Personen tellen in ruimte

De BLE scanner in dit screenshot toont ook de devices die niet in pairing mode staat IMHO.

App even geinstalleerd, ja die toont ook paired devices
Dus iedereen vragen zijn smartwatch mee te nemen

Op 27 november 2022 14:58:19 schreef Els den Iep:
Per 24 uur, zie ik. In dat geval is een randomized address voor mij gewoon bruikbaar.

Mmm dat lijkt weer een aparte optie te zijn.

Ik lees bij elke scan een nieuw adres ander ben je immers nog steeds door een winkelcentrum te volgen. Optioneel kan je voor 24 uur kiezen zodat het wifi netwerk je wel herkent zodat de optimale verbinding gemaakt kan worden, bijvoorbeeld in een groot gebouw.

Nog steeds... Als je gewoon het aantal mac adressen wat je langs ziet komen iedere minuut logt, dan zal je met "zoon+vriendje" zeg 4 macs per minuut zien. Iedere telefoon 2 scans per minuut.

Heeft ie ineens 10 gasten op bezoek, dan zal dat toch allicht ineens 15-25 worden wat je ziet.

Mensen in het algemeen zijn zo dat als ze het gevoel hebben dat ze er mee wegkomen dat ze stout zijn, dat ze dat dan ook gaan doen. Voor de een is "stout zijn" 4 km/u te hard rijden, voor een ander is het "de Albert Heijn beroven". Als je als ouder jong het gevoel weet te kweken dat de autoriteiten (in het begin ben jij dat als ouder, later "de belastingdienst" of "de politie") er altijd achter komen, dan krijg je redelijk opgevoedde staatsburgers.

In dit geval is een goed gemikte "zo, had je gisterenavond niet wat veel vriendjes op bezoek terwijl ik naar het theater was?" een prima manier om te laten weten dat ie tegen de lamp gelopen is, zonder dat je het exacte aantal hoeft te weten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 27 november 2022 15:34:05 schreef DK:
Jij denkt dat apparaten 24/7 bluetooth rond liggen te strooien zodat jij makkelijk mee kunt luisteren, en dat dan 'low energy' noemen

De mijne wordt pas vindbaar als ik het bluetooth scherm open heb

Met een Android App zoals Bluetooth Scanner is dat makkelijk te zien incl. signaalsterkte en vendor ID's.

@Els, als de puberzoon en gasten in jouw domein in de gaten moeten worden gehouden zet je heel simpel een verborgen camera neer. En online koppen tellen. Met een app die een ouwe Android phone transformeert in een babyfone. Just my 2cents.

Anoniem

Eenvoudiger te realiseren middelen zijn al het hele topic door aanbevolen door verschillenden, maar worden straal genegeerd. Dus hou maar op.

Stel dat het onverhoopt toch lukt, de aanhouder wint zegt men soms, dan is daar zeker een markt voor.

Niet zozeer voor ongeruste moedertjes, maar voor ambulante verkopers van onmisbare benodigdheden voor party's zoals hashj, xtc, coke enz...

Als je dan rondrijdt in een geschikte buurt, zoals campussen of studentenkoten en je merkt een concentratie van smartphones op, dan is er een feestje en zijn dat potentiële klanten en kun je even aanbellen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Totaal off topic, maar nu moet ik opeens denken aan Simon Weckert, die met een karretje vol geleende telefoons door een uitgestorven stukje Berlijn slenterde, zodat Google Maps daar een enorme file liet zien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Tegenwoordig stralen mensen die zich overtuigd voelden om zich in ieder geval met een virus in te laten spuiten een Bluetooth MAC adres uit.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit alleen blijkt te werken met een wi-fi signaal in de buurt.

Als je verwacht dat je "bezoekers" uit deze catergorie komen dan hoef je alleen maar een BLE scanner te gebruiken en het aantal unieke MAC adressen te tellen om aardig in de richting te komen.

