Welke zekering steek ik nu best?

Ik ga 2 batterijen van ieder 12v 200Ah in serie plaatsen. Dus heb ik 24v 200Ah. Om deze te verbinden met de omvormer ga ik 35mm2 soepele kabel gebruiken. Nu vraag ik mij dus af welke zekering zet ik er best tussen zet? En dan ook 1 op de + en 1 op de min?

Sine

Moderator

Het belangrijkste mist in je verhaal, wat voor een laad/ontlaad stromen denk je te verwachten?

Jinny

Golden Member

Omvormer kan iets van 100A leveren in de vogelvlucht gezien.
Als je ontlaadstromen lager zijn, meszekeringen steken van 100A

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Nu vraag ik mij dus af welke zekering zet ik er best tussen zet?

Dat hangt inderdaad af van de te verwachten of gewenste maximale stroomsterkte - maar voor 35 mm2 zou het wel eens een forse jongen kunnen worden.

En dan ook 1 op de + en 1 op de min?

Dat hangt dan weer van het totale schema af. In principe is het genoeg als het totale circuit beveiligd is, dat zou misschien met een enkele zekering ook kunnen, maar het zou duidelijker zijn als we het grote plaatje mochten zien.

Kan die accu uberhaupt wel in serie?

En waarom niet een 24v accu? Dat is een stuk makkelijker (en betrouwbaarder ivm inbalans) dan 2 losse accu’s met beide een eigen bms

Op 21 november 2022 22:55:40 schreef Paulinha_B:
[...] Dat hangt inderdaad af van de te verwachten of gewenste maximale stroomsterkte - maar voor 35 mm2 zou het wel eens een forse jongen kunnen worden.

[...] Dat hangt dan weer van het totale schema af. In principe is het genoeg als het totale circuit beveiligd is, dat zou misschien met een enkele zekering ook kunnen, maar het zou duidelijker zijn als we het grote plaatje mochten zien.

Wat heb je nog allemaal van gegevens nodig?

Op 21 november 2022 23:08:19 schreef DJSmiley:
Kan die accu uberhaupt wel in serie?

En waarom niet een 24v accu? Dat is een stuk makkelijker (en betrouwbaarder ivm inbalans) dan 2 losse accu’s met beide een eigen bms

Volgens de verkoper zou deze idd in serie mogen gezet worden. Was veel goedkoper met 2 batterijen van 12v dan met 24v. Dat is de enige reden.

Op 21 november 2022 22:51:12 schreef Sine:
Het belangrijkste mist in je verhaal, wat voor een laad/ontlaad stromen denk je te verwachten?

Staan deze dan niet in de gegevens van de bijlage? Of zie ik dat zo verkeerd?

Jinny

Golden Member

In de bijlage staat dat je max met 100A kunt laden, maar als je met 200A wilt ontladen is een 100A zekering te licht.
Ergo, je geeft bijzonder weinig omliggende info waardoor wij onze kristallen bol weer uit het vet moeten halen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

En de vraag is hoe realistisch die waardes allemaal zijn

Het heeft allemaal een hoog Aliexpress gehalte. Dan mag je de specs vaak wel door 2 delen.

Ik zou eerst, zeker bij Aliexpress, een stukje quality control doen. Welke BMS? Kunnen die fets werkelijk serieconnectie aan?
Voordat je ze in serie set, de set eerst in balans brengen.

En hoe is de bouwkwaliteit van de omvormer?

En wat ga je met overschot doen? Met 3-4kW aan zonnepanelen heb je bij een beetje zon in no-time zo'n kleine accu vol en staan je panelen niets te doen.

Ik zou eerder een Multiplus nemen, dan kun je het overschot terugleveren aan het net. Da's nog altijd een stuk logischer dan de panelen niets laten doen.
(en een 48V systeem, dat schaalt een stuk beter in de toekomst)

Wordt er niet erg zwaar getild aan BMS? LiFePo kan men toch behandelen zoals een lood-zuurbatterij, daar komt toch geen BMS aan te pas?

Enne, over welke omvormer gaat het? Ik zie alleen specs van een batterij en van een (forse) lader. Of is dat nu toch een omvormer? Iets waar 230V~ IN gaat, dat moet toch wel een lader zijn? Maar verderop in de spec gaat het dan weer over PV-panelen, die kan men niet zo goed opladen...

Blijkbaar gaat het over deze, dat had de topicstarter er wel eens mogen bijvertellen. https://www.aliexpress.com/item/1005003791850014.html Dat is dan toch een omvormer, zo te zien.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 22 november 2022 12:52:57 (19%)

Nee, LFP moet wel bewaakt worden tegen te diep (<2.5V) en te hoog (>3.65V) laden, en laden bij vorst.

De BMS regelt dat, en zorgt ook dat de cellen in balans worden.

Dat ding van TS is een hybride omvormer, dus omvormer, lader en MPPT ineen.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die onbekende Chinese dingen. Ik zou dan eerder een Growatt (SPF5000 oid) overwegen. Maar met een net-gebonden setup zou ik eerder een Victron doen. Dan heb je kwaliteit, kun je met het ESS verhaal alles configureren naar wens en kun je ook overschot terugleveren. (En zelfs speculeren als je variabele tarieven hebt, laden als t gratis is, en terugleveren als de stroom duur is)

Nee, LFP moet wel bewaakt worden tegen te diep (<2.5V) en te hoog (>3.65V) laden, en laden bij vorst.

