Smeg vaatwasser STA653 start niet

Hallo,

Bij het aanzetten van de vaatwasser en vervolgens sluiten van de deur biept deze 2 maal en tegelijk slaat voor een seconde de afvoerpomp.
Dit scenario blijft zich herhalen tot wanneer je het toestel terug uitzet.

De timer werd vervangen, er is geen waterlek onderaan de vloerplaat te bespeuren en geen foutmelding op de timer/LEDs zichtbaar.

Wanneer ik zelf water in de afvoerbak giet dan word het ook niet afgepompt bij het aanzetten.

Iemand ervaring met dit probleem en eventueel tips om de oorzaak te kunnen vinden?

Er is iets aan de hand met nivo regeling, 2x piep staat voor error 2?? Print gewisseld , waarom??

Ik had nog een timer liggen vermits ik enkele jaren geleden in de originele defecte timer de MKP 1,5µF condensator in de voeding heb vervangen.

Tja, 2 x piep = E2 foutmelding, ik ga het blijkbaar echt te ver gaan zoeken...

Ik veronderstel dat je met problemen met de niveauregelaar aan het pressostaat denkt. Ik heb een eenvoudige test op het internet gevonden welke ik even zal doorlopen.

Alvast dank voor de feedback.

Kijk al je slangen na, bedrading rond deurscharnier , test alle organen met de hand..

Ondertussen de vlotter & pressostaat vervangen waarvan beide aansloten buisjes OK zijn, maar met hetzelfde resultaat.

Bij het vervolgens licht induwen van de isomo in de vlotter hoor je een klik en blijft de afvoerpomp draaien (overstromingsdetectie). Het water vloeit ook correct af nadat ik eerst enkele flessen water in de afvoerbak heb gegoten. Dus die zijn ook in orde.

Het inlaatventiel werkt ook met rechtstreeks 220v op de klemmen.

Bedrading moet ik nog allemaal nakijken op mogelijke onderbrekingen en/of gesmolten contacten.

Hierbij ook een kort filmpje van het geluid van de vaatwasser (2 x biep en tegelijk aanslaan van de afvoerpomp) bij het aanzetten;
https://www.dropbox.com/s/xsst9c5mx6cqfsb/2022-11-18%2015.57.23.mov?dl…
Via de LEDS zijn er geen foutmeldingen te zien.

maak eens een foto van onderzijde machine, ik vermoed dat er een 3 fase pomp onder zit als omwalspomp?? Zo niet, draait die wel als je er 230V opzet?

Vandaag nog even tijd kunnen spenderen aan deze vaatwasser.

Er zit inderdaad een omwalspomp met een aanloopcondensator. Deze start en draait als ik er 230V rechstreeks opzet.
https://www.dropbox.com/s/ehzwf6w5wm42yhl/2022-12-04%2011.21.42.mov?dl…

Ook een verbrand contact gevonden aan het verwarmingselement en in orde gebracht met 2 AMP vlakstekers.
De ontstoorfilter op de binnenkomende 230V bleek gebarsten te zijn en heb ik ook vervangen.

Maar probleem blijft hetzelfde... 2 x biep met een korte start van de afvoerpomp, wat zich blijft herhalen tot ik het toestel afzet...

Bij het testen van de andere onderdelen blijkt een ventiel niet meer te werken van het zoutreservoir. Geen reactie met rechtstreeks 230V en ik krijg ook geen ohmse weerstand met een multimeter op de spoel, dus allicht is deze onderbroken en is een onderdeel van het zoutreservoir (part nr.: 692650066).
Lijkt op https://www.fiyo.be/ventiel-voor-vaatwasser-166875-00166875

De stift in het ventiel van het zoutreservoir wil nog weleens blijven plakken. Vervangen is meestal niet noodzakelijk en goed schoonmaken van de stift en de O ring is voldoende op de stift weer goed gangbaar te maken.

