halogeen vervangers in LED, r7s bouwlamp bestaat nog? niet?

Beste leden,
Ik heb twee mooi oude halogeen bouwlampen staan. Mooie armaturen, maar 2000w halogeen is natuurlijk niet meer van deze tijd. Ik dacht ik draai er even een r7s led vervanger van dezelfde lengte (324mm) in, zoals ik ook deed met een halogeenlamp in mn woonkamer (118mm) maar wat schetst mijn verbazing? Helemaal niet te vinden. Bestaan deze lengtes gewoon niet? Wat vreemd zou dat zijn toch?

benieuwd of iemand hier al tegen aan liep ...

Arco

Special Member

Een 2000W lamp is van geen enkele tijd... :)
(is hetzelfde vermogen als een vuurtorenlamp!...)

Ik denk dat de warmteafvoer niet gaat lukken bij zulke zware ledlampen.
(gloeilampen vinden het fijn om warm te worden, maar ledlampen helemaal niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

2000 watt vervanger in een r7s formaat ga h=je waarschijnlijk niet vinden, de koeling van die dingen is een ramp. Nieuwe 500 watt led voor sportvelden zijn van die mooie platte ledplanken.

Als het voor de sier is kun je er toch een kleinere led inmaken bv 2 kleine r7s aanelkaar gehobbyd.

Omdat voor deze halogeen geen vervanger is voor hetzelfde armatuur kun je dus ook nog gewoon een 2000 watt r7s kopen.

het voetje in het armatuur aanpassen naar 118mm en klaar. er zijn wel grotere r7S ledlampen geweest maar die geven slecht licht en hebben geen lange levensduur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke dankje voor de input. Ja ik dacht "gewoon" een led buis van 324mm met verbuik van een watje of 300. Net zoals mijn oude 300w buisje nu een 5 wat led buisje is, maar blijbaar gaat dat niet.

Ja r72 2000w bestaat nog, maar dat verbruikt gewoon te veel energie om te kunnen betalen. Dat is bijna 2,- euro per uur, als die lamp aanstaat.

Ik kan een led-bouwlamp kopen idd, maar ik dacht gewoon zonde om die armaturen weg te gooien. De esthetiek is geen hoofdzaak, maar ze zijn wel goed gemaakt en zien er ook wel okay uit, dus buisje vervangen leek me ideaal. geen optie dus.
Mss over een jaartje of wat technologie verbetert en kan het wel (?)

Op 19 november 2022 21:14:55 schreef Gameonedne:
Oke dankje voor de input. Ja ik dacht "gewoon" een led buis van 324mm met verbuik van een watje of 300. Net zoals mijn oude 300w buisje nu een 5 wat led buisje is, maar blijbaar gaat dat niet.

Ja r72 2000w bestaat nog, maar dat verbruikt gewoon te veel energie om te kunnen betalen. Dat is bijna 2,- euro per uur, als die lamp aanstaat.

Ik kan een led-bouwlamp kopen idd, maar ik dacht gewoon zonde om die armaturen weg te gooien. De esthetiek is geen hoofdzaak, maar ze zijn wel goed gemaakt en zien er ook wel okay uit, dus buisje vervangen leek me ideaal. geen optie dus.
Mss over een jaartje of wat technologie verbetert en kan het wel (?)

Ik denk eerder uitsterf beleid, zoals ik eerder zei is een 50watt led plak veel beter te koelen dan een r7s formaat.
bv onderstaande 50 watt, schroef je zo op een koelblok.
https://www.leds-buy.nl/media/catalog/product/cache/5/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/5/0/50w-cobpowerled-koudwit-4000k-4.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Op Ali vond ik busvormige LED filamentlampen voor dergelijke bouwlampn, maar of de lengte en de lichtstroom voldoet durf ik niet te zeggen.

Heb je hier wat aan?:
https://nl.aliexpress.com/item/4000226627212.html?gatewayAdapt=glo2nld

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 19 november 2022 22:29:41 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 november 2022 22:21:20 schreef Tidak Ada:
Op Ali vond ik busvormige LED filamentlampen voor dergelijke bouwlampn, maar of de lengte en de lichtstroom voldoet durf ik niet te zeggen.

