2 van elkaar geisoleerde voedingen.

blackdog

Golden Member

Hi Paulinha_B, :-)

De waarde komt uit de pdf die Sjoerd liet zien.
470uF is te veel als je de piekstromen een beetje in de hand wilt houden.
Is het voor b.v. zoiets als audio electronica neem dan de door mij voorgestelde 10uF of max 47uF.

Werk je met b.v. motortjes, dan zou 470uF een goede optie zijn dan heeft die waarde zeker zijn nut.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

low ESR is hier ook niet nodig, dat is enkel als er grote rimpelstroom door een condensator gaan zoals bij een geschakelde voeding. Dan zorgt die weerstand daar puur warmte. Een low ESR word daar dan minder warm.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik heb een nieuwe print gemaakt.

Is 10x6 cm en 4 voedingen erop. De LM317 zit nu aan de rand en ik zet een 10uF aan de uitgang.

Ik dacht dat je 1000uF per ampere moest hebben, maar blijkbaar is dat bij de LM317 niet nodig. Schema is volgens de datasheet, met protectiediodes.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
blackdog

Golden Member

Hi Sjoed, :-)

Heb je er rekening mee gehouden dat b.v. Schottky diodes van 3-Ampere een dikker aansluitdraadje heeft?
Ook de buighoek van de draden is groter dan de dioden van b.v. de 1N400x Series dioden.

Hier een voorbeeldje van het verschil in grote en de draaddikte.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Dioden-Grote-01.pngs

Wat het verschil is in de dioden is in deze video goed te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=JHjYk0zNv84

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Daar moet ik inderdaad nog even naar kijken, maar het ging mij er voor nu om dat de LM317's nu aan de rand zitten. Ook moet ik de sporen nog iets breder maken etc.

Ik kan de diodes en weerstanden ook rechtop zetten.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Henry S.

Moderator

Op 20 november 2022 20:19:57 schreef Sjoerd Kreyns:
Ik dacht dat je 1000uF per ampere moest hebben, maar blijkbaar is dat bij de LM317 niet nodig.

Dat is een vuistregel, en die is afhankelijk van meerdere factoren die in de datasheet staan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Inderdaad is het niet meer dan een vuistregel, te interpreteren naargelang de situatie. Ik leerde lang geleden zelfs 2200 uF per ampere, maar nogmaals, het is maar een vuistregel.

Misschien wel belangrijk om te verduidelijken: maak een onderscheid tussen de "primitieve" voeding en de stabilisatie. De primitieve voeding omvat trafo, brug en elco; en die elco moet toch wel groot genoeg zijn. Daarna komt dan stabilisatie, normaliter een driepoter met een C aan in- en uitgang. Deze C's kunnen heel wat kleiner zijn, ze zijn vooral belangrijk om eventuele oscillatieneigingen rondom de driepoter te onderdrukken.

De C aan de ingang van de driepoter staat parallel aan de elco van de primitieve voeding; als die twee niet te ver van elkaar zitten - zoals in de geschetste situatie - dan durf ik wel eens de aanbevolen C aan de ingang vergeten, maar wel een niet-elco parallel zetten aan de voedingselco. 100nF of zo, het soort dat je ook over IC's zet van Vcc naar nul.

Een beetje duidelijk, hopelijk?

Op 20 november 2022 20:19:57 schreef Sjoerd Kreyns:
Ik dacht dat je 1000uF per ampere moest hebben, maar blijkbaar is dat bij de LM317 niet nodig.

Onder een zwik aannames, kan je uitrekenen dat 1000uF per A wel ongeveer genoeg is. Daarin speelt of je een 7805 of een LM317 gebruikt nauwelijks een rol.

Bij 50Hz wordt je condensator 100x per seconde, iedere 10ms opgeladen. Als je dan 1A trekt uit een 1000uF condensator dan kan je uitrekenen: I = C dV/dt -> dV = I . dt / C = 1A . 0.01s / 1000uF = 10V. Dat vind ik eerlijkgezegd nogal veel. Voor efficientie zou je de trafo niet 10V boven de minimale werkspanning van de regelaar willen hebben maar bijvoorbeeld 3V. Ik kom dan op ongeveer 3000uF per ampere!

Voor bijvoorbeeld 5V met een 7805 en een 1000uF/A condensator heb je een piekspanning in je trafo nodig van 5V + 3V (V dropout) + 10V (rimpel) + 1.4V (2* Vf van de diodes). Dit is 13.75VAC op de secondaire kant van de trafo. Je haalt een rendement van 33%.

Neem je 3300uF / A dan is de berekening hetzelfde, maar heb je maar 5+3+3+1.4 = 12.4V piekspanning nodig. Een 9V trafo voldoet, je hebt een rendement van rond de 50%.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Of een brugcel gebruiken, dus 100Hz rimpelspanning. En ook zonder te berekenen ben je er snel genoeg achter of de schakeling niet goed is.
Dat zag ik ook vaak bij Philips TV's zaten er weer wat onderdelen met de hand gesoldeerd aan de printspoorzijde van de print. Nou wil ik niet beweren dat berekenen zinloos is, maar het kan ook on the fly als iemand niet handig is met rekenen.