Ha, dank je, dat is nieuw voor me. Intussen zie ik de spec van de batterij dat er een BMS zou ingebouwd zijn. Dat is dan inderdaad met enige reserve te bekijken, maar hoe test/valideer/evalueer je zoiets?

Op 22 november 2022 12:01:14 schreef DJSmiley:
En de vraag is hoe realistisch die waardes allemaal zijn

Het heeft allemaal een hoog Aliexpress gehalte. Dan mag je de specs vaak wel door 2 delen.

Ik zou eerst, zeker bij Aliexpress, een stukje quality control doen. Welke BMS? Kunnen die fets werkelijk serieconnectie aan?
Voordat je ze in serie set, de set eerst in balans brengen.

En hoe is de bouwkwaliteit van de omvormer?

En wat ga je met overschot doen? Met 3-4kW aan zonnepanelen heb je bij een beetje zon in no-time zo'n kleine accu vol en staan je panelen niets te doen.

Ik zou eerder een Multiplus nemen, dan kun je het overschot terugleveren aan het net. Da's nog altijd een stuk logischer dan de panelen niets laten doen.
(en een 48V systeem, dat schaalt een stuk beter in de toekomst)

Heb het aan de verkoper gevraagd of deze in serie mogen . En het was geen probleem. Alleen moet ik ervoor zorgen dat ze exact dezelfde waarde hebben voor gebruik. Dus ga ze eerst moeten bijladen.
Ik heb ook nog een omvormer van huawei met een huawei batterij. Deze 2e omvormer van ali gaat normaal ook mijn batterij van huawei opladen als er overschot is. En eerlijk gezegd overschot ga ik nooit hebben. Die van ali is maar 3.6Kw omvormer. En als ik stroom over heb gaan er automatisch elektrische vuurkes aan in huis. In de zomer gaat de zwembadpomp en heater automotisch aan en eventueel in de toekomst nog airco.

Op 22 november 2022 12:43:41 schreef Paulinha_B:
Wordt er niet erg zwaar getild aan BMS? LiFePo kan men toch behandelen zoals een lood-zuurbatterij, daar komt toch geen BMS aan te pas?

Enne, over welke omvormer gaat het? Ik zie alleen specs van een batterij en van een (forse) lader. Of is dat nu toch een omvormer? Iets waar 230V~ IN gaat, dat moet toch wel een lader zijn? Maar verderop in de spec gaat het dan weer over PV-panelen, die kan men niet zo goed opladen...

Blijkbaar gaat het over deze, dat had de topicstarter er wel eens mogen bijvertellen. https://www.aliexpress.com/item/1005003791850014.html Dat is dan toch een omvormer, zo te zien.

waarom is dat relevant waar ik deze gekocht heb? Ik heb toch alle specs gedeeld? Maar het gaat dus idd over dat model . De 3.6 Kw versie.

Op 22 november 2022 13:23:57 schreef Paulinha_B:
[...]
Ha, dank je, dat is nieuw voor me. Intussen zie ik de spec van de batterij dat er een BMS zou ingebouwd zijn. Dat is dan inderdaad met enige reserve te bekijken, maar hoe test/valideer/evalueer je zoiets?

Wel vraag mij exact hetzelfde af , hoe je dat checked.

waarom is dat relevant waar ik deze gekocht heb? Ik heb toch alle specs gedeeld?

Aub helpen met mijn auto. Hij is 1,82 m breed, 4,82 m lang, en weegt ledig 920 kg. De kleur is donkerblauw.

Aub helpen met mijn auto. Het is een Golf diesel.

Aub helpen met mijn auto. Het is een Golf 1600 diesel, bouwjaar 1972, met opties snelstarten en dubbele ruitenwissers. Hij heeft 174.000 km op de teller.

Welke is het duidelijkst? (en ja, natuurlijk zijn er nogal wat verzinsels bij, de poezie mag ook iets hebben :) ) De eerste meldt de specs... en dan zelfs niet op zijn Chinees. Waar gekocht is niet relevant, dat was trouwens reeds aangegeven. Wel relevant is het ruimere plaatje: over wat voor een apparaat gaat het hem eigenlijk? Dat heb ik dus zelf mogen uitvogelen.

Sine

Moderator

Op 22 november 2022 10:51:29 schreef go_higher:
[...]

Staan deze dan niet in de gegevens van de bijlage? Of zie ik dat zo verkeerd?

De grootste stroom die ik daar zie is 100A, maar is dat in/uit de accu?

Ja, inderdaad. @Jinny vroeg daar ook al om.

Op 22 november 2022 20:04:20 schreef Sine:
[...]

De grootste stroom die ik daar zie is 100A, maar is dat in/uit de accu?

Goede vraag. Vandaar dat ik jullie raad nodig heb. Zou willen weten hoeveel dit nu juist gaat zijn zodat ik er een zekering kan voor bestellen.