Ferrietstaaf-VLF-Antenne

Hubie

Special Member

@FET:Ik ga de antenne demonteren en alles nog een keer,met en zonder ferriet,meten.
Je vroeg waar die frequenties vandaan komen?Zie punt 5 van de Quick Guide op de foto.

De L-C Meter heeft geen vaste maar meelopende freq voor het meten begrijp ik hier uit.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 30 november 2022 02:25:25 (21%)

mel

Golden Member

Zou je met een raamantenne niet een beter resultaat krijgen? of worden de afmetingen dan te groot?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Mel: De verhouding van de afmetingen van een raam antenne t.o.v. een ferroceptor antenne met dezelfde omvatte flux is ongeveer een factor 135.
De lengte van de ferroceptor staven speelt ook nog een rol, maar dit is binnen plus en min 30 %.

Je moet alleen de oppervlakte van de ferrietstaven vergelijken, dus NIET de oppervlakte van de te ruime luchtspoel er om heen. Die ruime wikkeling werkt zelfs averechts.

Vergelijking met een luchtspoel: zelfs met 20 ferrietstaven van 20 cm lang en 1 cm diameter heb je een oppervlak van 20 * PI * 0,5 * 0,5 cm^2 = 15,7 cm^2 en een loop antenne die dezelfde flux omvat zou dan 135 * 15,7 cm^2 moeten zijn of 2400 cm^2 of pakweg 50 bij 50 cm. En dan is er een voordeel voor de loop antenne: de Q kan hoger dan 200 zijn en dat is bij ferroxcube niet mogelijk. Maar de hoge Q op 17,2 kHz geeft een onpraktische bandbreedte.

Het aantal wikkelingen maakt niet uit, alleen de oppervlakte is van belang. En met een enkele wikkeling zul je tegen een te lage Q aanlopen tenzij je iets speciaals doet in de aanpassing.

En nog iets: een loopantenne moet absoluut NIET met aarde gekoppeld worden en zwevend werken i.v.m. het voorkomen van ongewenste E-veld gevoeligheid. Dus een koppelspoel gebruiken.

Dus ja: een loop hoeft helemaal niet zo groot te zijn.

Hubie

Special Member

Bijna altijd hangt er wel een ruisvrij versterkertje aan een ferrietstaaf of loopantenne.
Met mijn antenne zonder versterking aan de ontvanger kwam ik met uitrichten en afstemmen op deze cijfers.
DCF77 = S 4,RTTY weerstation op 136 KHz = S 7,BBC 4 op 198 KHz = S 1

BBC 4 kwam maar net boven de ruis uit.

@Hubie: in Sliedrecht is de veldsterkte van 198 kHz hoger dan die van DCF77. Een frequentieafhankelijke gevoeligheid is mogelijk, maar dat kan zeker geoptimaliseerd worden.

Hubie

Special Member

Dat klopt als een bus Brightnoise,dat verschil in veldsterkte is goed te zien als ik de actieve antenne inschakel.
DCF77 = S9. BBC 4 = S9 + 40dB... Dat is knuppelhard...

Hubie

Special Member

Hoi,@FET:Ik heb nog een keer gemeten en het volgende kwam er uit(foto's)

Heb ook het artikel van G2BZQ er nog eens bij gepakt.
Zijn koppelspoel zit strak over de hoofdspoel.
De afstand tussen mijn hoofd en koppelspoel is bijna 7 mm. Dat lijkt mij te veel.
Ik ga een nieuwe koppelspoel wikkelen op dun stevig karton en dan nog eens meten/luisteren.

@Hubie, die afstand tussen de spoelen is echt wel goed en hoeft niet kleiner te zijn. De koppeling tussen de beide spoelen mag gerust groter worden, zonder dat dit merkbare gevolgen kan hebben.
Het is met name het aantal windingen van de koppelspoel welke de koppelfactor bepaald.
Als je nu lengte van de wikkelingen grote spoel neemt en daarvan 1/6e neemt is ongeveer de wikkel lengte van de koppelspoel, uiteraard van dezelfde draad diameter.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

@Martin V:De spoel van G2BZQ = 28 cm en zijn koppelspoel= 3,6 cm.
Mijn spoel = 36 cm en de koppelspoel 4,6 cm dus de verhoudingen zijn dan gelijk.
G2ZBQ geeft alleen de bewikkelde lengte aan van de spoelen,niet het aantal windingen.Er komt nog bij dat de afstand tussen de ferrietstaven en de hoofdspoel ook al een streep of 5 is.Mijn gevoel(natte vinger) zegt dat die afstand kleiner moet.
Maar ik ben te stom om dat uit te rekenen,vandaar de vraag. ;-

Hi Hubie,

Jammer dat de kerstuitzending van SAQ niet doorgaat ivm Corona.
Even een antenne geknutseld met een 200x10 ferrietstaaf uit Bulgarije. 150mm bewikkeld, ongeveeer 16 mH.
Daar overheen een 15 mm koker. 22mm bewikkeld.