(Zo doet moedertje overheid het ook bijv. langs de kant van de weg).

bprosman

Golden Member

In dit geval is een goed gemikte "zo, had je gisterenavond niet wat veel vriendjes op bezoek terwijl ik naar het theater was?" een prima manier om te laten weten dat ie tegen de lamp gelopen is, zonder dat je het exacte aantal hoeft te weten.

En als hij 20 mensen op bezoek heeft gehad en je komt thuis, alles is opgeruimd, gepoetst, geen klachten van de buren, dat je het eigenlijk niet kunt zien dat er een feestje is geweest is het misschien geen probleem :+

Tegenwoordig stralen mensen die zich overtuigd voelden om zich in ieder geval met een virus in te laten spuiten een Bluetooth MAC adres uit.

Ik heb een paar vaccinaties gehad maar het BT pairen met die chip is toch nog wel een dingetje.
Vooral omdat hij interfereert met gps chip in mijn autobanden :

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 29 november 2022 14:43:41 (26%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Hihi, gelukkig zitten de druk en temperatuursensors van mijn banden binnenin de ventielen! (BMW G20)
Nieuwe banden van Michelin hebben vanaf 2023 een tag. De reikwijdte is iets van 10 cm als ik het me het goed herinner. https://nl.hardware.info/nieuws/74352/michelin-gaat-in-nabije-toekomst…

@Els, een ander wild idee, een Lidar scanner zoals bij zelfrijdende auto's wordt toegepast. Kan je bijv. een keer laten scannen in de nacht. Die dingen zijn los te koop of op een printje (Ali) maar ze zitten ook al in recente iPhones en iPads. Het werkt heel redelijk en 3D hoofden zijn makkelijk te tellen.

revado

Honourable Member

Waarom heb ik al een tijdje de reacties van TS lezende het gevoel dat TS geen moeder is met een puberzoon maar iemand die gewoon veel te graag info wil hebben hoe er info van mobiele telefoon is te scannen/ vinden....
Er wordt maar doorgedramd over dat GSM verhaal en alle andere oplossingen worden, zoals @G.D. terecht ook al zegt, volledig genegeerd....

Op 29 november 2022 15:30:57 schreef revado:
Waarom heb ik al een tijdje de reacties van TS lezende het gevoel dat TS geen moeder is met een puberzoon maar iemand die gewoon veel te graag info wil hebben hoe er info van mobiele telefoon is te scannen/ vinden....
Er wordt maar doorgedramd over dat GSM verhaal en alle andere oplossingen worden, zoals @G.D. terecht ook al zegt, volledig genegeerd....

Mee eens. Hier zit een raar bijsmaakje aan. Vind het anderzijds ook wel opmerkelijk hoeveel mensen hier volledig op techniek gefocust reageren, en adviezen geven waarmee TS -als het lukt- Chinese controle praktijken kan gaan uitoefenen. Gelukkig heb ik geen verstand van het tellen van personen.

Anoniem

Eindelijk iemand die het snapt.
Ik heb het gevoel da de waanzinnige jacht op privé info in de nabij toekomst zal op grote schaal misbruikt worden voor criminele doeleinden.
Alles wat je zoekt, overal waar je heen rijdt, alles wat je koopt wordt netjes geregistreerd en uitgewisseld. Uiteindelijk resulteert dat in een database met een compleet persoonsprofiel die iedere belanghebbende kan raadplegen.

Mogelijk kan het je niet schelen dat de apothekeres glimlacht naar je omdat ze op haar scherm ziet dat je in het kruidvat een doos condooms maatje XXS kocht, wat je haar niet durfde te vragen.
Minder leuk vind ik het dat de bank tijdens een overschrijving vanop de PC een koekje van facebook plaatst. Echt!
Wat heeft een sociale media er zaken mee wanneer en vanwaar ik inlog bij de bank? .Maar vooral welke info schrapen ze daarbij los? Zo wordt criminaliteit in de hand gewerkt. En de overheid laat begaan, want het kan voor hen nuttig zijn dat er van elke burger een compleet profiel bestaat met gedetailleerd doen en laten over een grote tijdspanne. De natte droom van elke dictator..

Op 29 november 2022 17:00:50 schreef kojazz:
[...]

