Elektromotor verbrand

Goedenavond,

Voedingsspanning: 575V-600V
Freq. 22kW Lenze 32A output current
Motor: 575V nominaal 27A.
Kabel 4x4mm2 met mantel +/- 6 meter freq. - motor

Motor staat op locatie in Cananda. Op een gestuurde video zie ik een meeting tussen motorbehuizing en U1, de waarde is 0.018 Momh. Gemeten met een isolatieweerstands meter

Lokale elektriciens beweren dat de gebruikte kabel te dun is en hierdoor is de motor verbrand.

Motor 22kw of the brushes of the polisher. Position # 27. The cable size was made for 20amps and motor is rated 27amps so can result of overcurrent by wire overheating and drive not protecting the motor as it set at maximum drive amps.

The cable was changed by a Teck cable made from VFD application at 30amps nominal current. The fuses were also not the right ones, they were for 500 v, we replaced the fuse holder and fuses.

AWG12 is rated 20 amp and #10 is rated 30 amp. So it is possible that the cable with overheating acted as a resistance making the current to go up at the motor.

Kan een te dunnen kabel resulteren in een verbrande motor?

dat kan wel, spanning daalt en de motor blijft asvermogen leveren dus gaat de motorstroom omhoog. echter als die 4mm2 te dun is dan zijn het wel enige meters geweest. echter ik lees 6meter wat vrij kort is om dermate spanningsval te hebben. ik denk eerder dat de motor door de frequentie regelaar langzamer draait en dus geen koeling afdoende krijgt uit de motorfan. vraag dat maar eens na, op welke snelheid het ding draait en wat de nominale motor snelheid is. je ziet in dergelijke gevallen vaak een extra fan achterop de motor die direct op de voeding aangesloten is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

dus gaat de motorstroom omhoog.

Volgens mij niet. Maar een te lage spanning op een motor die vol belast is kan er wel voor zorgen dat de slip toeneemt of zelfs de motor langzamer gaat lopen maar de stroom onveranderd hoog blijft.
Bij nader inzien gaat als de motor langzamer gaat lopen door een veel te lage spanning bij maximale belasting de stroom wel degelijk omhoog. Maar zo dun of lang dat dat kan gebeuren is die kabel nu ook weer niet. En de frequentie regelaar zie die te hoge stroom moeten opmerken lang voordat de motor is verbrand.

The cable size was made for 20amps and motor is rated 27amps

Dat zal volgens de tabel wel zo zijn. Maar een 4mm2 met een lengte van 6 meter kan die 27A aan. Als de lengte bv 200 meter was geweest dan is een AWG12 die 30A aan zou kunnen ook te dun. Kabel diktes moet je ook in relatie met de lengte zien.

Ik zou eerder denken dat de motor is verbrand door overbelasting maar dat is erg raar met een frequentie regelaar. De drive kan blijkbaar 32A uitsturen en dat nekt een motor op de lange duur wel die gespect is op 27A. Een goed ingestelde drive met waarbij de maximum stroom op 27A staat zou dat genoeg moeten zijn.

Wat ik niet begrijp uit het verhaal is dat de kabels is verandert naar AWG12 is dat voor of nadat de motor was verbrand.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 16 november 2022 21:34:42 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zeg onzin op alle bevindingen, behalve instelling freqregelaar. Als dat zo is dan is dat gewoon de enige oorzaak.

Anderzijds inderdaad: als de motor toeren moet draaien om zich te koelen, dan kan 25A al te veel zijn als ie langere tijd onder nom toerental moet draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 17 november 2022 06:45:07 schreef rew:
Ik zeg onzin op alle bevindingen, behalve...

inderdaad. Natuurlijk is die kabel te dun, gewoon een domme fout en een sneue besparing op die lengte. Maar niet de oorzaak van een verbrande motor.
Zelfde verhaal voor die zekeringen: niet netjes maar heeft hier verder ook niks mee te maken.

mel

Golden Member

Ik denk ook een normale motor, onder zn toerental , zonder geforceerde koeling. Wordt te heet. Dat stukje kabel zal geen probleem geven.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 17 november 2022 07:57:32 schreef mel:
Ik denk ook een normale motor, onder zn toerental , zonder geforceerde koeling. Wordt te heet. Dat stukje kabel zal geen probleem geven.