Heb je hier wat aan?:
https://nl.aliexpress.com/item/4000226627212.html?gatewayAdapt=glo2nld

nee zeker, die ken ik, die heb ik ook in mn woonkamer in een normale vloerlamp gedaan. Maar ik was verbaast te ontdekken dat 118 de langste maat is in led. Of iig dat 324mm niet bestaat.

Dus conclusie: r7s in led 324 zal er nooit komen. Het armatuur is in principe onbruikbaar, tenzij je 2,- per uur wilt betalen dat ie aanstaat met een traditionele halogeenbuis.

Tidak Ada

Golden Member

Kan je niet twee van die kleinere R7s in de lengte naast elkaar monteren?

BTW:
Ik loop naar die lampen te kijken om in een lamp, die ik van een TV-beeldbuis heb gemaakt te stoppen. Er zit nu een 2 G6,3 halogeenlampje in 24V 100W.

Doorgang van de hals is 24 mm. Dat zou kunnen, maar ik ben bang dat die vultip het ding net te groot maakt. Zou je voor me willen nameten?
Ik weet niet of ik die vulnippl er straffenloos af kan slijpen. De lamp zou met argon of watersrtof gevuld kunnen zijn voor een betre warmteoverdracht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

R72 LED varianten in klassieke glazen buis zijn sowieso een drama qua warmtehuishouding en zijn na enige branduren meestal al snel defect.
Ik heb lange tijd geleden al eens een aantal soorten getest, kwamen niet verder dan 2 a 3 maanden en dan belde de klant weer dat ze defect waren.
Wat er nu verkocht wordt is meestal troep van het Chinese Ajam Lighting.

Philips en Osram hebben goede R7s ledvervangers maar die geven naar verhouding niet bijzonder veel licht en zijn ook redelijk dik waardoor ze niet altijd in het originele armatuur passen, of het ziet er niet uit.
Een ook hier heb ik met Osram slechte ervaringen, ook vaak snel kapot, vooral de dimbare 78mm versies. Worden veel te heet.
De lichtopbrengst van R7s ledvervangers is sowieso altijd matig dus persoonlijk zou ik of halogeen blijven gebruiken, of het hele armatuur vervangen.

De >118mm langere R7s halogeenbuizen ga je lastig tot niet vinden in LED. Waarschijnlijk (vanzelfsprekend) is hier geen markt voor.

Op 19 november 2022 15:25:02 schreef Gameonedne:
Beste leden,
Ik heb twee mooi oude halogeen bouwlampen staan. Mooie armaturen, maar 2000w halogeen is natuurlijk niet meer van deze tijd. Ik dacht ik draai er even een r7s led vervanger van dezelfde lengte (324mm) in, zoals ik ook deed met een halogeenlamp in mn woonkamer (118mm) maar wat schetst mijn verbazing? Helemaal niet te vinden. Bestaan deze lengtes gewoon niet? Wat vreemd zou dat zijn toch?

benieuwd of iemand hier al tegen aan liep ...

Ik koop niet zo vaak lampen, maar bij https://www.samelight.nl/ slaag ik ALTIJD!
LED r7s: Osram LED R7s in lengtes 7,8cm en 11,8cm
De gewone R7s halogeen: https://www.samelight.nl/halogeen/halogeen-r7s

Hij zoekt R7s LED in 324mm lengte, geen 78mm of 118mm. Dat is een lastige.

