een luchtbel die niet door het filter gaat, dus heeft die te veel weerstand.

Bijkomend voordeel is dat je wasgoed zich ook beter gaat voelen.

En niet alleen dat, maar ook de afvoer hoef ik niet meer periodiek te ontdoen van vettigheid. Alles loopt soepel weg.

En waarschijnlijk zal je deze gebruiksaanvullingen nooit in de handleidingen lezen, want dit is wel een deel van het verouderingsproces, net zoals het te krap kiezen van de LNK/TNY componenten. En dan zit je in het verdienmodel.

Statische ladingen is een heel ander verhaal, dat speelt niet bij geleidend nat wasgoed, dat speelt pas als het wasgoed droog is en bewogen wordt. Daarom is het ook heel belangrijk dat een droger daadwerkelijk geaard is.
Bij mijn eerste droger dacht AEG ook wel dat de trommel zich zou aarden via de kogellagers van de trommel. Maar heeft dat later moeten modificeren met een z.g. koperdraad bezem op de trommel.

Daarom is het ook belangrijk dat als je werkt aan de printkaart, je zelf een polsaarding gebruikt. Want de beruchte LNK /TNY componenten die veelal zorgen voor het vroegtijdig overlijden zijn hier ook erg gevoelig voor.

Gisteren de kerstverlichting gaan ophangen en eens navraag gedaan wat er met de droogkast is gebeurd omdat ze weg was.
Er is iemand komen kijken en heeft ze meegedaan om na te zien...bericht gekregen dat het teveel zou kosten, er moet nu een offerte komen van verschillende winkels.
Gedaan met kopen in de favoriete winkel :S

NB. die droogkast draait tijdens de week 4x/dag, toch wel veel volgens mij.

LDmicro user.