Ronny530, de spoel meet niets meer, dus kapoet!! Sjee wel veel stuk in dat ding.. Maar is de waterslang ventiel nog wel OK??

Indien je de water toevoer bedoeld, deze is een gewone toevoerslang met 1x3/4 rechte & 1x3/4 haakse aansluiting, dus zonder een aquastop ventiel op de slang zelf.

In het toestel werkt het water inlaatventiel wanneer ik er rechtstreeks 230V opzet. Een eventuele verstopping is zo ook uitgesloten vermits het water dan wel degelijk binnen komt.

Wat de stift in het zoutreservoir ventiel betreft kan ik bevestigen dat deze niet blijft plakken. Ik heb een groot vermoeden dat de magneetspoel zelf onderbroken is, ook totaal geen reactie met 230V erop.

Heb je de 2 aansluitingen vd weerstand al los getrokken en vervangen door wat anders? Eender wat. Een pomp bv. Wat je daar te grijp hebt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zit er een 3 weg klep in?? Die kan een vocht probleem hebben of niet meer draait..

Het losmaken van de weerstand en iets anders aansluiten heeft mij niet verder kunnen helpen.

Bij mijn weten zit er ook geen 3 weg klep in het toestel.

MAAARRRR....
Ik heb de ventiel van het zoutreservoir vervangen en jawel, de vaatwasser doet het weer!!
Blijkbaar komt het zelden voor dat dit ventiel echt stuk gaat, vandaar dat ik de oplossing hier in het forum ook wil vermelden.

Graag wil ik iedereen bedanken die mij feedback hebben gegeven in deze zoektocht naar de uiteindelijke oplossing!

Dat klopt dat dat zelden stuk gaat. Ook vind ik het bijzonder dat het dit effect zou veroorzaken. Daar kan ik niet direct een verklaring voor bedenken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mooi om te lezen dat het toch het ventiel van het zoutreservoir bleek te zijn. Het ventiel sluit het ingaande water dat in het zoutreservoir gelaten wordt af als de hoeveelheid toegevoegde zout is bereikt en dat water vermengt met dat zout wordt in de afwasruimte toegevoegd. Als de stift van dat ventiel niet bedient wordt dreigt de kans dat er teveel zout wordt toegevoegd met als gevolg dat de vaatwasser het in gelaten water weer af gaat pompen. Hoe het ventiel werkt is te vergelijken met bijvoorbeeld de flippers van de wel bekende flipperkasten uit de vorige eeuw. Zodra je de knop bediend schoot de flipper naar voren en zodra je de knop los liet weer naar achteren maar als je die knop vast blijft houden begon die een bromgeluid te maken en was de kans aanwezig dat de spoel verbrande en de flipper in de stand waarin die stond beeft staan.

Ja, bedankt voor update!! Maar ff om verwarring te voorkomen: is het het regeneratie ventiel of uitloopventiel van Labyrinth??

Vreemdsoortige fout en reactie er van. Wat wel kan is dat de electronica een selfcheck doet en de spoel niet meer detecteert

Is volgens mij een regeneratieventiel van het zoutreservoir.
Zie: https://fixpart.be/nl/product/view/0000143286.

Ik heb daar een AEG stuk in gestoken met een kleine aanpassing aan de stroomaansluitingen.
Zie: https://fixpart.be/nl/product/view/0000017747

De 'oude' spoel van het ventiel is echt onderbroken (of doorgebrand zonder zichtbare brandsporen...) en reageert niet wanneer je er rechtsreeks 230V opzet, de nieuwe spoel trekt wel in.

Dus electronica detecteert dus spoelbreuk, geavanceerd!!

Ik betwijfel het maar kan altijd... is een toestel van meer dan 20 jaar oud...

Nee hoor, Whirlpool had het destijds ook in zijn oude WAK series van een jaartje of 20 oud.. Lullige was dat die detectie het vaak begaf..