ESC dimmer vervangen door Philips Hue

Hallo,

Ik heb een tweedehands flam kachel gekocht met ventilator. Nu denk ik dat de dimmer kapot is en zou deze graag vervangen.

Is het mogelijk om de ESC dimmer weg te laten, de ventilator rechtstreeks aan een stopcontact te hangen en in een Philips Hue te steken, die ik dan kan dimmen met de afstandsbediening?

Zo kan ik de ventilator van op afstand bedienen.

Zal dit werken of is dit een slecht idee?

De HUE Smartp Plug is een aan/uit relais van 10A en geen dimmer.
Er zijn HUE/Zigbee merk-varianten te koop die wel kunnen dimmen maar die zijn alleen geschikt om gloei- en dimbare ledlampen te dimmen.

Arco

Special Member

De HUE Smartp Plug is een aan/uit relais van 10A en geen dimmer.

Waarom zitten er dan 'feller' en 'zwakker' toetsen op?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://youtu.be/SiBroY5ul5M

In dit filmpje zie je dat de afstandsbediening het stopcontact dimt. Er is in dit voorbeeld natuurlijk wel een lamp aangesloten, dus weet ik niet of het ook zou lukken met de ventilator.

Op dat filmpje zie je dat de HUE Smart Plug met de [1] en [0] knop aan en uit wordt gezet. De dimknoppen worden niet aangeraakt.
Nogmaals: de HUE Smart Plug kan NIET dimmen.

Bij voorbeeld deze smart stekker kan ook dimmen en werkt ook met HUE.
Of je met dit type dimbare stekker ook een motor kunt dimmer valt te bezien. Een motor geeft een andere elektrische belasting dan een dimbare ledlamp dus het kan zijn dat deze smart stekker de motor van de ventilator niet goed dimt, of zelfs defect raakt door verkeerde belasting.

Sine

Moderator

Op 17 november 2022 22:44:49 schreef Jaspervc:
https://youtu.be/SiBroY5ul5M

In dit filmpje zie je dat de afstandsbediening het stopcontact dimt.

Nop, daar zie je dat hij het lampje in en uit schakelt, je hoort het relais in dat schakelbare stopcontact ook klikken.
Dat ding kan niet dimmen.

De afstandsbediening wordt door flips/hue een 'dimmer switch' genoemd, daar houdt alles wat dimmen betreft wel op.

Op 18 november 2022 16:21:47 schreef T-sec:
Of je met dit type dimbare stekker ook een motor kunt dimmer valt te bezien. Een motor geeft een andere elektrische belasting dan een dimbare ledlamp dus het kan zijn dat deze smart stekker de motor van de ventilator niet goed dimt, of zelfs defect raakt door verkeerde belasting.

Dat is in dit geval best mogelijk, hoewel de verpakking er niets over zegt vermoed ik dat deze dimmer werkt met faseafsnijding. Dat is voor motoren (en transformatoren) minder dan ideaal.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 18 november 2022 17:48:42 (38%)