Philips CD recorder CDR775: waar repareren ?

Beste lezer,

via een repair café is een relatief oud apparaat aangeboden: een dual-deck CD recorder, waarbij 1 van de decks kan opnemen. Althans, das war einmal. Opnemen doet dit deck niet meer, afspelen wel maar met wat lange zoek tijden. Het apparaat is in een self-test modus te zetten, en weet daarbij te melden dat de optical output power calibratie faalt. Verder wijken de +-28V voedingsspanningen uit de voedingsprint aanzienlijk af van specificatie.

Nu heb ik zelf geen tijd/zin om dit apparaat thuis te repareren. Maar de eigenaar is bijzonder gehecht aan dit apparaat. Vandaar mijn vraag: heeft iemand een aanbeveling voor wat betreft een bedrijf dat dit soort zaken zou kunnen repareren, of heb ik een lezer met dit bericht doen watertanden ? Ik hoor het graag.

Groetjes, Roland.

pa3gws

Golden Member

Dat is eigenlijk iets voor vraag en aanbod.
Maar als je een mede forum lid ervoor wilt vinden zal je toch minimaal je woonplaats in je profiel moeten zetten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Oh, vraag en aanbod... Die rubriek bestaat idd ook nog.

De woonplaats erbij zetten zou inderdaad wel handig zijn geweest... De eigenaar woont in Utrecht.

Mocht je het hier niet lukken, dan kun je je laser eens opsteken bij https://forum-mfbfreaks.nl/ Daar zitten wel een paar Philips liefhebbers die ook wel repareren.

De laser is al enkele jaren niet meer leverbaar dus helaas einde verhaal.

er staat mij ook iets van bij dat deze cd recorder alleen recordables luste van t eerste uur, 650MB CD+R uitvoeringen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gewoon eerst die voeding goed krijgen. Dan pas kun je iets zeggen over alle zaken, ik denk dat sommige problemen dan wel eens weg konden zijn.

En meestal is een voeding niet zo complex, moet wel lukken.

Op 23 november 2022 21:40:04 schreef testman:
er staat mij ook iets van bij dat deze cd recorder alleen recordables luste van t eerste uur, 650MB CD+R uitvoeringen.

Volgens mij waren de + en - standaarden iets uit de DVD-R (of dus DVD+R) wereld. Bij CD's had je bij mijn weten enkel CD-R en CD-RW, in verschillende groottes.
De hifi CD-recorders hadden wel een soort "kopieerbeveiliging"; ze wilden enkel blanco CD's met een bepaalde code erop beschrijven. Die blanco CD's waren een stuk duurder dan de gewone CD-R's, een voorloper van thuiskopieheffing dus (tot ze die heffing gewoon naar ALLE blanco media hebben uitgebreid).
Om nog blanco CD's "for audio" te vinden zal je vermoedelijk marktplaats oid moeten afschuimen; ik twijfel of je ze vandaag nog nieuw in de winkel vindt.

Op 23 november 2022 21:50:23 schreef KellyDK:
[...]
Volgens mij waren de + en - standaarden iets uit de DVD-R (of dus DVD+R) wereld. Bij CD's had je bij mijn weten enkel CD-R en CD-RW, in verschillende groottes.
De hifi CD-recorders hadden wel een soort "kopieerbeveiliging"; ze wilden enkel blanco CD's met een bepaalde code erop beschrijven. Die blanco CD's waren een stuk duurder dan de gewone CD-R's, een voorloper van thuiskopieheffing dus (tot ze die heffing gewoon naar ALLE blanco media hebben uitgebreid).
Om nog blanco CD's "for audio" te vinden zal je vermoedelijk marktplaats oid moeten afschuimen; ik twijfel of je ze vandaag nog nieuw in de winkel vindt.

Dank je wel Kelly. Ik heb net de gebruikershandleiding van het apparaat gedownload, en trof de volgende teksten aan:

Zijn die 'digital audio CD recordables' de (duurdere) blanco schijfjes waar je op doelt ?

Ja, dit soort audio CD recorders kunnen echt alleen overweg met die specifieke audio CD recordables.

Als je er een gewone CD-R of CD-RW voor in de computer in stopt, neemt ie niet op. Dat is normaal.

Zoek dus eens naar een echte audio CD recordable. Lange zoektijden lost dat niet op, maar je weet dan in ieder geval of dat het probleem is. En natuurlijk of je het de moeite waard vindt om te gaan werken met die niet meer in productie zijnde CD recordables.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dat zijn ze inderdaad. Ze zijn blijkbaar toch nog te vinden:
https://discountoffice.be/p/cd-r-philips-80min-audio-jc-10
Bij bol.com zijn ze opvallend veel duurder. Zou er in Nederland nog een aanvullende thuiskopieheffing op dit type schijfjes aangerekend worden?

Arco

Special Member

Juist om die reden waren er speciale audio cd's (CD-DA): daar zat een extra heffing op.
Later zat die heffing op alle CD's en DVD's: dat was simpeler en lucratiever... :)

Recordables met dat 'digital audio' logo erop zie je trouwens zelden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com