Onder normale omstandigheden zit er nogal een marge op. Als je niet lager komt dan 15Hz zijn er zelden problemen.
In closed loop moet je wel vrijwel altijd geforceerd gaan koelen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Belangrijk is waar wordt de motor voor gebruikt, en wat is het minimaal gebruikte en ingestelde toerental op de F.O.
Is de max stroom of vermogen goed ingesteld.
Hoe vaak start de motor (per uur)?

Canadeese regels ken ik niet maar hier in NL zou de kabel zelf 2,5 qmm mogen zijn.
Die 0,018 MOhm duid inderdaad op sluiting in de motor.
Het hoeft niet van doorverbranden / overbelasten van de motor te komen, de oorzaak van het defekt zal ook bekeken moeten worden.

De kabeldikte kan dit onmogelijk veroorzaakt hebben.
Zou je een 0,5 qmm kabel gebruiken dan gaat je kabel naar de f...., maar niet de motor

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

Met de fragmentaire gegevens die op heden bekend zijn, kan je niets zinnig zeggen over de oorzaak van het defect.

Ik kan me tientallen oorzaken voor de geest halen die in een vergelijkbare situatie leiden tot een isolatiefout en die los staan van kabelsectie of frequentiesturing.

Op 16 november 2022 21:06:59 schreef Joker1337:

Lokale elektriciens beweren dat de gebruikte kabel te dun is en hierdoor is de motor verbrand.

Motor 22kw of the brushes of the polisher. Position # 27. The cable size was made for 20amps and motor is rated 27amps so can result of overcurrent by wire overheating and drive not protecting the motor as it set at maximum drive amps.

The cable was changed by a Teck cable made from VFD application at 30amps nominal current. The fuses were also not the right ones, they were for 500 v, we replaced the fuse holder and fuses.

AWG12 is rated 20 amp and #10 is rated 30 amp. So it is possible that the cable with overheating acted as a resistance making the current to go up at the motor.

Kan een te dunnen kabel resulteren in een verbrande motor?

Hun conclusie is gebaseerd op blindelings omrekenen en vervolgens de conclusie trekken dat de kabel te dun is en daarmee de oorzaak in de schoenen van de machinebouwer te schuiven.

4mm² is AWG12 in de omrekentabel, MAAR AWG12 is 3,31mm² als ik het weer terug reken.

Als ik 27A door een kabelberekening heen haal dan kom ik in het geval van EMC kabel nog altijd op 4mm² uit, ook als ik de stroom verhoog tot 32A.
In de praktijk zou ik eerder 6mm² gebruiken maar dat is niet verplicht (tenzij de omgevingstemperatuur te hoog is ed.)

Onlangs ook zo een discussie gehad met een servicemonteur. Onze nieuwe steamer zit met een 10mm² verlengkabel aangesloten op een tijdelijke aansluiting tot de keuken/ elektrische installatie wat verbouwd kan worden.

Het probleem was dat de steamer soms helemaal niks meer deed totdat de spanning er volledig af was geweest. De monteur wat kwam kijken had meteen de verlengkabel in de gaten en riep daar hebben we het al, dat is 10mm². Die is te dun! Garantie zal je waarschijnlijk kunnen vergeten!

Toen ik de kabelberekening èn de opdruk van de door hun geleverde kabel (ook 10mm²) liet zien was die stil.

En ik ben ook niet achterlijk, het eerste wat ik ging contoleren was dat de stroomvoorziening van begin tot eind in orde was voordat de monteur gebeld werd. En dan wilt men alsnog een print 'buiten garantie' gaan wisselen omdat men 16mm2 verwacht voor een 63A voeding en 'maar' 10mm² aantreft (En vervolgens was een update voldoende 8)7 ).

Dat de motorstroom in de regelaar bijna 20% hoger staat als de motor nominaal mag hebben dat is wel een dingetje, dat kan je motor om zeep helpen maar dan is er ook wel aardig lomp mee omgegaan of iets vastgelopen.

Ik zie iets staan met brushes en polisher, wordt de motor toevallig (met regelmaat) nat of bevindt de installatie zich buiten?