189mm is de langste maat, 135mm bestaat ook.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003214153039.html

324 heb ik nooit gezien, 331/332 wel. zeker van die maat 324 en geen 331?
https://gloeilampgoedkoop.be/halogeen-buis-2000w-334mm-r7s.html

in een fuser van een A3 printer misschien? die zou 30-35cm lang moeten zijn. daar zal vast wel lager dan 2000w in bestaan.

zelf iets maken misschien met filament leds aan elkaar? hier zit immers ook lang filament in.
https://mb.fqcdn.nl//square768ng/5041916/buis-xxl-filament-spiraal-led-8w-e27-240v-2200k-dimbaar-goud.jpg

en deze is 30cm lang (binnen filament dus een 25cm). 5W (60W licht). misschien kan je van die voet met 2 draden naar de zijkant komen zodat ze contact maken in jouw 32cm aansluitvoet???
https://kolorowekable.pl/28856-large_default/wall-lamp-s14d-with-transparent-linear-bulb-30cm-silver-zangra.jpg

https://kolorowekable.pl/28857-thickbox_default/wall-lamp-s14d-with-transparent-linear-bulb-30cm-silver-zangra.jpg

deze lampen zijn S14D van model
https://www.laboutiquedesampoules.com/2460-large_default/tube-led-30cm-culot-central-s14d-SYLVANIA.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

philinea bakjes nog ledvervangers voor maken is helemaal zonde, die rommel eraf meppen en iets nieuws erop. die bakjes waren altijd al troep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 19 november 2022 15:25:02 schreef Gameonedne:
Beste leden,
Ik heb twee mooi oude halogeen bouwlampen staan. Mooie armaturen, maar 2000w halogeen is natuurlijk niet meer van deze tijd. Ik dacht ik draai er even een r7s led vervanger van dezelfde lengte (324mm) in, zoals ik ook deed met een halogeenlamp in mn woonkamer (118mm) maar wat schetst mijn verbazing? Helemaal niet te vinden. Bestaan deze lengtes gewoon niet? Wat vreemd zou dat zijn toch?

benieuwd of iemand hier al tegen aan liep ...

Zo vreemd is dat niet, bouwlamp vervangers zijn grote "LED-planken" , dat gaan ze niet proberen in een buisje te frotten :

https://www.ledlichtdiscounter.nl/100w-breedstraler-flood-light-6000k.…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

had van de week een kapotte bouwlamp, 4x 100W led in een opblaasbare "zak" op hoog statief. echter goed vervuild door de 2 interne fans. van de 4 leds werkten er nog 2 half. het alu plaatje onder de leds was blauw aangelopen, duidelijk oververhitting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 21 november 2022 17:58:05 schreef testman:
philinea bakjes nog ledvervangers voor maken is helemaal zonde, die rommel eraf meppen en iets nieuws erop. die bakjes waren altijd al troep..

Ik vind het mooi spul. Zo'n lamp met E27 fitting die fcapri toont heet ook wel "Colorenta" en die verkocht ik laatst nog aan iemand die mooi gelijkmatig licht wil hebben voor productfotografie. Dat kan natuurlijk ook best met LED's, maar dat kan ook best z'n nut hebben in andere bouwvormen dan TL, en dan heb ik het nog niet over het decoratieve effect. Philinea worden ook wel "architectural" lampen genoemd, en hoewel veel minder flexibel dan de huidige custom LED-oplossingen, werden daar ook vroeger al creatieve dingen mee gedaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je hebt niet gelezen wat ik schreef, philinea is het plastic gloeilamp bakje van philips met die steekvoet waar een staaf gloeilamp inzit. enge dingen zijn dat. met insteken niet zelden dat zo'n kreng in je handen kapotsprong. ze waren op tv in NL soaps altijd in trek, want geen knipperen zichtbaar wat een tl wel heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 november 2022 17:58:05 schreef testman:
philinea bakjes nog ledvervangers voor maken is helemaal zonde, die rommel eraf meppen en iets nieuws erop. die bakjes waren altijd al troep..

Ik ben er heel blij mee! Heb 'npaar jaar terug nog een 6W Osram LEDinestra gekocht voor boven de wastafel. Geeft veel en aangenaam licht, en geen gedoe met moeilijke armaturen.
Wordt wel bediend met schakelaar naast de deur. Knopje op de voet zelf is inderdaad niks.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 november 2022 23:47:18 schreef testman:
je hebt niet gelezen wat ik schreef, philinea is het plastic gloeilamp bakje van philips met die steekvoet waar een staaf gloeilamp inzit. enge dingen zijn dat. met insteken niet zelden dat zo'n kreng in je handen kapotsprong. ze waren op tv in NL soaps altijd in trek, want geen knipperen zichtbaar wat een tl wel heeft.

