Hybride omvormer

hoeveel denk je zo op te wekken op een dag?
ik had vandaag 2,5kWh met 24panelen
gisteren de volle 4kWh en de dag ervoor 2kWh

ik heb een verbruik van 31kWh vandaag, 21,5kwh gisteren en 20,6kWh de dag ervoor. grootste verbruik is dan ook savonds als de verwarming draait (warmtepomp).

hoeveel kost je accu aan slijtage voor 1x op te laden en te ontladen?

een 5kWh accu kost je ongeveer 5000€.
met 1 volledige laadcyclus heb je dan 5kWh uitgespaard of het equivalent van 4€ aan electriciteit (als je gratis kan opladen met zonnestroom).
op 1000 laadbeurten heb je dan 4000€ bespaart. je accu moet dus al 1200-1300 laadbeurten halen om break even te zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Victron Multiplus 2, 48V accuset, Cerbo en eea aan elkaar scripten als je leverancier een api heeft, dan kun je met Node-RED eea koppelen.

Zoek eens op Victron ESS.

voorbeeldje:
https://www.youtube.com/watch?v=fHwQ0ZE6olI

Maar zolang je nog kan/mag salderen is het financieel nog niet heel interessant. Een beetje Victron Multiplus kost je snel 2000-3000 euro (dit soort dingen ga je niet met een 1000VA dingetje doen).

Cerbo en alle accessoires/bekabeling/zekeringen tikken ook leuk aan (1000 euro ben je zo).

Een accu tikt ook nog leuk aan, een 11kWh accutje kost ook snel 4000-4500 euro.

MPPT laders die meteen naar DC gaan zitten ook snel op 800-1200 euro en je moet je stringsspanningen wel zodanig aansluiten dat je binnen de range blijft van die dingen (Werken meestal met 100-500V, waarbij 150-250V de wat meer betaalbare zijn de MPPT RS serie is nog een stuk duurder)

Of natrium-ion een geschikte accu soort is... Dat is, net zoals Redox flow, nogal een vrij experimentele techniek.

Voor thuis/kleinschalig gebruik zie ik meer nut in LiFePO4. Niet de onveiligheid van Li-ion, wel een stuk hogere energiedichtheid dan bv een natrium-ion accu.

Zo'n 11kWh LiFePO4 accu hang je gewoon als een powerwall aan de muur, net zoals een multiplus. Tenzij je heel veel ruimte hebt zie ik natrium-ion of redox flow batterijen niet echt, in NL, als optie nog.

Met de huidige zoninstraling 12x400WP = 4800WP x 0,8 (jaargemiddelde)zon 10,5 KWH per dag.
Je wekt in december zon 3 % van een jaar op en in juli 13%
Dus in December zou ik zon 3,7 KWH per dag gemiddeld moeten opwekken en in Juli zon 16 KWH.

Daarbij wil ik gebruik maken van Natrium Ion accu's welke zo'n 4000 Laadcyclussen mee gaan en zonder schade 100% ontladen kunnen worden.(en ook niet kunnen branden)
Kosten 1800 euro inc BTW voor 2,7KWH.

Ik heb absoluut niet alle wijsheid in pacht.
Echter heb ik wel al wat research gedaan waardoor met alle variabelen bij elkaar best de kans bestaat dat dit rendabel gaat worden.

Thanks allemaal

Ziet er inderdaad behoorlijk uit zoals ik het wil gaan maken.
Of het rendabel wordt is natuurlijk niet zeker. maar moet toch een omvormer aanschaffen. kan het maar beter een multiplus zijn. Wel jammer dat deze dan niet zonder accu functioneert. maarja, stof tot nadenken. Wel al een hoop wijzer!:D

Let wel dat je niet alle modellen multiplussen later kunt opschalen

De 8KVA kan bv niet in parallel bedrijf gezet worden om maar 1 te noemen.