Moet nog op een mooi plaatje plexiglas. En nog iets omlaag in frequentie.
Genoeg voor vandaag,

groeten,

Henk

fatbeard

Honourable Member

Op 25 november 2022 07:44:38 schreef mel:
Hoe kom jij aan die ferrietstaven?die zijn volgens mij net zo zeldzaam als de steen der wijzen :P

Wellicht de spreekwoordelijke mosterd, maar toch: Met Google zoeken op “ferrite+rod”

Dat zet zowel het begrip wijsheid als steen onder druk... :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hubie

Special Member

Op 23 december 2022 01:08:53 schreef Camino1:
Hi Hubie,

Jammer dat de kerstuitzending van SAQ niet doorgaat ivm Corona.
Even een antenne geknutseld met een 200x10 ferrietstaaf uit Bulgarije. 150mm bewikkeld, ongeveeer 16 mH.
Daar overheen een 15 mm koker. 22mm bewikkeld.
[bijlage]

[bijlage]

Moet nog op een mooi plaatje plexiglas. En nog iets omlaag in frequentie.
Genoeg voor vandaag,

groeten,

Henk

Hoi Camino 1,ik heb een nieuwe koppelspoel gemaakt maar nog niet aan gemeten.Ook moet ik nog een versterkertrapje bouwen.Voor de antenneversterker probeer ik de simpele 1 transistor schakeling van de raamantenne van pa0kls.( schemaatje heb ik even niet paraat)

Hi Hubie,

Een actieve breedband antenne lijkt me inderdaad beter dan een passieve afgestemde.
Woensdag een plexiglas voetje maken voor de ferrietstaaf.
Ik heb een fraaie houten tuindeur waar een raamantenne op kan.
Die hoeft trouwens maar 90 graden te draaien volgens mij.
Dan heb ik nog een LZ1AQ AAA-1c magnetic loop antenne.

Om alles te vergelijken een Rohde & Schwarz HFH 2-Z2 die als referentie gebruikt gaat worden. 9kHz tot 30 MHz. Helaas heb ik het prachtige statief op de foto niet.

Alles meten met een 14 bits Perseus ontvanger.

Ha Hubie,

Ik gebruik een bol 28 cm rond om dezelfde capaciteit te bereiken moet jij met de spoel 2,5 meter zijn |:(
Of is er een speciale reden dat je een spoel gebruikt ?
Het slechtste component in de elektronica is een spoel..... maar goed als het nodig is.
De antenne van @Camino1 heeft dan de voorkeur rond ruit vierkant maakt niet uit !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 december 2022 20:02:56 schreef Camino1:
Ik heb een fraaie houten tuindeur waar een raamantenne op kan.
Die hoeft trouwens maar 90 graden te draaien volgens mij.

Nee, dat is niet genoeg om de hele cirkel te bestrijken. Je kijkt wel tegelijk twee kanten op (en hebt dus twee maxima en ook twee nullen), maar dat is dan samen nog maar 180 graden.

Stel, je spoel (deur) kan draaien tussen 0 en 90 graden. Dat is tegelijk alles tussen 180 en 270 graden. Maar de hoeken tussen 90 en 180, en tussen 270 en 360, kun je zo niet maken.
Ik had hetzelfde met mijn 'deurantenne' (weer eens iets anders dan een raamantenne) op zolder, maar daar kwam het gelukkig toevallig goed uit voor SAQ en voor de storing uit de cv-ketel.

@Hubie, ik zie dat ik je mooie foto's nog niet bekeken heb. Excuus! Van 't weekend ga ik ze eens bestuderen en wat met de getallen spelen. Geen idee wat daar uit komt, maar wat oefening is nooit weg.

Net het boek Electromagnetic Engineering van Harrington ontvangen. Maar dat had ik helemaal niet besteld; ik verwachtte Electric Transmission Lines van Skilling. Wat blijkt: dat staat ook op de pakbon. Mopper.
Maar Harrington behandelt wel jouw spoelen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 23 december 2022 21:48:49 schreef electron920:
Ha Hubie,

Ik gebruik een bol 28 cm rond om dezelfde capaciteit te bereiken moet jij met de spoel 2,5 meter zijn |:(
Of is er een speciale reden dat je een spoel gebruikt ?
Het slechtste component in de elektronica is een spoel..... maar goed als het nodig is.
De antenne van @Camino1 heeft dan de voorkeur rond ruit vierkant maakt niet uit !

Groet,
Henk.

Ja ok Henk,toch zijn er wel bedrijven die prof ferrite rod antennes maken.Edit[url]http://www.spezialantennen.eu/ferritantennen/hfaferritantennen/index.p… Maar die zijn 75 cm lang en 5 cm doorsnee.

@FET,mooi als je er nog een keer aan gaat rekenen.

@Fet,

Nee, dat is niet genoeg om de hele cirkel te bestrijken. Je kijkt wel tegelijk twee kanten op (en hebt dus twee maxima en ook twee nullen), maar dat is dan samen nog maar 180 graden.

Stel, je spoel (deur) kan draaien tussen 0 en 90 graden. Dat is tegelijk alles tussen 180 en 270 graden. Maar de hoeken tussen 90 en 180, en tussen 270 en 360, kun je zo niet maken.
Ik had hetzelfde met mijn 'deurantenne' (weer eens iets anders dan een raamantenne) op zolder, maar daar kwam het gelukkig toevallig goed uit voor SAQ en voor de storing uit de cv-ketel.

Je hebt helemaal gelijk. je kan 0-90 en (0+180)-(90+180) maken. Niet zo erg de deur kan meer dan 180° draaien.

Ha Hubie,

Ja dat klopt die maak ik ook geschikt voor heel laag < 10 kHz, maar is dat nodig voor jou toepassing ?
Ik denk dat het een stuk simpeler is om een E veld antenne te maken en geen spoel !
Het idee van een magnetische antenne bestaat niet |:( de fictie omdat je een spoel gebruikt.
Het magnetische component van de orthogonale foton is dezelfde als,
het elektrische component alleen onder een ander hoek bezien.

Het gaat er uiteindelijk om dat ( in een bepaalde richting ) een resonantie gecreëerd wordt waardoor,
het ( elektron ) in het atoom in extase gebracht wordt.
Hier zijn nog heel veel open einden dus houden we het bij spanning en stroom verdeeld over de geleider !
Jij weet ook wel dat een spoel alleen geen resonantie kring kan vormen,
je zult ook het elektrische component in de tijd moeten bewaren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.