Technics set SU-C800U voorverstersker en SE-A900 eindversterker probleem rechter kanaal.

Beste techneuten,

Gisteren viel het me op dat de rechter speaker minder luid speelde dan de linkse. Dit zowel op verschillende ingangen ( Tuner, aux)

Mijn vraag is nu of er iemand dit probleem herkent en of weet waar ik moet gaan zoeken.
Ik veronderstel dat het probleem zich in de voorversterker zal zitten.

Hoor het wel wat jullie er van denken.

Thx

Je kunt natuurlijk altijd beginnen met het omwisselen van:
- uitgangen / ingangskanalen vv / eindverst
- luidsprekers

Zitten er schakelaars in die versterkers. Heb je die es wat heen-en-weer geschakeld.

Kortom wat heb je zelf al geprobeerd?

Eens met Hans.
Waarom verdenk je de voorversterker? Ook de luidsprekers en eindtrappen zijn verdacht. Als er aparte voedingen voor links en rechts gebruikt worden dan kan ook daar een probleem zitten. Er kan ook een tweeter kapot of versleten zijn; sommige boxen hebben aparte klemmen voor hoog/laag; zijn die nog goed doorverbonden?

Tweeter is het zoiezo niet. Geen andere klemmen op speakers dan + en -.
Ingangen eens omwisselen ging ik zeker nog doen maar volgens mij zit het probleem in de versterker.
Ben pas maandag terug in de mogelijkheid nog eens iets uit te proberen.
Toestel staat ook al enkele maanden stil in koudere woning nu.

Controleer ook de luidspreker beveiliging relais in de eindtrap even.
oxidatie op contacten komt regelmatig voor.

balance knop die al tig jaar hetzelfde staat en wat gammel is op 1 kanaal? bekend probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Balans knop is ook het eerste waar ik aan denk. Elektronisch lijkt me niets mis te zijn en als de versterker toch open moet reinig dan alle potmeters van volume e.d.

Bedankt iedereen al v d antwoorden.

Vdaag ff verder gekeken en als ik de uitgang v d voorversterker naar de eindversterker verwissel
(L R naar R L)veranderd het zwakkere signaal naar de andere luidspreker.
Ik veronderstel dus dat het probleem in de voorversterker zit.

Ook kan ik met de balans knop te verdraaien het geluid uit de 2 luidsprekers op hetzelfde niveau krijgen maar dan staat de balanceknop bijna helemaal naar andere kant gedraaid.

[Bericht gewijzigd door v4lover1 op 29 november 2022 09:30:46 (25%)

RAAF12

Golden Member

Heb je een meter? Dan kan je bijv. een signaal (brom-sinus ect) op de ingang zetten en dan kijken waar het signaal in het pad ongelijk worden in het l en r kanaal. Met een schema erbij wordt dat zoeken makkelijker.

Op 30 november 2022 12:00:44 schreef RAAF12:
Heb je een meter? Dan kan je bijv. een signaal (brom-sinus ect) op de ingang zetten en dan kijken waar het signaal in het pad ongelijk worden in het l en r kanaal. Met een schema erbij wordt dat zoeken makkelijker.

Heb analoge oscilloscoop, multimeter en Velleman OSCILLOSCOPE 10MS/s HPS10

RAAF12

Golden Member

Mooi dan wordt het wat makkelijker zoeken, het schema van de pre amp staat hier (ingelogd) https://www.hifiengine.com/hfe_downloads/index.php?technics/technics_s…

Dan kan je met een meetsignaal of brommerig stukje draad op een input bijv. de CD of AUX in kijken waar de signalen links en rechts nog even sterk zijn. Het kan van alles zijn, uitgedroogde ontkoppelelco, verlopen weerstand, rotte opamp of transistor, you name it.

Op 30 november 2022 15:47:10 schreef RAAF12:
Mooi dan wordt het wat makkelijker zoeken, het schema van de pre amp staat hier (ingelogd) https://www.hifiengine.com/hfe_downloads/index.php?technics/technics_s…

Dan kan je met een meetsignaal of brommerig stukje draad op een input bijv. de CD of AUX in kijken waar de signalen links en rechts nog even sterk zijn. Het kan van alles zijn, uitgedroogde ontkoppelelco, verlopen weerstand, rotte opamp of transistor, you name it.

Bedankt v d info.
Wat is " een brommerig signaal" aub?
In België onbekend.

RAAF12

Golden Member

Haha, ik bedoel een stukje los draad wat 50Hz oppikt uit de nabijgelegen stroomdraden, maar mooier is een sinus uit de geluidskaart van PC of laptop halen. Dat kan dan via een site zoals https://onlinetonegenerator.com/

Op 30 november 2022 16:48:22 schreef RAAF12:
Haha, ik bedoel een stukje los draad wat 50Hz oppikt uit de nabijgelegen stroomdraden, maar mooier is een sinus uit de geluidskaart van PC of laptop halen. Dat kan dan via een site zoals https://onlinetonegenerator.com/

Of een App op je telefoon... misschien niet zo nauwkeurig, maar prima voor deze meting lijkt mij?

Bedankt iedereen al voor de tips en info.
Ik zal jullie zeker verder op de hoogte houden hoe het verloopt.

Misschien domme vraag ( ben niet echt een elektronica techneut) maar heb wel een geode basis. Ben van opleiding autotechnieker |:( .

Kan je als signaal niet de tuner of aux gebruiken?
Indien niet dan kan ik als reden enkel denken dan het een wisselend signaal is.

RAAF12

Golden Member

Dat klopt, omdat het met een stabiel sterk signaal makkelijker te vergelijken is tussen het linker en rechter kanaal. En met een sinus op de ingang is het ook wel makkelijk prikken met de oscilloscope probe in de signaalpaden van de amp.

Tik met de achterkant van een geisoleerde schroevendraaier maar eens wat rond op de printplaat van de voorversterker. Met wat geluk kom je de boosdoener zo snel tegen.

Mijn verdachten zijn: de aansluitbussen op de achterkant en de regelaars/schakelaars op de voorkant.

Op 5 december 2022 16:04:18 schreef Semtexx:
Tik met de achterkant van een geisoleerde schroevendraaier maar eens wat rond op de printplaat van de voorversterker. Met wat geluk kom je de boosdoener zo snel tegen.

Mijn verdachten zijn: de aansluitbussen op de achterkant en de regelaars/schakelaars op de voorkant.

Thx v d tips al iedereen.