Op 17 november 2022 16:13:36 schreef testman:
[...]
tijd terug moest ik op pad om een pizza oven aan te sluiten. moest maar tijdelijk een 32A ceeform aangezet worden zodat men kon draaien. ik kom daar, zit er een 10mm2 netsnoer aan die je niet op een cee 32A krijgt. kijk op het typeplaatje, had men verkeerd gekeken. toestel deed 26kW en geen 26A. dat werd dus een nieuwe kast oven aansluiting en hoofdaansluiting..
Daar lopen wij nu voor de zoveelste keer tegenaan, al een paar keer het tracé tussen trafo en het gebouw open gehaald ivm uitbreidingen. Heeft geen velden meer vrij nu
Men koopt 2 nieuwe dubbele frituurpannen en ziet iets van 24A staan.
Meteen de opmerking splits de 2 helften maar op want er zijn 4 perilex stopcontacten vrij... Not. Die 24A was per kant dus 3x96A voor beide dubbele pannen samen. Extra 160A veld met een verdeler voor de frituurpannen moeten aanleggen (en meteen nog eenzelfde kabel als spare).
Komt men aan met een 3e frituurpan, dit keer een enkele maar wel net zo groot als een dubbele. Doet 31A werd er gezegd... Blijkt 31kW te zijn .
Zitten we al op 141A van de 160A.
Vervolgens scope 10 keuring AFKEUR wegens meer als 80% belasting (max 128A), dat er niet zo een hoge gelijktijdigheid was dat interesseerde de beste man niet want tenslotte kon het allemaal tegelijkertijd ingeschakeld worden en zodoende over de 80% gaan .
Ondertussen kwam men met frituurpan nr. 4 aan, nog eens 31kw erbij dus 160A veld nr.2 heeft nu ook meteen een aardige bezetting; 90 van de 160A in gebruik.
Dan nog zo leuk probleem: Ergens begin juni ging de boiler catastrofaal defect en de cascade CV installatie was afgelopen winter al afgeschreven (defecte UBA en cascade controller).
Warmtepompen besteld, hele stookruimte leeg gehaald, een nood doorstroom boiler opgehangen (24kW) en weer een kabel kunnen leggen wegens dat de installatie een 125A aansluiting nodig heeft.
Een dag voor de 'levering' een telefoontje; gaat nog wel wat maanden duren maar hopelijk dit jaar nog, wilt u de order voortzetten?
Momenteel nog altijd aan het wachten tot ook maar iets binnen komt
Maar goed, even on topic.
Zoals Lead Acid ook al zei, de motor laten inspecteren op oorzaak is de aangewezen manier om de oorzaak vast te stellen, zo nodig aan te pakken en daarmee de kans op een eventuele herhaling te verkleinen.
Een meting is een bevestiging dat ie kapot is, de oorzaak is daarmee nog niet bekend. De kabel zal het in ieder geval niet zijn geweest. Of er moet al een slechte verbinding zijn geweest, maar dan zou de frequentie regelaar op onbalans of overstroom moeten trippen en ligt de fout alsnog niet bij de (te dunne) kabel zelf.
Ik heb 2x meegemaakt dat de koelvin kapot was gegaan en de motor daarom verbrand was, bij 1 motor was deze mooi door midden gebroken en van de as gevallen en bij de andere motor was er transport schade (deuk in de beschermkap) waardoor alle vinnen afbraken tijdens het eerste gebruik. Helaas te veel omgevingsgeluiden om dit op tijd opgemerkt te hebben.
Saillant detail: bij de motor met de transportschade was er een thermistor aanwezig en ook een mooie grote sticker zo groot als het aansluit deksel dat de thermistor aangesloten MOET zijn om recht op garantie te hebben. Dat was af fabriek niet aangesloten en op de frequentie regelaar zat mooi een brugje op de thermistor ingang Slordig... Zeer slordig.
Helaas zie ik vaker zulke dingen bij machines van Italiaanse makelij.