Gelukkig heb ik geen verstand van het tellen van personen.

Makkelijk, je telt oren en neuzen en deelt door drie.

RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 29 november 2022 17:45:12 (100%)

Sorry voor de late reactie Else! Ik kom hier niet zo heel vaak meer over de vloer :)

Op 27 november 2022 11:04:44 schreef Els den Iep:
@Opifex dank voor je uitgebreide antwoord.

Ik snap de benadering die je destijds hebt gebruikt.

Zou het mogelijk zijn om bij de methode die gebruik maakt van een USB ontvanger de signaalsterkte te gebruiken als filter? Ik heb eerder al aangegeven dat ik de VERANDERING in het aantal SIM-kaarten wil gebruiken als definitie voor het ontstaan voor een feestje. Door de signaalsterkte te gebruiken voorkom ik dat ik een feestje bij de buren detecteer.

Neen. Toch niet bij de technieken die ik beschreef. Wat je vraag kan in theorie, met tooltjes zoals GNURadio, maar in de praktijk... lijkt me sterk dat zoiets ooit zou lukken. Tenzij je een team van PhDs in de analoge elektronica en fysica achter je hebt staan.

Antwoorden op jouw vragen:
- Het idee van de IP-scanner is al achterhaald: alleen bij het WIFI-netwerk aangemelde IP-adressen zijn zichtbaar.

IP adressen wel. MAC-adressen niet.

- Het "tellen" van de SIM-kaarten door Minut is een beta functie en kan alleen bij iPhones omdat deze altijd Bluetooth actief hebben.
Maar ook hier geldt: als er plotseling een sterke toename is van het aantal iPhones weet ik al voldoende.
Zie: https://support.minut.com/en/articles/5020397-crowd-detect#:~:text=Wha….

Mooi verkoopspraatje, maar crowd detection werkt enkel als je héél grote aantallen personen hebt zodat het aantal iPhone gebruikers dichter bij het gemiddeld aantal iPhone gebruikers ligt. Als je zoon 10 vrienden uitnodigt is de kans té groot dat ze allen Android hebben, of omgekeerd: dat er 3 een iPhone hebben ipv. 1. Dan werkt heel je meting dus niet.

Overigens verbaast het mij dat iPhone altijd Bluetooth actief heeft. Wie heeft dat nu weer bedacht?

Op 27 november 2022 14:06:37 schreef joopv:
Mac randomising is bedoelt voor verbetering van privacy.

Voor het tellen van devices in een wifi netwerk is het bijhouden van mac adressen nog steeds bruikbaar.

Misschien lichtjes off-topic, maar kan je dit wat verder toelichten? Toen ik de techniek voor het laatste gebruikte (dat was in 2018-2019 denk ik?) merkte ik dat het totaal onmogelijk was geworden om nog iets nuttigs te doen met de data. Zelfs neurale netwerken en andere machine learning technieken slaagden er toen niet in om een accuraat getal te krijgen van de metingen.

marcob

Golden Member

Op 9 december 2022 08:58:10 schreef Opifex
Overigens verbaasd het mij dat iPhone altijd Bluetooth actief heeft. Wie heeft dat nu weer bedacht?

Niemand, want Bluetooth kun je gewoon aan en uitzetten in het settings menu.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
joopv

Golden Member

Op 9 december 2022 09:00:34 schreef Opifex:
[...]

Misschien lichtjes off-topic, maar kan je dit wat verder toelichten? Toen ik de techniek voor het laatste gebruikte (dat was in 2018-2019 denk ik?) merkte ik dat het totaal onmogelijk was geworden om nog iets nuttigs te doen met de data. Zelfs neurale netwerken en andere machine learning technieken slaagden er toen niet in om een accuraat getal te krijgen van de metingen.

Deze randomization heeft nogal wat impact in de netwerking business, dus de exacte werking en impact wordt bijgehouden en op ingespeeld door de grote spelers zoals Cisco, HP, Motorola enz.

Hier kun je meer details lezen over de exacte werking. Meraki is een Cisco onderdeel:
https://documentation.meraki.com/General_Administration/Cross-Platform…

@joopv: bedankt voor de link!