Op 20 november 2022 21:56:31 schreef rew:
Dat vind ik eerlijkgezegd nogal veel.

Je berekening klopt, maar in die tijd dat je de condensator leegtrekt wordt hij ook gevuld door de trafo. De laadduur in het begin van die 10 msec is niet nul seconde. Bij een hoge inwendige weerstand van de trafo kan je dus toe met een kleinere capaciteit want de laadtijd is langer. Dat voelt tegennatuurlijk aan. Het nadeel is wel dat de voedingsspanning over de afvlakelco sterk oploopt bij lage belasting.

blackdog

Golden Member

Hi,

Vuistregel voor dubbelfasige gelijkrichting, 1-Ampere en 10.000uF bij 50Hz geeft 1-V Top-Top rimpelspanning.

Dus 1000uF bij 1-ampere geeft 10V Rimpelspanning bij 50Hz netfrequentie en dubbelfasige gelijkrichting.
Dit is makkelijk te schalen als je dit onthoud.

Er zijn meer afhankelijkheden voor de uiteindelijk gemeten spanning(op de scoop) zoals de Ri van de trafo, nauwkeurigheid van de bufferelco enz, maar het is een goede basis regel.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 20 november 2022 22:30:57 schreef ohm pi:
De laadduur in het begin van die 10 msec is niet nul seconde.

Dat klopt. Maar: het zal ongeveer 5 - 10% van de tijd zijn dat de condensator geladen wordt. Dat is niet zo veel. Het effect hiervan is dat de rimpel uiteindelijk iets minder wordt dan op mijn manier uitgerekend. Dat vind ik een prima "afronding" om net wat meer marge op de "gewenste beschikbare dropout spanning" te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Voor diegene die geinteresseerd is, ik heb een interessante video gevonden:

Linear Voltage Regulators - Why is the Output Capacitor so small?
https://www.youtube.com/watch?v=p9aaPZwRAs0

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Sine

Moderator

Dat wil je sowieso niet, van een flinke uitgangscap wordt de regelaar instabiel. Zeker LDO's zijn daar heel erg niet blij mee.

blackdog

Golden Member

Hi,

Er zijn een hoop voorwaarden bewtreffende de uitgang condensator van een electronische lineaire regelaar.

De functie van de condensator aan de uitgang is niet die van het onderdukken van de 50/100Hz rimpel die aan de ingang van die regelaar staat!
De condensator aan de uitgang heeft als functie de regelelectronica stabiel te houden en als buffer voor de hoge frequenties als gevolg van belasting variaties.
De meeste lineaire regelaars hebben geen grote bandbreedte, dus er is wat capaciteit nodig aan hun uitgang om snelle variaties van de belasting op te vangen.
Bij de meeste lineaire regelaars is dat gemiddeld goed opgelost door de fabrikanten, ze zijn niet voor niet zo populair!

Maar nu het puntje wat Sine aangeeft, moderne "Low Drop" regelaars (deze hebben vaak minder dan 0,5V verschil spanning nodig tussen in en uitgang)
Kunnen veel minder goed omgaan met bepaalde capaciteits grote aan hun uitgang, als je als gebruiker zomaar aanneemd dat het wel het zelfde zal zijn als bij een LM317/7800 series regelaars dan heb je het mis.

Altijd in de datasheet kijken als je geen "normale" regelaar gebruikt, maar zelfs al is het wel een normale regelaar en je gebruikt een grote uitgangs elco i.v.m. aansturen van een motortje, dan zal je toch de datasheet in moeten duiken en dan zijn b.v. ook beveiligings dioden nodig.

Er zijn tegenwoordig zeer snelle lineaire regelaars te koop en ook nog eens met een zeer laag ruisgetal.
En nee, die kan je niet zomaar overal in planten, dat wordt echt de datasheet bestuderen om te zien hoe je ze binnen hun specs houd en het stabiel blijft,
doe daar vooral geen aannames bij. ;)

Voor de beste manier van het toepassen van condensatoren over een uitgang van een lineaire voeding (ik zeg steeds geen SMPS!) kan je vaak voor een beter resultaat twee RC comby's over de uitgang gebruiken.
Dit is zichtbaar in mijn dikke NA-01 voeding hier op CO te vinden, dit zorgt voor wat extra regelbandbreedte.
Ik heb zelfs met drie secties getest, dit omdat ik de power sectie erg snel had gemaakt tot 1MHZ en een lage impedantie wou hebben met goede regeleigenschappen.
Dit is natuurlijk de puntjes op de "i" zetten bij een speciale voeding, bij de meeste lineaire voedingen is 1x een goed gekozen elco bijna altijd voldoende.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.