NPO1 in 4K

Op 22 november 2022 18:33:32 schreef Sine:
[...]

"4K" is een term op zich, geen afkorting voor 4000. Niet anders dan "HD", het heeft dan ook niets met SI te maken.

Toch wel. 2K sloeg op 2000 beeldpunten, en zodoende 4K op 4000. maar k is hier niet enkel het voorzetsel, maar meteen de K. vandaar een hoofdletter.
Het kwam niet uit de lucht vallen, 2K is al meer dan 20 jaar oud, daar heeft niemand over gezeurd...

toen zeurde men wel dat je HD geen 2K mocht noemen, er was toen nog een pellicule oorlog aan de gang, dop's wilden het juiste formaat. bij UHD en 4K is dat dan minder een issue, zelfs de dop weet het verschil vaak niet. tenslotte is de resolutie dezelfde, het formaat uiteraard niet.

maartenbakker

Special Member

Op 22 november 2022 15:44:55 schreef rob040:
[...]
Met mijn beperkte kennis en kunde snap ik die redenering niet.
1000 = 1k, ongeacht de grootheid die er achter komt.
Het SI stelsel is duidelijk, k is kilo, K is Kelvin.
Door het langdurig en vaak fout toe te passen wordt het echt niet anders.

"aantal pixels" is geen SI eenheid. Net zoals "aantal bytes" dat niet is. Bovendien gaat het niet om duizendtallen maar om "ruwweg iets in die buurt". Vandaar dat daar al sinds jaar en dag hoofdletters gebruikt werden. Zou je k gaan schrijven, dan verwacht je ook echt een mooie ronde 2000 of 4000 piksels te zien. Geen onsje meer of minder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 19 november 2022 15:23:17 schreef Hubie:
Dat klopt maarten,dat is dit (foto) doosje.
Er hangt ook geen coax meer aan maar een UTP touwtje naar de router\modem maar kan ook via WIfi.

Edit\dat heeft voor en nadelen.Bij storing (vroeger) had je soms wel TV maar geen internet.
Als er nu een storing is heb je nix meer.Het is nu alles of niets.

Voor een draadloos medium vind ik dat je veel snoeren gebruikt :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 19 november 2022 15:23:17 schreef Hubie:
Dat klopt maarten,dat is dit (foto) doosje.
Er hangt ook geen coax meer aan maar een UTP touwtje naar de router\modem maar kan ook via WIfi.

Edit\dat heeft voor en nadelen.Bij storing (vroeger) had je soms wel TV maar geen internet.
Als er nu een storing is heb je nix meer.Het is nu alles of niets.

Of een DVB-T2 kassie van Ali erbij als back-up voor TV signalen? Kost geen drol en het signaal is kneiterhard dat ontvang je vaak op een draadje in de kamer.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145191

Ik moet zeggen dat ik hem nog niet nodig heb gehad. Twee keer een kortdurende storing op de fiber in jaren maar die was binnen 5 minuten verholpen. Voor internet heb ik als back-up de 5G van de telefoon en maak er dan een hotspot van.
Wel leuk om het verschil in beeldkwaliteit te zien op HD. Dat compressed signaal van DVB-T2 is zoveel slechter dan de fiber, op een goede TV bekeken.

@mel Voedingsdraden en wat coax? Tja Ziggo is en blijft een coaxboer :-)