En bij een quatrro kan dat wel, maar dan moet je externe maatregelen nemen dat dat ding in eilandbedrijf gaat bij een stroomstoring.

ik heb dus 24 panelen hé, 8200Wp en ik wek nu slechts 3-4kWh op en er is nog zon. ik heb dagen in november dat ik 1,2kWh haal. bij volle zon haal ik nog eens 10-15kWh, maar dat minderd aardig deze maanden (in de zomer doe ik 45kWh op een zonnige dag).

ik heb 5300kWh opgewekt van mei tot nu

het is nog behoorlijk zonnig nu geweest, maar november leverde me 186kWh op op 3weken tijd. dus met een weekje erbij komt dat op 232kWh deze maand.
in de zomer haal ik bijna 1200kWh
als november 3% haalt, dan zou ik 270kWh moeten halen.
december haalt 2% . ik schat 140-150kWh te halen in december.

met mijn berekeningen moet ik nog dubbel zoveel panelen halen om iets rendabel te zijn in de winter.
om mijn verbruik te dekken op een regenachtige dag moet ik +300panelen zetten.

ik overweeg een windmolen (of meerdere kleine) bij te zetten voor de wintermaanden en snachts. mijn nachtverbruik zit op 80-90W nu, als ik dat compenseer, verlaag ik veel kost.

ik zou eens een goeie berekening maken van:
1) wat verbruik je per dag en wat kost die stroom
2) hoeveel ga je opladen
3) wat brengt die energie op.

voorbeeld:
1) verbruik 5kWh overdag dat je bv 40ct/kWh kost, 2€ kost
2) 2,5kWh opwekken overdag en in je accu steken
3) die 2,5kWh savonds op het net zetten en daar 60ct/kWh voor krijgen = 1,5€
4) afschrijving die speciale omvormer en je accu slijtage.
natrium-ion accu kost 1680€ voor 24V 112Ah. dat is 2,6kWh. 4000 laadbeurten, dan kost 1 laadbeurt u 42ct.

eindresltaat: 2€ energie ingekocht, 1,5€ energie betaald gekregen, 0,42€ slijtage. kost je 2-1,5+0,42 = 0,92€/dag in de winter

en dan kijken of je niet goedkoper bent met de zonnestroom direct te gebruiken.
1) 5kWh verbruik - 2,5kWh opwek = 2,5kWh ingekocht een 40ct. kost 1€. al die moeite voor 8ct/dag?

je zegt ook gemiddeld 3,7kWh opwek in december. als er 5dagen zijn met 10kWh, en 10dagen met 1kWh, dan heb je 10dagen te weinig om rendabel te zijn, en 5dagen dat je meer energie had dan in je accu geraakt.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
JoWi

Special Member

Op 21 november 2022 22:30:58 schreef Larsengeneer:
...Dus in December zou ik zon 3,7 KWH per dag gemiddeld moeten opwekken...

Het probleem is alleen dat je af en toe in de winter 10 kWh opwekt (hele dat zon) maar de meeste andere dagen minder dan 2kWh. Je hebt dus flink wat accu capaciteit nodig om die 10 kWh op te slaan.

Ignorance is bliss
benleentje

Golden Member

Dus in December zou ik zon 3,7 KWH per dag gemiddeld moeten opwekken en in Juli zon 16 KWH.

Met 12 panelen en 4800Wp zou je in de zomer zo 25kWh op hele zonnige dagen kunnen opwekken, 16kWh gemiddeld zou dan best kunnen.

In december zal die 3.7kWh eerder het maximum per dag zijn, ik gok eerder zo 1,5kWh gemiddeld omdat er dagen zijn dat je helemaal niets zal opwekken.

Ik denk ook dat je moet rekenen met 200 dagen maximaal per jaar dat je de accu op zonne-energie geladen krijgt. Maar zolang de energie overdag een stuk goedkoper is als in de avond kan je de accu ook laden met energie uit het net.

Ergens komt het neer op een goede berekening waarbij je een aantal aannames zal moeten doen. En ook rekening zal moeten houden met het meeste slechtste scenario, als het met het meest slechte kosten dekkend is zit je goed. Als je enkel met erg positieve aannames kosten dekkend zit ga je nat. Ga er bv niet van uit de energie kosten zo hoog blijven als nu, ik verwacht in de komende jaren toch een gestaagde daling.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt allemaal voor de reacties!
M.b.t kosten zal het inderdaad wel weer wat de ongunstige kant op gaan. ik vind het wel leuk dat ik zowiezo zelfstandig spanning houd, en eventueel kan terugleveren uit het niet.
Of het kosten dekkend gaat zijn, is zelfs als je goed kijkt naar de huidige prijzen af te vragen.
Denk dus dat ik het wel ga doen, maar dan meer voor de hobby.
Als alles draait en ik heb er een paar maanden op zitten geef ik hier wel weer een update voor eventueel geintereseerden :)

Lambiek

Special Member

Ik zou het niet doen, maar het is jou feestje. Het is nu nog niet rendabel, eerst moeten die accu's een stuk goedkoper worden.

