Kabel verlengen in gyproc muur

In een muur van gyproc loopt en kabel, en op die plaats moet een deur komen. Die kennen zou dus iets langer gemaakt moeten worden. Initieel dacht ik aan wago klemmen, maar ik dacht gelezen te hebben dat wagos bereikbaar moeten blijven.

Kortom, wat zouden jullie doen om een 3*2.5 Xvb kabel met een meter of twee te verkennen? Het gaat om stopcontact slaapkamer.

Ik wou de wago Lasklem 221-2411 gebruiken.

Sonar is meer dan Ping...

maak langs de deur een stopcontact bij, vandaaruit lassen en over of onder de deur door leggen en aan de andere kant weer verder met de kabel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

ik dacht gelezen te hebben dat wagos bereikbaar moeten blijven.

Moeten is een groot woord een grondlasdoos mag je ook volgieten met hars.
Echter gyproc heeft het nadeel dat het vochtig kan zijn en om die reden zou ik geen lassen in een dergelijk muur willen. Als het dan net even te vochtig word dan heb je kans op lekstroom waarop de aardlek dan weer zou kunnen reageren.
In principe zou je wel een standaard muurdoos kunnen nemen waarop je naderhand het doorzichtige deksel plaats en het gewoon dicht stuckt. Dan is het later ook nog eventueel nog bereikbaar en zitten de wagos niet direct in de muur

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het is een dubbele gyproc muur. Dus de lassen zouden niet in de gyproc komen, maar in de ruimte tussen de twee gyproc platen. Het is een achteraf bijgeplaatste muur met houten gebinte, waar langs beide zijden een gyproc plaat is op gemonteerd.

In die muur zou nu toch geen vocht mogen komen?

Sonar is meer dan Ping...
Arco

Special Member

In die muur zou nu toch geen vocht mogen komen?

In alle (pseudo) afgesloten ruimtes komt op den duur vocht door condens...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Wat bedoel je eigenlijk met gyproc want dat is een merk. Bedoel je cellen beton blokken of gipsplaten? Ik ging uitvan cellen betonblokken. In de holle wand tussen de gipsplaten mag eventueel gewoon een doos. Ze zeggen wel; dat lassen bereikbaar moet zijn maar ook weer niet hoe bereikbaar. Vroeger zaten de lasdozen in de vloer of plafond en waren allen tijdens grootschalige verbouwingen bereikbaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Topicstarter huist in de koekestad en aldaar is "gyproc" - inderdaad een handelsmerk! - veelal het equivalent voor gipsplaten.

benleentje

Golden Member

koekestad??

Hier ligt ook veel gyproc in de bouwmarkt maar mijn vader heeft jaren lang met dat merk gewerkt en die plaatsen van die gasbetonblokken van 2,7m lang (etage hoogte) en de ik dacht 60cm breed. Voor mij is gyproc dan ook gasbeton ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het stopcontact is al genoemd. Als dat niet kan omdat er al 8 stopcontacten op die kabel hangen of het is er eentje van 1.5mm² voor verlichting bvb, dan kan je ook een schakellaarsdoosje met een blindplaat plaatsen ipv een schakelaar of stopcontact.

Ik bedoel inderdaad gipsplaten. Ik woon niet in de koekenstad zelf (Antwerpen) maar inderdaad in de buurt. Gyproc is hier synoniem voor gipsplaat.

Sonar is meer dan Ping...
Turbokeu

Golden Member

Op 22 november 2022 22:32:27 schreef stecj366:
Ik bedoel inderdaad gipsplaten. Ik woon niet in de koekenstad zelf (Antwerpen) maar inderdaad in de buurt. Gyproc is hier synoniem voor gipsplaat.

Zo is het.
Hier in Begië heb ik nog nooit horen spreken van gipsplaten, iedereen (Brussel + Wallonië) spreekt algemeen over 'Gyproc' of 'Gyprocplaten/plaques de Gyproc'.
Net zoals een 'Bic' (kogelpen, ik schrijf echter niet met wapens ;) ), Kärcher (hogedrukreiniger), Stanley (afbreekmes), een Stotz (E27 Pico-Stotz automatische zekeringen) en véle anderen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Arco

Special Member

Kärcher en Stanley zijn in Nederland ook bekende 'verzamelnamen', de rest niet. (Gyproc heb ik zelfs nog nooit van gehoord...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

.. en "bic" was inderdaad ooit gebruikelijk, maar hoor ik vandaag toch nauwelijks nog zeggen. Meestal "balpen", tegenwoordig, zelfs in Vlaanderen :+

"Le karrsjèèrre" is ook in mijn ervaring de gebruikelijke term onder franstalige Belgen, in Vlaanderen hoor ik toch eerder van "den hogendruk" spreken.