Indien er geen afwatering is kan eventueel water er niet uit. Been there, done that :+.
Vergeten de afwatering stop na montage te verwijderen, dat heeft een 37kw motor gekost.

Ook een 22kw motor is bij ons zo aan zijn eind gekomen, hier was geen afwatering aanwezig dus in overleg met de motor leverancier de motor deels uit mekaar gehaald en in bede deksels een gaatje onderaan geboord.

Zonder het kortsluitanker te inspecteren kan er weinig zinnigs gezegd worden over de oorzaak van het verbranden van een motor, dus eerst open maken . Zie je ineens ook de windingen en hun kleur ( en geur ) .

Op 17 november 2022 11:11:44 schreef EL83:
[...]onderaan .

tijd terug moest ik op pad om een pizza oven aan te sluiten. moest maar tijdelijk een 32A ceeform aangezet worden zodat men kon draaien. ik kom daar, zit er een 10mm2 netsnoer aan die je niet op een cee 32A krijgt. kijk op het typeplaatje, had men verkeerd gekeken. toestel deed 26kW en geen 26A. dat werd dus een nieuwe kast oven aansluiting en hoofdaansluiting..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 17 november 2022 17:03:04 (70%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 november 2022 16:13:36 schreef testman:
[...]

tijd terug moest ik op pad om een pizza oven aan te sluiten. moest maar tijdelijk een 32A ceeform aangezet worden zodat men kon draaien. ik kom daar, zit er een 10mm2 netsnoer aan die je niet op een cee 32A krijgt. kijk op het typeplaatje, had men verkeerd gekeken. toestel deed 26kW en geen 26A. dat werd dus een nieuwe kast oven aansluiting en hoofdaansluiting..

Daar lopen wij nu voor de zoveelste keer tegenaan, al een paar keer het tracé tussen trafo en het gebouw open gehaald ivm uitbreidingen. Heeft geen velden meer vrij nu :+

Men koopt 2 nieuwe dubbele frituurpannen en ziet iets van 24A staan.
Meteen de opmerking splits de 2 helften maar op want er zijn 4 perilex stopcontacten vrij... Not. Die 24A was per kant dus 3x96A voor beide dubbele pannen samen. Extra 160A veld met een verdeler voor de frituurpannen moeten aanleggen (en meteen nog eenzelfde kabel als spare).

Komt men aan met een 3e frituurpan, dit keer een enkele maar wel net zo groot als een dubbele. Doet 31A werd er gezegd... Blijkt 31kW te zijn |:(.

Zitten we al op 141A van de 160A.
Vervolgens scope 10 keuring AFKEUR wegens meer als 80% belasting (max 128A), dat er niet zo een hoge gelijktijdigheid was dat interesseerde de beste man niet want tenslotte kon het allemaal tegelijkertijd ingeschakeld worden en zodoende over de 80% gaan 8)7.

Ondertussen kwam men met frituurpan nr. 4 aan, nog eens 31kw erbij dus 160A veld nr.2 heeft nu ook meteen een aardige bezetting; 90 van de 160A in gebruik.

Dan nog zo leuk probleem: Ergens begin juni ging de boiler catastrofaal defect en de cascade CV installatie was afgelopen winter al afgeschreven (defecte UBA en cascade controller).
Warmtepompen besteld, hele stookruimte leeg gehaald, een nood doorstroom boiler opgehangen (24kW) en weer een kabel kunnen leggen wegens dat de installatie een 125A aansluiting nodig heeft.
Een dag voor de 'levering' een telefoontje; gaat nog wel wat maanden duren maar hopelijk dit jaar nog, wilt u de order voortzetten?
Momenteel nog altijd aan het wachten tot ook maar iets binnen komt ;(

Maar goed, even on topic.

Zoals Lead Acid ook al zei, de motor laten inspecteren op oorzaak is de aangewezen manier om de oorzaak vast te stellen, zo nodig aan te pakken en daarmee de kans op een eventuele herhaling te verkleinen.

Een meting is een bevestiging dat ie kapot is, de oorzaak is daarmee nog niet bekend. De kabel zal het in ieder geval niet zijn geweest. Of er moet al een slechte verbinding zijn geweest, maar dan zou de frequentie regelaar op onbalans of overstroom moeten trippen en ligt de fout alsnog niet bij de (te dunne) kabel zelf.