Ik heb prima gelezen wat je schreef. Philinea is de philipsnaam van het architectural lampensysteem. Misschien heb je er voor de toepassingen waar jij ze tegenkwam volkomen terecht een hekel aan, er waren ook nog knuppels die die dingen onder keukenkastjes monteerden en dat was ook doffe ellende... Maar dat betekent niet dat die dingen waardeloos waren en de LED-vervangers onterecht op de markt worden gebracht. Sowieso knijp je die niet stuk bij het verwisselen...

Als TL-alternatief had je er nog een voordeel bij naast het niet knipperen: de armaturen waren flink slanker wat een voordeel was bij het opnemen in een interieur, en in combinatie met de wat dikkere buis is dat ook nog televisiegenieker dan een 8W TL5'je.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Ik heb nog een stel van die Philinea's hangen - al zeker 50 jaar oud. Inderdaad, met gloeilampen. Die gaan er 2x per jaar uit voor schoonmaken. En verder... Ach, deze lampen zijn al zeker een jaar of 10 oud. Ik heb er nog een stuk of 15 bij geërfd. Het zal mijn tijd wel duren.

Op 21 november 2022 16:15:16 schreef fcapri:
189mm is de langste maat, 135mm bestaat ook.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003214153039.html

324 heb ik nooit gezien, 331/332 wel. zeker van die maat 324 en geen 331?
https://gloeilampgoedkoop.be/halogeen-buis-2000w-334mm-r7s.html

Klopt, de 324mm is zelf opgemeten maar geen standaard maat, zo is er naast 331mm/332mm ook een 350mm variant maar tegenwoordig hoofdzakelijk in infrarood voor de terrasverwarming.

Ook hier kun je een 320mm halogeenbuis van 2000W vinden. Voor wie dit nog zou willen.

(Bailey heeft volgens zeggen o.a. de oude voorraden van Philips opgekocht en kan zo nog enige tijd de oude lichtbronnen blijven verkopen.)

Op 22 november 2022 05:19:01 schreef EricP:
Ik heb nog een stel van die Philinea's hangen - al zeker 50 jaar oud. Inderdaad, met gloeilampen. Die gaan er 2x per jaar uit voor schoonmaken. En verder... Ach, deze lampen zijn al zeker een jaar of 10 oud. Ik heb er nog een stuk of 15 bij geërfd. Het zal mijn tijd wel duren.

De Philinea's is altijd al een energieslurpend buitenbeentje van Philips geweest, vanwege zijn constructie niet vaak gewaardeerd door de installateur c.q. onderhoudspartij.
Evengoed zijn er veel van geinstalleerd en is er daardoor nog enige vraag naar nieuwe lichtbronnen, waardoor de Philinea ledvervangers ook nog gewoon te koop zijn.

Maar als eerder geschreven zul je lastig tot geen 331/332mm halogeenbuis ledvervanger gaan vinden. Daar is meestmogelijk geen vraag naar omdat de toepassing hoofdzakelijk in bouwlampen is geweest, die inmiddels zijn vervangen door een heel scala aan vele soorten LED bouwlampen.

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat het voor TS de beste oplossing is om meerdere van die Chinese r7s lampen in lijn te monteren door meerdere 'fittingen' achter elkaar te zetten.
Maar een 2000W vervanging lijkt me science fiction...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Een LED-paneel armatuur kopen, lijkt me de meest praktische oplossing. Ik snap nooit zo goed dat zulke hoge vermogens nog zo lang gangbaar zijn geweest in halogeen. Een hogedruklamp was al jaren lang een haalbare oplossing.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 22 november 2022 11:59:50 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op 22 november 2022 11:58:54 schreef maartenbakker:
Ik snap nooit zo goed dat zulke hoge vermogens nog zo lang gangbaar zijn geweest in halogeen. Een hogedruklamp was al jaren lang een haalbare oplossing.

Kleur ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.