Philips 42PFL9703D/10 met chassis Q529.1E LA start moeilijk op

Hallo

Ik heb het forum reeds doorgenomen om te zoeken naar volgende probleem:

TV Philips 42PFL9703 gemaakt met chassis Q529.1E LA start moeilijk of niet meer op.
Je moet soms wel 20 keer op starten voor je effectief opgestart geraakt.
Nu is het zo dat ik hem open gemaakt heb en reeds enkele zaken heb kunnen controleren:
- Voeding aanwezig op de DC-DC circuits
- 12V op vertrek van de voedingskaart naar DC-DC circuits
- idem voor de 3,3V aanwezig

Wanneer ik de stekker insteek gaat hij opstarten en zie ik de LED 8x knipperen.
Als het rode lampje van standby dan niet gaat branden aan de voorzijde, start hij dus niet op. Ik druk dan op de aan/uit knop aan de zijkant en met geluk start hij na X aantal keer wel op.
Zolang ik de aan/uit knop niet meer gebruik en hem dus enkel met de afstandsbediening aan en uit zet (standby), kan ik hem iedere keer opnieuw starten maar zodra ik de uitknop gebruik, is het weer opnieuw vele keren proberen voor hij opstart.
Dus conclusie: 1 maal opgestart blijft hij wel aan de praat maar met de uit knop is het ook meestal over en uit :-)

Vervolgens heb ik ook de CSM & SAM gedaan en hiervan enkele foto's gemaakt.
Errors is blijkbaar niet het probleem en andere problemen zie ik ook niet direct ....

Tot slot werkt hij dus prima eenmaal aan de praat.

De vraag is hoe ik het probleem met het opstarten kan verhelpen ?
Ik lees het vervangen van enkele condensators, denken jullie dat dit het probleem is vermits hij wel werkt als hij opgestart geraakt ?
Of zijn er andere zaken die ik kan testen / Vervangen / proberen ?

Alvast bedankt.
Shweppes

@william1967
Ik heb deze vervangen door een gelijkaardig type en dit lijkt goed te werken.
Hij start weer als vroeger, zonder haperen.

HEEEEL veel dank !

Shweppes

Hallo,die 2 blokcondensatoren.
Wat is de functie juist van die in de voeding.

[Bericht gewijzigd door JimA op zaterdag 26 november 2022 23:13:02 (44%)

Was IDD een bekende euvel.. Word al een braaf antiek TVtje!!

Inderdaad antiek :-)
Maar voor die kost van € 5.000 destijds is een kleine herstelling het minste :-)
Zo kan hij nog dienst doen als reserve of voor de kids te gamen.

Bedankt !

5000?? zo veel?? ik dacht dat deze rond de 1800 waren destijds..

in 2008 was deze 2200€ op zn hoogste. denk dat die 5000 naar guldens omgerekend was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens Tweakers was de tv in 2008 gemiddeld €2226,00. Werd toen veel verkocht want ik heb er genoeg gezien.

Wat doen deze blokcondensators nu juist weer in de voeding,wisselstroom doorlaten en gelijkstroom blokkeren ?

Koppel condensatoren, dus DC scheiding IDD. Sja, ik ook vele van gezien William. En tot mn stomme verbazing draaien er nog een hoop van deze toestellen gewoon..

maartenbakker

Golden Member

Senseosyndroom dus eigenlijk, alleen weet ik niet of ze in het 50Hz circuit zitten of op de schakelfrequentie van de voeding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."