alternatief voor PTH9M04BF222TS2F333

Wie kan mij helpen aan vervangend component (code/nummer oid.) voor PTH9M04BF222TS2F333 en PTH9M04BC en de BD?
Kan iemand mij uitleggen hoe deze werkt en codering in elkaar zit? Bij welke temperatuur is het hoeveel ohm? Aan de hand van de karakteristiek kom ik er niet uit.
Deze PTC's zitten gemonteerd aan de koelribben van de versterker en stuurt indien nodig de ventilator aan. Deze gaat nu direct al draaien. Wil daarom de PTC's al hebben liggen, voordat ik m open schroef.
Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Deze lijkt me compatible (wel obsolete, maar ze hebben er nog wat): https://www.arrow.com/en/products/ptfm04bf222q2n34bs/murata-manufactur…
Kan zijn dat de ptc curve iets afwijkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank je. Kun je ook uitleggen hoe die werkt aan de hand van de specs.?

Arco

Special Member

In deze datasheet staat bar weinig wat nuttig is, maar in die van de oude wel

PTH9M04BD222TS2F333_MurataElectronics-1.pdf

'222' is de weerstand bij 80 graden (2k2), 'M' is met schroefoog, en BF is de ptc curve...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik naar de sheet kijk zie ik BD(80) waar dus 80 graden mee bedoeld wordt. Rechts daarvan onder 25C staat 330 max. Betekent dat bij 25 graden de weerstand 330 ohm is? Daarna 1,5K max (90C) en 2,2k min. (110C). Hoe moet ik dat zien icm de gegevens die erboven staan? Als ik naar de grafiek kijk bij +80 graden kom ik bij 2 Ohm. uit. k Zal het wel verkeerd aflezen, maar hoe dit te zien?

Op 24 november 2022 17:24:30 schreef Dirk Inductie:
Als ik naar de grafiek kijk bij +80 graden kom ik bij 2 Ohm. uit. k Zal het wel verkeerd aflezen, maar hoe dit te zien?

Op de y-as staat niet de weerstand, maar de weerstandsverandering, R(T)/R(25C). Dus "2" op de y-as betekent dat de weerstand 2x zo hoog is dan bij 25C.

Bedankt, probleem opgelost. Was slechte soldering.