Dit gaat je een vermogen kosten en levert niet genoeg op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
harry64

Golden Member

Voor een compleet accu pack met BMS monitoring en mogelijkheid tot latere uitbreiding, kan je eventueel even kijken bij de ali.
Niet de goedkope nemen of shops die pas recent zijn geopend, zijn vaak scam.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004296365966.html?spm=a2g0o.product…

[Bericht gewijzigd door harry64 op zondag 11 december 2022 15:02:24 (26%)

Op 21 november 2022 21:53:30 schreef Larsengeneer:
..
Echter heb ik een variabel contract (prijzen per uur) Waardoor ik overdag bijna gratis stroom kan gebruiken, en savonds de hoofdprijs betaal.

Ik wil daarom overdag de accu's opladen met zonne energie, maar electriciteit uit het net gebruiken. En Savonds terug leveren aan het net vanuit de accu's (omdat ik er dan meer voor terug krijg en zelf dan ook gebruik).

Je moet nooit terugleveren als de electriciteitsprijs lager is dan de kWh-prijs van je accu, waarbij je rekening houdt met onderhoud en afschrijving accu's.
Zo uit mijn hele dikke duim kost je accu toch minimaal €0,25/kWh aan onderhoud en afschrijving.
Het meest ideale is een accupakket die zo groot is dat je 's zomers je electriciteit met negatieve prijzen opslaat in je accu en 's winters gebruikt als de electriciteitsprijzen torenhoog zijn.
Als je de mogelijkheid hebt zou je net als fcapri kunnen overwegen om een windmolen bij te plaatsen. Dan kan je ook 's winters stroom leveren. In de winter heb je geen opbrengst van de zon en in de zomer heb je geen opbrengst van de wind.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 11 december 2022 16:25:05 (12%)

harry64

Golden Member

Dan heb je wel veel opslag nodig. mijn 9 paneeltjes met Growatt2000 doen per jaar gemiddeld 2225 kWh terug leveren. Met een verbruik van gemiddeld 11 kWh per dag, wordt er dan per jaar ook weer iets van 2225 kWh uit het net gevist.

Er zou nog 9 paneeltjes op west bij kunnen, dan kan met een Growatt5000 met dubbele mppt dat ook verdubbelen. Maar dan moet ik waarschijnlijk de max. 32x 48v 200 aH 10 kWh opslag neerzetten. Da's dan 32 x 2612.- euro voor 320 kWh opslag. Da's wel een duur geintje. :P

kijk ook maar eens naar het rendement van zo een accu opslag.

dat is al een paar keer ter sprake gekomen op zonnepaneel forums ook.

bij laden thuisbatterij (nachttarief - dubbel tarief !) met hybride 'sunny boy' omvormer. VERLIES = 15% bij laden! vb. als ik 3336 watt koop / laad ik 2702 watt ! Ik vermoed idem voor leveren aan huis. ( energie uit batterij 48V. transformeren naar 230V. netspanning. VERLIES ??? 15% (laden batterij) +13% (ontladen batterij) = 28% !!! In mijn vorige berichten vertelde ik van het goed behouden van het vermogen in mijn thuisbatterij, verlies van 1% / week. HET GROTE VERLIES ZIT DUS, BIJ DE TRANSFORMEREN/ OMVORMEN /AC-DC. (Bij Sunny boy)

Round-trip Efficiency

Round-trip efficiency is the percentage of electricity put into storage that is used later.

In short, there are two scenarios when you are likely to lose some kWh of electricity:

When you invert some kWh of electricity from direct current (DC) electricity to alternating current (AC) electricity;
When you store electricity in your battery and use it again.
The higher the roundtrip efficiency, the less energy is lost in the storage process. Typically it is about 80%.

dus als je in de winter van het net wil opladen, en later je accu gebruiken, zal je moeten rekening houden dat je 20-30% verlies aan energie hebt door de omzettingen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Overweeg de volgende berekening:

2.7kWh * 4000 cycli = 10.8MWh.

Aanschaf 1800 euro, dus 10800/1800 = 16 cent afschrijving per kWh op de accu. Dus koop 1kWh in voor 50 cent, lever hem terug voor 60 cent en... je staat in de min wegens afschrijving op de accu.