Ik heb 2x meegemaakt dat de koelvin kapot was gegaan en de motor daarom verbrand was, bij 1 motor was deze mooi door midden gebroken en van de as gevallen en bij de andere motor was er transport schade (deuk in de beschermkap) waardoor alle vinnen afbraken tijdens het eerste gebruik. Helaas te veel omgevingsgeluiden om dit op tijd opgemerkt te hebben.

Saillant detail: bij de motor met de transportschade was er een thermistor aanwezig en ook een mooie grote sticker zo groot als het aansluit deksel dat de thermistor aangesloten MOET zijn om recht op garantie te hebben. Dat was af fabriek niet aangesloten en op de frequentie regelaar zat mooi een brugje op de thermistor ingang 8)7 Slordig... Zeer slordig.

Helaas zie ik vaker zulke dingen bij machines van Italiaanse makelij.

benleentje

Golden Member

Op 17 november 2022 06:45:07 schreef rew:
Ik zeg onzin op alle bevindingen,

Het zal wel zijn dat ik een tikje eigenwijs ben ik weet dat de stroom toeneemt als de spanning op de motor te laag is maar wel heel veel koppel moet leveren. Maar wat ik nog niet goed kan beredeneren is als die te lage spanning komt van een bewust toegevoegde weerstand in de kabel of een veel te dunne kabel of die motor stroom dan ook toeneemt.
Dat mag jij onzin noemen en wellicht klopt dat ook maar ik kom daar voorlopig nog niet goed uit hoe dat zou moeten werken

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Met een te lage spanning kan de motor niet goed op toeren komen en krijg je dus extra slip.
Maar van 6 meter iets te dunne kabel op een middenmaatje motor lijkt het me een beetje vergezocht dat ie daarvan gelijk affakkelt.

Blijft slordig dat de FO gewoon niet goed was ingesteld.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik kan natuurlijk ook wel op gaan noemen wat ik allemaal bij industriele vaatwasmachines heb gezien.....
Maar of de TS daar nu wijzer van wordt betwijfel ik.

Oftewel waarom dwalen we zo af van de originele vraag.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 17 november 2022 21:52:11 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Oftewel waarom dwalen we zo af van de originele vraag.

Kan een te dunnen kabel resulteren in een verbrande motor?

Lijkt mij nog allemaal precies met de originele vraag te maken te hebben.
De originele vraag is ook wel beantwoord die kabel kan daar niet voor verantwoordelijk zijn.

Maar techneuten als we zijn word de vraag ook gelijk veel breder getrokken als in kan een kabel zo dun zijn dat het gevolgen heeft voor de motor.

Of als de kabel er niet verantwoordelijk voor is wat zou er dan aan de hand kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 17 november 2022 21:59:36 (28%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik kan mij hier nog het topic herinneren van iemand in thailand woonde op een berg. die had een pomp welke steeds verbrandde. dat bleek ook te komen door teveel spanningsval over de kabels en beveiligingen. de motor probeert het koppel te houden en gaat meer stroom trekken.

offtopic, boilers die catastofaal overlijden heb ik al diverse gezien. daags voor kerst is het ding ineens doorgerot, 45 bejaarden die daar afhankelijk van zijn :P

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 17 november 2022 22:18:59 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Precies met dat verhaal/ topic zit ik ook nog steeds in mijn hoofd.

Maar het hoeft niet dat de motor meer stroom ging trekken. De toegenomen slip en de verminderde ventilator werking zijn op zich al genoeg om de motor te warm te laten worden.
Als de stroom werkelijk zou toenemen dan zouden een PKMZ oid genoeg moeten zijn.

Ik heb het topic nu wel weer terug gevonden ga het later op de avond nog eens goed doorlezen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/109038#

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 november 2022 22:25:49 schreef benleentje:
Precies met dat verhaal/ topic zit ik ook nog steeds in mijn hoofd.

Maar het hoeft niet dat de motor meer stroom ging trekken. De toegenomen slip en de verminderde ventilator werking zijn op zich al genoeg om de motor te warm te laten worden.
Als de stroom werkelijk zou toenemen dan zouden een PKMZ oid genoeg moeten zijn.