Ik denk dat dit stukje relevant is in de context van persoonstelling:

If an Apple user upgrades to iOS 14 and visits your location, their device will connect to the network with a randomized MAC address. This MAC address is different from the device MAC address, is SSID specific, and will remain the same for a given SSID.

Ik begrijp daaruit dat als een apparaat met een AP verbindt, dat deze voor dat AP altijd hetzelfde MAC-adres zal gebruiken. Echter, zolang hij niet verbonden is zal het apparaat gewoon randomized adressen blijven gebruiken om in de probes te stoppen. Daardoor zal elke vorm van telling op basis van deze techniek onmogelijk worden.

@Opiflex ik kom hier ook niet zo vaak meer omdat het soms lastig is de complotdenkers te scheiden van de meedenkers ;-)

Jij schrijft:
Totdat er verbinding tot stand is gebracht worden de MAC-adressen randomized.

Is het dan niet zo dat als we weten hoe vaak met een randomized MAC-address een probe wordt gedaan, we ook weten hoeveel devices een probe doen?

Ik kan me voorstellen dat als je devices wilt volgen, een randomized address onhandig is. Het gaat mij er echter niet om dat ik devices wil volgen. Ik wil slechts een (enigszins) globale telling doen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 december 2022 09:30:58 schreef marcob:
[...]

Niemand, want Bluetooth kun je gewoon aan en uitzetten in het settings menu.

Eppel vind dat de Bluetooth aan hoort te staan.
Dus al jij hem uit zet, dan zet Eppel hem na elke beetje updeet weer aan.
Dus niet vergeten deze telkens uit te zetten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 december 2022 14:09:13 schreef Toeternietoe:
[...]
Eppel vindt dat de Bluetooth aan hoort te staan.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring.

[Bericht gewijzigd door Els den Iep op zaterdag 24 december 2022 17:30:29 (32%)

Op 23 december 2022 13:53:13 schreef Els den Iep:
@Opiflex ik kom hier ook niet zo vaak meer omdat het soms lastig is de complotdenkers te scheiden van de meedenkers ;-)

Jij schrijft:
Totdat er verbinding tot stand is gebracht worden de MAC-adressen randomized.

Is het dan niet zo dat als we weten hoe vaak met een randomized MAC-address een probe wordt gedaan, we ook weten hoeveel devices een probe doen?

Ik kan me voorstellen dat als je devices wilt volgen, een randomized address onhandig is. Het gaat mij er echter niet om dat ik devices wil volgen. Ik wil slechts een (enigszins) globale telling doen.

De toepassing waarvoor ik het gebruikte was ook het tellen van personen in een bepaalde ruimte. Exact wat jij wil dus.

Je zegt "als we weten hoe vaak met een randomized MAC-address een probe wordt gedaan...". Tja... bij ons hebben we een spreekword "Als ons Moeder een koe was, konden we ze melken" ;)

Tenzij je de randomization kan omzeilen vrees ik dat deze techniek een doodlopende straat is.

Op 29 november 2022 17:08:38 schreef grotedikken:
Makkelijk, je telt oren en neuzen en deelt door drie.

!!??! Dan zit Vincent van Gogh ertussen. Voor hoeveel telt die? Tweederde of één?

RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2022 09:30:58 schreef marcob:
[...]

Niemand, want Bluetooth kun je gewoon aan en uitzetten in het settings menu.

Tja, Apple... Zo kan een gestolen device via Find my iPhone weer terug gevonden worden, zelfs als de phone is uitgeschakeld.
Een VIP <G> in mijn omgeving zag haar gestolen iPhone terug op de kaart en die was in Amsterdam gestolen maar bevond zich even later in Marokko!

quote Google
Tracking a device in this way requires Bluetooth to be enabled because location is shared with another device using Bluetooth. Turning off Bluetooth or power makes your device untrackable, but if it's on, has Bluetooth, and is near another Apple device, it can be tracked even if it can't connect to WiFi or LTE.

Er zijn ook Bluetooth tags te koop. Maar dat terzijde.