De grote kampioenen (?) in deze hoek zijn de Britten, die zeggen "Xeroxing" als ze fotokopies maken, en "Hoovering" voor stofzuigen, en wat nog al niet meer.

bprosman

Golden Member

Hoe

Op 23 november 2022 16:45:48 schreef Arco:
Kärcher en Stanley zijn in Nederland ook bekende 'verzamelnamen', de rest niet. (Gyproc heb ik zelfs nog nooit van gehoord...)

Hoe noem je Maggi dan ? ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Ik bedoel inderdaad gipsplaten. Ik woon niet in de koekenstad zelf (Antwerpen) maar inderdaad in de buurt. Gyproc is hier synoniem voor gipsplaat.

Maakt voor de oplossing niet zoveel uit :

Op 22 november 2022 17:24:49 schreef testman:
maak langs de deur een stopcontact bij, vandaaruit lassen en over of onder de deur door leggen en aan de andere kant weer verder met de kabel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Op 23 november 2022 17:21:47 schreef bprosman:
Hoe[...]
Hoe noem je Maggi dan ? ;)

Daar heeft niemand 't toch over? (maar is inderdaad wel een verzamelnaam)
Bic was dat vroeger ook (toen ze nog kwalitatief goed spul maakten). Nu wordt bij een Bic pen eerder gedacht aan 'ding dat vlekken maakt in je kleren'... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Nu wordt bij een Bic pen eerder gedacht aan 'ding dat vlekken maakt in je kleren'.

Nu is dat ook niet meer zo met de goedkope BIC pennen hebben ze kennelijk een oplossing voor gevonden. Op het werk vanwege bezuiniging gebruiken we al jaren die pennen en ze best heel erg goed en vlekken niet. En ze doen het ook nog goed als ze in de vrieskou in de bus hebben gelegen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

en je kan er zo lekker op kauwen :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 november 2022 16:45:48 schreef Arco:
(Gyproc heb ik zelfs nog nooit van gehoord...)

dat staat op de achterkant van de plaat. Dus als die eenmaal is vastgeschroefd, dan zie je dat niet meer. ;)

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, je kunt die kabel oplassen in een wanddoos. Daar hoeft niet per se een stopcontact op, een blinddeksel kan ook. Dan is die las altijd bereikbaar. Hoe moeilijk kan het zijn.

bprosman

Golden Member

Op 24 november 2022 08:57:25 schreef KlaasZ:
[...]dat staat op de achterkant van de plaat. Dus als die eenmaal is vastgeschroefd, dan zie je dat niet meer. ;)

In Nederland is Knauf ook nogal bekend maar Gyproc ligt ook gewoon bij de Gamma.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Het ergste wat je kan doen is een lasdoos wegstoppen achter een of andere soort wand.. gegarandeerd moet je er eens aan werken, en zoek het dan maar weer eens op.Dus, lasdozen altijd bereikbaar houden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 november 2022 10:07:24 schreef mel:
Het ergste wat je kan doen is een lasdoos wegstoppen achter een of andere soort wand.. gegarandeerd moet je er eens aan werken, en zoek het dan maar weer eens op.Dus, lasdozen altijd bereikbaar houden.

Ook niet toegelaten in BE. Verbindingen toegankelijk blijven. Achter behang kan nog, maar iets meer en je zit met een afkeuring.

Het goede nieuws is dan weer dat de keurder dit moet ziet en dus ook niet kan afkeuren :D

Nog meer van dat gedoe
Een Delco
Een Teco
Conexen
Een Minijump
Een Perilex dikwijls ook wat tot verwarring leidt
Een Singer in Franstalig Belgie
Een GPS

Arco

Special Member

Op 24 november 2022 09:23:48 schreef bprosman:
[...]
In Nederland is Knauf ook nogal bekend maar Gyproc ligt ook gewoon bij de Gamma.

Ja,

Maar het is een naam die bijna niemand kent. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen 'ik ga even een gyproc halen bij de Gamma'...
(als je mij zou hebben gevraagd wat een gyproc is zou ik waarschijnlijk hebben gezegd een of andere Griekse drank... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

[[ off-topic ]]
"een gyproc" dat zegt niemand hoor. Wel "een plaat gyproc".

Kweenie hoor, maar toen ik het woord gyproc zag wist ik meteen waar het over ging. Komt misschien omdat ik die platen al een paar keer heb verwerkt.