Ik heb het topic nu wel weer terug gevonden ga het later op de avond nog eens goed doorlezen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/109038#

Een F.O. beveiligd de motor doorgaans beter dan een PKZ (motorbeveiligingsschakelaar)
Maar dan moet de F.O. wel goed ingesteld zijn. (PKZ natuurlijk ook)
Voorlopig zitten we nog met talloze vragen die van invloed kunnen zijn op het defekt raken van de motor, maar de meeste vragen zijn helaas niet beantwoord.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De motor wordt gebruikt in een machine welke borstels aandrijft. Binnen de machine bevind zich ruim water maar de motoren staan droog, machine wordt overigens regelmatig schoon gemaakt. Kans dat er vocht in de motor gekomen is door schoonmaken sluit ik niet uit.

Standaard staat de FO op 32A output current, daarbij lees ik dat de deze maximaal tot 30% mag overschreden worden (?). Zou komen op 41.6A, dat is %30 meer.

Is de max stroom of vermogen goed ingesteld.
Blijkbaar niet, staat op een default instelling. 32A
Hoe vaak start de motor (per uur)?
Draait vaak non-stop +/- 5 uur aan een stuk door.

De machine draait op +/- 20/30Hz

Conclusie: motor defect door te hoge stroom omdat de regelaar niet goed ingesteld stond?

Of

Vocht in de motor?

GJ_

Moderator

Op 18 november 2022 08:35:20 schreef Joker1337:
Conclusie: motor verbrand door te hoge stroom omdat de regelaar niet goed ingesteld stond?

Nee, dat is nooit een oorzaak. De te hoge instelling heeft er voor gezorgd dat de motor zonder bescherming tegen overbelasting draaide. Die overbelasting is de werkelijke oorzaak.
Dat kan komen omdat ie "te hard" moest borstelen of misschien is de motor wel domweg verkeerd gedemensioneerd.
Als de machine zo lang non-stop draait op 20Hz is een sensor ook niet onverstandig trouwens.

EricP

mét CE

Precies wat GJ_ zegt. Je zou je ook eens af kunnen vragen of het mechanisch wel correct in elkaar zit als '20Hz' blijkbaar de juiste setting is. Ik zou dan eerder aan een grotere reductie en een wat hoger toerental denken. Of natuurlijk een motor met een ander nominaal toerental.

Verder: het ding is al stuk. Trek 'm open en dan zie je heel snel of de boel oververhit geweest is of gecorrodeerd is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik blijf het vreemd vinden.
Standaard staat de F.O. met een 30% hogere stroom ingesteld dan nominaal
Ik weet er te weinig van om dat te beoordelen, maar lijkt me niet goed.
De stroom moet toch de (maximale) nominaal stroom zijn?

Kwam het ook vaak tegen bij motorbeveiligingen en thermische beveiligingen,
die moet je 10% hoger instellen dan de nominaalstroom heb ik heel vaak gehoord.
Was ook gebaseerd op onvoldoende kennis.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 18 november 2022 09:19:47 schreef Toeternietoe:
Ik blijf het vreemd vinden.
Standaard staat de F.O. met een 30% hogere stroom ingesteld dan nominaal
Ik weet er te weinig van om dat te beoordelen, maar lijkt me niet goed.
De stroom moet toch de (maximale) nominaal stroom zijn?

Standaard staat moet ie gewoon op nominaal ingesteld. Uiteraard ga je geregeld over nominaal heen, en is er een instelbare grens waarbij maatregelen genomen worden. Dat heeft dus niks met de instelling van de nominale stroom te maken.

Op 18 november 2022 09:19:47 schreef Toeternietoe:
Kwam het ook vaak tegen bij motorbeveiligingen en thermische beveiligingen,
die moet je 10% hoger instellen dan de nominaalstroom heb ik heel vaak gehoord.

Dat slaat inderdaad helemaal nergens op.
Zowel op een drive als op een thermisch relais gewoon de nominale stroom instellen.

Met nieuwe motoren wel even oppassen dat je een passend thermisch relais gebruikt bij zware aanloop, bv class20 of class30. De standaard class10 redt het niet op nieuwe motoren.