Met energieprijzen van 5-7 cent per kWh van vorig jaar (plus belasting maakt 20 cent per kWh) was het dan zo goed als nooit rendabel om iets met een accu te doen. Dat begint nu een beetje te veranderen met de woekerprijzen die de regering promoot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 december 2022 09:05:13 schreef fcapri:
kijk ook maar eens naar het rendement van zo een accu opslag.

Dat heb ik nog over het hoofd gezien. Rendementsverlies en zelfontlading is niet te verwaarlozen. Dat maakt accuopslag een stuk lastiger.
Nu zitten wij hier te rekenen of accuopslag lonend is, maar dat doen de energieboeren achter hun bureau natuurlijk ook. Kennelijk is het (voor hun) niet lonend, anders waren ze nu wel aan het bouwen geslagen. Nu laten ze het aan de kleine particulier over om te prutsen met Tesla-accu's en dergelijke.

Vergeet ook niet de onderhouds-en storingskosten bij een eigen stroomvoorziening. Als een omvormer stuk gaat rol je in de prijzen.
En als je de storing niet zelf kan verhelpen moet je een technicus erbijhalen.
Dit soort installaties zijn complex. Je kunt dit niet vergelijken met prutsen aan je vaatwasser als hij stuk is.

Er ist wieder da...

@hobby-ist,

Je hebt helemaal gelijk!
Zelfs bij een simpele beschouwing kom je nauwelijks of niet uit de kosten.
Maak je de installatie 'wat groter' dan heb je ook vergunningen nodig. Ook is er dan serieus brandgevaar. Als een klein systeem, bijvoorbeeld een Tesla, in de brand vliegt dan heb je gelijk al een groot probleem.
Ik zie dan ook weinig heil in het idee dat particulieren eigen batterijen moet hebben.

Zal aan de gebruikte techniek liggen. Veel huidige thuisopslagsystemen zijn (oa om die reden) gebaseerd op LiFePO4. Dat heeft niet de thermal runaway risico's zoals Li-ion.

Maar op dit moment is het puur allemaal omdat het kan of om te pioneren, financieel is het simpelweg niet interessant zolang je mag salderen.
En ook met een lichte afbouw zal de investering nog stevig blijven.

Pas als er meerdere variabelen gaan spelen (grotere variabele prijsverschillen, geen salderen, dynamische capaciteitstarieven), dan pas wordt het interessant.

En dan nog is de vraag of het per woning zal gaan. Er lopen ook nu al meerdere pilots met opslag voor meerdere woningen tegelijk.

(Giga-Storage heeft een pilot lopen met een 48MWh LFP pakket, er lopen in NL ook wat pilots met VRFB (vanadium redox flow battery)), beide voor een (deel van) een wijk of appartementencomplex.

KGE

Golden Member

Een andere interessante startup op het gebied van accu's:

https://gelion.com/

De prijs per kWh is volgens hun zeggen een stuk lager dan LiFePo.

Op 13 december 2022 21:41:55 schreef KGE:
Een andere interessante startup op het gebied van accu's:

https://gelion.com/

De prijs per kWh is volgens hun zeggen een stuk lager dan LiFePo.

Kon niet vinden hoeveel cycles hun batterij aankan. En hun aandeelwaarde geeft een beetje aan dat investeerders hun twijfels hierbij hebben (250GBP een jaar geleden, nu 50GBP, maar Graphene aandeel waar ik er een paar van heb is net zo gekelderd geloof ik.)

Het is ook vrij ambitieus, dat is inderdaad zo.
Zat zelf te denken aan Natrium Ion Accu's. Kunnen tot 100% ontladen worden en hebben minimaal 10.000 cycli. Ook zijn ze niet brandbaar. Enige nadeel aan deze techniek is de relatief lage laad/ontlaad stromen en het gewicht.
Groot voordeel is dan weer dat een BMS niet nodig is.

Ik heb inmiddels voor nu een Growatt 3600 omvormer met 2 strings. Was in de sale dus voor weinig kunnen scoren.

Interesant is dat zij een 400V accusysteem gebruiken, wat zorgt voor een veel efficiëntere energie omzetting.
Direct van de panelen met mppt naar de accu's en vervolgens met Grid tie naar het net.
Ze doen dus niet zo veel met sine wave inverters.

Nadeel is dan weer dat je geen stand-alone bedrijf kan draaien.

Laden uit het net kan inderdaad niet met hogere efficiëntie dan 90%, maar dan nog is (afhankelijk van de chemische verliezen) een rendement van 85% haalbaar als je teruglevert d.m.v. grid tie.